HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Sage Slutstegsmoduler!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/04/21 :  12:52:18  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Hej!
Kommer någon ihåg de Engelska ingjutna slutstegs modulerna som hette Sage? De var bara en stor kylflens och sen en gjuten låda på så man lyckades aldrig se hur/vad det var för komponenter men de skulle tydligen ha 24 sluttransistorer/kanal och ge 120A toppström samt gå från 250W 8ohm till 500 till 1000 för att sen ge 1800W i 1 ohm.
De såldes för ca 12 år sen och jag vet att Sperrling hade det i sina tidiga Alta förstärkare.
De större stegen (ovanstående datat) hade grymt bra prestanda och drevs med +-75V matarspänning. Jag har 2 st sådana men det ena har gått sönder så nu vill jag antingen bygga ett stereosteg med den ena nätdelen eller allra helst köpa en Sagemodul och få 2 monosteg igen.
Är det någon som har en aning om de säljs fortfarande eller var man kan få tag i begagnade?

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/04/21 :  14:57:51  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Jeg har haft flere av disse SAGE 250 Watt moduler. Jeg har nu een som virker (nästen - der er periodisk støj). Sen har jeg haft 3 som gikk sönder!

Mr. Sage er död (tilbake i starten av 90'tallet) och med honnom stängde firman. Jeg vet nogla tyskare fik et modul öpnat och skrevet diagrammet av. Mycket kompliceret men bare med 8 stk. uttgangstransistorer. Det fannt jeg ochså frem til da jeg fjernede all epoxy på den ena av mine moduler.

Problemet med stärkeren er at dom er mycket ustabile og ikke likar vanskelige kapaciteter på utgangen. Specielt inte om du anvenner full forsyningsspänning. Helt sikkert bör du anvenne et Zobel filter! Jeg tänker nu på at mine kölflancher går til nogot annet projekt - de er rätt snygga!

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/04/21 :  16:35:30  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Hej Jan!
Kul att du också känner till dessa, jag fårstog inte riktigt vad du menade, är du missnöjd med ljudet ifrån dom?
Jag har jämfört dom med rätt mycket roligt och tycker att dom är otroligt välljudande.
Det jag märkte var att mitt ena steg gav ut -75V i chassit men jag fortsatte att köra med det ändå...
Sen en dag så drog den ut de 75V på högtalarutgången, så då rök min 12" fortare än jag hann säga Hockeyfrilla :)
men iaf. om den modulen du har kvar fungerar utan större problem så kanske det är till salu?
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/04/21 :  17:22:31  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Helt klart - väldig bra lyd. Men det räkker jo inte, när dem går sønder! Den ene jeg har giver ochså full -V på kylflanchen och jeg törs inte anvenne den. Det andre modulen har som nämnt periodiska fel - det knister og knaser i högtaleren. Jeg önsker inte at sälga dom - de kan går sönder när det skal väre.

Jeg tror du får svärt at finne en ny modul. Anvenn den du har til sub-woofer eller evt. en center högtalare.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/04/21 :  17:41:12  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jag använder den hela förstärkaren till min center nu, men jag funderar på att bygga en Sub med en Adire Tumult bas och då kommer det slutsteget att gå åt till den isf. då bygger jag en stereoförstärkare till min andra nätdel. Vet du om någon bra förstärkare som man kan bygga som kräver samma matarspänning som Sage?
Jag har varit ifrån DIY i närmare tio år men i Julas köpte jag en Projektor och efter det har jag blivit frälst igen och byggt bakhögtalare center och Frontar :)) Känner mig väldigt nöjd hittils
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000