HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är Voltex nätfilter något att ha ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2003/04/12 :  23:35:28  Show Profile Send ryst a Private Message
Fick hem mitt nya slutsteg idag och tyvärr så får jag nätbrumm i mina högtalare när steget står i stand by, något jag inte hade med mitt gamla.

Bytte till ett eget uttag och det blev lite bättre, men den stora frågan är, löser Voltex mitt problem ? eller finns det bättre i samma prisklass ?.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/04/13 :  00:25:39  Show Profile
Voltex är iofs (enligt mig) mycket bra, men det kan inte trolla bort ditt problem som jag ser det. Möjligen kan det plocka bort en större del av det.

Fråga: Är du säker på att det inte brummar när du spelar musik ??? Låter nästan som om du har fel på slutsteget om det brummar när det står i stand-by... Vilket märke/model är det ???
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/04/13 :  00:28:22  Show Profile Send pesa a Private Message
Voltex har fatt svidande kritik i detta forum tidigare. Sok pa Voltex sa hittar Du atskilliga tradar.

Sjalv har jag inte haft nagra problem da jag nu varit agare till ett Voltex natfilter i drygt ett ar. Huruvida det loser diff natbrumsproblem vet jag inte. Se om Du kan fa lana hem och prova forst.

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/13 :  01:17:48  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Det skyddar mot transienter....men men i mitt system, så introducerar det brus.

http://hem.bredband.net/b113928/Surgefilter.htm

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/04/13 :  11:43:18  Show Profile
Thomas A: Du gör allt som ligger i din makt för att skriva ned Voltexfiltret. Det är helt okej, never mind att andra har fått direkt motsatta resultat... Jag är tillexempel riktigt riktigt nöjd!!!!

Har du därimot testat att mäta med ett fristående instrument som inte är din MAC ??? Har nämligen hört talas om just det problem du mätt upp och att det är relaterat till just MAC... Jag vet inte om det är sant eller falskt, men det skulle vara mycket mera intressant om du kunde presentera mätningar som har relevans mot verkligheten med etablerade vertyg - och inte MAC som inte har det bästa renoment vad gäller mät&styr....
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2003/04/13 :  11:47:03  Show Profile Send ryst a Private Message
Bamsefar: Det är ett Classé CAV-75.
Tja man hör iofs bruset när man kör på låg volym, med kostiga är isf varför det blev lite bättre när jag bytte uttag.
Borde det då inte vara strömen som ställer till det då ?

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/13 :  12:17:30  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Bamsefar,

om du kollar på mätningar så har jag ju exkluderat möjligheten att det är macen. Macen är också frikopplad från nätet (batteri) så jag har minskat möjligheten att det är macen. Fick den kritiken på rec.audio.tech, men det löstes i och med den är frikopplad från nätet, därmed ingen jordslinga via datorn.

En annan sak, skyddsreläerna på min audio analogue förstärkare gick av och på med jämna mellanrum när filtret var inkopplat, det hördes som två snabba knäpp efter varandra. Det liknar de problem som Staffan hade här på forumet med samma filter. Hans förstärkare gick till och med sönder ett par gånger. Han tog bort filtret och problemen med utlösta skyddskretsar försvann.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/04/13 :  13:37:27  Show Profile Send Staffan a Private Message
Stämmer bra det,både mitt Rotel 1090
och mina Advantage S 250.
Inga som helst problem sedan det
kopplades ur.
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/04/13 :  21:14:42  Show Profile
Thomas / Staffan: Att era förstärkare inte fungerar med ett standard simpelt nätfilter låter helskumt, och min första tanke är att något antigen är fel i era förstärkare eller felkonstruerat. However, jag antar att ni är nöjda med vad ni har, och låter det således bero.

Vad gäller mätningar, vare sig med PC eller MAC, så har jag tills dags dato inte funnit ett mätsystem som är separerat från datorn, och då menar jag galvaniskt. Ta bara en sådan sak som bra spänning till mätkorten som behövs...

Att Thomas använde batteridrift till sin bärbara är givetvis ett stort plus, men jag personligen är alltså skeptiskt till mätningarna, speciellt som jag antar (observera att jag skrev antar) att mätkortet till Thomas MAC kräver någon form at matningsspänning....

Dock det står Thomas (och Staffan) helt fritt att kritisera Voltex som använder vedertagna komponenter i sina nätfilter - det är precis med detta som med annat: Vissa gillar läget andra gillar det inte. Bevisligen så tror jag att det finns flera som gillar Voltex än de som har problem / inte gillar dom. Man skall också komma ihåg att t.ex. en skarvdosa med 6 uttag i plast jämfört med en skarvdosa (med eller utan nätfilter, Devek / Voltex finns med resp utan nätfilter) i aluminium så kommer en i Aluminum alltid vara mera motståndskraftig mot störningar (resp att inte sända ut störningar) än en i plast.

