Author |
Topic |
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 22:42:13
|
Jag är kanske lite gammalmodig, men jag tycker om att ha en skivaffär att gå till. Jag gillar inte E-handlarna något vidare. Där har jag inte en chans till personlig service. Att få lite tips på nytt/gammalt som kommit in, slänga lite käft, bläddra osv. Genom att jag är köptrogen så repar dom av ett par tior per platta. Okej jag skulle tjäna ytterligare en tia på att stoppa pengarna i halsen på en E-handlare, men jag tror att jag gör mindre felköp tack vare att vi känner varandra. Och det viktigaste, jag kommer hem med guldkorn som jag garanterat skulle bomma om jag handlade på nätet. Dessutom det värsta, att inte ha skivaffären att gå till! Vad tycker ni? |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
Deamonbreed
Member
210 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 22:49:21
|
Även fast Malmö är en hyfsat stor stad så finns här bara en butik som har ett bra utbud av metalplattor (Regain Records på Bergsgatan, hette SMF innan). Där handlade jag mycket förr då de var billigare och hade mängdrabatt men det har de slopat. Men de gånger jag slinker in om brukar det vara som du skriver att man får med sig ett guldkorn som man inte upptäckt innan. Oftast slänger jag fram en bunt plattor samt säger att jag ska ha ett ex av den som spelas just då. Nu sist var det Poisonblack. Tyvärr tar de inte kort vilket hade underlättat men deras utbud är det inget fel på, nästan som ett litet Mekka . Annars blir det Ginza. De är suveränt snabba och har hyfsade priser (många gamla klassiker för typ 79 spänn. Sen att de kommer direkt i lådan är ju inte fel . Att gå till ex Folk o Rock och handla en platta för 190 spänn gör jag bara inte!
Lev väl, lev ont! |
Edited by - Deamonbreed on 2003/04/15 22:52:07 |
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 23:10:21
|
Skulle gärna handla lokalt, men....189:- som extrapris....över 200:- för en normal CD...NÄE!!!!! |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
|
|
har-man
Member
148 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 23:41:44
|
Sen om et finns några ordentliga handlare i stan gör det ju saken bättre ;-). här är det den lokala videobutiken o där handlar man myyycket sällan skivor! |
/aLEX
|
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 10:44:53
|
Ett bra sätt att lyssna på musiken innan man handlar är ju att ta hem låtar från nätet. Tror jag många här gör... |
|
|
wolfman
Member
220 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 11:32:19
|
Ute i förorterna till Sthlm är man ju bortskämd med ett enormt utbud av skivaffärer! Top 40 hos Euronics eller Top 5 hos Ok/Q8
Edit: I Sollentuna & Jakobsberg har dom i allafall riktiga butiker, i Solna har dom minst tre (inkl. Solna Skivbörs) men desto längre ut från stan man kommer desto sämre utbud. |
Edited by - wolfman on 2003/04/16 11:37:08 |
|
|
n0p
Member
1047 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 11:48:59
|
Handlade det om en tia så okej då kan man väl gå till sin lokale nasare, men nätet har bättre utbud, billigare priser samt som Chrille säger så kan man ju lyssna innan man köper. |
Exit Planet Dust |
|
|
pontus
Member
392 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 11:57:48
|
du browsar det ofta bättre utbudet i lugn och ro vid datorn (läs: under arbetstid), gör din beställning på en minut, har skivorna i brevlådan ett par dagar senare, och dessutom till ett mycket bättre pris...
...plus att då man betalar en faktura kan man beställa två veckor innan lön (dvs för någon dag sedan) |
Edited by - pontus on 2003/04/16 12:00:00 |
|
|
wolfman
Member
220 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 16:51:55
|
Det enda som lönar sig rent ekonomiskt att köpa lokalt är ju vinyl, då frakten brukar bli hög för dessa. |
|
|
Otto
Member
279 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 18:29:57
|
Ja, så länge han har ett bra sortiment till rätt pris. Däremot har jag aldrig handlat via E-handeln, det blir för opersonligt trots låga priser. Vi Malmö-Lunda-bor har ju Skivlagret,okunnig personal, halvtaskigt sortiment men mkt låga priser.
/ Otto |
|
|
gudmundsson
Member
166 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 19:56:27
|
Jag handlar mer eller mindre bara via E-handeln, känns som om valet inte är så svårt när priserna ligger så pass högt som dom gör hos dom lokala handlarna... tyvärr.
