HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 off axis hjälp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2003/04/20 :  23:26:34  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
Är det någon som har lust att förklara begreppet "off axis", vad det är och vad man kan göra åt det osv..

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/20 :  23:36:17  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Off axis är hur frekvensgången ser ut när man mäter högtalaren från olika vinklar. En off-axis graf:



Visar om högtalaren har några egenheter off-axis. Här syns hur högtalaren tappar något mellan 2000-3000 Hz, vid större vinklar. Delningen sker antagligen vid 3000 Hz, där diskanten med sin större spridning, tar över.

Att få en jämn spridning gör att högtalaren låter bättre och naturligare, eftersom det reflekterade ljudet i rummet liknar direktljudet. En mycket viktig parameter, i mina öron.

Vad man kan göra åt det är att att använda ett litet mellanregisterelement, eller ett element med bra spridning, dela lågt, eller försöka dämpa spridningen hos diskanten med svag hornladdning, dämpfilt med mera...

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2003/04/21 :  00:03:56  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
det va det jag trodde men va osåker så det e lika bara att fråga, hitta inge dugligt när jag sökte =) tack Thomas!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000