Author |
Topic |
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 09:54:43
|
En opamp-buffert mellan coplanden och pulsen lär greja biffen. Då kan du få mycket hög ingångsimpedans. Visare män än mig kan nog rita upp ett enkelt schema för en dylik. |
Ino Audio for life |
Edited by - DasKapital on 2003/05/13 09:56:12 |
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 09:57:41
|
Kommer lite equationer här , tyvärr Stefan.
Om du sätter ett motstånd i serie med ingången (t e x 22 kOhm)kommer du att skapa en spänningsdelare, där Zapen får 2,2/(2,2+22) = 0,09*Uin, det betyder nästan -10 dB ljuddtryck. !
där Uin är utsignalen från ditt försteg.
För att ha samma insignal till zappen som utan serie motståndet(och därmed samma ljudtryck) måste du alltså låta försteget öka utspänningen 1/0,09 = 11 ggr och då är du tillbaka på ruta 1, och dessutom kan förmodligen inte ditt försteg ge en så hög utsignal utan problem, och med stor risk för klippning=> brända högtalare.
Givetvis kan du experimentera med olika serie resistanser och har du tur räcker det med några få kOhm, vilket betyder att dämpningen inte blir lika stor, och därmed kravet på försteget (ersätt 22 med valfri resistans ovan)
Kan man däremot ändra ingångsimpendansen på Zappen genom att byta ett motstånd är mycket vunnet. Men det kan bara LcAudio svara på.
/rickard |
I m only in it for the DIY |
Edited by - rikkitikkitavi on 2003/05/13 09:59:14 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 10:36:44
|
Lägger in min fråga igen så att den hamnar på denna sidan.
Zappulsebygget fortskrider och närmar sig ”slutet”. K-mans ferriter sitter överallt, kopparskärmar, urkopplingsbar jord, JPC 2.5 strömkablage, gummifötter under trafon, osv. Ett problem som jag dock fortfarande kommer att ha då jag blir klar är den missmatchning som finns mellan mitt Coplandförsteg och Zappulseslutsteget.
Ingångsimpedansen på mitt Coplandslutsteg är 100 kohm, Musical Fidelitys slutsteg har en ingångsimpedans på 31 kohm, Rotels slutsteg har en ingångsimpedans på 32 kohm, osv. Zappulse däremot har en ingångsippedans på endast 2.3 kohm !!!!! Detta kan mycket väl vara det som orsakar mina problem. Jag testade ju Zappulse med Doxaförsteg och det fungerade perfekt.
Jag har mailat LC Audio och frågat hur jag ändrar ingångsimpedansen för att bättre matcha mitt försteg, men har tyvärr inte fått något svar. Jag frågar nu Er istället, hur ändrar jag ingångsimpedansen så att den bättre matchar mitt försteg? Någon har nämnt ett enkelt motstånd i serie med signalen, medans andra säger att det inte är så enkelt. Hur är det egentligen, hur gör jag. Hjälp emottages tacksamt och om det är komplicerade lösningar är det trevligt med förklarande bilder.
Vänligen
StefanB
|
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 13:30:12
|
Klurar vidare kring mitt problem med den låga ingångsimpedansen. Att bygga ett buffertsteg verkar vara en välfungerande lösning, men lite omständlig och kostar lite. Att sätta ett motstånd parallellt verkar inte vara en lösning av vad jag hört. Att sätta ett motstånd i serie verkar också vara en mindre bra och komplicerad lösning.
Jag talade meden kunnig kille om problemet och han undrade hur modulerna var konstruerade, om det sitter motstånd i serie med signalen på dem? I sådana fall kanske det kan bytas motstånd på modulerna? Hur är det med det, LC Audio har ju inte släppt något kretsschema ännu.
