Author |
Topic |
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2003/04/23 : 14:54:26
|
Tillbringade påsken i Storhogna/Vemdalen-fjällen. Som alla andra i Sverige hade vi otroligt bra väder. En riktig gris-semester helt enkelt: Sol, skidåkning, vänner som fixar mat i restaurang-klass och goda viner. En dag tog vi en längd-tur på fjället. Solen stod högt på den klarblåa himlen, 17 grader varmt och helt vindstilla. Med andra ord ganska tyst. Då slog det mig att det vore ganska trevligt att pausa mitt ute på vidden, slå sig ner i lyssningsfåtöljen framför favoritanläggningen med nåt gott att dricka . Jag funderade då över vad detta skulle göra för ljudet. Bakgrundsljudet var minimalt. "Rummet" var ju oändligt stort och skulle inte besvära mig med några tråkiga reflexer eller ekon. Skulle ljudet bara "diffundera ut" och bli tråkigt? Krävs ett rum för att få en bra lyssningsupplevelse? Har ju sett att man använder sig av anekoiska kammare när man testar ljud-utrustning. Detta borde fungera på samma sätt som ett "oändligt stort rum?
Jaja, flumdiskussion kanske men det var vad jag funderade på ute på fjället |
|
€riC
Member
266 Posts |
Posted - 2003/04/23 : 17:04:11
|
Trevligt!
Nu till frågan. Inte för att jag är någon expert på varken rumsakustik eller akustik överhuvudtaget men inte ska det väll behövas några väggar? Det är väll egentligen bara direktljudet som ska höras (förutsatt att man har ett par helt vanliga högtalare), det är ju det som är inspelat. Det borde vara helt perfekt att inte ha några väggar och gräs/snö men jord under kan ju knappast reflektera särskilt mycket ljud det heller. Faktum är att jag tror att jag ska släpa ut stereoapparaten nån dag och prova! |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/04/23 : 20:49:59
|
Jag kan nog lova er en rätt så knäckande upplevelse. Jag har provat det här vid några tillfällen hos kompisar (mina egna högtalare släpar jag ogärna tre trappor om jag slipper)och dom rätt så alldagliga högtalarna vi har använt har fått ett helt nytt liv. Jag och mina kompisar är fullkomligt överens om att rummet inte bidrar med något positivt för musikupplevelsen över huvud taget.
Erfarenheten rekommenderas varmt, om inte annat så för att få större förståelse för rummets inverkan på vårt dagliga lyssnande. |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2003/04/23 : 21:01:17
|
Dahlberg: Spännande! Man kanske skulle köpa sig en egen fjällvidd! |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/04/23 : 21:08:29
|
Eller en liten stuga på Bahamas . |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2003/04/23 : 21:20:04
|
Då kanske du får nedgradera till ett par gula, vattentäta Sony "Loudspeaker-man" för att klara monsunregnen. |
|
|
dax
Member
644 Posts |
Posted - 2003/04/24 : 08:40:47
|
Det är ganska intressant att vara i ett ekofritt rum. Det känns som om man har lock för öronen ungefär. Spelar man musik märks det att man inte får samma förstärkning från de "reflekterande" ytorna!
Jag skulle nog inte vilja ha ett helt döddämpat rum! |
Do not stagedive at home alone! |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/04/24 : 08:50:08
|
Har inte provat att vara i ett döddämpat rum men om du tycker att det känns som att du har lock för öronen när du är utomhus så bör du nog söka för det . |
- Olof Palme |
|
|
fredde
Member
328 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 01:11:59
|
quote: Har inte provat att vara i ett döddämpat rum men om du tycker att det känns som att du har lock för öronen när du är utomhus så bör du nog söka för det .
|
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 16:31:06
|
För några år sedan släpade jag ut stereon på gräsmattan och sen var hela midsommarhelgen förstörd. Jag blev tvungen att lyssna igenom hela skivsamlingen igen, för det lät så otroligt bra.
Ett tips i all välmening är att kolla väderleksrapporten innan ni kånkar ut era Krell-block och 200 kilos monsterhögtalare...
//Johansson |
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 17:15:59
|
1,6'or på gräsmattan, det skulle jag vilja lyssna på . Hur långt bort från Umeå var det du bodde . |
- Olof Palme |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 16:53:33
|
Det var innan 1.6:orna kom till byn, ett par B&W601S2 var det jag hade då.
Men tanken har funnits länge och blir det en fin sommar så kommer jag nog att testa. Nu är förresten slutstegsprylarna på väg så det kan nog bli en intressant sommar...
30 mil inöver landet bor jag, så har du lite att göra någon helg är du självklart välkommen. Norråker är förresten en outforskad pärla mitt i Sverige; Jämtlands i särklass bästa fiskevatten (allt från trolling till fjällfiske), driving range, finfin camping och så vidare. Hmm, nu blir jag nog modererad för reklam...
//Johansson |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 18:16:29
|
Bara 30 mil ett stenkast alltså . För er som inte kommer från Norrland så vill jag bara säga att vi är förj...ga på att kasta sten här uppe . Skämt å sido, du hade väl planer på att dyka upp i Umeå framöver Hör av dig då. |
- Olof Palme |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 18:41:46
|
Jodå, jag sitter i en sommarstuga i Vännäs just nu och skriver. Praktiken räcker två månader så nog ska jag väl hinna med ett besök någon gång det passar för dig...
//Johansson |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 19:20:20
|
Jo jag är fortfarande sjukskriven (hemma för det mesta) efter den där ofriviliga 7-meters flygturen jag tog i somras så det är bara att du hör av dig. |
- Olof Palme |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 19:31:00
|
Det enda som rummet bidrar med är ju att förstärka vissa frekvenser, mest bas. Svårt att spela riktig djupbas på fjällvidden. Man får ta med sig nån skiva med jojk. För röster lär låta ruskigt bra utan störande reflexer. |
Hifiarkeologen |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 19:35:50
|
Förvånad skall du bliva när basen skola visa sig på vidden den stora . |
- Olof Palme |
|
|
|
Topic |
|