HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare som passar min rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PsYcHoGUN
Member

124 Posts

Posted - 2003/04/23 :  10:14:11  Show Profile Send PsYcHoGUN a Private Message
Hejsan!

Idag består min anläggning utav

- EAR Yoshino V20 (Rörförstärkare 2x20w "A")
- NHT 2.5 (Högtalare)
- Sony DVD-spelare (används som cd-spelare)

Då förstärkaren är relativt nyköpt, så har jag planer på att sälja av mina NHT 2.5 för att
matcha förstärkaren med bättre högtalare.

Eftersom rörförstärkaren mår bäst eller rättare sagt presterar bäst med högtalare som har hög
verkningsgrad, så är mitt mål att försöka hitta de "bästa" högtalarna åt min förstärkare.

91-92db är den verkningsgrad som jag vill helst ha på högtalarna.

En polare till mig snacka om ngt märke som heter "AudioNote" som skulle kunna passa,
är det ngn handlare i Stockholm som säljer dessa?

Kan ni vara snälla och ge mig tips om högtalare som kan tänkas passa bra med min förstärkare

Tack så mycket!

// Sebastian Clausin

S.

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/04/23 :  10:33:00  Show Profile Send jajo a Private Message
Jag använder Sandmark EC till mina 2x10watt. http://www.simplyblack.net/ Du kanske även kan hitta någon Audio Note modell där. Pundet är ganska så högt så vänta dig ingen lågprismodell. Mumma Mosen fungerar också bra och hittas på http://www.triod-ljud.nu/
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/23 :  10:41:17  Show Profile Send Dimitri a Private Message
AudioNote har slutat saluföra kits. Det finns säkert kvarvarande att köpa. Är du ute efter färdiga eller kan du tänka dig ett diy projekt? Förutom verkningsgraden är det önskvärt med en "snäll" impedanskurva. Om du vill "go diy" så finns det flera fantastiska sajter. återkom i så fall.
Dimitri
Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2003/04/23 :  11:30:32  Show Profile Send Thor a Private Message
Jag tycker du skall köpa mina Snell EIV, passar perfekt till rörförstärkare, och dom finns i Stockholm för provlyssning. Audio Note är faktiskt kopior på Snell högtalare, men jag tycker Snell låter bättre...
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/04/23 :  12:21:41  Show Profile Send B Peter a Private Message
Klubben.net's egen Robban spelade på Reference 3A på Sheratonmässan, de lät väldigt bra med rörförstärkare. En trevlig musikförmedlare.

Audio Note har jag också lyssnat på. Säljaren rekommenderade att den kräsne väljer den stora golvmodellen, AN-E, i någon variant. Den lät också väldigt bra och den går dessutom djupt i basen även i rum som normalt inte tål så mycket bas. Faktum är att jag vill ha ett par!

Mosen, som jag själv driver med 2x15 W, är också en väldigt bra högtalare. Eftersom den är en stativare så har den sina begränsningar neråt i frekvenserna. Beroende på rummet de ska stå i så är det här endera en nackdel eller en fördel! Basunderdelarna till Mosen tillverkas inte för tillfället eftersom delarna har gått upp mycket i pris. Tommy Johansson (dvs Mumma Audio) har en ny högtalare nu, en tung golvare. Den verkar också intressant!

Jag har också prövat mina gamla (88'or) Castle Pembroke. De låter bra men är lite långsamma jämfört med Mosen. Pembroke går i.o.f.s. djupare och det gör att röster upplevs som ännu naturligare. Fast Mosen slår Pembroke med hästlängder utseendemässigt...

Edit: Erik Andersson (www.triod-ljud.nu) tar in Audio Notes högtalare på beställning. Möjligen så har han några AN-E stående för eget bruk.

Edited by - B Peter on 2003/04/23 12:29:13
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/04/23 :  12:45:04  Show Profile Send cittroman a Private Message
Carlssons 70 tals serie funkar ypperligt tillsammans med rör.
Kör med 2*12w till OA14.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2003/04/23 :  12:58:57  Show Profile Send Thor a Private Message
Audio Notes AN-E är en kopia på Snells E modell, AN-J = Snell J o.s.v.
Go to Top of Page

Rojocafe
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/04/23 :  13:55:27  Show Profile Send Rojocafe a Private Message
Audio Notes högtalare är kopior på Peter Snells orginalmodeller. Fram till E/III, J/III och K/II följde Snell samma ideal. Därefter frångick man ursprungsideerna och det finns inga likheter mellan dagens Snell modeller och Audio Notes högtalare.

Audio Note använder förresten Snell A/II som referens. Om inte A/IIIi var så *$£ stor så skulle jag glatt införskaffa ett par och leva lyckligt i all framtid.

/Roj
Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2003/04/23 :  14:19:18  Show Profile Send Thor a Private Message
Du har rätt i att dagens Snell modeller inte har så mycket gemensamt med Peters ur-modeller, dock så tycker jag nog att både EIV, CV etc håller samma ljudideal. EIV är mest en nyare EIII fast med en något modernare form på lådan. Jag har haft hemma både Snell JII, JIII, EIII, EIV och Audio Note AN-J, och av dessa så tycker jag att EIV var den bästa. Alla testades med rör-elektronik.
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2003/04/23 :  18:02:48  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Skulle rekommendera Raunas Chaccone II. Lite retro i useendet men väldigt bra musikförmedlare. Finns hos Veteran Hifi.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/23 :  18:24:07  Show Profile Send brumel a Private Message
Lowther kanske. Fullrangehögtalare är lättare last för förstärkaren.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2003/04/23 :  19:13:31  Show Profile Send JohnB a Private Message
Living Voice är ju annars ett märke som bygger sina högtalare med hög känslighet för att passa rör. Märket finns sedan en tid i Sverige om jag inte minns fel.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/04/23 :  20:29:15  Show Profile Send Zombie a Private Message
ett par gamla Tannoy 15" kanske?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2003/04/23 :  20:42:03  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Har du plats så kan du bygga öppnabafflar med ryska bredbandare. Överlägsen pris/prestanda. Jag har lyssnat på det mesta och ägt både det ena och det andra. Men ö.bafflar spelar skjortan av det mesta. Har en känslighet på ca 96dB rockar bra på mina 7 watt/kanal. Kostnad ca 3000kr för elementen + Baffelmatreal ( ca 2000 kr ). Sen behöver man lite hjälp med basen ( subba ). Bor du i närheten eller är på resande fot är det bara att skicka ett pm och titta förbi för en lyssning. ps det gäller alla som är intreserade. Kanske ska jag berätta var jag bor också Skutskär i norra Uppland.
mvh Carl-m
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/04/24 :  01:31:44  Show Profile Send EAR a Private Message
Hej
Tror faktiskt inte att du behöver hänga upp dig för mycket på effekten.Tim brukar vara duktig på att göra förstärkare som klarar
låga impedanser trots rör.Det är en fin förtärkare som du köpt som förtjänar fina högtalare.Har du plats skulle jag kunna tänka mig ett par Quad Esl eller någon av JM-Labs modeller och då typ 926 eller något i den stilen.Prova och du blir förvånad.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000