HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 "Kul" Spike
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2003/04/20 :  22:36:34  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Hej...
Svarvade lite ikväll och tänkte tipsa er som har tillgång till en svarv om hur man kan göra "kuliga" spikes som är snälla mot golvet...
Idén är snodd, -kommer inte ihåg vart...

Svarva halvor i mässing med en sfärisk urfräsning r=8 mm, denna "borrades" i svarven med en 16 mm fullradiefräs...
Lägg sedan och en kullagerkula diameter 12 mm mellan...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/04/20 :  23:35:31  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Snygga som bara den..

Hur låter dom då?

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/21 :  00:39:48  Show Profile Send n/a a Private Message
Ingen som har en fin liten svarv till salu

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/21 :  00:58:44  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Skulle det inte hjälpa med lite Gel mellan kulan och plattan?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/04/21 :  08:38:36  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Alexi: Möjligen under plattan. Du tappar ju själva spikesfunktionen ifall du lägger någon mjuk gucka där.
I de lyssningstester jag gjort så har jag uppnått bättre resultat med Spikes än med mjuka kuddar/dyligt

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/04/21 :  08:39:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja säger då det!!!

De där DIY-motståndarna kan ju köpa sin grejor på "dyra gatan" så snickrar vi ihop våra själva...lägger till en gubbe här... // epkpeng

Riktigt super-snyggt!!!

En materialfråga: Varför mässing, vore inte ett hårdare material, tex rostfritt, mer idealt?

Vänligen, P

Edit: Svenskläraren igen

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Edited by - Pac on 2003/04/21 22:47:52
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/04/21 :  08:41:35  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Eller varför inte göra dom av kolvstång? väldigt fint matreal i dom.

Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/04/21 :  10:04:04  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Hahaha...kolvstång tycker jag låter kanon...

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/21 :  13:30:45  Show Profile Send Parasite a Private Message
Det här angående gel eller inte....
Är det inte så här att spikes är till för att "koppla" högtaleren mot golvet så att vibrationerna i högtalren tas upp bättre och om man då har ett "bastant" golv så minskar man vibrationern i lådan agenom att leda ner dem i golvet. Medans om man vill försöka att inte "leda vibrationerna" ner i golvet (då man har konventionellt trägolv exempelvis) så använder man dämpkuddar eller gel. Eller är jag helt ute och cyklar?

Men grymt snygga va de =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/

Edited by - Parasite on 2003/04/21 13:31:15
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/04/21 :  14:27:35  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Sådanne kan ochså fremstilles i træ - och sedan kombineras med carbon-fiber blockar. Se senasta bilder:
http://www.soundimage.ishoejby.dk/Digital.htm

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/04/21 :  22:42:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Kolvstång???

Det är väl för det mesta seghärdat gjutjärn i dem, så det är ju ännu mjukare. Vad är det för bra med det???

Eller ifrågasatte du min fråga Kemppi?

quote:
Är det inte så här att spikes är till för att "koppla" högtaleren mot golvet så att vibrationerna i högtalren tas upp bättre och om man då har ett "bastant" golv så minskar man vibrationern i lådan agenom att leda ner dem i golvet. Medans om man vill försöka att inte "leda vibrationerna" ner i golvet (då man har konventionellt trägolv exempelvis) så använder man dämpkuddar eller gel. Eller är jag helt ute och cyklar?

Jo, lite cyckling är det allt. Det där med att spika ner spiken i golvet är inte helt så som det är tänkt. Spikes bör nämligen ha ett underlägg(typ metallbrick eller dyl) mellan spetsen och den ytan den skall stå på....

Koll in uppbyggnaden på denna:

Det man försöker uppnå är höga yt-tryck i själva spetsen och det gör man för om man ökar trycket i järnet så börjar det fjädra och då omvandlar järnet den kraft som påtvingar järnet fjädringen till värme. Kort och gott är det exakt samm fysikaliska förlopp som sker i en "dämpkudde". Bara det att järnet inte är lika bra på att lagra energi som "dämpkudden" och "dämpkudden" har inte lika hög dämpfaktor som järnet.

Så de spikes som avr7000 har snickrat ihop har tom två ytor som utsätts för samma höga yttryck så den borde, teoretiskt sett, vara ännu bättre än en vanlig spike. Men det förutsätter att man har små kontaktytor och därmed min fråga om mjuka material.

Lång förklaring på en kort fråga, ibland skenar man.

Vänligen, P

Edit: fler frågetecken efter konsultation med min Svensklärare

Edited by - Pac on 2003/04/21 22:49:15
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/04/22 :  00:05:20  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Den där förklaringen måste jag säga var helt strålande PAC! Den var faktiskt på en sådan nivå att en ung gymnasieelev som jag förstod vad du menade.

Nyss hemkommen från Carlssonträffen hos AVR7000 där jag passade på att kika på dessa "spikes". Det som slog mig var hur mycket mindre de var i verkligheten jämfört med hur de ser ut på bilden.

/Erik
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/22 :  00:34:15  Show Profile Send n/a a Private Message
Vore rätt fräckt om "kopparna" eller något liknande fanns som en härdad komponent till något hos SKF . 65 rockwell C borde vara hårt nog.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/04/22 :  07:19:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
65 rockwell C är ganska hårt va???

egentligen behöver det inte vara "koppar". Anledningen till att man utformar dem som koppar är att de skall vara självcentrerande. Det har ju av praktiska själ sina fördelar om inte saker och ting bara trillar ner.

Högst ytkoncentration får man nog om man har två 3d-välvda ytor, kanske två ståldankar som centreras av något annat???

