HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har storleken betydelse?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/04/16 :  13:58:10  Show Profile Send rolandm a Private Message
quote:
Men hur kommer det sig att nästan alla moderna golvare bara har 6-7-tums element då? Om man får "mer" bas med ett större element?


Därför att "mer bas" inte nödvändigtvis är bättre bas.
Det är svårt att få ihop kvantitativ bas med kvalitativ bas. Stora element kan flytta mycket luft och ge mycket tryck, men kräver stora lådor och stora lådor hamnar lättare i svängning än små lådor. Det är svårare att göra stabila stora lådor än små lådor. Lådresonanser tar bort fokus och stramhet på ljudet.

Om du jämför stativare och golvare, så brukar stativare ha en mer kontrollerad, snabbare och mer rytmisk bas - medan golvare har mer djup och högre dynamik (= mer tryck). Alltså, det är lättare att få kvalitativ bas med stativare, men lättare att få kvantitativ bas med golvare.

Men detta är generellt och det finns de som har lyckats mer eller mindre bra med att komma runt dessa begränsningar.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/04/16 :  14:26:39  Show Profile Send Peder B a Private Message
Det kan inte vara särskilt svårt att bottna högtalarna på VR5 dock...

Jag har spelat Tori Amos live kosert To Venus and back med fullt ös och VR-5orna hänger med bra tycker jag

The VR-5 is a four-way tower speaker system using the world's finest drivers, crossover parts, and internal wiring. The engineering target was to design a system with the ability to replicate live music, yet look elegant in the most beautiful living room. Imaging and sound stage depth are state-of-the-art due to our proprietary Ambience Retrieval System tm and Global Axis Integration Network. tm Power handling and dynamic range are beyond that of other systems in this size and price category due to the use of heroic drivers. We use comparisons to live musical instruments to benchmark our speaker designs; consequently the VR-5 sounds spookily like a live musical performance! Dual pairs of Cardas top-of-the-line binding posts permit bi-wiring or bi-amping. If you are interested in owning the finest speaker in the world in this size and price category, you will want the VR-5 and no other.

Visst finns det högtalare som spelar mer bas och dessutom till ett betydligt lägre pris, vissa Cerwin Vega tex. men det är liksom inte min "cup of tea"
Ett av kraven när jag köpte dessa var att de inte skulle se ut som 2 kylskåp i mitt vardagsrum, dessa är bara obetydligt större än ett par Audiovector M3 men ljudet är.......

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/16 :  14:31:59  Show Profile Send Rebo a Private Message
M3 Avantgarde kan också spela bra bas för sin storlek. Jag kan spela högre bas än jag orkar med utan att de bottnar. Trots att jag spelar rätt högt så konerna knappt ut att röra på sig.

En annan högtalare som använder 6:or och spelar underbar bas är Audio Physic Virgo 3.
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/04/16 :  14:45:31  Show Profile Send Peder B a Private Message
Om man generaliserar lite så har jag många gånger upplevt det som om att man får mindre bas i lite dyrare högtalare, förmodligen upplever man det bara så pga. att basen är mer distorisionsfri och renare.
Går man sedan tillbaka till lite billigare konstruktioner blir basen gärna lite svullen och bumlig igen.

Vad jag vet så är bas inte något instrument i sig som många tycks tro
Det man vill uppnå med en riktigt bra basåtergivning är väl att den på ett korrekt sätt ska kunna skilja en elbas från en ståbas och en baskagge och kännas verklighetstrogen eller är det bara en smocka i mellanjärdet man är ute efter så är man väl tillbaka till Cerwin Vega igen

"A man got to now his limitations"

Edited by - Peder B on 2003/04/16 14:47:41
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/16 :  14:48:37  Show Profile Send Rebo a Private Message
Peder man vill ju att det ska låta som på skivan. Elbas ska låta elbas, trummor som trummor och en smocka ska kännas som en smocka
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/04/16 :  14:49:47  Show Profile Send Peder B a Private Message
Rebo: M3 Avantgarde är en av mina egna favoriter i prisklassen men kommer inte i närheten av VR-5,orna i dynamik

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/16 :  14:50:59  Show Profile Send Rebo a Private Message
Det kan nog stämma men har du hört de med samma elektronik?
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/04/16 :  14:56:33  Show Profile Send Peder B a Private Message
Nej jag har inte hört dom med samma elektronik, det behöver jag inte för att inse skillnaden Audiovector M3 Avantgarde kostar 37500.- Von Schweikert VR-5 135000.- inte en helt rättvis jämförelse kanske

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/16 :  15:06:13  Show Profile Send Rebo a Private Message
Peder jag jämförde de inte på något sätt mot varandra heller. Jag har inte hört vr-5an, så jag kan inte påstå att M3an på något sätt är bättre eller ens jämförbar.

