Author |
Topic  |
|
Matnil
Starting Member
12 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 12:29:42
|
Hej Är ganska ny på det här, funderar på att byta ut mina Dali 606 mot ovanstående högtalare, undrar om det är nån som vill dela med sig av sina erfarenheter av högtalaren? Och förståss om nån har förslag på en annan högtalare i samma prisklass (10-12000) är det också välkommet! Jag är ute efter en högtalre med kraft och tyngd som ska fungera både för musik och som fronthögtalare i hemmabiosystem. Tack på förhand Mattias |
|
struts
Member

315 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 18:54:37
|
Hej, lyssnade på ett par ganska nyligen men alldeles för kort tid för att ha en klar uppfattning. Men dom spelade mycket och imponerande men dom är väääldigt stora. |
 |
|
theboyonthemoon
Member

350 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 19:25:24
|
basen är helt okontrollerad... bara en massa brumm brumm vid fel tidpunkt... funkar kanske okej till hemmabio vad vet jag... men hifi - nope |
Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död... |
 |
|
trotyl
Member

50 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 21:31:13
|
Håller med theboyonthemoon.
Basen är "svampig". Det är "häftigt" till film. Men det låter mest dumt till musik.
Testade dem några timmar när jag funderade på att skaffa hembio.
Du får roligare högtalare för pengarna!
/Mikael
|
 |
|
Matnil
Starting Member
12 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 00:41:47
|
Ok, nått förslag? Kollade lite på Canton Karat S-8(lite dyrare 13800) och Mordaunt Short 908(lite billigare 9000), dessa verkar ganska intressanta, fast Canton högtalarna kanske är lite i dyraste laget för mig....
MVH Mattias |
 |
|
Matnil
Starting Member
12 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 00:45:58
|
Fast jag måste oxå säga att det jag hört av Audio Pro högtalarna har låtit väldigt bra, basen var inte så grov och mullrande som jag trodde på musik |
 |
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 00:59:09
|
Jag måste tyvärr ansluta till de som varnat lite för Blue Diamond - i mitt tycke är det en usel högtalare. Basen är totalt okontrollerad hur man än placerar de och ställer in. Tro mig - jag försökte hjälpa en vän som köpt ett par (impulsköp) och vi lyckades icke. Det enda vettiga var att köra basarna på väldigt låg volym, men då lät det till och med sämre än Black Diamond.
Jag misstänkte nästan att det var fabrikationsfel, så vi åkte till OnOff och bad att få byta de. I butiken passade jag på att lyssna ännu en gång, och där lät det ännu sämre... 
Det slutade med att han lämnade tillbaka de och köpte annat istället som han blev mycket nöjdare med.
Gillar man ljudet hos Blue Diamond tycker jag ändå att det är bättre att köpa Black Diamond och komplettera med sub. Black låter nämligen annorlunda än Blue (med aktiva sidobasen deaktiverad), till Blacks stora fördel då... Renare, piggare och roligare.
Men fortfarande så otroligt trist.
VARNING! Mina åsikter! Lyssna själv - du kan ha en helt annan smak än jag!
Mitt tips faller på begagnade Linn Ninka. Lyssna på ett par nya hos din närmaste Linn-handlare (kolla på http://www.linn.co.uk/). De kan dessutom uppgraderas med aktiv drift, och då jäklar snackar vi pondus! |
 |
 |
|
Luderspunk
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 01:25:17
|
Finns drivor med trevliga högtalare i den prisklassen. Karat S8 hittar du för 10,5 på hembiobutiken. Själv valde jag JMLab Cobalt 816 som nu kan köpas för runt 10' på lite olika ställen, kostade 13' för bara några månader sen. Helt klart de bästa jag lyssnade på i den klassen, rekommenderas!
Hepp, första inlägget här!  |
 |
|
Matnil
Starting Member
12 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 05:23:57
|
Verkar vara en del med dålig erfarenhet av AP högtalarna, fast den har ju trots allt fått en del priser, fast det är kanske betydelselöst, de flesta råd är ju: lyssna och det är ju dock det som gäller!! Skulle kanske fortsätta med Dali, Evidence 470 kanske, snäppet bättre än min 606:or fast är det värt mödan? |
 |
|
Sudden
Member

