HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga bashorn av 6,5"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gtfalmi
Starting Member

49 Posts

Posted - 2003/04/22 :  12:00:33  Show Profile  Visit gtfalmi's Homepage Send gtfalmi a Private Message
Hallå Jag har 2 st 6,5" Jamo basar som jag tänkt bygga bashorn/subwoofer av.. någon med bra erfarenheter?? typ av låda??


optimalt ljud är en förbannelse man inte vill komma ifrån.

http://www.minhembio.com/show.asp?user=gtfalmi

gtfalmi
Starting Member

49 Posts

Posted - 2003/04/24 :  18:16:48  Show Profile  Visit gtfalmi's Homepage Send gtfalmi a Private Message
Ingen???

optimalt ljud är en förbannelse man inte vill komma ifrån.

http://www.minhembio.com/show.asp?user=gtfalmi
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/24 :  19:04:01  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
gtfalmi,

Vilka krav har du på de horn du vill bygga? Hur djupt vill du att hornen ska spela? Horn har en otrevlig tendens att bli ENORMA om man vill att de ska klara låga frevenser

Har du tillgång till T/S parametrarna på dina baselement? Bland det första du bör göra är att kontrollera om dina baselement är lämpliga för horn ... För en indikation om hur lämpligt dina baselement är för att användas i horn, kan du tillämpa nedanstående formel:

(fs / Qts) >= 120





Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/24 :  19:31:58  Show Profile Send Parasite a Private Message
Neriks, tackar, den va visserligen inte till mig , men garanterat en formel jag letat efter, måste dock fråga om det finns nån "siffra" som säga vara den "ultimata" eller om detta beror på vilken horntyp man ska bygga ? =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/24 :  19:32:48  Show Profile Send brumel a Private Message
Trevlig formel Neriks!
25 hz genom 0.20. Blir väl bra men inte många 6,5´´ basar att välja på.
Om jag inte minns fel så skall basar lämpliga att vara i horn vara lite boostade i övre registret också. Detta för att basen får hjälp av hornet men inte övre mellan och diskanten. Dom får gärna vara stora också (typ 8´´) för det minskar konutslaget i basen (vilket är mycket bra).

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

gtfalmi
Starting Member

49 Posts

Posted - 2003/04/24 :  20:02:39  Show Profile  Visit gtfalmi's Homepage Send gtfalmi a Private Message
ok.. tack för svaren.. nu är det så att mina basar är från en slaktad Jamo isobariklåda..(sw25) så nåra värde kan jag inte.. inget står på elementet i heller...ja önskemål neråt skulle väl vara en 30 - 40 hz....

optimalt ljud är en förbannelse man inte vill komma ifrån.

http://www.minhembio.com/show.asp?user=gtfalmi
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/24 :  20:43:39  Show Profile Send Parasite a Private Message
Brumel, fs 50 hz o Qts på 0.42 är väl mer realistiskt =)

gtfalmi: Mja 30-40 kommer ju göra hornet STORT , 50 eller över är nog bättre so skita på för att få den ganska behändigt och ska man lira musik och inte "finlyssna" sånär 50-60 hz mer än nog enligt mig om man vill ha bra drag. dock kanske lite klent till ehmmabio, men kommer funka perfa till hårdrock och tekno =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2003/04/24 :  21:21:40  Show Profile Send Lennart a Private Message
Om elementen är från en isobarik-konfiguration så tror jag inte att de skulle passa som drivers i en hornlåda. Konvikten är mest troligt för hög. Horn kräver låg konvikt.
Om de dessutom satt i en portad (basreflex) låda så kan du glömma det hela.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/24 :  22:35:01  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Parasite,

Jag vet inte om man kan säga att en viss "siffra" är bättre än någon annan ... Formeln ger som sagt en indikation på att en viss typ av element är användbart i en hornkonstruktion ...

Det bör väl sägas att finns element som enligt formeln inte alls ska fungerar bra i ett horn, men som ändå gör det!???



gtfalmi,

Om du är ute efter att exprimentera och testa horn tycker jag definitivt att du ska prova att bygga ett par med dina 6.5-tums basar ... Det kan ju bli bra! I västa fall blir resultatet uselt ... men då har du ju i.a.f. lärt dig något

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

gtfalmi
Starting Member

49 Posts

Posted - 2003/04/25 :  12:07:30  Show Profile  Visit gtfalmi's Homepage Send gtfalmi a Private Message
ok... ja jag har nyligen byggt ett par VH-1 horn helt i blindo vad det gäller elementen.. hade ett par Jamo studio 180 element som jag satte i tillsammans med mellaregisterna och diskanterna från dylika Jamo och det blev suveränt...fick fantastiskt bra ljud...det jag vill ha är byggförslag på vad man skulle kunna tänkas bygga av 2 st 6,5" son ska användas som bas...behöver ju inte vara ett horn... kan ju bara bli bättre än den isobarik lådan de satt i innan...

optimalt ljud är en förbannelse man inte vill komma ifrån.

http://www.minhembio.com/show.asp?user=gtfalmi
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000