Ett enkelt sätt att se om ens nätkablar är "snälla" mot sin omgivning är att ta en Elfix penna (alltså en känslig "penna" som känner av elektrisk fält, kostar 198 kronor om jag minns rätt) och dra den efter sina nätkablar. Man kommer snabbt underfund med att vanliga svarta närkablar, med eller utan jord, har ganska så stora läckor vad gäller störningar. Dra en Elfix efter t.ex. en Supra LoRad (obs bara ett exempel på en billig skärmad nätkabel, det finns massor därute på marknaden) så är det "knäpp tyst". Och sådan där smala svarta kablar som slutar med en "8:a" mot t.ex. videon, alltså bara två kablar och ojordat, kan ställa till det rejält för t.ex. TV signalen om man inte använder vettiga antenn kablar...

ryst: Jag vet inte vad som ställer till det för dig. Jag har själv ägt ett Classé CAV-75 och jag har inget som helst minne av att det hade den karaktären du beskriver - snarare tvärt om det var tvärtyst. Jag tror att problemet ligger i själva slutsteget - har du nyligen köpt det och har garanti så skulle jag lämna in det pronto och få det fixat. Om du äger det och inte har garanti, ja det är upp till dig, personligen skulle jag satsa en krona eller två i att försöka bli av med problemet. Men nej ett nätfiler, vare sig det är ett Voltex / Devek eller något annat, kommer inte ta bort problemet. Appropådet, du har ingen jordslinga eller hur ???

Appropådet, jag uppskattar att dämpningen på ett filter av den konstruktion som sitter i Voltex ligger på ca 40db och klarar av att dämpa "spikar" ca 100 ggr. Det finns värre saker att ta till om man skall ge sig ut på nätspänningsjakt, 146db och 20.000.000 ggr dämpning är ungefär vad värstingsystemen klarar av utan att ta till saker som batteridrift och andra snuskigt superdyra lösningar ala Dynaudio...
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/13 :  21:27:13  Show Profile Send Nagref a Private Message
Visst finns det mätboxar som är frånkopplade datorn även om de använder den för att visa mätningarna. Welleman har ett ganska billigt PC-oscilloskop som är helt frånkopplat (med optokopplare) datorn exempelvis.


Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2003/04/13 :  21:36:33  Show Profile Send ryst a Private Message
Bamsefar: ska prata med butiken i morgon (har 2års garati), för som det är nu blir jag galen, får t.om med pipljud ibland i diskanten.

Det är kanske som du säger att det är steget som strular då mitt andra steg är knapptyst då det är på och andervänder samma uttag som jag nu har kopplat in Classén på.


______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/13 :  21:52:51  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Bamsefar,

i mina mätningar är det bara när nätfiltret kopplas till stereon in som störningarna kommer. Störningarna är vissa gånger hörbara i högtalarna som knaster/brus. Vad har mätkort och dator då med saken att göra? Om det vore datorn, skulle bruset uppkomma slumpmässigt med det gör det inte. A/D:n som jag använder matas från datorn, som drivs av batteri. En skillnad som kan repeteras åter och åter igen tyder på något som måste vara fel. Jag har inte heller påstått att filtret inte fungerar (den dämpar transienter), men det introducerar brus i min anläggning på RIAA steget. Om det beror på förstärkaren eller eller om filtret är trasigt, kan jag inte svara på. Underligt också att Staffan har liknande problem (ang. skyddskretsar) när han använder förstärkare från helt olika fabrikat, Rotel och Advantage. Konstruktionen och layouten på min stärkare finns också att hämta på nätet för den som vill undersöka den möjligheten. Jag har också undersökt möjligheten att jag har en jordslinga. Jag har ingen hörbar extern jordslinga i systemet. I mina första mätningar använde jag enbart förstärkaren ikopplad till nätet, ingen annan enhet till nätet på samma linje. Och filtret orsakare brus ändå.

Om det är så att andra gillar Voltex, kan jag inte påverka. Jag har mina erfarenheter som jag delar med mig av.

Orsaken kan man alltid spekulera om. Om systemet har den minsta resistans någonstans kan det bildas jordslingor. Dessa kan vara så låga att de ligger långt under bruset. Voltexfiltret har säkerligen Y kondingar mot jord. Alltså finns det möjlighet att HF brus skickas in i apparaternas jord, som sen läggs ut på signalen. Det interna RIAA steget som jag använde under testet är också känsligare då den ligger på en högre förstärkning (dvs är brusigare), och gör testet känsligare.

För de intresserade, kan läsa på rec.audio.tech. Notera speciellt vad Phill Allison säger.

http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&threadm=b8c82108.0208151152.6ca695ec%40posting.google.com&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dvoltex%2Bgroup:rec.audio.tech%26hl%3Den%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26selm%3Db8c82108.0208151152.6ca695ec%2540posting.google.com%26rnum%3D1

THomas


"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/04/13 :  22:11:17  Show Profile
Mina högtalare är Wilson Audio CUBs, om dom kan man iofs säga både det ena och det andra, men avslöjande är dom. Jag har då TVÅ voltex filter som sitter monterade bakom mitt rack. Ena monoblock slutsteget till det ena Voltex filtret och det andra monoblock slutsteget till det andra Voltex filtret. Utöver detta så är resten av anläggningen ansluten till båda dessa Voltexfilter.