475 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 09:53:00
|
Jag tycker att du ska fundera lite längre på ditt högtalar köp. Blue diamond är ett par jousta imponantor högtalare. Medans ljudet kommer du att tröttna på ganska fort. Är det verkligen stora bestar med mkt bas du vill ha? Fundera på det ett tag, om du bestämmer dig för detta så finns det faktiskt ganska mkt kul i den prisklassen, men jag skulle vilja säga att du skall akta dig för sidomonterad bas/aktiv bas. Låter ok i hemmabio, men enligt mig inte lika kul med musik.
Mitt tips på rak arm är stativare, eller små golvare. Mkt mer musik för samma pengar. Men om du måste så kolla på ett par Klipsch RF3II finns bland annat på www.ljudmakarn.se
Lycka till / Sudden |
 |
|
theboyonthemoon
Member

350 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 15:06:48
|
Black diamond låter avsevärt bättre än blue diamond! |
Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död... |
 |
|
rowa
Member

569 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 15:07:49
|
Bör det inte gå att byta ut den aktiva förstärkaren i Blue diamond ? Eller köra basen passiv ? |
MVH/ Niklas ICQ: 21211745
|
 |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 15:56:16
|
Har en vän som hade ett par Blue Diamond och var supernöjd med dem. Framför allt basen sa han var brutalt bra (jag kände honom inte då så jag har inte hört dem). Fast han sa att han knappt kunde spela dem förrän grannarna klagade... Han har ett par betydligt dyrare högtalare idag, och han säger att han ibland saknar sina Blue Diamond.... så.... alla tycker inte de är värdelösa!  |
 |
|
Matnil
Starting Member
12 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 16:25:12
|
Ja det borde ju finnas folk som är nöjda med dom. Men förnuftet säger nog att jag bör kika på andra alternativ, fast jag VILL nog ha Blue Diamond, usch beslutsångesten är fullständig!! Ska dock försöka lyssna mig till ett bra val och inte stressa. Tack för synpunkterna, gärna fler! MVH Mattias |
 |
|
theboyonthemoon
Member

350 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 17:21:32
|
det går ju att stänga av basen när man lyssnar på musik. då är det ju nästan en black diamond...
Jag vet inte heller vilka högtalare jag ska ersätta min Black med... Trodde ju starkt på Blue, suck! |
 |
|
j0akim
Member

1387 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 17:28:45
|
kan bara hålla med vissa talare. jag var inne och skulle köpa skivor på onoff i barkaby, eller siba var det föresten. där var det en kille som skulle köpa dem... de lät fruktansvärt. bara massa brummande, diskant och mellanregister lät helt fel, oklart osv.. killen på onoff sa till köparen "visst låter det bra?" och köparen svarade "jaa jätte, mycket bas oxå". bra med folk som är nöjda däremot! :D så man kan ju vara glad för hans skull. jag tycker tom mina dali 6006 som jag ägde för länge sedan lät bättre än Blue diamond.. men detta är mina åsikter.. |
 |
|
Matnil
Starting Member
12 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 21:07:06
|
Jag tycker mina Dali är lite tunna, speciellt till film(jag har ingen sub...), fast jag funderar på att börja med uppgradera min reciever, total beslutsångest, vet inte i vilken ände jag ska börja.... Fast jag har inte råd med nån jätteanläggning, skulle vilja ha HK avr-4500 men tycker den är lite dyr. Annars är det nog mest Marantz sr4300, denon avr1803 el. Pioneer VSX-D811s också är förståss HK´n med. Fast det är kanske en annan tråd....Fast om nån har funderingar så |
 |
|
Matnil
Starting Member
12 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 20:45:08
|
Det blev ny reciever och dvd, H/K AVR4500 och dvd-25. Mina dali låter plötsligt betydligt bättre, skillnaden är väldigt stor, bastryck och djup är ljusår bättre samtidigt som detaljrikedomen blivit mycket bättre!!! Tror inte det blir några Blue Diamond, då jag tror basen blir för tung med tanke på hur det låter nu...Kommer däremot att lyssna på Mordaunt Short, Kef, Canton och B&W
MVH Mattias |
 |
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 20:54:40
|
Tips, kolla in Acoustic Energy Aegis Evo Three (puh!)
 |
 |
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 21:00:13
|
Såg dina 606:or nu... Kanske ingen större förbättring med AE.  |
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 21:09:48
|
Grattis till uppgraderingen. Hoppas på fortsatt välljud. Apropå högtalare har jag lyssnat på några Kef-modeller men de förstod jag mig inte alls på. De hade ett onaturligt ljud i den butiken där jag lyssnade(Tele-Hå Gbg) tyckte jag. |
 |
|
24U
Member