Men man ska inte stirra sig blind på priset då det gäller hifi. Det finns många exempel där pris och prestanda inte alls går ihop. Fast bland högtalare så brukar pris och prestanda hänga ihop lite bättre.
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/04/16 :  15:09:41  Show Profile Send Peder B a Private Message
Rebo:Trots att jag spelar rätt högt så konerna knappt ut att röra på sig.
Jag trodde att baskonen skulle flytta luft

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/16 :  15:15:06  Show Profile Send Rebo a Private Message
Klart de rör på sig. Men de fladdrar inte även vid högre djupare toner.

Skrev lite fel. "så ser man knappt att konerna rör på sig", ska det stå.
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/04/16 :  15:21:15  Show Profile Send Peder B a Private Message
Rebo:Spelar på Audiovetor m3 avantgarde med en REL storm 3 sub
Du är alltså inte nöjd med basen i M3orna eller

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/16 :  15:23:27  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag köpte subben innan jag hade fått hem högtalarna. M3orna kan inte spela ner till 20 hz, (30-45kHz +/- 2dB). Subben tar vid ungefär där m3orna börja krokna.
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/04/16 :  15:27:27  Show Profile Send Peder B a Private Message
Fungerar integreringen mellan M3,orna och subben bra eller kan man höra övergången

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/16 :  15:38:09  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag gjorde en egen testskiva med massa bastoner för att ställa in allt. Hur bra övergången blir beror på hur högt man ställer övre gränsfrekvensen och subbens volym. Man kan finjustera båda rätt bra. Det är fult möjligt att ställa in den så att övergången inte hörs alls. Även om man skapar en liten puckel i basen och sätter subben att jobba lite för högt, så hör man aldrig att det står en sub där. Men basen kan ju bli sämre definierad eller för dominant. En skiva med olika toner eller ett frekvenssvep rekommenderas.

Edited by - Rebo on 2003/04/16 15:39:38
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/16 :  15:45:36  Show Profile Send Rebo a Private Message
Kan tillägga att på många skivor gör inte subben någon direkt skillnad på hur hög man upplever basen. Det har hänt att den har varit avstängd och jag inte har lagt märke till det. Ibland har jag funderat på att sälja den, men jag behåller den nog. Förutom mer tryck allra längst ner så upplever jag det också som att djupet i ljudbilden kanske blir lite bättre med den på.
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/16 :  15:59:53  Show Profile Send luminox a Private Message
Matsson jag menade inga billiga biltema basar, stora och dyra element kräver också stora lådor och stora rum, annars låter det blött och bumligt oavsett om man har högtalare för en miljon eller hundratusen och det blir fortfarande inte roligt att lyssna.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/04/17 :  14:27:08  Show Profile Send matson a Private Message
Luminox: Nix, så linjärt är inte sambandet!
Om det låter bumligt så är det fel på elementet och/eller lådan.
Det har ingenting med storleken att göra!
Nu vet jag ju iofs inte vad du menar med stora lådor, men jag brukar tycka att när man kommer över 200 liter så börjar det bli stort.
Det finns gott om väldigt fina 10 till 15 tummare som låter fantastiskt bra i lådor som är mindre än 200 liter.
XLS 12an är väl då rysaren som lever fint i en 30-50 liters sluten låda.

Att anpassa en subbas efter rummet är ju självklart(mao är ej rak frekvensgång utomhus målet).
En sluten låda faller ju av med 12dB/oktav, vilket då(mycket slarvigt uttryckt) är inversen av "room-gain".
Ett basreflexsystem faller ju av brantare, men är å andra sidan mer formbart då det når djupare.

Så det system du har hört är antingen felkonstruerat eller slarvigt injusterat till sitt tänkta lyssningsrum.


