HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ZAPpulse - Now playing@home
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/04/16 :  08:23:34  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Nu är den provisoriska, testtversionen av mitt ZAPpulse slutsteg färdigt. Det kommer framöver att se bättre ut, dubbla trafos, mer och bättre kondensatorer, , diverse avkopplingar, snyggare layout, osv. Men jag ville börja med att provbygga och se hur det funkar och låter.

Hur det låter vet jag ännu inte men jag vet att det fungerar. Blev klar runt midnatt inatt så det var för sent att börja spela. kopllade då bara in en bärbar cd på ingången och ett löst högtalarelement på utgången och kunde konstatera att det kommer ljud ur den Det blir en lååång arbetsdag idag då man helst skulel vilja åke hem och spela musik.

läs mer på: http://hello.to/hifi

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/16 :  10:18:06  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Det verkar finnas lite kvar på den - men faan så kul att det är i gång och INTE ryker! ;-)

Lyssningsrapport ikväll?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/04/16 :  10:23:44  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Var den svår att bygga?

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/04/16 :  13:17:20  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Najs Stefan!! :)

Hoppas att det låter bra ikväll.

Har förresten pratat ytterligare med killen om trafos. Han hade fått bekräftatt att alla de trafos han har på lager idag är uppbokade. Tyvärr. Dock så väntar han på en ytterligare leverans om ca. 50 st trafos. Däribland några som icke är uppbokade. Han kontaktar mig så fort han får veta leveransdatumet på dem. Jag slår dig en pling när jag vet vilket datum jag kan skeppa över dem, samt till vilket pris du kan få dem.

Skicka mig ett PM eller ring mig (sänder nummer via PM-funktionen) om det är så att du fått tag på trafos på annat håll/inte är inte intresserad längre.

Beklagar att det tagit lite tid, men det är rätt vanligt vid leveranser av elektronik är jag rädd för... :(

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/04/16 :  15:59:18  Show Profile Send Peder B a Private Message
Saknas verkligen inga komponenter Stefan, det ser så väldigt tomt ut

"A man got to now his limitations"

Edited by - Peder B on 2003/04/16 16:01:35
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/04/17 :  08:36:02  Show Profile Send bernu a Private Message
Jaha Stefan... Var är uppdaterad info? Vi vill veta mer!!! ;)

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/04/17 :  09:09:27  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Gör en liten sammanfattning av gårdagens händelser och forumaktiviteter.

hanse1
Jag har nu äntligen blivit klar, (nåja, det blir väl aldrig riktigt klart som tur är) med mitt surroundsteg. Det innehåller tre XP-steg till bak- och centerkanaler samt två ZAP-Pulse till frontkanalerna. Tyvärr finns ett missljud (distorsion) i höger frontkanal. Jag har provat att skifta högtalare med dessa är felfria, QRS Saturnus. Har någon mer än jag råkat ut för missljud i ZAP-Pulse

StefanB
Ohh ja, har ikväll för första gången provspelat mina ZAPpulsebyggen. Kom hem full av förväntningar från jobbet, kopplade bort Coplandsteget, in med ZAPpulse steget, kablar, på med strömmen, nu kommer det välljud..... Herredjävlar !!!!! (ursäkta uttrycket moderatorer) Jag har inte byggt ett slutsteg utan en störningsmottagare som tar emot all högfrekvent störning i hela kvarteret och skckar den vidare till mina högtalare. Ett vinande högfrekvent brus tar bort alla möjligheter till att kunna lyssna. I bakgrunden hörs musiken men detta är ju inte acceptabelt.

Vart är felt? Tänkte att det kanske är något med de gamla kondensatorerna jag använder så jag bytte till två av mina nya RIFA kondensatorer. Samma sak.

Just nu känner jag mig rätt fötvivlad och rådlös. Det känns ju inte som om det är en gid investering man håller på att göra

rikkitikkitavi
usch Stefan, det låter som du måste skärma hela s-n, bandbreddsbegränsa på ingången, korta kablarna till ingången och eventuellt ändra om i den fysiska layouten mellan zapen, kondingar och kablar.

finns väl flera duktiga elektronikingenjörer på forumet som kan sånt här i detalj?

edit: insåg att jag inte var så hjälpsam i ovanstående.

Jag menade att det verkar som om zapen fungerar som förstärkare av radiosignaler och EMC. Detta troligen genom kabeln mellan försteg och zapen, och genom att bandbreddsbegränsa nära ingången på Zapsteget kan man skära bort en del av störningarna. nackdelen är ju att man begränsar frekvensgången också på Zapen.
Detta är ett klassiskt problem på bredbandiga förstärkare.

