HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 En duell i båtmakarnas fotspår :-)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/04/23 :  13:18:07  Show Profile Send Jadde a Private Message
Glasgow, Skottland


Glasgows historia sträcker sig nästan två tusen år tillbaka och har under den tiden både varit rik och omväxlande.

Från början var Glasgow en liten lax-fiskeby vid floden Clyde. Senare grundad av Christian missionary (St Mungo), denne man gjorde Glasgow till ett stort religiöst center, men många krig drog förbi och Mungo's kyrkor förstördes. 1451 fick Glasgow sitt universitet som än idag står kvar. Den industriella revolutionen hjälpte Glasgow till att bli en stor båt- och lokomotivstad. Speciellt loken - som exporterades världen över, blev en stor exportframgång och myntade begreppet "Clyde-Built" vilket ungefär var samma som kvalitet och pålitlighet.

Men det som verkligen satte ut Glasgow på kartan var Ivor Tiefenbrun och Linn. *host*



Men stopp, även NAD kommer från Skottland! Grundat samma år som Linn, dvs. 1972. Verkar intressant...


Så vilka är kombattanterna? Jo, Linn Majik och NAD C340. Linn Majik ligger på 14000kr medans NAD C340 kostar 3000kr. Oj, tänker du kanske nu, och jag medger att duellen haltar lite - äpplen mot päron. Men å andra sidan, hur kul är det att bara äta äpplen hela tiden?


Lite fakta...




Linn Majik är en liten krabat stor som ett LP-fodral (Ivors idé?) Väger in på 6kg, vilket kanske inte verkar så mycket, men med tanke på storleken känns den riktigt tung. Enligt pappret ger den 33watt i 8ohm och dubbar i fyra. Under det ser effekkuben ut som en barnbacke i slalom dvs. ganska platt. Ingen vidare strömkapacitet vid alltför låga laster. Bäst att hålla sig till högtalare som inte går under 4ohm.





NAD C340, ser ut som vilken NAD som helst. Effekten är uppgiven till 50watt per kanal, strömkapaciteten är respektingivande 50 ampere - ingen andningsnöd här inte. Den gråa färgen är verkligen effektfull och höjer helt klart ribban för duellens utgång.

Men innan vi börjar tänkte jag visa er vad som döljer sig under locken, eller "under the lid" som dom säger där.

Linn har som säkert många redan vet hållt sig långt fram på SMD-fronten. Majik är inget undantag. Konstruerad i börjad av 90-talet (-93?) står sig denna konstuktion mycket bra även idag. Vi hittar inga mekaniska komponenter eller "onödig" kabeldragning, utan allt är rent och snyggt. Ganska maffig trafo, med tanke på effekten.



Med desssa "jumprar" ställer man in hur förstärkaren ska fungera. T ex vilken volym den ska starta på.


Trissorna kommer från Sanken och Philips.



NAD ser vid en direkt jämförelse ut som ett råttbo, vilket inte är samma sak som att det verkligen bor råttor där. Det mesta ser ändå rätt reko ut med en rejäl trafo. Utgångstrissorna kommer från Toshiba och är fyra till antalet. Hela skapelsen väger in på 8kg.

Har även kommit över en NADC320, som ni ser har den snyggare layout. Är bestyckad med ett relä per ingång - helt utan "crosstalk" även på full volym, i 340 hörs det tydligt att det läcker lite mellan ingångarna. .





Och nu till det viktigaste, ljudet! (kommer senare...)

Edited by - Jadde on 2003/05/07 14:30:25

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/04/23 :  18:00:51  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Härligt!!

Almost cut my hair
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/04/23 :  18:54:43  Show Profile Send hal a Private Message

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/04/23 :  21:46:27  Show Profile Send Jadde a Private Message
Ljudet



Källan till dessa förstärkare har varit en Philips DVD samt Rega Planar 2 med Grado Black pickup, även NADs fristående MM-steg fanns tillgängligt. Som högtalare har jag valt att använda de smått legendariska B&W 602 S2. Har kopplat ihop allt med de relativt neutrala CaptiveCable som signalkabel samt TaraLabs Phase III till lådorna. Rummet är på 11kvm. Ganska litet.