883 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 11:47:00
|
Hej och skoj med friska nya prylar. Dali låter mycket trevligt med H/K. Hade AVR25 och AVR65 ihop med Dalis 505. Det är musikaliskt och bra "stomp" i musiken. Timing och detalj däremot lämnar en hel del att önska. För Ditt förstärkarval kanske det vore idé att lyssna till Audiovectors golvare, ett bra kliv upp i musiken. Ditt eget förslag Dali Evidence 470 är mycket bra. Rekommenderas! Men, kräver mycket av rummet. Lite rum, nära vägg och Du har fått ett par Cerwin Vega... Dynamiska och spelglada även med lite mindre krut i burken. Mitt val kring nästa steg i uppgradering är att komplettera med, kanske begagnade, IA250B och Dynaudio Audience 82, och kablar från Audioquest. Då händer det grejor, kan jag lova... |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
 |
|
Bateman
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 20:32:41
|
Jag tillhör en av de (få?) som är nöjd med Blue Diamond. Hade ett par Black Diamond som jag uppgraderade. Nog låter Blue och Black olika varandra även med basen avstängd som boyonthemoon sa. Till Blues stoooora fördel dock :) I mitt lilla studentrum upplevs Blue mycket klarare och tydligare och större i ljudet än Black´, men framförallt så var Black mycket vassare i diskanten vilket vissa av mina metalplattor inte riktigt gillade. Blue är inte alls det i samma utsträckning (även om det dock finns en liten tendens till det). Basen är, som en del påpekat, mycket bra till hemmabio, men kunde vara snäppet bättre till musik. Efter att flyttat runt dem en aning och kalibrerat förstärkaren är jag dock nöjd med basen också! Summa sumarum så spöar dem både Black DIamond och mina gamla DAli med hästlängder! Nu ska jag bara uppgradera receivern till något lämpligt också. Någon som har ett tips på en bra surroundstärkare i 10 000-kronorsklassen som kan passa? |
 |
|
Bateman
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 20:36:29
|
Förresten www.fyndborsen.se säljer Blue och en massa annat till förmånliga priser (bra mycket billigare än i någon affär jag ahr sett iaf). SKitbra service! Maila dem för pris! |
 |
|
Iqulah
Member

162 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 08:37:02
|
Bra talat Bateman! Blue Diamond är en mycket bra högtalare, men bör inte kombineras med billig elektronik. Du hittar ett demoex av Arcam AVR100 på Hifi-Punkten för 9000:-. Denna passar bra till Blue Diamond. Jag har en själv... |
Shengya CD-S10MkII - Analog Research Golden Raincoat - CAV A12 - Xindak FS-5 - Audio Pro Avanti A.100 |
 |
|
orthanc
Member

627 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 09:50:37
|
Jag skulle säga att provlyssna AudioPro Focus sa-5 med tillhörande sub. Tycker att diskant mid/bas(6,5") spelar bättre ihop på focus serien än på blue. Men det är ett eget tycke. SOm sakt ut med skiv samlingen och lyssna. |
Undersöker för tillfälle. |
 |
|
|
Topic  |
|