Jag har ABSOLUT NADA PROBLEM med Voltex filtren, inga konstiga ljud i högtalarna eller något liknande.

Synd att Thomas och Staffan får problem när dom gör motsvarande. Och förvisso har jag inte perfekt hörsel (det har i princip ingen) men jag vet av erfarenhet att jag är mycket känsligar mot störningar än merparten av mina vänner så jag vågar lita på min hörsel. Det visar bara att vi som människor gillar olika saker, och har olika prioriteringar...

Så för fridens skull lägger jag ned denna diskussion. Jag är SUPERNÖJD som Voltex kund !!!!
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/04/14 :  05:54:45  Show Profile Send Staffan a Private Message
Bamsefar,hos mig handlar det inte om
hörseln då slutstegen ej gick att
lyssna på för att skyddskretsarna
löste ut på dom.
Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2003/04/14 :  09:09:55  Show Profile Send Thor a Private Message
Staffan:

Prövade du att byta ut Voltex filtret ? Det kanske helt enkelt var trasigt ?

Har själv ett Voltex filter och är helnöjd, stereon låter faktiskt mycket bättre med det inkopplat.
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2003/04/14 :  10:26:24  Show Profile Send ryst a Private Message
Ni som kör med Voltex, hade ni brus i era högtalare innan.
Om så var fallet minskade/försvann skiten då ?

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/14 :  10:54:35  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag hade inget störande brus/brum vid det tillfället. Jag hade dock en lampa på samma linje och det kunde knäppa otäckt i högtalarna om man slog av eller på strömbrytaren. Dessa ljud, samt "småknäpp" som man kunde höra då och då (1 gång i månaden kanske...) minskade något med filtret. Nu har jag aktiv drift och har en något förhöjd brusnivå. Den förändras dock lite när signalkablarna flyttas om, vilket föranleder att jag nog bör se över "baksidan" på stereon.

Jag har emellertid läst att det mesta störningar radieras via luften (mobiltelefon etc) in i signalkablar och det är då ganska lönlöst med ett AC filter.

Jag skulle kolla över hur din övriga utrustning är kopplad. Har steget jordade kontakter? Har du jordade eller ojordade uttag i lägenheten/huset? Har du TV/antenn/video/ kopplad till försteget? Har du något chassi som ligger an mot något annat?

Nätjord bör vara kopplad till en punkt, försteget. Signalkablarna jordar övrig utrustning till försteget. Apparater med separat chassi, eller ex skivspelartallrik, tonarm bör jordas separat till försteget.


Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/04/14 :  10:54:55  Show Profile Send Staffan a Private Message
Thor,nej jag provade inte med
ett annat men jag skickade
tillbaka det jag hade för
analys och dom sa att det
inte var något fel på det
så då fann jag ingen anledning
att prova mer
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/14 :  11:05:29  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Staffan,

du fick inga tips på vad problemet är? Det verkar ju som störningar, inkl brus och DC cirkulerar i systemet (förmodligen via jord?) och när det blir tillräckligt höga nivåer så löser skyddskretsarna ut.

Jag skulle gärna stå till tjänst hos någon annan med Voltex filter med ett försteg med RIAA eller integrerad med RIAA med Pre Out för att mäta med och utan filter. Eller om någon annan kan repetera mitt experiment. Integrerad/RIAA steg och ± voltex.

Thomas


"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2003/04/14 :  12:54:13  Show Profile Send Thor a Private Message
Staffan:

Ok, då förstår jag.

Thomas:

Du får gärna komma hem till mig och mäta om du bor kring Stockholm. Har ett externt Vincent RIAA-steg, det borde väl också fungera att mäta på eller ?
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:23:21  Show Profile Send ryst a Private Message
Har varit och lånat ett Voltex idag, får väl höra vad resultatet blir ikväll.

Om inte så får man skicka det till Classés serviceverksad i danmark

Alla mina prylar är jordade, står på separata hyllor, och som sagt så hade jag inget brus i mitt gamla slutsteg som körde med samma förutsättningar.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:26:34  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Thor,

visst det borde gå bra. Jag bor i Uppsala men jobbar i Solna. Onsdag kväll? Mitt mail:

Thomas_Akerlund@hotmail.com


Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:28:37  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ryst,

vad menar du med att alla prylar är jordade? Är alla kopplade till jordat uttag? I så fall löper du stor risk för jordslinga. Eller menar du att alla är jordade via signalkabel till försteg?

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:45:51  Show Profile Send Staffan a Private Message
Thomas A,nej inga tips eller förslag.
Det verkar som skillnaden mot originalet,
alltså engelska upplagan är komponenterna
mot jord då England har riktig jord om
jag förstått rätt.

Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2003/04/14 :  14:44:05  Show Profile Send ryst a Private Message
Thomas A: nä jag menade att alla apparater är kopplade till jorde uttag.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/14 :  17:00:45  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ryst,

Om ditt slutsteg har jordstift på kontakten så kan du få brum. Då bör du isolera den från ett jordat uttag. Kolla upp det, innan du går vidare. Om den har jordstift, koppla den till förgreningsdosa med ojordat uttag.

T


"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000