HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Shakti (stavar jag rätt?) stenar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/04/20 :  20:19:59  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Ja du pjotre...om du anser det så varsågod.
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/04/20 :  20:30:00  Show Profile Send jatttelite a Private Message
oj pjotre det var inte trevligt.
Jag har läst 6 år efter avslutade studier på gymnasienivå, har 220 högskolepoäng men det tycker jag är relativt ointresant i diskutionen.

Jag är medlem av FRI dvs. Föreningen Rädda Individen, en förening som hjälper människor som har blivit utsatta för div. sekter som förstör hjärnan, viljan osv. Att lura folk att köpa stenar, kurser, utbildning för hutlösa priser är en STYGELSE!!!!

(då menar jag inte shakti(även om jag inte tror på dem))

Vad menar du med ditt inlägg???
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/04/20 :  21:07:17  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Jag tror att pjotre blev lite sur när jag skämtade om shaktistenarna Jag skulle uppskatta om du pjotre höll inne med dina kommentarer om min mognad. Jag kommenterar inte din, vilket är lite frestande men jag låter bli. OK?

Edited by - Kevin Mitnick on 2003/04/20 21:07:50
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/04/20 :  21:40:35  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag kan inte heller läsa någonstans, varken i White paper eller i patenthandlingarna att stenarna måste spelas in.

De borde vara tämligen självinspelande med tanke på funktionen om nu nån inspelning skulle vara av nöden tvungen.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/04/20 :  22:15:30  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Kevin och jätteliten... Som moderator så läser i princip alla trådar och de flesta inlägg som skrivs på forumet, vi har nu hållt på i 10 månader och har ett par tusen medlemmar. Så det blir en del att läsa...

Helt omedvetet så kategoriserar man in medlemmarna lite i olika fack. "Tekniska klubben" "DIY klubben" "High end Wannabe klubben" "Hata allt som är dyrt klubben" "Barnsliga inläggsklubben" "Erfarenhets klubben" "Rör och vinyl klubben" etc etc etc.... Ni är många, moderatorerna 5 så ni känner oss bättre än vad vi känner er....

När vissa ämnen (sprängstofft) dyker upp för femtielfte gången så vet man (moderatorerna) vart åt tråden kommer att gå. Och när ni (Kevin och jätteliten) sen då klampar iväg med tråden precis i den riktingen vi moderatorer kunde förutspå direkt så blir vi liiiiiiiiite matta/trötta...

Om man sedan lägger in en bild med Ben Piazza och skriver "Skulle du köpa en bil av denna mannen" så får du förlåta mig om jag blir ganska trött...

Hoppas jag inte förstört hela Påskhelgen för er!!!

Glad fortsättning på Påsken!

Edited by - Pjotre on 2003/04/20 22:31:21
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/04/20 :  22:20:05  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Mustigt - ni borde lägga in vilken sektion ni fållat in medlemmen i under namnet/antal post...
(vilket dock förmodligen är mindre kul om man hamnar i "barnsliga inläggsklubben" )

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/04/20 :  22:20:51  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Jo Pjotre nu är hela påskhelgen förstörd!! Jag förstår vad du menar,men att det skulle komma lite skämtsamma inlägg i en tråd som handlar om shaktistenar var ju som sagt inte oväntat.
Glad påsk på dig själv!

Edit: Om du vill kan du lägga till "medlem i barnsliga inläggklubben" under mitt nick.

Edited by - Kevin Mitnick on 2003/04/20 22:22:28
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/04/20 :  22:30:49  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Ok Pjotre villket fack var jag med i?

Kan dock hålla med i mycket av vad ni säger.
Jag har vid några tillfällen frågat om råd, och fått några vettiga svar men de flesta har varit av typet "godag yxskafat" och det har flummat ut, det tycker jag som deltagare är kul så länge det inte är jag som ställer frågan.