Skulle dom sänka priserna i dom lokala butikerna så skulle i alla fall jag köpa fler skivor, så det krävs en prissänkning innan jag kommer att stödja mina lokala handlare.
Dock så gör man lite felköp då och då, men jag anser ändå att jag tjänar på att handla via Internet.
|
|
|
trolleri
Member
70 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 22:13:37
|
Senast när "Scarlet's Walk" skulle släppas så hängde jag hos min stads bäste skivhandlare och frågade dagligen om de hade fått in skivan. Jo den skulle komma nästa vecka på tisdag. Men för säkerhets skull gick jag dit dagarna tills dess och frågade, jag väntade även på dagens leverans för att kunna vara först på kvarn. Hur som helst, på tisdagen när de öppnade var jag där, glad i hågen som aldrig förr, och bad expediten om ett exemplar Scarlet's Walk, men det gick sig inte - han upplyste mig nämligen om att den var slutsåld!
En annan expedit kom för att reda ut missödet, och efter många harkel visade det sig att de har haft skivan inne en lång tid men enbart sålt dem till personer de kunde lita på, dvs. innan release datument Själv fick jag stå där som en pajjas, ovärdig att köpa en sketens skiva.
Ursch..dit går man knappast igen. |
- I'm a head of my self |
|
|
tompa
Member
328 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 01:33:03
|
Håller fullständigt med dig, under förutsättning att det finns en lokal skivhandlare värd namnet, d v s kan en hel del om musik och håller ett hyfsat utbud. Var hittar du en sådan? Ja, oftast inte alls, möjligen en och annan i en storstad och kanske av en slump (entusiaster går inte att styra...) även på en mindre ort. Ska denne entusiast överleva i en mindre håla, så måste han/hon även ha en bra internetförsäljning. I detta likriktningens land med kedjor inom alla gebit (kläder, el, mat, elektronik, möbler etc) så finns det oftast ingen kunskap kring varorna som säljs. Tag t ex OnOff eller Elgiganten, de försäljare du stöter på i dessa butiker vet oftast inte ett smack om någonting, de kunde lika gärna sålt McDonalds halvjummiga och grådaskiga pannbiffar med det felaktiga namnet, hamburgare. Tag Skivlagret eller Folk & Rock, lika dan´t där (med vissa undantag, dock...). Synd att människor inte vill utvecklas och lära sig de produkter de kränger!
tompa |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 11:04:52
|
Den lokala skivbutiken här i stan besöker jag ytterst sällan (de senaste gångerna har det endast varit för att akut få tag i julklappar och födelsedagspresenter), anledningarna är följande. De förvarar inte skivorna i fodralen, och ska man inte ha en skiva från topplistan (vilket man givetvis inte ska...) så plockar de fram skivan ur en låda där den ligger intryckt bland en massa andra skivor i ett litet mjukplast fodral, resultatet: en (i många fall) _repig_ skiva. Skulle köpa en CD till min kära mor, den hade ett sådant häringa korkat kopieringsskydd. Osäker på om mina föräldrars anläggning klarade kopieringsskyddet frågade jag om det gick att byta skivan om den inte gick att spela. Expediten hade aldrig hört talas om något liknande och för henne existerade alltså inte problemet och det var överhuvudtaget inte möjligt att byta skivan. Mer och mer irriterad argumenterade jag i några minuter att skivbolagen var medvetna om problemet och att det hade varit uppe i tidningar, men någon tidningsartikel om det hade hon inte sett och alltså existerade problemet fortfarande inte för henne och det skulle inte vara möjligt att byta skivan... (Tilläggas bör att skivan går att spela hos mina föräldrar...) Servicen suger... Jag söker nästan alltid efter musik som är lite ovanlig och ibland har jag varit inne och frågat efter vissa skivor. Är expediten på bra humör görs både en sökning på lagret och hos leverantörerna innan man får svaret att det går tyvärr inte att få tag i skivan (några dagar senare hittar man den på nätet, med några veckors leveranstid men va f-n...). Är expediten däremot på mindre bra humör gör denne en sökning på lagret och säger att de inte har skivan, man frågar då om den går att få tag i och blir avsnäst med att "har vi den inte kan vi inte få tag i den"... bläh... Sista anledningen: _PRISET_
Vanligen och vänligen /Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
Jadde
Member