Att korta/byta kablar kan också hjälpa. Ibland är inte den värsta audiokabeln den bästa ur EMC synpunkt tyvärr.


/rickard

Lash
Har du provat att vrida på spolarna, det kan ta bort tjutet.

StefanB
DEt är rent facinerande så känsliga dessa moduler är för störningar. Jag kan ändra frekvens och intensitet på störningarna genom att pilla lite på kablarna till högtalarutgångarna eller ingångarna. Största effekten blir då jag pillar på kablarna till ingångarna.

Jag har testat en massa varianter med att jorda på olika sätt och då jag återställde allting utan att ha upplevt någon skillnad på hur/vart jag jordade, så var störproblemet nästan borta??? Märkligt tyckte jag, vad handlade detta om. Då pillade jag lite på kablarna till ingångarna och problemen var tillbaks 110% Sedan lyckades jag inte pilla tillbaks så att problemen nästan försvan igen. Såhär känslig förstärkare kan man inte ha, det kan låta bra då ,man sätte på lockat. Sedan lyfter man på den för att damtorka och då skakas kablarna om, och så blir det en störningsmottagare istället för en förstärkare.

Vad jag nu gjort är att jag satt nån simplare koaxialkabel mellan RCA ingången och modulerna. Denna kabel gör problemen mindre, men de är inte helt borta. Jag börjar dock inse att det kasnke går att komma tillrätta med problemen, men jag vet inte riktigt hur och det kan nog ta sin tid. Det är märkligt att LC Audio inte skriver något om dessa problem i sina byggbeskrivningar?

Om jag skall säga något positivt så är det att det verkar bli ett ruskigt drag i basen med ZAPpulse modulerna. Jag hann spela lite grand med "lite" problem och intrycken var en ruskig bas men ett lite "burkigt" ljud i övrigt.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/04/17 :  15:03:50  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag har fått hoppet åter Jag har till att börja med jordat apparatlådan. Kontaktstiftet från nätbrunnens jordpinne var inte ansluten till apparatlådan. Sedan har jag vridit lite på spolarna. Dessa små justeringar har gjort så att jag nu nästan fått bort alla högfrekventa störningar. Däremot hör jag numera transformatorbrum och det är ju inte heller särkillt önskvärt.

För tillfälelt tar jag dock detta med ro. Jag tror att jag kommer att få ordning på allting men dt kommer att krävas lite experimenterande och definitivt ändring av förstärkarlayouten. Kanske lite avskärmande innerväggar, osv. Modulerna verkar dock vara hela och fungerande så nu är det upp till mig att göra det bästa av dem.

Trots trafobrummet har jag varit tvungen att spela lite skivor. Jag hamnade snabbt i "bara en skiva till "syndromet. Ett tecken på att det inte är så illa. Visst är det för tidigt att säga, och så är det nyhetens behag, osv. Men det spelar faktiskt riktigt bra. En väldigt bra kontrollpå basen, detaljerat och välupplöst diskant utan att bli jobbig. (på den lilla stund jag lyssnat) Ett mellanregister som låter helt ok. Kyligare än Coplandstegets, men ok. Det verkar riktigt lovande. Med ny layout, "ordinarie" strömförsörjning, inspelning av alla komponenter, mm, så skall det bli riktigt skoj att se hur bra det kan spela.

Avslutar inlägget med ett lättnadens suck

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/04/17 :  15:27:43  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Vad spelar du med för någon typ av försteg Stefan? Rör? Har nämligen hört en del lyriska kommentarer från folk som provat Zappen med rörförsteg.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/04/17 15:31:42
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/04/17 :  16:19:44  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jo rörhybridförsteg. Vet inte exakt vad det innebär, men det sitter 4 st JJ Electronics rör på linjeingången och 2 st på phonoingången. Det kan säkerligen bli en bra mix mellan rör och ZAPpulse på sikt.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/04/21 :  17:05:31  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag är nog lite manodepressiv till läggningen. Jag tror jag har kommit på något, blir euforisk och pillar på som sjutton. Sedan kopplar jag in det jag pillat med och det motsvarar inte tillnärmelsevis mina förväntningar och så blir jag deppad och känner som om jorden fallit ner på mina axlar

Jag har ändrat layouten så det ser ut som på nedanstående bild. Avståndet mellan modulerna i kombination med skärmade signalkablar och lite snurr på spolarna har gjort att jag inte längre har högfrekventa störningar.