Men för mig är det viktigt att inte lura andra vilket jag TROR att xx gör. Snygg som ljusstake dock
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/20 :  22:36:12  Show Profile Send DasIch a Private Message
Kan jag få en egen klubb? Jag är lite av en enstöring.

Objektivist
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/04/20 :  22:37:03  Show Profile Send hal a Private Message
Visst skall man kunna skämta t.o.m om shaktistenar


Risken är ju annars att det blir ett humorbefriat forum där ingen vågar skämta om någonting.
ödmjukhet är viktigt.
Själv är jag väldigt ödmjuk, jag skulle nog vilja påstå att jag är en av landets mest ödmjuka personer.

ps. som relativt ny på detta eminenta forum blev jag nyfiken på detta med shaktistenar och eventuella empiriska data, men detta har kanske redan diskuterats till leda...
Lev väl...


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/04/20 :  22:43:34  Show Profile Send Pjotre a Private Message
hal, du har HELT RÄTT i att man kan skämta om det mesta!!! Men, ibland så är skämten inte lika roliga efter 19 gången....

P.s. använd våran sökfunktion och leta efter vad som skrivits om empirisk data på Shakti....
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/20 :  22:44:42  Show Profile Send DasIch a Private Message
Ett humorbefriat forum är inte bra. Aristotelles hävdade att skrattet är bra mot rädsla, och rädsla är ett verktyg för makt. Kanske gömmer det sig hifidiktatorer på forumet, som vill snärja stackars oanande medlemmar in i fördärvet - där de kommer pryglas av shaktistenar och björkris tills de blir hängivna själakrigare?

Objektivist
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/04/20 :  22:50:42  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
vad jag förstår så är stenarna någon form av avstämd sugkrets som genom elektromagnetisk koppling absorberar EMI, och då borde de inte behöva inspelningstid..

frågan är bara, om du lägger dem ovanpå ett förstärkarchassi så borde de värmas upp, vilket innebär att komponenterna innuti påverkas, vilket borde ha påverkan på funtkionen ?

är det något som observerats av de som har dessa ?

/rickard


I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2003/04/20 :  23:14:17  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Vilket fack är jag med i? Pjotre?

Om man nu får fråga...


Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/04/20 :  23:20:13  Show Profile Send henricsson a Private Message
Ja precis. Eftersom jag figurerar mer under DIY-fliken så har jag dålig koll på allt gnabb o tjafts om dylika tweaks från Voodolandet därför uppfattas kanske mina inlägg som provokativa. Men så är inte fallet.

60 svar i denna tråden nu ska vi slå fast att dessa stenar inte behöver inspelning. Eftersom dom nu ska dämpa dessa hemskt högfrekventa signaler med en hel bell (tror jag det var) så tvivlar jag på att man skulle höra när den var inspelad o dämpade 12dB om man säger så..
Om nu allt verkligen stämmar så tycker jag ändå att termodynamiken verkar lullig, en 20kg sten borde kunna göra jobbet lika bra. Fast inte lika coolt.
Sen EMF-filtret är väl inte fel Vet dock inget om hur mycket det infererar med audiosignaler. Någon som råkar kunna sånt här?

Såhär långt verkar det som att dessa stenar tjänar tre syften (+ låda som verkar vara en vettig sådan) som funkar på applikationer som råkat blivit mottaglig för EMF o höga frekvenser och som är lite skakig av sig
Nääee, tror jag nog inte.
Man kanske inte ska förstå. Bara lyssna.

Mårten Design ska ju dema lite här i Halmstad. Är MD shakti-frälsta? Vore grymt att få höra.

Jag var som sagt nyfiken på om SHAKTI behöver spelas in eller ej. Nu har jag fått lite mer klarhet i det.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/21 :  00:17:59  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message


"Det var någon som sa" (varför är det så?) och så fick vi en tråd om ingenting, med lite trams om "voodoolandet" inemellan och när det riskerar att gå över styr så "skall vi tåla lite humor"....


