HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 LP12-ägare, se hit!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/04/20 :  11:16:12  Show Profile Send jajon a Private Message
Motorstyrningen ser till att LP12:an får ett jämt strömflöde, eftersom detta till stor grad påverkar svaj i
motorn, som på vinyl skulle ge en direkt försämring av ljudet. Linn har i huvudsak två strömförsörjningar;
valhalla och lingo. Endast Lingon kan köpas ny, men det är inte så svårt att få tag på begagnade valhalla. Om
du får chansen, försök att komma över en Lingo I (den första modellen med en mindre låda). Den är betydligt bättre
än valhalla och inte så galaktiskt dyr (runt 5000 borde vara rimligt om den är i gott skick). I övrigt så finns det
lite äldre strömförsörjningar t.ex. Basik, men de är inte så intressanta. Du ska ha minst valhalla, men gärna
Lingo :) Själv går jag i tankar att försöka uppgradera från Lingo I till Lingo II. Skillnaden var så stor att det
klart är värt det. Nu har jag ju en Mimik som jag kan byta in också

Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/20 :  11:52:55  Show Profile Send fredde a Private Message
Går LP12:an att köra utan motorstyrning, för att sedan köpa till en t.ex. Lingo och uppgradera?

Känner mig inte så kunnig på detta...
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/04/20 :  12:08:18  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Nej utan motorstyrning går det inte du måste minst ha en som motsvarar basik motorstyrning som utnyttjar nätets 50hz och sänker spänningen och och ger en 90 graders fasvriden signal för att spelaren ska snurra åt rätt håll. Men det går lätt att bygga en sådan själv. men när du köper begagnat så får du troligtvis med åtminstonde ett valhalla kort annars kan man hitta sådana för några hundra.

www.selleri.de
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/20 :  12:31:20  Show Profile Send fredde a Private Message
Ok! Tack så mycket!!!
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/20 :  17:47:16  Show Profile Send luminox a Private Message
Man får inte heller glömma Linns nya T.Kable till LP 12 testade den på en 12a med ekosarm,klyde pickup och vallhallakort och där tyckte jag att signalkabeln gjorde ett minst lika stort lyft som en Lingo 11 gjorde. Fast det är klart att har man en spelare med sämre arm och pickup så kanske lingon gör större skillnad.
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/04/20 :  17:55:22  Show Profile Send erik a Private Message
Vågar man svära i kyrkan? Jag slår gärna ett slag för Naims Armageddon som strömförsörjning. När jag jämförde i min spelare åkte Lingon ut direkt. Jag misstänker att det är ytterst systemberoende men hos mig fick musiken ett flyt som inte funnits. Alla goda linnkvalitéer bibehölls men det blev än roligare att lyssna till musik.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/04/20 :  17:58:17  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Armegedon är inte dum har inte lyssnat speciellt mycket på den, men man kan ju bygga en själv åxo.

www.selleri.de
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/04/21 :  09:36:46  Show Profile Send erik a Private Message
Jag tror jag skall svarva ihop en LP12a i eftermiddag när jag ändå håller på

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/04/22 :  19:46:15  Show Profile Send HPW a Private Message
Som svar på Freddes fråga här kanske finns lite tips

Http://www.n.mackie.btinternet.co.uk/linn/tlp12faq.html#upgradePSU

Men det finns även mer tips för andra uppåt och neråt på sidan

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/22 :  22:38:38  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Vore kul om någon kunde reda ut vad Linn Axis har för typ av motorstyrning. Gått många rykten om denna motorstyrning. Pre-Valhalla, Post-Valhalla, Pre-Lingo etc. Ryktena om varför den slutade tillverkas var också många. *den blev för dyr att tillverka*, *den slog dåtidens toppmodell av LP12an, och det kunde man ju inte ha eftersom LP12 var toppmodellen på pappret*

Linn Axis motorstyrning enligt vad jag har kunnat utreda.

- Har 33/45 RPM som på Lingo
- Har kylflänsar och trissor - genererar sinusvågor som på Lingo?
- Vid uppstart går den på hög ström, och går ner på mycket låg när skivtallriken snurrar. I princip driver skivtallriken motorn, för den stannar om man inte kopplar in skivtallriken. Som Lingo igen...?

T


"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

Edited by - Thomas A on 2003/04/22 22:47:01
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/22 :  22:39:42  Show Profile Send Ayn a Private Message
Uj, det är farligt att läsa trådar som denna - man blir ju så sugen Skulle kunna tänka mig att lägga runt 10k på en LP-spelare någon gång framöver, om jag upplever den på samma sätt som alla möjliga här gör - dvs bättre CD på ett sätt att CD'n mest blir "en tillfällig distraktion" som någon uttryckte det...

Som det är nu har jag lyssnat en del på brorsans LP12:a som jag faktiskt inte har särskilt bra koll på hur den är bestyckad...men visst låter det trevligt. MEN många av mina skivor här hemma lider av lite väl mycket knaster för att jag ska kunna njuta av det. Har funderat på en sak ett bra tag i samband med det, nämligen det som en del av er säger - hur mycket skiljer det från spelare till spelare hur "knastrigt" det blir? Jag menar, knaster är ju ändå knaster...svårt att skilja det från resten av vad som finns på vinylskivans yta. Eller? Kan jag förvänta mig att mina skivor låter påtagligt mycket bättre även på det sättet?

Dessa knastriga skivor jag pratar om är inte skivor jag hittat längst ner i en dammig ölback på en loppmarknad eller så, utan de flesta är såna som jag köpt beggade av folk som behandlat dem med omsorg...

Sen, jajon...du lägger ner CD helt alltså? Det var inget dåligt betyg till LP12:an i så fall...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/04/22 :  22:57:53  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Thomas A vad jag har förstått det som så är Axisens motorstyrning en alldeles egen med mycket likheter med lingo då lingon skall vara utvecklad ur Axisens motorstyrning likaså skall det nya lagret i LP12an Cirkus kitet komma ifrån forskningen med Axis. Axisen var aldrig bättre än samtida LP12a men däremot så kom de med en motorstyrning som kallades basik som gjorde att prisgapet mellan billigaste LP12an och Axisen var för litet för att motivera fortsatt tillverkning av Axis att de nu bara har Lingo får man väl säga att det är en annan historia. Detta är så jag uppfattat det.

www.selleri.de
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000