Det var väl bra, varför deppad???? Jo nu har jag istället transformatorbrum. PAC har analyserat det hela till att jag troligen har en jordslinga som "spökar". Jag kan beskriva symptomen lite närmare.

Om jag kopplar in bara slutsteget till högtalarna, utan insignal men med strömmen på så är det tyst.

Om jag kopplar in min bärbara cd spelare så har jag lite brus,men inget brum och inga högfrekventa störningar. Jag kan alltså med glädje spela musik.

Om jag kopplar in försteget så brummar den så in i vassen. Det spelar ingen roll om jag byter strömuttag, vägguttag, vänder kontakterna, eller använder andra signalkablar. Brummet består.

Vad skall jag göra för att hitta det exakta felet och åtgärda det? Konkreta tips föredras framför formler och tekniktugg, sådan förstår jag ändå inte, jag är utbildad att arbeta med människor, inte teknik.

Hoppas få lite feedback och tips.

Vänligen

StefanB



läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/21 :  17:20:27  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Vänt strömkabeln rätt?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/21 :  17:21:22  Show Profile Send n/a a Private Message
Om du har signalkablar med skärm som enbart är ansluten i en ände så kan du prova att vända dom. Har sett bild på bygge från LC där signalskärmen för bägge kanalerna är hopkopplade med en kabel inne i steget. Jag och Micke försökte få ihop hans steg men det slutade med att han fick skicka tillbaks alltihop. Lycka till.
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/04/21 :  17:29:39  Show Profile Send iffe a Private Message
Om jag har förstått rätt så beror ditt problem på en jordslinga som uppstår av att för- och slutsteget dels är sammankopplat genom jorden och dels genom signalkabeln. För att få tyst på det bör du alltså bryta jordslingan och bara jorda slutsteget. Jag kan inte garantera att det funkar då jag inte provat själv.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/04/21 :  20:27:33  Show Profile Send Lash a Private Message
För mig löste det sig med att jag tog bort skyddsjorden från försteget.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2003/04/22 :  11:02:40  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Hej Stefan!
jag känner igen det där med högfrekventa störningar, hade samma problem, det dämpades dock efter att jag justerat spolarna lite sinsemellan, men försvann helt först efter att jag bytt ut signal&högtalarkablarna till respektive kontakter, jag slapp dock flytta ut modulerna ifrån varandra, som du ser på bilden sitter dom "back-to-back" håller just nu på att prova att kapsla in modulerna i kopparplåt för att skärma bort dom helt från omvärlden.
problem med brum har jag inte, men jag kan tänka mig att det kan avhjälpas mycket om du bygger ut kondensatorbanken lite och kör med grövre ledningar ända från likbryggan, (jag använder 40,000µF per sida, det räcker ganska bra.)
har du problem med jordloopar så isolera RCA-kontakterna från chassiet (brukar medfölja plastbrickor till kontakterna) och skilj övriga elektronikjordningar från chassiet, sen kopplar du ihop båda jordningarna i EN punkt med en "loopbreaker" se:
http://home.swipnet.se/sm6xun/konstruktionsdetaljer.htm
längst ner på sidan hittar du den, funkar skitbra, den tar hand om 50Hz jordströmmar mycket bra..

jag kör med rörförsteg tillsammans med den här besten, en mycket trevlig kombination, dock vill jag inte hålla med om att ZAP:arna låter burkigt?! med dom är oerhört basvilliga, så man får gärna ha högtalare som är något återhållsamma i basregistret

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2003/04/22 12:15:56
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2003/04/22 :  12:06:52  Show Profile Send frez a Private Message
Vad LC inte verkat fundera på är att vi ju faltiskt switchar en hel del ström här, och dessutom vid hyffsad frekvens. Skulle jag bygga ett liknande steg skulle jag använda uteslutande coax-kabel till in och utgångar samt placera modulerna i mindre skärmade aluminiumlådor. Det verkar på beskrivningen som om en del "switchstörningar" återkopplas till ingången via luftburen störning till kablarna. Och spolen i utgångsfiltret lär agera jätteantenn. Testa först att byta kablar och ändra modulernas placering. Därefter skulle jag nog kolla möjlighterna till att placera modulerna i skärmboxar från Elfa.

Just my 2 cents

/Frezon

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2003/04/22 :  12:20:47  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
håller med FREZ, att skärma in modulerna från början är en bra sak..modulerna släckte min kortvågsmottagare helt, innan jag skärmade in grejorna, högtalarkabeln blir ju en förträfflig antenn

det blir ju inte så svår att avhjälpa med dessa boxar, jag provar som sagt vad med kopparplåt och det verkar bli kalasbra!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/04/22 :  14:16:47  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
mr Triatic, vilket tjusigt bygge Ser att du har en kopparplåt runt trafon, detta måste testas. Clas i sjön säljer ju kopparplåt till rimliga pengar.

