Author |
Topic |
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 18:19:43
|
Hej! Först skulle jag vilja påpeka, att jag inte är någon som skriker att "bara för att ni har pengar och dyra apparater så tror ni att ni är coola"
Nej, men jag har läst en del inlägg som att "när min polare fick höra min anläggning, så köpte han en anläggning för 50 tkr" eller förr la Svensson mer pengar på sin anläggning, typ 15 tkr.
Ovanstående får jag uppfattingen att ni menar att alla Svensson kan trolla fram så mycket kosing. Vad är 20 tkr det kan vi hosta upp hur enkelt som helst. Det är inte hur enkelt för de flesta av oss. Jo det kan man kanske men då får man ta saker som är betydligt viktigare.
Men jag kan mycket väl ha missförstått det hela (vilket jag hoppas). Tycker bara att man skall ha en stor respekt för pengar.
GOD FORTSÄTTNING PÅ PÅSKEN |
Min fotosida på flickr
|
Edited by - matså on 2003/04/24 15:12:12 |
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 18:43:20
|
ska man ha repekt för något som inte skapar annat än problem? =) |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 18:51:25
|
Matså: Skönt att höra att nån mer än jag har ont om pengar till uppgraderingar God fortsättning på påsken själv! |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 18:54:46
|
Just därför ska man ha stor respekt för det. :) Jag håller helt med, det finns så många med "slit-och-släng mentalitet", och då menar jag inte bara inom hifi utan allting...
Visst, det är kul med nya grejer, men för många tror jag det blir lite som en drog att köpa nya grejer... Man ska nog försöka uppskatta det man har i stället. Har man lagt x antal tusen på en burk som kallas förstärkare, så är det förmodligen en väldigt fin sak som man ska vara glad över att man har. :) |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 19:08:18
|
Håller fullständigt med svanbo. Därför skall man vårda, tweaka och fintrimma sina burkar så långt det bara går och endast sälja om det är absolut nödvändigt... Slit och släng passar ju inte riktigt i hifisammanhang, eller... |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 19:11:56
|
Svanbo och Timbre: Det där gäller bara er som väljer rätt redan från början För oss nybörjare är det som ett minfält att välja rätt grejor. Istället för kroppsdelar förlorar man lyckligtvis endast pengar |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 19:19:10
|
Det finns nog ingen på detta forum som inte har upplevt ett felköp, det är jag tämligen säker på. Hifihobbyns värsta fiender stavas impuls och stress. Gäller både när man köper, packar upp och installerar... |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 19:35:12
|
Eter mitt slutstegs köp! Har jag fått stor respekt för pengar och nudlar! |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 19:56:03
|
Nudlar är hifihobbyns bästa vän... |
|
|
luminox
Member
171 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 20:08:39
|
En hobby som man brinner för får kosta pengar, personligen så gör jag väldigt stora uppoffringar för att kunna köpa de grejor jag har och vill ha. Det handlar inte om att inte ha respekt för pengar utan det handlar om prioriteringar. Jag har en kompis som har intresse för amerikanska bilar och han har lagt ner 500 000 kr på sin bil och han har ett helt vanligt jobb. Ibland blir det konstigt, det är helt okej att köpa en soffa för 25 000 kr eller en säng för 50 000 kr, men så fort det handlar om något avvikande då har man ingen respekt för pengar helt plötsligt?!? Jag sliter och sparar för att kunna köpa det jag vill i hifiväg, när jag säger att min stereo kostar 300 000 kr så säger folk, du är dum i huvudet eller du måste vara miljonär, jag har ett helt vanligt jobb, men bor i en liten etta och äter mycket nudlar för att kunna köpa det jag har intresse för nämligen musik och musikåtergivning. Har man intresse för något så kan man faktiskt i slutändan trolla fram så mycket pengar man behöver, som sagt det handlar om prioriteringar!!!!! |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 20:24:22
|
Just så luminox, fint formulerat... |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 20:40:23
|
quote: Har man intresse för något så kan man faktiskt i slutändan trolla fram så mycket pengar man behöver, som sagt det handlar om prioriteringar!!!!!
Arrogant bullsh*t!
Har man inga ekonomiska och fysiska förutsättningar för att få fram stålar så räcker det inte hur brinnande intresset är.
Edit: la in citat... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
Edited by - Nagref on 2003/04/20 20:54:56 |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 20:41:16
|
Hej o hå go vänner. Jag har som sagt inte emot att några av er har lagt si och så på era anläggningar. Det jag ville ha fram att jag ogillar mentaliteten "vad kostar stan". Jag har nog själv lagt ner kanske 25 000 kr på min anläggning inte mycket, men mycket för min del. Och jag är inte ute efter att klanka på er som skiftar apparater. Vet nog att det kan vara svårt att hitta sin pärla, men ni kämpar för era saker. Det är en himla skillnad, här märker man respekten för pengar. Utan det är dom (behöver inte vara hifi/ eller Sladds favorit hembio) som bara pungar ut ex 50 000 precis som det var den enklaste saken för de flesta av oss. Nej jag menar inte att det är fel, men däremot när köparen signalerar att det skulle vara lika enkelt för oss alla.
Herregud nu är matså igång igen!
Obs jag vill inte göra någon arg nu, om jag har gjort det ber jag så mycket om ursäkt! |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 20:47:57
|
Luminox: Suverän prestation tycker jag, och det är ärligt menat. Det är sånt som kallas hängivenhet. Det är kul med folk som tar något på allvar och är beredda att anstränga sig för att nå sina mål! |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 20:52:04
|
Ibland möts jag av oförstående frågor från mina vänner:
"Hur kan du lägga ut så mycket pengar på en stereo!?" "Är du medveten om hur mycket pengar det rör sig om?" "Hur kan du slösa bort så mycket pengar!?"