NAD C340

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i NAD: s förstärkare, har ofta funnit dom lite väl ljusa och kliniska för min smak. Så med detta i bakhuvudet var jag lite skeptisk även till denna. Började på låg volym med "pyjamas" - Arab Strap, direkt lät det överraskande varmt och fylligt, men utan att beröra på riktigt. Den drog mig inte in i musiken som jag hade hoppats - tills jag vred upp volymen, och då menar jag inte med mycket. Upp till kl 9 och de flesta parametrar föll på plats, ljudbilden växte rejält med en fyllig grundklang. Spelstilen är helt klart mer rätt fram än Linn, något som väcker ens uppmärksamhet, musiken målas upp på första parkett. En annan sak som slog mig direkt är den bastanta basåtergivningen, den har rejält med kraft och gräver djupt i registren. Inga problem att skilja olika bastoner - även på hög volym. Helt klart en rolig förstärkare. Ett frågetecken finns dock, den lyckas inte riktigt med att hålla ihop registren, samt att den bitvis låter lite kallt. Kanske kan det justeras med andra kablar eller rum.

Linn Majik

Har levt med denna pjäs ett bra tag nu, och tycker mig känna den ganska väl. Direkta skillnader mot NAD är en betydligt beskedligare spelstil. Musiken serveras på ett mer tillbakalutat sätt, den spelar inte på en, utan låter mer "laid back". Istället för att som med NAD:en få en att sitta längst fram befinner man sig plötsligt några rader bak, dock inte längst bak :) Har lärt mig att dessa typer av förstärkare ofta fungerar bra i längden då de inte skapar lyssningströtthet. Känns homogen rakt igenom, dock utan NAD:s direkta grepp i basen, visst har den bas, men inte lika starkt framhävd som hos NAD och då främst på rätt höga volymer. Men den är lätt att följa och går trotts allt tillräckligt djupt. Plus också för den digitala volymen. Jag blev nästan galen på NAD:s mekaniska dito "för högt, för lågt, för högt..."

Slutsats

Majik är bättre och jämnare, men NAD följer med en bra bit med sin glada (lite rufsiga) spelstil. Så i sann HiFi & Musik anda utser jag båda till vinnare.



EDIT:
Jämförde ikväll (mer ingående) NAD: s fristående MM-steg mot MM-steget som finns inbyggt i Majken - vilken skillnad till Linns fördel! NAD: s steg låter hårt och kallt utan någon egentlig värme. Linns steg har ett helt annat driv, betydligt mer engagerande, det märks verkligen var firman har sina rötter. Iofs kostar NAD: s ”PP” bara 600kr så det må vara förlåtet. Men för guds skull, snåla inte på ett bra steg om du har råd!

Edited by - Jadde on 2003/04/28 15:59:53
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/24 :  22:29:31  Show Profile Send Aton a Private Message
Spännande slutsatser! Det är ju en fin tröst för alla budget-hifi's att 14 tusen inte alltid i alla system nödvändigtvis sopar mattan med 3000-modellen. I en annan tråd var det någon som hade jämfört budget-CDn Cambridge D500SE med en betydligt dyrare produkt med "liknande" resultat.
Snygga bilder förresten.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/04/27 :  10:56:50  Show Profile Send n0p a Private Message
Tackar för intresant läsning. Varför valde du just nad c340? Nad C320BEE är kanske i mitt tycke den mest intressanta nad förstärkaren för tillfället. Konstruktören som gjort C320BEE är kanske mest kände för att tidigare gjort klassikern nad 3020.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/04/27 :  12:34:40  Show Profile Send Jadde a Private Message
Har bara lånat den. Har dålig koll på NADs modeller.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/27 :  20:06:50  Show Profile Send Timbre a Private Message


Trevligt. Skönt att det inte va´ en duell i bråkmakarnas fotspår...
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/04/27 :  20:12:44  Show Profile Send Jadde a Private Message
hehe, näe - den kommer nästa vecka!
Go to Top of Page

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2003/04/30 :  00:50:21  Show Profile Send bubbas a Private Message

Trevlig läsning. Jag jobbade ett tag i Glasgow och när jag var där fick staden sin första Linn-affär. Denna "concept store" låg i den fulaste tänkbara galleria mitt på huvudgatan Buchanon Street, jag tror det hette Princes square. En garderob på 20 kvm mitt i ett hav av art deco-kitch, med kunglig signatur. Värst var entren som pryddes av en 15 meter hög påfågel i stål. Jag skyndade till Linns ganska sympatiska hörna.

underligt nog har stockholm haft en Linn-affär ganska länge. Och ännu underligare var att många jag snackade med i Glasgow (på barer) gillade B&O.... Kanske är kärlek bäst på avstånd.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000