HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgradera LP-spelaren
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/25 :  00:27:00  Show Profile Send Ayn a Private Message
Efter att ha fått en halvt religiös upplevelse framför anläggningen med min LP-spelare som signalkälla har jag nu fått mersmak. Tänkte därför ta och spruta ur mig lite frågor och hoppas på att någon orkar svara.

Idag har jag en Dual 505-2 med en Ortofon OM10 som pickup. Det är vad jag fått höra egentligen en lite halvtråkig kombo, "gubbig" typ...även om Dual inte direkt gör dåliga LP-spelare. Nu vet jag visserligen att det som verkligen gäller är hur jag själv upplever det, men då jag egentligen saknar någon vettig referens (har inte testat några andra LP-spelare i min anläggning) får jag gå lite efter det.

Jag har som sagt haft mycket trevliga erfarenheter med denna spelare dock. Jag tycker att den möjligen låter aningen platt när jag jämför med CD-utgåvor av samma skivor snurrande i CD-spelaren, men det är mer känsla på något sätt. Knaster kan jag störa mig lite på ibland.

Något som jag verkligen vill göra något åt är att ljudet tycks bli klart sämre mot slutet av skivorna, det blir "essigt".

- Var borde jag börja om jag vill uppgradera? Ny pickup? Eller helt enkelt ny spelare? (Nån Pro-ject kanske, eller varför inte rentav LP12 om jag sparar ett tag - kanske värt det?)

- I någon tråd tidigare pratades det om hur det varierar från spelare till spelare hur mycket knaster det blir. Är inte knaster knaster oavsett vad skivan spelas på? Det är ju trots allt något som ligger i vinylspåret som allt annat...

- Nån sa att det essiga mot slutet av skivorna beror på att pickupen är felvinklad. Är det så? Om det stämmer, hur vinklar jag den rätt?

Mycket text och många frågor, förlåt. Om någon har några svar/tips att komma med är jag tacksam...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/04/25 :  01:17:59  Show Profile Send Hepcat a Private Message
LP12 är helt klart värt att skaffa. att knaster skiljer på spelarna beror på hur bra spelaren tar hand om det alltså hur mycketr spelaren påverkas av det är spelaren bra passerar knäpparna snabt och man hinner knappt tänka på dem.

www.selleri.de
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/25 :  03:22:39  Show Profile Send luminox a Private Message
Köper du en tolva så kommer du aldrig att ångra dig!
Go to Top of Page

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2003/04/25 :  05:07:22  Show Profile Send jesper a Private Message
Det där med att vinkeln blir felaktig beror på att vinkeln ändras när pickupen rör sig över skivan. Detta om man har en vanlig traditionell arm. Alltså är man tvungen att kompromissa och ställer in vinkeln så att den blir lite fel i slutet och i början. Om man spelar enbart singlar så kan det säkert vara bra att ställ in skivspelaren för det alltså.

Finns det någon som har ett bra tips på en bildfil med en alignment protractor och ett sätt att skriva ut den så att storleken blir rätt?
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/04/25 :  06:41:58  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Du har annars både Rega och Clearaudio och med en Clearaudio mm-pickup och ett lite finare riia-steg kommer det att låta mycket bra.Linn är också en bra spelare men väldigt dyr så prisvärdheten kan nog diskuteras men hittar du en som är beg.till rätt pris så är nog det ett bra köp.
Lycka till
Mvh
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/04/25 :  07:06:29  Show Profile Send markku a Private Message
quote:
jesper
Finns det någon som har ett bra tips på en bildfil med en alignment protractor och ett sätt att skriva ut den så att storleken blir rätt?



Jesper,
Du bör kolla denna:

Lidström audio bakom textlänk "Download FREE cartridge alignment tool!".

Annars kunde du prova http://www.enjoythemusic.com/freestuff.htm "Protractor To Align Your Turntable Cartridge!" Denna går på snail mail

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/04/25 :  08:38:27  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Den enklaste uppgraderingen är att byta nål till OM 30.
Brukar göra ganska stor skillnad, gräver fram mer info ur spåren och med lite tur får du mindre knaster också. Viktigt att du kollar inställningen av vinkeln! Annars kan du förstöra både nål och skivor.

Om ljudet känns "platt" kan det delvis bero på vilken RIAA du använder, vad har du idag?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"

Edited by - SZR on 2003/04/25 08:39:57
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/25 :  08:43:27  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Har någon erfarenhet av project RPM6 eller 9?
Dimitri
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/04/25 :  09:10:51  Show Profile Send erik a Private Message
Distorsion i slutet av skivan är ett tydligt tecken på att pick-upen är slut.

