HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Altec Lansing vart tog de vägen???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/04/16 :  12:48:02  Show Profile Send dole a Private Message
Jag kommer ihåg 80 talets slut då det fanns en del ganska stora grejor från dito.
Dett var i high-end genren vad jag kan minnas.

Är det någon som vet om det gått i konkurs eller vad har hänt?

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu

Fideljr
Member

263 Posts

Posted - 2003/04/16 :  12:59:04  Show Profile  Visit Fideljr's Homepage Send Fideljr a Private Message
Finns fortfarande. Kolla http://www.alteclansing.com/index_non.asp

When you listen to the music, don't listen to the sound!
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/04/16 :  13:31:32  Show Profile Send dole a Private Message
Hmm det där är ju bara kalle anka jämfört med förrut

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Fideljr
Member

263 Posts

Posted - 2003/04/16 :  13:34:25  Show Profile  Visit Fideljr's Homepage Send Fideljr a Private Message
Jag kallar det för Dinky Toys

When you listen to the music, don't listen to the sound!
Go to Top of Page

Elise
Member

73 Posts

Posted - 2003/04/16 :  18:59:37  Show Profile Send Elise a Private Message
Kör med Altecs värsta datorhögtalare. Top of the line!
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/04/16 :  21:19:38  Show Profile Send Brosk a Private Message
Är inte Altec Lansing och JBL "syskon"?
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/16 :  21:24:11  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
dole,

Jag har för mig att Altec Lansing's mer seriösa högtalartillverkning gick i graven i mitten av 80-talet då Altec Lansing's konsumentdivision köptes av ett företag vi namn Spakomatic. Sparkomatic använde varumärket Altec Lansing för att lansera multimediaprodukter till dator-industrin . Det som blev kvar av Altec Lansing var den profesionella divisionen som i slutet av nitiotalet blev uppköpt av ett investmentbolag. Investmententbolaget slogs sedemera ihop med ett bolag vid namn Telex Communications Inc som fortsatte att använda varumärket Altec Lansing i professsionella sammanhang.

År 2000 så slutade man även helt att tillverka högtalare för den professionella maknaden. I samband med detta så sålde man oxå resten av rättigheterna till namnet Altec Lansing till Sparkomatic (senare Altec Lansing Technologies). Till mångas stora glädje så återupptog Altec Lansing Technologies tillverkning och försäljning av professionella högtalare under år 2002 .

Huruvida Altec Lansing Technologies väljer att återuppta produktionen av de formidabla hifi-högtalare som man byggde under 70- och 80-talet framstår idag som föga troligt. Personligen tror jag inte man kommer få se så många hifi-prudukter från Altec Lansing i framtiden

Vill du veta mer om Altec Lansing så kan du titta in på:

- http://www.altecpro.com
- http://www.audioheritage.org


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Obizzz
Member

76 Posts

Posted - 2003/04/16 :  22:32:20  Show Profile Send Obizzz a Private Message
Har två stycken uppsättningar datorhögtalare från Altec Lansing låter jättebra eller kanske inte hehe :)
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/17 :  10:12:40  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Är inte Altec Lansing och JBL "syskon"?

Brosk,

Jo, man kanske skulle kunna se det så ...

1927 startade James Bullough Lansing ett företag som hette Lansing Manufacturing. P.g.a ekonomiska problem så köptes Lansing Manufacturing 1940, av ett företag vid namn All Technical Service Corporation (Altec Service Corporation). James B. Lansing blev vice-VD för utvecklingsavdelningen på Altec och bolaget döptes om till Altec Lansing Corporation. 1946 startade dock James B. Lansing ett eget företag vid namn Lansing Sound, Inc. P.g.a av att namnet Lansing associerades starkt till Altec så "tvingades" Lansing Sound, Inc så namn till James Bullough Lansing Sound, Inc. Detta är företaget som vi idag känner till som JBL

Både Altec Lansing och JBL är således ganska gamla företag som på mer eller mindre krokiga vägar lyckats överleva till dagens datum.


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2003/04/17 :  14:45:28  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Jag har ett par datorhögtalare från dem som faktiskt håller ganska hög klass för att vara datorhögtalare.

I bought some batteries the other day, but they weren't included.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000