Sedan har jag själv funderat lite och LC Audio säger ju att man kan bygga en integrerad förstärkare med Zappulse. Man skall då ha en 10 kohm potentiometer i serie med signalen. Påverkar denna 10 kohm potentiometer impedansen? Kan man göra en liknande påverkan med ett 10 kohm motstånd?
|
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
Petter
Member
129 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 20:05:19
|
Ett buffertsteg dyrt? Nejnej, det räcker med två OPampar typ OPA2134 t ex. De kostar 36:-/st på Elfa...en liten alulåda för kanske 50:- lite kontakter, kanske någon slags strömförsörjning o s v. Det bör ändå landa på max 300:-. i materialkostnad...men jag tror att det är högt räknat... |
/Petter Lind
"Friskt lödat, hälften brunnet." |
|
|
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 22:58:15
|
Ett tips är ju även (om man inte vill bygga en buffert i en separat låda) att bygga in bufferten i samma låda som slutsteget... Förförstärkaren lär ju inte ha några problem med att driva längre signalkablar iaf.
(suck en annan som kör passivt försteg använder sig av ca. 25 centimeters kablar) |
Ingen ordning utan kaos! |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 16:10:42
|
Har nu fått svar på LC Audios Q&A sidor angående impedansproblemen.
"Ja det kan gøres på flere måder, f.eks. ved at koble en buffer ind mellem dit rør forsteg og ZAPpulse, eller ændre 2 SMD modstande på ZAPpulse, herved kan impedansen hæves til ca. 10 k. Om det så er nok afhænger af den aktuelle forforstærker. Jeg kender ikke den Copland model du har."
|
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 19:45:59
|
Stefan: Fick du reda på vilka SMD motstånd som skulle ändras till 10KOhm? |
www.selleri.de
|
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 21:01:26
|
Näää tyvärr var detta det lilla svar jag fick Kanske någon här har lite idéer och en digitalkamera?
|
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 21:10:57
|
Jag tror jag har lokaliserat dem på din bild du la upp. |
www.selleri.de
|
|
|
Jens
Member
100 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 21:12:20
|
Följ ledningsbanan ifrån in +. Vid en punkt sitter antagligen ett motstånd till ledningsbanan som kommer ifrån GND. Det är detta motstånd som skall bytas. Följ på samma sätt ledningsbanan ifrån in -. Motstånden ser ut som "mini melf" ifrån Beyslag, om du nu vill ha samma motstånd efter bytet.
/Jens |
|
|
bambadoo
Member
197 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 09:02:51
|
Om noen finner ut av hvilke motstander det er så hadde det vært fint om de kunne laget et par punkter på bildet som ble lastet opp. |
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 11:26:45
|
mellan +lödpunkten och gndlödpunkten resp -lödpunkten och gndlödpunkten till vänster på kortet verkar det sitta 2 st svarta små grejor fastlödda som ser misstänkt likt ut som SMD motstånd, kanske där står något på dem?
kan det vara dessa?
/rickard |
I m only in it for the DIY |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 09:40:01
|
Det bör väl vara dessa motstånd, R33 och R34 som skall bytas.
|
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 13:44:38
|
det står 103 på dem, vilket jag tolkar som 10+3 nollor d v s 10000 ohm. alltså bör det finnas fler motstånd parallellkopplade med dessa, som gör att inimpendansen är ca 2 kohm.
R1 och R3 verkar också vara förbundna med + och - lödplättarna. kan du se vad för färger det är på ringarna Stefan?
/rickard
|
I m only in it for the DIY |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 15:43:47
|
Såvitt jag kan se är färgmärkningen röd, grön, grön, silver på R1, R2, R3 och R4. Det kan dock vara brunt istället för rött, svårt att avgöra men jag tycker de ser mest röda ut. |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 16:02:55
|
röd,gröm,grön,silver får jag till 2500000 ohm, 10 % tolerans, vilket jag tycker verkar orimligt med så hög resistans. Har jag tänkt fel här?
