HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Group Delay
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/04/19 :  09:39:07  Show Profile Send MadMan a Private Message

Slutna lådor ger låg group delay ´men stora konutslag.
Portade lådor ger högre group delay än slutna lådor men mycket mindre konutslag.

borde inte en portad låda bli snabbare eller tillräckligt snabb pga den minskade kon rörelsen??

Har PR lägre group delay än portad?

för jag ser inte riktigt fördelen med slutna lådor =dom blir väll inte så märkbart snabbare

Nice from a far, but far from nice.

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/04/20 :  09:13:43  Show Profile Send LageB a Private Message

Transientsvar (förmodar även group delay) är klart bäst i slutna lådor.

(1) Sluten: Bäst
(2) Portad: Mindre bra
(3) PR: Sämre
(4) Bandpass: Sämst

Konrörelse mellan Portad och Sluten är likartad vid transientrik bas, men kommer man under resonansfrekvensen, så har du måndubbelt störrre konutslag vid den portade konstruktionen.

/LageB
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/04/20 :  14:24:51  Show Profile Send MadMan a Private Message
resonansfrekvensen för högtalaren alltså, inte lådan.

men vem ska egentligen under resonansfrekvensen =)

alltså kommer jag få ett frekvens band på 28hz - (40-160hz)

Kan man få bort det här lite luftiga ljudet som är i min portade låda?, man hör lite att visa toner hamnar efter =vet inte hur jag ska förklara.

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/20 :  15:41:05  Show Profile Send brumel a Private Message
Har det inte med den mekaniska energin att göra. En låda eller system som avger energin fort ex horn har ett snabbt transientsvar. Ett portat system med ett q på 1,3 har ett mindre bra transientsvar och en fet otydlig bas. Ett slutet system med ett q-värde på 0.5 har väl ett perfekt transientsvar. Mycket sämre verkningsgrad än horn dock. Slutet passar nog bäst till allt utom lågbas. Då blir konutslagen problematiska och sannolikt distorsionen också om den innehåller många harmoniska komponenter (3 och 4 ton är nog väldigt hörbara vid 90dB 35 hz).

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/20 :  15:42:43  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Konrörelse likartad mellan portad och sluten? Vid avstämning i en portad låda minskar ju konutslaget betydligt = bättre. Under avstämning ökar utslagen snabbt i en portad, därav att man bör ha ett HP filter under avstämningen. I simuleringen som jag har på mina små monitorer fås följade:

Portad, avstämning 48 Hz, 10 liters låda, 5 tums element

Max konutslag (utan filter) ovanför avstämning (ca 70 Hz): 2.7 mm
Vid avstämning (48 Hz): 1.1 mm
Vid ca 30 Hz: 7.2 mm

Motsvarande sluten låda (10 liter, ej optimerad volym dock):
vid 70 Hz: 3.2 mm
vid 48 Hz: 4.0 mm
vid 30 Hz: 4.9 mm

Om 7.2 är mångdubbelt större än 4.9 vet jag inte....



T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/20 :  17:18:33  Show Profile Send brumel a Private Message
Thomas A:
Vid vilket ljudtryck gäller detta? Är det verkligen under avstämning inte under fs? Kanske inte så stor diff på en 5 tummare men ändå.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/20 :  20:21:14  Show Profile Send Thomas A a Private Message
brumel,

med den simuleringen jag har ovan, room effect = 0.8 vilket är normalt rum med lite mer dämpning, och den portade simuleringen. Utan filter:

98.3 dB per enkel högtalare vid 80 Hz, ca 93 dB vid 40 Hz.

Med "ekofritt rum" fås:

95.7 dB vid 80 Hz, 87.7 vid 40 Hz.

Motsvarande SPL, ekofritt rum, och sluten låda, blir ungefär samma som med portad vid 80 och 40 Hz, men kurvan är naturligtvis flackare. Samt att max SPL i området 40-80 Hz blir lägre, pga av att den portade begränsar konutslaget i regionen.



I min egen setup har jag ju subwoofers som tar över vid 80 Hz (-6 dB vid 80 Hz, ca 24 dB/oktav filter). Har räknat på max SPL som blir ca 115 dB per par med subfilter ikopplade. Mina "subbar" klarar dock bara ca 109 dB per par (40 Hz), måste ha 4 st för att matcha topparna. Utan subbarna blir max SPL ca 108 dB per par vid 80 Hz, och klena 98 dB per par vid 40 Hz (alla filterfunktioner ikopplade).


"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000