Mina RCA kontakter har ingen kontakt med chassiet, de är isolerade med plastbrickor. Detsamma gäller all övrig elektronik och kontakter, den har ingen kontakt med chassiet. Den här jordavskiljaren verkar spännande, förstår dock inte riktigt vart den skall monteras?

Jag kankse blandar ihop begreppen. Jag har ju en jord som kommer via nätsladden in i chassiet. Denna har jag testat att hå ansluten, och inte ansluten utan någon större skillnad.

Sedan har jag en jord som eller kanske hellre en nolla, dvs två av trådarna från likriktarna. Jag har ju två likriktare, från den ena tar jag + till ena sidan kondensatorbanken och på den andra tar jag - till den andra kondensatorbanken. Då har jag en - och en + kvar som jag sätter ihop till en nolla. Kan denna nolla också kallas jord?

Jag har plockar ur grejerna ur min låda och skall nu börja bygga den "riktiga" nätdelen. Där komemr jag att ha samma kondensatorer som du använder mr. Triatic. Jag rymmer dock bara 8 st och en trafo på 500 VA, med 2*42 v sekundärspänning.

Jag vill för övrigt ta tillbaks mitt påstående om burkigt ljud. Jag lyckades ju lyssna en del med "ordinarie"elektronik och kan konstatera att det är den bärbara cd spelaren som ger burkljud, så blir det inte med Copland cd,n.

Skärmboxar kasnke blir något att testa framöver, vi får se hur saker utvecklar sig. Skall nog bygga LC Audios nätfilter och se vad det kan ge. Största problemet nu är brum, inte högfreventa störningar.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2003/04/22 :  15:02:18  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
>StefanB>
ja, testa jordavskiljaren, den kopplar du in mellan elektronikjorden (den jorden du får när du kopplar ihop trådarna från likbryggorna, samma som signaljord) och chassijorden, dvs. den jorden du får från nätkabeln/nätbrunnen som du sen ansluter i chassiet, dessa två jordar kopplar du samman via detta "filter".
mao. skall elektronik/signaljorden kopplas till chassiet endast via denna krets.

jag kör med 4x10000µF per sida och en trafo på 400VA/35VAC, det räcker för mitt behov.

japp, det är clas ohlsson 0,3mm kopparplåt jag har lindat runt trafon, samma som jag håller på att skärma in ZAP:arna med just nu.


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/04/23 :  17:10:45  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Filar vidare på mitt ZAPpulsebygge. Skall börja med den "riktiga" nätdelen och hade tänkt mig något i den här stilen. Finns det något helgalet som jag skall undvika och bör känna till innan jag tar fram lödpennan?
Andra idéer?


läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/04/28 :  18:15:01  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Fy tusan vad jag känner mig lurad och uppgiven

Jag tycker nu att jag försökt ALLT. Senaste försöken har blandannat varit Mr Triatics jordavskiljare, att köra försteg, eller cd eller hela anläggningen utan jord och att koppla bort strömförsörjningen till en modul och bara köra den andra.
Jag har även byggt en ny nätdel, med ny transformator och nya kondingar. Resultatet är dock detsamma. Slutsteget är tyst så länge ingen insignal kommer och i det närmaste tyst då jag kopplar in signal från en bärbar cd spelare. Då jag kopplar in slutsteget efter mitt Coplandförsteg så sätter dock brummandet igång igen och musiklyssning är utesluten.

Ett tips till er som sitter i tankarna att bygga ett ZAPpulseslutsteg och inte är elektronikutbildade, tänk en gång eller två gånger till. Detta bygge kan mycket väl vara er sämsta hifi investering någonsin

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/28 :  18:21:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Ta kontakt med LC-Audio och be att få lämna tillbaka grejerna. Eventuellt byt till dig 2 kanaler "The End Millenium".

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/28 :  18:22:10  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ett samtal till LC Audio är nog på sin plats, Stefan. Kan inte dom ge dig vägledning för att få ett störningsfritt ljud, så är det mer rätt att hänga ut dom.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/04/28 :  21:27:16  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Var i detta avlånga land bor du? Det kanske bor nån kunnig i närheten som kan slänga ett öga på konstruktionen?

//Magnus
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/04/28 :  22:37:50  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag bor i Göteborg och om det finns någon med en fungerande ZAPpulse i Gbg så vore det skoj med lite kontakt.

Vänligen

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000