När man inte vet kan man ju gissa lite friskt och gärna provokativt, så det ser ut som om någon påstått det man påstår...

Det är stor skillnad på humor och humor. Vem som avgör vad som är roligt, vad som är pin kiv och vad som är skit man helst vill radera vid första anblicken avgör...ja, ni vet, vi är 5 stycken...



Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/04/21 :  00:30:36  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
"Om man inte tycker att shaktistenar räcker till för att skapa det perfekta ljudet, så kanske det här kan vara något:bra grejer"

(-:
..Frågan är var gränsen egentligen går!.

mvh/
siffernisse
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/21 :  00:32:17  Show Profile Send Timbre a Private Message

Eftersom det nu har gått många månvarv sedan den första Shaktikartongen landade i Sverige och jag inte i min vildaste fantasi kunde föreställa mig vilka diskussioner dess innehåll skulle förorsaka, kan det vara på sin plats med ett par klargöranden.
Shakti Stones eller On-Lines kan inte spelas in. "Inspelning" gäller ju endast komponenter som ligger i signalvägen.
Man kan inte blindtesta Shakti. Någon har gjort det, men det tyder mer på avsaknad av erfarenhet än på intresse för dess ljudpåverkande funktion.
På en mycket väl känd anläggning och väl inlyssnad musik kan man uppfatta skillnader genom att lyfta shaktiklumpar av och på, men det är meningslöst.


Enda sättet är att placera ut Stones & On-Lines på alla strategiska ställen i systemet, lyssna in sig under en längre tid på några utvalda musikstycken eller röster eller bekanta ljud.
Nu räknar vi tiden i dygn eftersom det är vad som behövs för att uppnå full shaktiverkan. Har ingenting med inspelning att göra.
När man kommit till en punkt att det inte låter så fantastiskt längre, lyfter man bort hela shaktipaketet på en gång, kör programmaterialet i repris och svaret står skrivet på trumhinnan:

Ingenting är så bra utan att det kan bli bättre......eller sämre.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/21 :  00:45:49  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Nu räknar vi tiden i dygn eftersom det är vad som behövs för att uppnå full shaktiverkan.
hehe, du får ursäkta mig men det låter som en ganska bruskänslig metod att utvärdera små skillnader på tycker jag. Med brus menar jag andra förändringar än det som beror av själva testobjektet. Men jag ska inte tjata om sånt, vi väljer det vi tror på helt enkelt, så är det med allting.

mvh
/Martin
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/21 :  00:49:34  Show Profile Send Timbre a Private Message


Nä, vi skall inte dra det i repris för först måste man ju utföra det för att få någon uppfattning...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/21 :  00:53:17  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Nä, vi skall inte dra det i repris för först måste man ju utföra det för att få någon uppfattning...
Iofs är det ganska meningslöst att utföra en testmetod (t.ex. blindtest alternativt öppet test under en längre period) som man inte själv litar på resultatet av, håller du inte med om det?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/21 :  01:55:58  Show Profile Send Timbre a Private Message


Absolut!
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/04/21 :  20:17:57  Show Profile Send JM a Private Message
Timbre ! "Nu räknar vi tiden i dygn eftersom det är vad som behövs för att uppnå full shaktiverkan"

Shaktiverkan ?

Menar du att dom blir "uppladdade" på ngt sätt ? Och om jag vill flytta på mina Shakti's till en annan apparat, skall dom då laddas upp på nytt ?

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !

Edited by - JM on 2003/04/21 20:19:42
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/21 :  20:28:24  Show Profile Send matså a Private Message
Pjotre vilken grupp tillhör jag?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/21 :  21:58:04  Show Profile Send Timbre a Private Message


He he, ja den som kunde svara på det...
Någon uppladdning är det nog inte frågan om utan snarare ett slags jämviktsläge som gör att det eftertraktade lugnet och mättnaden infinner sig. Ungefär som en CD före och efter Bedini...
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000