Jag skulle starkt rekommendera en begad tolva eller en rega P25 eller P9. Satsa på ett bra verk istället för att köpa dyr pick-up till nuvarande spelare.
Problemet med en begad tolva är att kunna avgöra skick på lager och arm. Är de OK är det bara att lämna inspelaren för inställning och därefter börja njuta.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/25 :  09:37:39  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Din Dual är en fin spelare. Köp till en Ortofonnål. OM40 finns väl kvar som ersättningsnål. Köp PU/nål istället för ny spelare, och ställ in armen rätt. Det är min rekommendation.



Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

wolfman
Member

220 Posts

Posted - 2003/04/25 :  11:00:10  Show Profile  Visit wolfman's Homepage Send wolfman a Private Message
Numera kan man faktiskt ladda ner en "Protractor To Align Your Turntable Cartridge!" hos
www.enjoythemusic.com, så man slipper beställa den med snigelpost!

quote:

New Adobe Acrobat File!

Due to the tremendous outpouring of requests for an easy to print version, we are now offering a PDF version! There are some caveats to this... When printing make sure you set your printer to "Print as image" and do not have it "Fit to page". The free Adobe Acrobat Reader plug-in is needed, though most people already have this installed within their computer. Please click the below to view and print the file.



Ladda ner på: www.enjoythemusic.com/protractor.pdf


Edited by - wolfman on 2003/04/25 11:02:06
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/04/25 :  11:34:45  Show Profile Send peder47 a Private Message
Distorsion i slutet av skivan är ett tydligt tecken på att pick-upen är slut.

Skulle just skriva det som står ovan när jag såg att Erik redan upplyst dig om detta.
Det finns mallar så att du får avspelningsvinkeln rätt,höjden på tonarmen bör vara parallelt med skivan...men det kan variera liiite,lyssna dig fram.

Satsa på ett bra verk först (Lp12,Rega som exempel),sen tonarm och sist pick-up.

Peder


Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2003/04/25 :  13:06:59  Show Profile Send Klanters a Private Message
Jag köpte en beggad 12:a för ungefär ett år sedan och det är helt klart det bästa hifiköp jag gjort. Rekommenderas!
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/04/25 :  13:15:04  Show Profile Send bassman a Private Message
Graverings/avspelningshastigheten minskar ju närmre slutet av skivan man kommer. Det är alltså sämre och sämre kvalitet på ljudet från början och nålen får alltså allt svårare att spåra i det allt mer tätgraverade spåret. En av nackdelarna med vinyl, men fördelarna uppväger detta.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/04/25 :  14:11:48  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Är det någon som vet varför inte om40 finns kvar (har själv en sådan)

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/25 :  15:01:00  Show Profile Send Ayn a Private Message
Tack för alla svar! Har fått en hel del nytt att fundera på, samtidigt som jag är mer upplyst såklart

Jag använder RIAA-steget på min Linn Majik, såvitt jag vet är det i klass med resten av Majiken, dvs helt okej i mina öron!

Det vore ju trevligt att bara behöva byta pickup. Det stämmer nog rätt säkert som ni säger att nuvarande börjar sjunga på sista versen (mer troligt är väl att den mer eller mindre är inne på nästa låt till och med). En Linn Adikt eller något kanske.

En till dum fråga i samband med det - på vilket sätt påverkar själva spelaren det hela? Pickupen är ju den som tar upp ljudet, och ljudet går sen direkt iväg till förstärkaren...eller? Vad blir skillnaden mellan två spelare som använder samma pickup och tonarm, liksom?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/25 :  15:03:14  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jo, om jag skulle köpa en LP12 skulle det vara en begagnad såklart. Vete tusan om jag någonsin kommer köpa nytt igen, älskar känslan av att ha gjort ett riktigt kap

Något sånt köp är iofs inte aktuellt på åtminstone något år skulle jag tro, men drömma kan man ju alltid.

I övrigt tycker jag Pro-jects "1."-spelare är bland det snyggaste jag sett i LP-väg. Cleanare än så blir det inte liksom.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/04/25 :  15:31:30  Show Profile Send lindvall a Private Message
zed51>>> Jag har hört RPM 9 en del på Dirty Music (skiv & hifiaffär) där jag brukar hänga en del. 9'an är ganska tyst och drar väl lite åt det ljusa hållet, den är lite "sprittande" i sin spelstil. Men så provades det att lägga på en skivmatta ovanpå akryltallriken och då blev den bra mycket lugnare i spelstilen, då svängde det bättre.

Den ser ju ganska häftig ut med sin tjocka frostade tallrik och jag kan bara drömma om vilka ljuseffekter man skulle kunna få till med lite belysning bakom den .

