HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ortofon uppgraderingsfråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

wolfman
Member

220 Posts

Posted - 2003/04/24 :  16:24:17  Show Profile  Visit wolfman's Homepage Send wolfman a Private Message
Att man kan uppgradera en Ortofon Super OM 10 till en OM 30 genom
att bara byta ut nålen har jag läst mig till, men kan man även
uppgradera en OM 5E till tex. en OM 20 genom att bara byta nål?
eller måste man byta ut hela pickupen?

Edited by - wolfman on 2003/04/24 16:27:54

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/04/24 :  16:34:18  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Alla OM nålar är bara att byta upp sig på upp till OM40 super

www.selleri.de
Go to Top of Page

wolfman
Member

220 Posts

Posted - 2003/04/24 :  16:49:31  Show Profile  Visit wolfman's Homepage Send wolfman a Private Message
Så det går alltså att uppgradera från icke Super OM till Super OM! Strålande, för då slipper man ju ganska mycket meckande med inställningar..enbart vikt och antiskating som måste justeras.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/04/24 :  21:21:44  Show Profile Send cittroman a Private Message
Super OM sitter ej i nålen utan själva pickupen, så för att få "Super OM" måste pickupen bytas.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

wolfman
Member

220 Posts

Posted - 2003/04/24 :  22:53:07  Show Profile  Visit wolfman's Homepage Send wolfman a Private Message
Jaha, då sket sig min billiga & enkla uppgradering...:(
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/04/24 :  23:24:45  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Det enklaste måste väl vara att kolla med www.ortofon.com

www.selleri.de
Go to Top of Page

wolfman
Member

220 Posts

Posted - 2003/04/24 :  23:59:17  Show Profile  Visit wolfman's Homepage Send wolfman a Private Message
Står tyvärr inget om detta på Ortofons hemsida.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/04/25 :  00:13:37  Show Profile Send Hepcat a Private Message
lite sökning gav detta från den Kanadensika distrubutörens sida.

"Three Different Styli, Three Levels of Performance

All three Super OM models have the same body, construction, and magnetic circuitry. The only difference is the interchangeable stylus unit.

Choose between a nude, fine line stylus (Super OM 30), a nude, elliptical stylus (Super OM 20), or an elliptical stylus (Super OM 10), all of which are cut and polished to the highest standards of the industry.

For demanding purposes, the Fine Line stylus is particularly recommendable. This slim profile will track even the highest frequency groove information. At the same time, its larger than normal footprint ensures reduced distortion and record wear.

Naturally, you can upgrade a Super OM 10 to a Super OM 20, or even a Super OM 30 at any time. Your only expense will be the cost of the stylus unit. And if the original stylus is not worn out, you can still use it for less demanding applications.

The Super OM stylus units are also compatible with all the bodies of the entire Ortofon OM/P line. If you own an OM cartridge, you are able to enjoy the improved stylus and cantilever technology of the Super OM range. However, it takes a Super OM body with Ortofon’s new magnetic circuitry to realize the full Super OM potential.

Your investment in an entry level cartridge from Ortofon’s Super OM magnetic range never becomes worthless."


med andra ord det funkar att uppgradera så men man får inte fulla potensialen.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

bengt_peter
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/25 :  09:35:34  Show Profile Send bengt_peter a Private Message
Finns OM 40 fortfarande?

Hade en sådan för länge sedan och den var försedd med en VdH-nål
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2003/04/25 :  09:48:40  Show Profile Send jonny99 a Private Message
man kan köpa en OM 10 tex och sedan köpa en OM 40 utbytesnål, en person som inte längre får nämnas på detta forum rekomenderar detta som den ultimata pickupen.

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/04/25 :  10:04:31  Show Profile Send cittroman a Private Message
På samma sida får man en enkel förklaring till skillnaden mella OM och Super OM pickup hus.
quote:
The Ortofon Super OM Cartridges The new Super OM cartridges have been designed on the basis of Ortofon's lightweight moving magnet system - originally introduced in the OM (Optimum Match) Series - with two major refinements. By means of advanced computer simulation methods, it has been possible to define the natural pivot point of the system with unprecedented accuracy while achieving an optimum oscillation balance. This translates into improved linearity, higher channel separation, and reduced distortion.



OM 40 finns fortfarande som nål, säljs dock ej som komplett pickup.

Jag kör med OM 40 nål till min 505-4 och det funkar kanon, har dock funderingar på att köpa den billigaste Super OM pickupen eftersom jag "bara" har OM.

Ha det /// Mattias

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

bengt_peter
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/25 :  13:26:11  Show Profile Send bengt_peter a Private Message
Ja det stämmer....OM 40 finns som utbytesnål. Kollade på Ortofons hemsida. Men det verkar inte vara en Van den Hul-nål på den numera utan en form av fine-line e dyl. En bra pick-up. Hade dock lite problem med kanalbalansen, något som jag hört även på andra om-pickuper.

Minns när jag var en ung grabb och precis köpt mig en VMS 20 E. Det mina herrar var en ljudupplevelse jag minns än idag, så här 25 år senare. Tänk att äntligen få höra diskantvirvlarna klinga ut från Ramones "Blitzkrieg Bop" (nostalgi)
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/04/25 :  14:18:28  Show Profile Send qsecofr a Private Message
OM 40 är kalas snurrar fortfarande i min ariston rd40.

Varför funderar du på att byta ner dig till en om30 och tappa Van der hul slipningen.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/04/25 :  17:33:36  Show Profile Send cittroman a Private Message
OM 40 har en Fritz Geiger slipning.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000