HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Önskar tips på bra pick-up
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bengt_peter
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/24 :  11:59:13  Show Profile Send bengt_peter a Private Message
Har en gammal trotjänare i garderoben, en Ariston RD40 med originaltonarm, som behöver piggas up med en ny pigg-upp(!!). Tonarmen tar tyvärr inga tyngre pick-uper typ Ortofon MC m fl. Någon som har tips på en bra relativt prisbillig pick-up som eventueltt skulle passas i armen?

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/04/24 :  12:13:51  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Grado Black, Grado Gold, Ortofons OM serie. kanske en Adikt.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/04/24 :  13:23:23  Show Profile Send Per a Private Message
håller med hepcat. sumikos sortiment är ganska lätta de också, blue oyster t.ex.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/04/24 :  14:13:03  Show Profile Send bassman a Private Message
Bengt Peter, jag har själv en RD40, dock inte i garderoben, utan i full drift. Originalarmen lossade jag för länge sedan och stoppade ner i källaren.
Istället sattes en Rega RB300 på, ett klart lyft! Spelaren är moddad med häftmassa invändigt i chassit och motvikten på armen utbytt mot en liten rörskärare, så att vikten är direktkopplad mot armen, oxå ett klart lyft.
Pickup är Goldring Eroica (MC lågnivå).
Den låter mycket trevligt nu med dessa ändringar.
Se till att du har tillräckligt med olja i lagret och att tallriken är i våg.
Kolla även remmen, försiktigt!, och tvätta den, samt kalka den.
Min står oxå fjädrander på gummifötter, så den är i princip okänslig för återkoppling via bänken den står på.
En snygg och bra skivspelare!

Det låter bättre med helrör på bänken

Edited by - bassman on 2003/04/24 14:16:02
Go to Top of Page

bengt_peter
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/24 :  14:14:50  Show Profile Send bengt_peter a Private Message
Tack för tipsen.

Grado är inte helt ointressant, har bara fått för mig att de är lite "slöa" i diskanten. Rätta mig om jag har fel! Vad gäller Ortofon "OM" har jag tidigare haft en OM-40 VdH, varför jag gjorde mig av med den är en gåta, men så är fallet. Provade ett tag med en MC 30 S, funkade hjälpligt om man ökade tyngden på motvikten, kanske inte den allra bästa lösningen. Skall även ta mig en titt på Sumiko.

Någon som äger en Ariston RD 40 ?
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/24 :  14:31:34  Show Profile Send divander a Private Message
Jag håller med. Grado black eller en enklare om kan vara ett bra alternativ om man inte vill ge mer än en halv tusing. Om man sen vill ha något bättre så går det ju att sätta på bättre nålar på dessa puppor.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

bengt_peter
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/24 :  14:34:49  Show Profile Send bengt_peter a Private Message
Hej Bassman!

Kul att höra av en Ariston-ägare. Min har tidigare varit i full drift. Kom sedan över en Kenwood-spelare i vilken min Ortofon MC 30s passade som hand i handske. Modellen med plint i pianolack. Därefter blev Aristonen vilande, vilket är synd och skam. Har funderat på armbyte och Regan verkar ju vara ett bra alternativ. Min Ariston är modellen med elektroniskt val för 33/45 och med justerbar hastighet. Jag har även den dämpade bottenplattan samt akrylkåpan. Signalkabeln är utbytt mot en MonitorAudio silverkabel samt riktiga och grova RCA-kontakter.

Originaloljan är sedan länge slut. En hifi-handlare sa till mig att vanlig symaskinsolja duger bra. Är det OK?

Håller med om att det är viktigt att upphängningen är i våg, minsta lilla fel och kanten av fjäderburken skaver mot mittpinnen vilket försämrar fjädringen och förmågan att motstå akustisk återkoppling. Kan vara lite bökigt att få det riktigt rakt....british you know!

Som sagt en snygg och trevlig spelare som i de flesta fall låter mycket bra.
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/04/24 :  14:45:58  Show Profile Send bassman a Private Message
Din verkar vara välutrustad, min har bara AC-motorn, ingen platta eller kåpa. Originalkabel oxå, den verkar lite billig faktiskt, men jag vet inte om det är värt besväret att byta, kanske kontakter enbart.
Symaskinsolja är ok, använder det själv, oljan får inte vara för tjock.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/04/24 :  14:48:11  Show Profile Send bassman a Private Message
För övrigt, så har ju Linn och Ariston ett förflutet ihop..

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

bengt_peter
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/24 :  14:49:21  Show Profile Send bengt_peter a Private Message
Fanx Mr Bassman

Tja hur mycket man tjänar på att byta kabeln är svårt att sia om. Originalkontakterna är ganska risiga så där tror jag att det finns lite att vinna på att byta.

Var det svårt att byta ut armen till Regaarmen?
Go to Top of Page

bengt_peter
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/24 :  14:54:46  Show Profile Send bengt_peter a Private Message
Ariston/Linn... jo så var det väl? Samma ljudfilosofi dock. Läste en gammal test av RD40 som då ansågs bättre är LP12, fan tro´t.
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/04/24 :  14:57:03  Show Profile Send bassman a Private Message
Det var inte svårt.
Jag köpte en extra rund platta till armen och gjorde hål i den, så att armen kom i rätt position.
De plattorna finns väl inte längre, men jag tror det går lika bra med en MDF eller träplatta, som du gör själv och målar svart. Annars använd originalet om det nya hålet för armen passar in.
Sedan får man se till att den nya armen hamnar rätt i höjdled oxå, den ska vara parallell med tallriken tror jag. Jag har en extra distansbricka på min.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/04/24 :  15:00:15  Show Profile Send bassman a Private Message
En lite rolig detalj är att jag köpte min på City Stormarknad, som ju normalt inte riktigt hade den typen av hifi.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

bengt_peter
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/24 :  15:57:31  Show Profile Send bengt_peter a Private Message
Nej jag tror inte att det finns så mycket delar att uppbringa till spelarna, det blir till att fixa och såga själv. City-Stormarknad??? Knappast det mest tänkbara inköpsstället för bra skivspelare!

By the way. Hur blev resultatet med att dämpa alu-chassiet med häftmassa? I min Kenwood dämpade jag plinten innuti med asfaltplattor som man bl a kan köpa på Mekonomen (samma plattor men billigare än på Ljudia).
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/04/24 :  16:39:05  Show Profile Send bassman a Private Message
Jag tror att asfaltsplattor gör ungefär samma sak, fast kanske bättre.
I alla fall så ringer det inte så mycket längre, om man knackar på det.
Har faktiskt funderat på att byta till asfaltsmatta, men problemet är väl kanske att häftmassan har gjort det den är bra på alltför bra, dvs att häfta vid. Den luktar lite mysko oxå, även efter många år.
F.ö. är Mekonomens plattor mjukare än Hifi-kits, jag blev tvungen att köpa på båda ställena till mina Proac-kloner.



Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/04/24 :  16:43:17  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Det stämmer att Ariston och Linn haft ett förflutet Ariston var de första namnet på linn, så en Ariston RD80 är i princip samma spelare som en 73a LP12a namnet som skiljer. sedan var det sammarbets problem mellan Ivor och hans partner så de gick separata vägar.
Detta är lite kortfattat så.

www.selleri.de
Go to Top of Page

bengt_peter
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/25 :  09:23:07  Show Profile Send bengt_peter a Private Message
Tackar för alla tips!

Nu skall jag i alla fall iväg och köpa häftmassa!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000