HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Digitala filter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2003/04/22 :  16:39:26  Show Profile Send mangs a Private Message
Hej,

Detta är mitt första inlägg på detta forum. Tycker det verkar trevligt och jag hoppas att jag här kan få svar på mina olika frågor och även kunna bidra med lite kunskap.

Liten presentation av mig. Jag heter Magnus, är 25 år och har varit intresserad av HiFi och välljud i ett antal år. Har dock av någon anledning haft ett uppehåll av allt detta på ca 2 år och håller därför på att uppdatera mig igen. Har sedan gymnasie-tiden byggt och konstruerat ett antal högtalarkonstruktioner vilka jag säkerligen kommer att nämna en del i DIY-delen. Har även konstruerat en del passiva/aktiva filter och använt mig av en hel del olika mätmetoder och program (med hjälp av finurlighet, då dessa program ej egentligen är till för att mäta högtalare med). Där någonstans befinner jag mig idag. Nu finns det ju en hel del bättre utrustning för filter och därför undrar jag om digitala filter som verkar mycket intressant.

Detta är den utrustningen jag har idag:

CD: Arcam Alpha 7
Försteg/Slutsteg Arcam Alpha 9
Slutsteg: Sentec + något Sentec
Högtalare: Hemmabyggen med 2* VIFA PL18 samt ScanSpeak 9300
Aktivt filter: Hemmabygge med 24dB Linkwitz-Riley.

Skulle gärna tänka mig att byta ut det aktiva filtret mot ett digitalt då det kommer att erbjuda stora inställningsmöjligheter.
Jag har tittat lite snabbt på de olika lösningarna från Behringer och LEM (dx24 och dx26). Gillar att justera och "pilla" fram och tillbaka så jag skulle kunna tänka mig att dessa är utmärkta leksaker. Alternativt skulle ett vanligt analogt aktivt filter fungera.

De frågor som jag just nu har är:

1. Det digitala filtret, skall det kopplas mellan försteg/slutsteg eller CD/Försteg?
2. Har enbart analog utgång på CD och försteg vilket kommer att medföra DA/AD/Digitalt filter/DA. Tycker det skulle påverka negativt?
Borde inte det digitala filtret kopplas direkt till CD-spelarens digitala utgång - filtrera och sedan DA-omvandla signalen?

3. har enbart RCA-utgångar och ingångar på mina apparater idag. Finns det adaptrar till XLR kontakter, eller dessa får man fixa till själv med kablar,kontaktdon och lödkolv?

4. Vilka digitala/analoga aktiva filter rekommenderar ni? Är Behringers eller LEMs produkter att rekommendera?

5. Finns det någon återföräljare på dessa produkter i Sverige som kan rekommenderas?


Är tacksam för svar på dessa frågor. Kommer säkerligen återkomma med fler.

mvh Magnus

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/22 :  16:50:43  Show Profile Send Knoppen a Private Message
1. Det är ju praktiskt att ha filtret efter volymkontrollen, annars måste man ha separata nivåkontroller för respektive filterdel. Du kan ha filtret före försteg om försteget har flera kanaler, t ex kan du använda en analog 5.1-ingång på hembioförstärkare eller hembioprocessor med pre-out. Observera att den ingången inte bör vara av A/D-D/A-omvandlande typ. Då får du en fast nivå in i filtret som du sedan förstärker till lagom volym.

2. Teoretiskt så påverkar det, ja, och även hörmässigt i viss grad. Det finns säkert filter med digitalingång.

3. Adaptrar finns att köpa. Annars kan du enkelt löda sladdar med XLR i ena ändan ocg phono i den andra.

4. Hm, har ej sonderat marknaden, men för mig vore Labgruppens variant vara en av de mest intressanta. Den kom redan för flera år sedan.

5. Ähum, vet ej. Förslagsvis Labgruppens återförsäljare. I musikaffärer brukar de ha sådan här och liknande pryttlar. I Stockholm är t ex Estrad och Jam, bra. Finns många andra bra också.

Hälsningar,

Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/22 :  17:00:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har löst det så här. Ingångsväljare för 6 signal källor / Lem DX24 / NLE11,fyrdäckad / NLE19 2st. Jag är mycket nöjd med min lösning även om det inte blev särskilt billigt. Den dubbla omvandlingen uppfattar jag inte som något problem då vinsten med att avskaffa det passiva filtret är större än eventuella förluster i det här filtret. Jan (Nielsen) håller tydligen på att testa några sådana här filter så han kanske kan bidra med ytterligare information.



Välkommen till Forumet förresten.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/04/23 23:08:15
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/04/23 :  01:38:44  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Om du kör digitalt inn i t.ex. DX26'eren får du kun een konvertering (24 bit DAC), men det kräver en 6 kanals volumkontrol som den Dahlberg anvenner (om du kør 3-vägs).

Jeg kör DX26'eren alene til bassen och anvenner almindelig passive deling opefter. Kvaliteten er der bestemt inte noget at utsätte på.

Jeg har ochså bestellt en Behringer 2496, men den er inte mottaget ennu.


Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/23 :  23:02:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Men det kräver en 6 kanals volumkontrol som den Dahlberg anvenner (om du kør 3-vägs).



Så här.



Eller så här, passivt och billigare.



Det går att använda en ingångsväljare och input-gain funktionen som volymkontroll men det är inte optimalt då dom digitala omvandlarnas arbetsområde inte nyttjas fullt ut. Det är dock inga stora degraderingar det handlar om så det borde gå att leva med för dom allra flesta. Man skall ändå komma ihåg att det här är ett väldigt användbart "filter".

Ladda hem DX-editor för att få en uppfattning.Finns längst ner under "Software".

http://www.lemaudio.com/en/index.html

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/04/24 20:52:48
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000