HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mina 2-vägs med Seas är klara
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/04/22 :  22:25:36  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
http://peter.swecon.org/p1_hogtalare.html

Vet inte om det blev någon riktig hit men å andra sidan är detta mitt första DIY projekt, det lär dock bli flera nu när man väl kommit igång.

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/22 :  23:27:41  Show Profile Send brumel a Private Message
Hurså låter den inte bra. Jag funderar själv på elementet till ett liknande projekt. Men det kanske är nåt med filtret eller lådan?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/22 :  23:36:52  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ser ju ut som ett vettigt koncept! Borde kunna bli bra.

Inspelat än?

Hur har du gjort filtret?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/04/23 :  10:40:03  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Det låter ju inte dåligt. I mitt tidigare inlägg kanske det låter så, men det är nog bara min blygsamhet. Men med tanke på den lilla basen så går det inte särskilt djupt. Och filtret är i enklaste utformning, delar på basen 4500 och nedåt och på diskanen 4500 och uppåt. Ingen dämpning av diskanen som har högre kännslighet, inga notch-filter etc. För övrig så väger dom små monstren 6,7KG styck. Byggda i 19mm MDF med blyfoliematta på alla sidor utom baffeln sammt rikligt med dämpull från BRL. Dom inre kablarna är 4-flätadade lakritssnören. Bi-virning är möjligt. Det var nog allt, har inga märtningar på den eftersom jag inte har någon duglig mick.

Edit: Lådan är avstämd på 88Hz vilket jag tycker blev väldigt högt... vette fan vad jag tänkte på... fick inte till det hela i WinISD... Elementen är inspelade...

Edited by - yahriel on 2003/04/23 10:44:00
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/23 :  14:04:26  Show Profile Send marens a Private Message
Det är helt klart filtret, och portavstämningen som är problemet. Filtret gör nog inte ens i närheten av vad du tänkt att det ska göra, det är detta du hör. Dessutom är delningsfrekvensen för hög, prova mer i stil med 3500Hz. Skulle tror att de låter dels väldigt tunnt, boomigt i basen och allmänt konstigt i hela registret, särskillt när du rör dig runt i rummet så ändras ljudet markant eller hur?

Det beror på att du inte tagit med frekvensgången och impedanskurvorna hos elementen i beräkningen av filtret. Det måste man göra på ett eller annat sätt eftersom det är det som är grunden för filtrets funktion. Vill du att den ska dela vid 4500Hz och i 12dB/oktav tex så måste du göra ett filter så att elementens frekvenskurvor följer 12dB/oktav efter 4500Hz. Ett "enkelt" filter (kondensator eller spole) gör inte detta utan gör bara på sin höjd att elementens frekvenskurvor lutar lite mera än de gjorde innan vid högre resp. lägre frekvenser. Därför får man helt konstiga resultat när man använder sådana filter beräknade enbart på resistiv last. Man får normalt en väldigt krokig frekvensgång och ett stort överlapp mellan elementen där de påverkar varandra olika utifrån olika vinklar från högtalaren. I en vilkel kan man få en stor svacka i en annan är det en stor bred puckel och i en tredje är det en svacka vid en annan frekvens. Krokigt helt enkelt.

Edited by - marens on 2003/04/23 14:31:14
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/04/23 :  15:18:56  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Ok, tack för all feedback. Jag tänker nog inte lägga ned någon mer tid på dessa högtalare dock. Tänker bygga HFLS-1 om det blir några framsteg där inom en överskådlig framtid... annars bygger jag nog Tony Gees HATT SE... detta var ju en helt egen konstruktion och jag tror inte jag var riktigt redo för det... för mycket pul med delningsfiltret som jag inte tycker är speciellt kul ens.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/23 :  15:38:32  Show Profile Send marens a Private Message
Det vore ju synd. De skulle ju kunna bli riktigt bra med ett "riktigt" filter. Det är inte så kul att pula meddelnigsfiltret när det inte ger de resultat man förväntar sig. Det är roligare om en ändring stämmer överrens med ens förväntningar dvs när teorin är väldigt nära praktiken. Det är möjligt om man mäter.

Det är väldigt stor risk att man inte blir nöjd om man gör någon annans färdiga design och inte får välja själv vilka lösningar man vill använda.
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/04/23 :  17:38:07  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Jag får se, någon gång i framtiden kanske jag känner för att fixa till dom. Just nu är jag bara glad att ha ett par högtalare i över huvud taget.
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/04/30 :  12:08:59  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Du har väl redan kollat upp detta, men det finns ett proac filter till T50, med dessa element. Skulle ju kunna vara en utgångspunkt om du vill bygga om filtren.

http://audioclone.free.fr/tablette50.html

mvh Björn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000