HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har ingen upptäkt "forumet" Musik???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/04/05 :  21:27:21  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Det är ju det allt handlar om!

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/05 :  21:30:16  Show Profile Send Aton a Private Message
Utan musikåtergivning ingen musik Åtminstone inte i vardagsrummet.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/05 :  21:39:36  Show Profile Send marens a Private Message
Tycker det känns konstigt att disskutera musik, det är så personligt. Apparater och andra själlösa ting kan man disskutera mycket lättare.
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/04/05 :  21:45:15  Show Profile Send Jadde a Private Message
musik o hifi har väl inget gemensamt?? [ironi]

Edited by - Jadde on 2003/04/05 21:45:32
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/04/05 :  21:45:58  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Tack marens, det stämmer nog.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/04/05 :  21:59:23  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jo, jag brukar vara in där och kika och skriva lite emellenåt.
Hade bl.a. en tråd som handlade om bästa balladen.http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=11414
Döm om min förvåning när jag fick svar, inte bara ett, utan en hel drös.
Det var lika roligt som förvånansvärt, eftersom jag i mina fördomar gick omkring och trodde att det bara var jag som hade en liten böjelse mot balladhållet.

Fler till musikforumet alltså, även om jag delar marens åsikt till viss del.
Det positiva är att det inte blir pajkastning där inne pga. att alla verkar förstå att det oftast är personligt för deltagarna och de flesta visar lite respekt för detta.

edit: la till länken till topic

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2003/04/05 22:08:45
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2003/04/05 :  22:05:00  Show Profile Send Otto a Private Message
Självklart kan man diskutera musik, artister, låtar.
Ge varandra tips mm.
Det är f-n så mkt svårare att dikutera t.ex signalkablar.
Eller dämpkuddar kontra spikes under högtalare.
Det finns väl en hel del under forumet "musik" eller ?
Jag tycker det ofta det spårar ur under forumet "Hifi".
Det gör det däremot sällan under "musik".

/ Otto
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/05 :  22:17:06  Show Profile Send marbrink a Private Message
det bästa tweaket är väl bra musik =) så folk kan ju dela med sig av sina bästa tweaks på musikforumet...haha
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/05 :  22:30:51  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Tack Jattelite
Har precis postat där. Lätt att "ose" denna avdelning.
Liten reflektion: ingen skulle komma på idén att säga Sångaren X är bättre än Y. Men burkar och snören går det tydligen att käbbla om.
Marens, visst är det mycket personligt med musiken men lite tips kan man få och ge kanske.
Dimitri
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/05 :  23:24:00  Show Profile Send divander a Private Message
"Att prata om musik är som att dansa om arkitektur." Vem var det som sa det? Kanske tur att vi skriver och inte pratar på detta forum.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/04/05 :  23:42:11  Show Profile Send dax a Private Message
Tack vare diverse musikforum på nätet har man hittat en del guldkorn genom åren!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/05 :  23:45:30  Show Profile Send brumel a Private Message
Det är ju för musikens skull man lyssnar på grejorna. Inte tvärtom. Hoppas jag.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/04/05 :  23:59:09  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jag får massvis med tips om bra musik tack vare deltagarna på Musik forumet.
Härligt att leta efter musik jag inte har hört eller tänkt på innan.
Tackar och bugar.
Klart man skall disskutera musik, men inte musiksmaken!

"Att inte få prata om mat vid matbordet är ju lika jäkligt som att inte få tala om kärlek mellan lakanen" Fritjof Nilsson.

Samma resonemang kanske går att översätta till att tala om musik?

edit: ovälkommet streck mitt i texten.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2003/04/06 00:00:28
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/04/06 :  05:56:24  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag håller med marens. Jag tycker också det är svårt att få ut något av att snacka musik här. Det är så långt mer personligt och abstrakt än hifigrejor. Det gör sig inte att enbart verbalt diskutera utan det är roligare när man faktiskt kan lyssna samtidigt som man förmedlar tankar och ideér. Det är såpass komplicerat och personligt att man knappt vet var man ska börja. Det blir för mig oftast på sin höjd lite skivtipsletande men ibland skriver jag något om det är något som ligger varmt om hjärtat.

Jag fattar ändå att andra uppskattar den avdelningen mer än jag själv. Därmed är det bra att det finns här.

Angående musiksmak så finns endast min smak och så finns det sämre smak. Så är det!