Erik, jag har sett de där i olika storlekar. Små ståldankar genererar ännu mindre ytor vilket har sina fördelar, men man får passa sig så att man inte belastar järnet för mycket. Då blir kulan oval och alla fräcka egenskaper går förlorade, inte riktigt vad man eftersträvade...

Vänligen, P

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/22 :  10:34:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Den hårdheten är standard hos SKF's precisionsslipade stålaxlar och jag kan tänka mig att det är samma som gäller för kullagerkulor. 20mm's axlar har ett härddjup på 1,8-2mm.

- Olof Palme
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/04/22 :  18:29:24  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag räknade lite på detta, och kom fram till att med en "kulspike" får man första resonansen i spiken vid 10 KHz, och med traditionell spike vid 140 Hz. Detta innebär att kula är bättre. Resonans i spiken blir den frekvens som förs över i golvet. Har även bilder från beräkningen, men ingenstans att lägga dem.

/Marcusoft

Edit: http://se.photos.yahoo.com/mackan_olsson

No hay banda!!

Edited by - molsson on 2003/04/22 18:30:06
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/04/22 :  22:27:57  Show Profile Send Kemppi a Private Message
PAC; nej jag ifrågasatte inte din fråga. Kolvstång var bara något som flög i mig. Finnishen klar var bara min tanke.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/04/22 :  22:55:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Molsson skrev:

quote:
Jag räknade lite på detta, .....

Det var synnerligen intressant!!!

De beräkningarna skulle vara väldigt roligt att få ta del av.

Om du mailar över det till mig så skall jag se om jag kan få upp det så att alla kan se. Det kan dock ta en dag eller två innan jag får upp det.

Vänligen, P

Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/04/23 :  08:08:22  Show Profile Send molsson a Private Message
Ska bli.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/04/27 :  20:57:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Molsson har nu skickat hit sina excelenta beräkningar som Nagref hjälpte mig att lägga ut. Tack N!

Resultaten ser ut enl:

Kula
Tryck:

Egenresonansmoder:

Spike
Tryck:

Egenresonansmoder:

Molsson, kan du ge oss en förklaring av dessa bilder och vad de betyder?
tex:
  • Vad är "loadset1"?
  • Kan man med bakgrund av detta bedömma överföring av vibration och hur mycket materialet "sväljer"
  • ....

Vänligen, P

P.S TACK, detta var det mest seriösa jag någonsin sett i den eviga kudd/spike debatten. Jag bugar och bockar!

Edited by - Pac on 2003/04/28 07:56:58
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/27 :  21:01:18  Show Profile Send Nagref a Private Message
PAC: passagenadresser fungerar inte för direktlänkning...
Skickar du dem till mig så kan jag lägga ut dem...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/04/27 :  22:12:06  Show Profile Send molsson a Private Message
Vad har molsson räknat på? Loadset: Bara namnet på de laster som påverkar modellerna. I detta fallet en tänkt högtalare på 60 kilo, ställd på 3 punkter. Alltså är lasten 20 kilo, eller 200 Newton. Constraintset: Hur modellerna sitter fast i rymden. Här gör jag vissa antaganden, som att spiken är helt låst i sin övre halva t.ex.

Vad för resultat ser vi? Kontakttrycket är helt enkelt bara hur mycket tryck som påverkar de ingående komponenterna. Detta blir en produkt av kontaktytan och lasten. Ganska ointressant i detta fall, men kul att se ändå. Modalfrekvenser, eller resonanser. Detta är svårt att visualisera i grafik, så därför visar jag resultattabellen. De första svängningsmoderna i kulan uppträder runt 10KHz, vilket inte BORDE innebära svängningar i golv och dylikt, medan den traditionella spiken, i detta fallet ställd på en liten stålplatta, ger sin första resonans vid 140 Hz. Detta kan, däremot, innebära problem vid flytande parkett och sådant.

Varför modalfrekvenser? Materialet för, givetvis, igenom alla frekvenser i spektrat, men jag anser att om det frikopplande mediet (spiken eller kulan) börjar resonera, så kommer denna frekvens förstärkas genom spiken, och således ta överhanden över de andra frekvenserna ner i underlaget. Därför skall man konstruera sin frikoppling så att man inte förstärker de frekvenser man vill undvika.

Nu måste man självklart jämföra detta med att inte ha något alls mellan högtalare och golv, vilket ger de problem vi vill bygga bort. Både kulan och spiken är alltså en bra lösning, men kulan är, i min mening, den bästa av de två.

Nu finns många variabler som vi inte har tänkt på, till exempel att betong, om man har ett betonggolv, har smått elastiska egenskaper osv, osv. Men som simulant måste man förenkla världen lite.

Hoppas att detta ger lite ljus i mörkret.

/Marcusoft (den evige simulanten)

edit: för att molsson stavar som en kråka.

No hay banda!!

Edited by - molsson on 2003/04/27 23:45:02
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/04/27 :  22:39:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja, nu slår jag pannan i backen när jag bugar, tack!

Men några frågor till, jag ger mig inte.

Det är nästan så att hornen växer ut när man får så bra förklaringar, man vill veta mer...

- Kan du ta fram "överföringsfunktionen" över kulan eller spiken?
- Kan man jämföra olika material?

Vänligen, Per

Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/04/27 :  23:18:32  Show Profile Send molsson a Private Message
Jämföra material. Japp, jajjemän, jodå. Ta fram överföringsfunktionen, hur menar du nu?

/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/04/28 :  07:41:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag är ute efter att få se hur kraft och motkraft över systemet beror av last och frekvens.

Kan ditt programm räkna med dynamiska laster?

Vänligen, P

Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/04/28 :  08:02:20  Show Profile Send molsson a Private Message
Dynamisk last: Last som varierar över tid. Javisst. Om du kan beskriva hur du vill räkna, så kan jag nog fixa det.

/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000