HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Living voice
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2002/08/04 :  12:15:48  Show Profile Send bubbas a Private Message
Lyssnade på ett par nya högtalare från England i veckan som heter Living Voice Avatar OBX. Kostar runt 60.000 SEK.

Högatalarna är ganska omskrivna och har allmänt bara fått beröm. Här kommer lite mer av den varan.

Ingen tvekan om att detta är kvalificerade högtalare, men också lite kinkiga att ställa upp. De har t.ex. externa passiva delningsfilter och man behöver ett kopplingsschema (medföljer) för att installera högtalarna.

Jag lyssnade via Audio Research-förstärkare och Metronome CD. Jämförde med i första hand med Totem Mani-2. Allt gjordes under två dagar i en butik.

Ljudet? Ganska torrt, föga insmickrande. Bra balans mellan registren, inte ännu en alltför ljus högtalare. Djup bas, hög upplösning rakt igenom. Luftig diskant och förmåga att återskapa rumslighet.

Hört förut? Jag fattar. Men det som jag tycker är verkligen unikt med dessa högatalare är förmågan att återge instrumentens karaktär ("timbre"). En cello låter som en cello. T.o.m. trumpet och andra svåra instrument lät bra. Gitarr ruggigt bra. Röster utmärkt. En perfekt högatlare för klassisk/akustisk musik.

Rytmik och snabbhet liknade Audio Physic Avanti III, dvs. snabbt.

Från början var jag lite ställd av högtalaren. Den är väldigt neutral och som sagt inte insmickrande, så på något sätt får man gå till högtalaren, den kommer inte springande till dig. Men efter en tids lyssning hörde jag tydligt dess kvaliteter.

Modellen är ganska ny och allt är inte perfekt. T.ex. förstörde tygfronten ljudbilden helt. Måste tas bort!

Designen är konservativ, men i mina ögon snygg. Inga torn och spiror här! Den har ingen chans som unik möbel, utan får lita på sina ljudkvaliteter för sin överlevnad.

Min nästa uppgradering. (Detta är f.ö. mitt första inlägg på denna site.)



Edited by - bubbas on 2002/08/04 12:31:43

Edited by - bubbas on 2002/08/04 16:43:1

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/08/04 :  12:38:47  Show Profile Send n/a a Private Message
"Beautifully balanced and beautifully engineered, it delivers a more complete musical performance for your money than anything else I've heard at even close to this price. It also stands as a monument to the value of obsessive attention to detail and a healthy scepticism when it comes to measurements. Like I said, other manufacturers could learn a thing or two from the OBX."

http://www.hifiplus.com/t-rev14-2.html



Välkommen.

Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/08/04 :  13:05:20  Show Profile Send n/a a Private Message
Välkommen!!!

Vart lyssnade du nånstans?


Dom heter Living Voice.

Electro Voice e ett skabbigt PA märke..

//X-ray

"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."


-Voltaire


Edited by - X-ray on 2002/08/04 13:07:3
Go to Top of Page

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2002/08/04 :  16:45:11  Show Profile Send bubbas a Private Message
quote:

Välkommen!!!

Vart lyssnade du nånstans?


//X-ray




Tack! Och tack för påpekandet. Det snurrade till i sommarvärmen...

Jag var inne på Hifi-Art, Östermalm.

Christer

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000