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/04/06 :  11:33:25  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Musikavdelningen är kanonbra. Är det något som alla på hififorum har gemensamt är det väl musikintresset.

edit: stavfel

Edited by - Magnuz on 2003/04/06 11:34:00
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/06 :  12:50:16  Show Profile Send divander a Private Message
JAg tycker musikforumet fyller en bra funktion. Det är nog ingen ersättning för att prata om musik med kompisar och dyligt. Med det är ett bra komplement. I bland har man ju lite udda frågor och funderingar angående musik som kanke inte alla brukar lyssna på. Då kan det kanske finnas möjlighet att hitta någon på forumet som delar ens musiksmak. Här finns ju ett relativt stort kontaktnät som är lätt att komma i kontakt med.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/04/06 :  15:30:24  Show Profile Send pesa a Private Message
Jag instammer i rosorna av var musikavdelning. Jag tror Akktustakki har helt ratt att det ar mindre gnabb och tjat dar och darfor blir det en battre atmosfar. Jag tycker i alla fall all nivan har sjunkit ngt pa andra delar av forumet den sista tiden med mycket brak och tjafs. Da ar musik-avdelningen en skon oas att fly till...

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/06 :  15:45:35  Show Profile Send divander a Private Message
Ja där är vi kanske lite snällare och trevligare mot varandra.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/04/06 :  22:45:21  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
På musikforumet får man otroligt många bra tips om musik som man inte ens visste att det fanns. Och självklart ska man ge nånting tillbaka också.
Oavsett vem man är så har man garanterad vetskap om något bra som de flesta vet väldigt lite om.
Till exempel så finns det obetydligt snack om new age, cajun, zydeco, blues och etnisk musik etc. Jag ämnar återkomma i snar framtid med korta inlägg bland annat i dessa stilar. Är långt ifrån en expert, men tror att jag kan bra mycket mer om dessa än genomsnittet här.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/07 :  00:08:26  Show Profile Send divander a Private Message
Det ser vi fram emot.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/04/24 :  20:51:52  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Tycker fortfarande att det är för lite deltagande.
När man läser resencenters åsikter om musik tar det ett bra tag innan man vet om man har samma preferenser när det gäller musik (har själv gjort ett par osanolikt dåliga köp efter att läst i HiFi & Musik)
Men nu vet jag villka journalister JAG lyssnar till.
Så vad menar jag, varför inte låta alla som deltar på forumet också skriva vad för musik man gillar, typ presentera din musiksmak! då vet jag, och andra villka man vill "tro" på.
Detta bör ju dock ske på MUSIK forumet (MEN NI LÄSER JU INTE DÄR!!!!!)

Mvh
JATTElite
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/24 :  21:56:12  Show Profile Send fredde a Private Message
Är in där lika mycket som här. Tyvärr finns det inte lika många trådar att ta tag i som här. Tycker också att det skulle vara kul om det vore mer trafik där.

Kanske att man skulle kunna skapa något i stil med "skivtipset"? Där man skriver om en skiva man nyss införskaffat. Beskriver musiken så gott det går och varför man tycker den är bra. Musik är svårt att diskutera men tips är aldrig fel!

Skyndar mig dit och skapar en sån genast!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/04/25 :  10:09:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tror att folk har insett att man kan ha olika musiksmaker och det respekteras mer än olika märkessmak när det gäller hårdvara

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/04/25 :  17:21:20  Show Profile Send redestad a Private Message
Instämmer i att musikdelen på detta forum är ett riktigt guldkorn. Har fått många bra tips och inspiration på nya grupper och musikstilar. Att det är för personligt och subjektivt är ju bara snack, musiken är ju i alla fall för mig grunden för varför det överhudtaget är intressant med HiFi. Musiken ska ju helst återges på absolut bästa sätt hemma i vardagsrummet. Sedan är det ju extra roligt med extra välljudande skivor och tips om detta är en väldigt kul del på musiksidorna. Skulle vara kul om ännu fler var aktiva på musiksnackarfronten och inte bara "nördar in" på alla dessa fantastiska prylar, teknikaliteter och gudomliga tweaks, som förvisso också är centralt i sammanhanget, men en lite större fokusering på musiken skulle vara roligt i min mening.

Ha det bra!
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/04/25 :  18:07:02  Show Profile Send struts a Private Message
Själv lägger jag också störst vikt på musikforumet som är mycket bra och intressant.
struts
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/04/25 :  21:32:59  Show Profile Send srv a Private Message
Samma här Struts, skall försöka göra mer inlägg..........
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000