Jag upplever RPM9an som en bra skivspelare. Men jag skulle definitivt rekommendera att lyssna på fler märken i samma prisklass, för ljudet kanske inte faller alla i smaken.
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/04/25 :  15:33:05  Show Profile Send bassman a Private Message
Det är ju spelaren som "alstrar" ljudet iom att den roterar tallriken, så alla vibrationer som alstras i spelaren, känns av av nålen. Även hastighetsfluktuationer inbegrips här. Nålen känner av den minsta lilla rörelse oxå, så det är finprecision här.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/25 :  20:23:54  Show Profile Send brumel a Private Message
LP 12 är givetvis målet och vägen och sanningen. Appropå det så såg jag att det fanns en uppgraderingssats från Origin Live som konverterade motorn till DC drift. Varpå saker och ting förbättrades klart. Sitter man på en gammal ac motor så kanske det kan vara ide att pröva detta kit. Om det kommer hit vill säga.
Det där med dåligt ljud i slutet tror jag beror på graveringen. Det gäller många plattor tyvärr.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/04/25 :  20:32:24  Show Profile Send jajo a Private Message
Jag skulle aldrig för mitt liv köpa en LP12:a, inte ens begagnad. Det är ungefär som att köpa BMW och Breitlingklocka. Man blir placerad i ett fack direkt. Jag vet att det kan uppfattas som ett direkt korkat resonemang. Men man är vad man konsumerar, och jag vill inte blir uppfattad som en Linn-Hifi-Figur. För övrigt så är inte LP12 en prisvärd spelare. Jag väntar tills det dyker upp en Simply Black till rätt pris istället. Det är en spelare som både låter fantastiskt och som jag dessutom kan stå för.
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/04/25 :  20:35:37  Show Profile Send nin a Private Message
En till dum fråga i samband med det - på vilket sätt påverkar själva spelaren det hela? Pickupen är ju den som tar upp ljudet, och ljudet går sen direkt iväg till förstärkaren...eller? Vad blir skillnaden mellan två spelare som använder samma pickup och tonarm, liksom?


Som bassman säger så påverkar spelaren extremt mkt. Eftersom pickupen tar upp ljudet med EXTREMT små rörelser. Så ALLT som spelaren lämnar ifrån sig, även hur litet det än är, så tas det upp av pickupen. Där anser jag, som många andra, att för skivspelare är den viktigaste länken vid vinylavspelning. Sedan kommer Armen och sist pickupen. (RIAAN är också extremt viktig).
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/04/25 :  20:46:59  Show Profile Send jajo a Private Message
Placeringen av skivspelaren är också av största vikt. Min TD125a är placerad på en kraftig glashylla som är skruvad i en tegelvägg som är en knapp meter tjock.
/Jan

Sämre signatur.

Edited by - jajo on 2003/04/25 20:47:51
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/04/25 :  20:53:46  Show Profile Send jajo a Private Message
Dessutomså är installningen av hela systemet Skivspelare-Tonarm-Pickup mycket viktigt. Den här skivan är till god hjälp då. http://www.garage-a-records.com/hifinews.html
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/04/25 :  21:01:52  Show Profile Send lennartj a Private Message
Som Nin säger är det extremt små rörelser från pick-up-nålen som ska omvandlas till elektriska signaler. Om pick-upen inte sitter i resonansfri arm med lager utan glapp infäst i en i en solid tonarmsbas i ett chassi som inte leder upp motorvibrationer, lagerstörningar eller störningar från skivspelarens underlag så får man en mer eller mindre "luddig" återgivning. Hela den mekaniska kedjan är viktig.
Heder åt Ivor Tiefenbrun som var tidigt ute med att uppmärksamma detta faktum. Dock håller jag med jajo, jag kunde inte med att ansluta mig till "flat earth society" i början av 1980-talet, så det fick bli en Systemdek IIS med Helius Standard-arm i stället för LP12 med Basic-arm som var max för min budget. Därmed fick jag en mer balanserad kombination som jag använder än idag.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/25 :  22:14:57  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag skulle aldrig för mitt liv köpa en LP12:a, inte ens begagnad. Det är ungefär som att köpa BMW och Breitlingklocka. Man blir placerad i ett fack direkt. Jag vet att det kan uppfattas som ett direkt korkat resonemang. Men man är vad man konsumerar, och jag vill inte blir uppfattad som en Linn-Hifi-Figur.

Hehe...jag oroar mig inte direkt för det, jag borde rimligtvis redan placeras i det facket då jag har förstärkare, högtalare och högtalarkablar från Linn. Därmed inte sagt att andra saker är ointressanta...

Det där med dåligt ljud i slutet tror jag beror på graveringen. Det gäller många plattor tyvärr.

Grmbl. :/
Har en hel del skivor som jag tycker det är fantastiskt bra musik på, men det låter rätt skräpigt...ändå vet jag att de aldrig hanterats dåligt. Det finns inget hopp för dessa egentligen alltså?

skivspelare är den viktigaste länken vid vinylavspelning. Sedan kommer Armen och sist pickupen. (RIAAN är också extremt viktig).

Det kan vara en idé att kolla upp andra spelare direkt alltså...som sagt, Pro-ject-spelarna har jag hört en hel del bra om och fula är de inte. Kanske får ta med mig ett par skivor till hifihandlaren och testa...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000