Sådanna frågor gör mig faktiskt lite ställd, för efter jag köpt min stereo samt pysslat och donat med allt som hör till; kan jag faktiskt inte se mig själv vara utan den. Det handlar inte om respektlöshet mot pengar, utan om en djup passion för det man håller på med. Varför så många har svårt att förstå beror på att de tänker; "Jösses, för de där pengar kan man ju köpa en bil!" eller något annat som faller in på deras intressen. Själva ser de en dyr stereo som en onödig kostnad, medan man själv ser pengarna som en vinnst vad gäller hifi. |
Objektivist |
|
|
jatttelite
Member
520 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 20:57:29
|
Det tråkiga är att om man har gammla bilar som intrese (läs amrikanska) så förlorar man inga pengar (om man har lite koll), men om man gillar HiFi då ökar väl inte priserna på väljud efter åren!
matså ge mig ditt kontonr, så ska jag sätta in 100:- varje månad under överskådlig framtid (inte mycket men tänk om fler gör det) och detta är inget skämt villket jag gärna vill att matså skriver när pengarna trillar in |
|
|
poman
Member
902 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 21:10:19
|
Du får nog tänka på vi har alla olika inkomster matså, här på forumet själv är jag låginkomsttagare som vaktmästare på skola! Man får helt enkelt prioritera sina surt förtjänade cikiner man behöver inte alltid köpa nytt för det finns alltid folk som aldrig blir nöjda med sina grejer och köper nytt och då kan du köpa kanske för halva priset den pryl du suktade efter.
/PO
|
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 21:13:14
|
skulle vilja säga så här istället:
det är generellt ett symptom på hur vi i samhället vant oss(d v s de lyckliga som har ett jobb och bra ekonomi ) vid att ha pengar.
Vill man prioritera är det ok, men egentligen är det en lyx vi håller på med att kunna lägga så mycket på ljudanläggningar...
det finns många, även i vårt land, som inte ens har råd att köpa CD-skivor
vi lever gott på tredje världen som förser oss med råvaror och billiga konsumtionsartiklar...
nog sagt, innan det spårar ut helt...
/Kamrat Rickard
|
I m only in it for the DIY |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 21:17:34
|
quote: /Kamrat Rickard
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Tomas
Member
1037 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 21:21:24
|
När jag berättar vad jag lagt på musik anläggningar så möts jag oerhört sällan av respekt, oftast snarare tvärtom. Vem tycker att någon är cool för att han/hon lagt mkt pengar på musik anläggning?
MvH |
Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst. Teknikansvarig www.Brewhouse.se
Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317 |
|
|
poman
Member
902 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 21:25:47
|
Jag hade en kompis som hälsade hos mej, när han kom in vardagsrummet och såg min nya riaförstärkare så var det första han sa vad kostade den. Det är bättre du reser för pengarna än att lägga massa pengar på steroprylar tyckte han. Så jag förstår er andra hur ni har det med era vänner. Men jag har aldrig brytt om var andra tycker det är min business vad jag lägger mina pengar på vilket jag också talade om för honom. |
Edited by - poman on 2003/04/21 08:22:11 |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 21:33:28
|
Nu har vi det märkliga förhållandet rikkitikkitavi, att i just vad vi räknar som "tredje världen" kan man träffa på de mest överdådiga, pompösa, dyrbara och fel uppställda anläggningar man kan föreställa sig i privat ägo. Både i öst och väst... |
|
|
poman
Member
902 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 21:35:46
|
Det är den lyx jag prioriterar kamrat Rickard! |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 21:36:53
|
Generellt pratat så är pengar i synnerhet i Sverige nästan alltid dåligt hanterat.
På tal om respekt tyckr jag att respekt för andras tid borde uppmärksammas. Gäller allt från dubbelbarnvagnar i vägen mitt i en dörröppning, till dubbla bankomatuttag och "du som ändå kan så mkt om datorer...". Självklart får man ställa sig i vägen, får fråga om datorhjälp etc, men allt för ofta trillar respekten ner i källaren.
Pengar gör en delvis lyckligare. Underlättar vissa situationer. Trots detta finns en hel del problem kvar; klämma sig i bildörren (på nya Merc'an), sjösjuk (i nya Storebro 46), dröm-driver'n tillfälligt slut i golfshopen! ;-)
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
poman
Member
902 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 21:51:07
|
Det är inte lätt att vara rik heller med andra ord! Jag tror inte att man blir lycklig bara massa pengar och prylar utan det är att ha riktiga vänner som gör att man är nöjd med livet plus att man är frisk. Men det är inte dumt och ha mycket pengar med förstås. |
|
|
luminox
Member
171 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 22:08:52
|
Jag ber om ursäkt om det uppfattades att jag försökte vara arrogant, om jag förtydligar mig det är klart att man inte kan trolla fram hur mycket pengar som helst men om man har intresse och brinner för det så lägger man så mycket pengar man bara har möjlighet på det. Alla kanske inte kan prioritera som jag har möjlighet att göra eftersom jag bor själv eller inte har barn eller måste betala underhåll och annat. Jag är inte så naiv att jag inbildar mig att alla har samma situation som mig, när det gäller allt i livet måste man prioritera om jag får barn och måste köpa villa och ta ekonomiskt ansvar på annat sätt så är det klart att om jag var tvungen så skulle jag försaka stereon. Att lägga sina surt förvärvade pengar på sitt intresse tycker inte jag är att vara arrogant?!? I sådana fall sysslar varenda hobbynisse oavset vilken hobby som må anses med arrogant bullshit! |
|
|
Topic |
|