Mvh
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/17 :  21:34:43  Show Profile Send luminox a Private Message
Matson, självklart har du rätt i vad du säger, jag kanske skall förtydliga mig, vad jag egentligen menade, (men något klumpigt uttryckt) var att det är väldigt mycket lättare att få det att låta fel med större element och mindre rum, ett mindre rum ställer högre krav på din förstärkare utan att det skall låta bumligt. Med rätt inställda högtalare och kanonförstärkerí så är det klart att det går att få det att spela jättebra även i ett litet rum. Sen kan det ju rent subjektivt kännas att det blir på tok för mycket bas i förhållande till rummets storlek även om basen är tight. För att generalisera så är det ju lite så att stort rum större högtalare och tvärtom. Pröva t.ex att stoppa in Wilson Audios största högtalare inklusive basar i ett 13 kvm stor rum, det gör nog inte systemet rättvisa, (om det ens får plats). Sen vad som jag uppfattar som blött och bumligt kanske inte du gör, det är ju helt subjektivt som all annan hifi.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/04/18 :  11:42:50  Show Profile Send svanbo a Private Message
OK, som jag nu förstått det hela (trådens ursprungliga frågeställning ) så handlar basproduktion om "luftpumpningskapacitet". Man behöver antingen ett stort element, eller ett eller flera små element som då måste ha större slaglängd än det stora elementet för att få samma luftpumpningskapacitet. Men jag känner mig inte riktigt tillfredsställd med detta. Var kommer lådan in i bilden?? För större låda verkar ju oftast ge mer bas! Moderna högtalare har ju ofta lite mindre element, och en smal men djup låda, och brukar ge klart tillräcklig bas. Dessutom har jag sett högtalare med pytteelement, som knappt rör sig synbart, producera mäktig bas! Hur går detta till??
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/04/18 :  11:50:59  Show Profile Send n/a a Private Message
Peder B: Samma element som lirar mellanregister i Amphion Xenon och bas i Argon II!

När vi pratar om Audiovector... Dom e rätt roliga. Går i princip att spela hur högt som helst..

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn

Edited by - n/a on 2003/04/18 12:07:40
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/04/18 :  19:05:16  Show Profile Send matson a Private Message
quote:
OK, som jag nu förstått det hela (trådens ursprungliga frågeställning ) så handlar basproduktion om "luftpumpningskapacitet". Man behöver antingen ett stort element, eller ett eller flera små element som då måste ha större slaglängd än det stora elementet för att få samma luftpumpningskapacitet. Men jag känner mig inte riktigt tillfredsställd med detta. Var kommer lådan in i bilden?? För större låda verkar ju oftast ge mer bas! Moderna högtalare har ju ofta lite mindre element, och en smal men djup låda, och brukar ge klart tillräcklig bas. Dessutom har jag sett högtalare med pytteelement, som knappt rör sig synbart, producera mäktig bas! Hur går detta till??


Hej S!
Lådan skall utformas med det element som skall användas i åtanke. Alla element har sina förutsättningar(småsignalparametrar) som man mäter upp innan man bygger lådan(det är dom som styr lådstorleken).
Generellt så krävs det en större volym med större element.
Man kan ju dock om man känner för det göra lådan mindre vilket gör att man får en liten peak i frekvensgången runt 100 Hz. Detta gör många tillverkare och då upplevs det ofta som att basen är "snabb", men det sker på bekostnad av utsträckningen neråt i frekvens.
Det är nog detta som varit fallet med dom smala högtalarna du hört och även dom med pyttemembran som spelade mycket bas.
Om det handlar om en basreflexkonstruktion så kan man uppnå samma effekter genom att ändra längden på röret(avstämningen).
Tyvärr är det mycket mer komplicerat än så här och jag är definitivt inte rätt person att reda ut det, men håll utkik efter inlägg av Nagref, Knoppen och Marens här på forumet.

Vill du testa själv finns det en simulator på Ljudias sidor och parametrar hos elementtillverkare.

Mvh
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/04/18 :  19:08:51  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Xray, ni spelade ju på audiovektor för mig och tjejen,
det va så högt att jag höll på att tappa näsan...

jösses vilken upplevelse!

kanske va det distorision som gjorde att det blev så
plågsamt...

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/18 :  21:22:44  Show Profile Send brumel a Private Message
Det finns ju ingen principiell skillnad mellan en stor högtalare och en liten så länge lådan passar högtalaren. Högtalare har svårt att producera bas och lägre mellanregister. Därför ger man elementet hjälp av en låda som förstärker basen så att lyssnaren några meter bort ska kunna uppfatta den (och lyssnaren kan behöva ett rum dvs en egen större låda för att ytterligare förstärka basen).
En 5 tums bas kan spela bra bas med erfoderligt tryck för en lyssnare som befinner sig i ett litet rum och på ett litet avstånd. Osv osv.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000