1166 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 11:10:45
|
Här i S-vall går jag ofta till Harvest, en trevlig affär med rätt så bra priser på både CD och vinyl. http://surf.to/harvest
|
Edited by - Jadde on 2003/04/17 11:11:07 |
|
|
struts
Member
315 Posts |
Posted - 2003/04/20 : 22:40:52
|
Begagnat och lokalt! |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/04/21 : 17:41:20
|
Den lokala skivhandlarn (i storstäderna) behöver knappast stödjas som jag ser det. Tveksamt om det finns någon konsumentvarubransch med högre prisbild i förhållande till vad man får. Vinstmarginalerna borde rimligtvis vara där efter d v s skyhöga. Sen är ju kundkretsen alldeles enorm oavsett priserna, åtminstone i Gbg där jag bor. Någon som jobbat i skivbutik och vet vad de betalar i inköp för nya fullprisskivor? |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2003/04/24 : 23:12:28
|
Nu är jag lyckligt lottad som bor på 1 km avstånd från Skivhugget i Göteborg. Inte nog med att de har ett oerhört sortiment hemma till humana priser. När jag beställt ovanligare utgåvor som JVC XRCD har jag fått mycket bättre pris än om jag själv skulle handlat över nätet! |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 10:15:53
|
Än så länge har jag inte lyckats hitta en skivaffär i Sverige som har de skivorna jag vill ha. Oftast när man frågor om dom skivor man letar efter så står dom som stora frågetecken. Jag lyssnar på mycket musik från små independent bolag, och deras distrubition är inte den bästa. Så jag beställer direkt från skivbolagen istället, både enklare och billigare. Tips på skivor har jag aldrig känt att jag behövt, då jag har en lista med skivor som jag ska köpa, och hur många skivor jag än köper så är det aldrig färre än 50 skivor kvar på listan som jag fortfarande inte hunnit/haft råd att köpa.
Fysiska skivaffärer är överskattade tycker jag. |
Give me my medal because I bleed for it. |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 10:18:28
|
Angående skivhugget:
Dom lyckas få hem en liten del av de mer "svårtillgängliga" skivor jag vill ha(till skillnad mot dom flesta andra skivaffärer som inte lyckas få hem något alls). Men det tar oftast mellan 6 månader och ett år, och priset brukar ligga på mellan 250 - 300kr. Köper jag direkt från skivbolaget kostar skivan 100kr inklusive frakt och det tar 2 dagar att få hem skivan. Och man är inte sugen på att vänta på en nysläppt skiva i ett halvår för att skivhugget ska få tummen ur röven.. |
Give me my medal because I bleed for it. |
|
|
zorro
Member
201 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 15:53:31
|
quote: Ute i förorterna till Sthlm är man ju bortskämd med ett enormt utbud av skivaffärer! Top 40 hos Euronics eller Top 5 hos Ok/Q8
här i täby har vi två stycken rätt så stora butiker, mix skivor och MEGA.. men jag tror att MEGA har konkat.. |
heja sverige! |
|
|
widen76
Member
221 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 14:24:29
|
Jag handlar 99,5% av mina skivor på nätet. Jag använder nätet för att hitta ny musik. Ibland kan man lyssna på en Shoutcast-sändning i Winamp och höra någon låt som är bra. Man letar upp lite information om artisten på nätet, laddar ner några låtar från vald fildelningstjänst, kanske hela skivor om de är bra. Lyssnar igenom och sen börjar jakten på nätet. Att gå ner till Folk o Rock är inte lönt om artistens senaste skiva var släppt före 1999, utbudet är för smalt. Man letar i webshoparna, hittar artisten och ofta alla artistens utgivna skivor i fin tabellform, beställer, och i Ginzas fall tar det ca 2 dagar innan man har skivan/orna. Man får fina hela fodral, i de flesta fall inplastade, vilket är trevligt. Priset är också en faktor.
Notera att jag inte stödjer piratkopiering av musik, jag använder bara internet som ett redskap för att hitta inspiration till ny musik. Friheten att välja min musik är total, helt obegränsad av skivbolagens aggresiva marknadsföring. |
Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link |
|
|
emp
Member
127 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 17:14:47
|
Handlar i princip allt på nätet och provlyssnar mp3s innan jag köper, men ibland kan man få ett ryck och köpa en skiva på stan bara för att ha nåt att göra när man kommer hem :) |
|
|
|
Topic |
|