Author |
Topic |
|
icarus
Member
76 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 14:14:55
|
Hej. Har besökt "rörskåle - paradiset" idag . Besökte ett företag i Växjö som heter Isolator för att leta rörskålar till ett kommande Tubetrap projekt .Möttes av en mycket trevlig anställd som jag förklarade mitt ärende för.Svaret jag fick var: Vi går ut på lagret och tittar . Väl ute på lagret uppenbarade sej paradiset:Dom har ALLT i rörskåleväg från 0 cm till 40 cm i diameter . Här ska byggas Tubetraps ! Företaget är rikstäckande från Malmö till Luleå .Hemsida :www.isolator.se Nu till min fråga : Om man vill dämpa lägre frekvenser ( har ett litet lyssningsrum )hur räknar man ut storlek , densitet etc . Någon som vet ?
Mvh.
Icarus
|
Ta vara på den tid du har på jorden !!! |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 16:58:29
|
Det finns en tumregel iallafall om hur långt ned i frekvensbandet man får bra dämpning här vid olika diametrar: http://ic.net/~jtgale/diy2.htm
Kul att du hittat rörskålar. Det var ju stötestenen.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 17:03:59
|
hm, tror jag skall ta en runda på skrotgården på jobbet. vi har trots allt sådär en 5 km rörledningar med isolering....
/rickard |
I m only in it for the DIY |
|
|
dplz
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 18:36:18
|
Har också funderat på att bygga tubetraps men har hört att det skall vara svårt att få tag i rörskålar utan att behöva köpa stora längder. Kommer också ifrån Växjö så jag får nog besöka Isolator en dag framöver tror jag. |
|
|
Stephan O
Member
94 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 20:01:15
|
Hej! De rörskålarna som Isolator säljer är ju Isovers rörskålar, dvs Gullfiber. Den gamla Gullfiber skålen, som inte tillverkas längre förutom på stororder, hette 7800 och hade en densitet på 40 kg/m3. Detta var tydligen lite för hög densitet för att vara optimalt, men fungerade tydligen hyfsat. Jmf detta med att de skålar Isolator säljer har 75 kg/m3, så kan man undra hur pass effektiva tubetrapsen egentligen blir med dessa skålar. Pröva dock gärna och meddela resultatet här. Mvh Stephan |
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 20:57:21
|
man kanske skulle snacka med en isoleringsfirma annars?
de brukar ha rätt så mycket spill av rörskålar, vi slänger säkert ett par containers på jobbet varje år här efter mekarna har vatt på o svetsat eller något sådant..
/rickard |
I m only in it for the DIY |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 09:01:44
|
Rörskålar måste nog ha lite högre densitet för att bli formstyva. Vill man ha lägre densitet får man använda mineralullsmattor och tillverka någon form av ram av ståltrådsnät eller liknande. |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 21:21:34
|
samma goa absorbtion kan man få oxå få med kantiga absorbenter. använd vvs-skivan. |
sound pollution |
|
|
|
Topic |
|