Går det fler ledningsbanor från lödplättarna som vi inte ser? d vs på andra sidan kretskortet?
helst bör du mäta lite Stefan, testa och mät resistansen mellan + ooch Gnd.
/rickard |
I m only in it for the DIY |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 16:18:50
|
Resistanden mellan + och gnd och - och gnd är 4,07 kohm. Kretskortet är flerlagrigt så det är svårt att se vart banorna (innuti) tar vägen. |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 16:49:18
|
ok!
så om du tar bort de två ytmonterade motstånden helt kommer inresistansen bli ca 6,8 kOhm. (1/4,07 = 1/10 + 1/x => x = 6,8 , parallellkopplade motstånd) ) högre än så kommer du inte om du inte byter ut ytterligare motstånd. observera att detta är inresistansen vilket inte är det samma som inimpendansen ~ 2 kohm.
jag vet dock inte om det är att rekommendera, skulle vara bra med ytterligare lite feedback angående detta. säkrast är nog att tjata på lcaudio till de talar om vilka motstånd som skall bytas, borde ligga i deras eget intresse då en så här känslig modul inte är så lätt att använda=> dålig reklam ?
/rickard
|
I m only in it for the DIY |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 18:02:12
|
Nu har jag SVARET på mina frågor Ringde LC Audio och tyvärr fanns inte Lars på plats. Trevliga Vivi bad mig lägga upp en ny fråga på deras Q&A sida så skulle han svara senare. Nu har svaret kommit. Klistrar in både fråga och svar.
"Efter samtal med Vivi på LC Audio ställer jag min fråga här igen. Vilka motstånd är det jag skall byta för att höja ingångsimpedansen på ZAPpulse modulerna? R1, R2, R3, R4, R5, R33 och/eller R34? /StefanB"
"Det er R1 og R2, de kan være op til 22 k, men 10k er nok bedre."
Imorgon bär det av till ELFA och sedan skall lödpennan fram. Om allt sedan går vägen kommer ett ZAPpulse slutsteg att sprida sitt välljud i hemmet imorgonkväll.
|
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 18:07:53
|
Lycka till, hoppas verkligen att det löser sig för dig . |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 23:26:17
|
Prövat ett motstånd på 10 Ohm/3 Watt från signaljord till chassijord? Krokodilklämmetest funkar utmärkt med 10 Ohm standardmotstånd. Grejorna funkar garanterar när allt står rätt till och du skall inte tappa sugen förrän grejorna verkligen brunnit upp. Skicka tillbaks är ju inte till att tänka på! |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 22:57:33
|
Ursäkta mitt språk administratorer, men i vissa lägen måste man använda kraftuttryck.
JÄVLAR !!!!!! FAAAAN !!!!!! Jag blir så förbannat trött och öess på det satans skitbygget jag håller på med. Nu har jag provat ALLT !!!!!! utan resultat. Snacka om pengarna i sjön. Har nu varit verkligt grundlig med kopparskärm runt trafon, ferriter till förbannelse, avkopplingar överallt, rejält tilltagna kablar, tex JPC 2.5, , inga kablar som korsas, osv, osv. Slutligen så har jag givetvis bytt SMD motsstånden enligt LC Audios tips. Jag körde på något mittemellan, 10 och 20 kohm, nämligen 15 kohm. Tror ni Zappulse sprider sitt välljud i mitt vardagsrum nu?? Icke sa nicke. Visst, om man krämar på lite så man inte hör surrandet i bakgrunden så, men annars, näääää.
Nu ger jag nog upp. Har testat ALLT utan resultat. Förbannade lurendrejeri. Är dt någon som vill lägga ett bud på ett bygge med 2 moduler, trafo, låda, kondensatorbank mm så PM:a mig.
|
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
kentkreitler
Member
654 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 23:04:13
|
Det var tråkigt Stefan. Jag som trodde på de modulerna... |
Almost cut my hair |
|
|
Topic |
|