Author |
Topic |
fredde
Member
328 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 18:57:00
|
Skulle vilja ha lite tips på bra hårdrock. Är rätt bevandrad i ämnet själv men känner att jag börjar bli lite trött på skivorna jag har och letar därför efter alster som gått mig förbi gemon åren.
Därför lägger jag upp en "bästa hårdrocksplattan" tråd. Detta inte för att ni skall slita håret av er för att välja ut en enda. Skriv ned en eller fler som ni tycker är riktigt bra. Är det nåt mysko band så skriv gärna vilken hårdrocksgenre de tillhör!
Obs, om det gäller band som Iron maiden eller nåt sånt så skriv det ändå. Det skulle vara kul att läsa även om jag har nästan alla deras plattor själv.
Jag vill också passa på ett ge ett tips på en ruskigt bra hårdrocksplatta. Krokus "Headhunter". Finns ej att köpa i Sverige men finns att ta hem på import på cdon.com för 89 kr eller nåt liknande. Vinylen brukar dyka upp på skivmässor också.
|
Edited by - fredde on 2003/04/15 18:58:42 |
|
Otto
Member
279 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 19:25:47
|
ACDC "Back in black" Black Sabbath "Master of reality" Def Leppard "Hysteria" Rainbow "Rising" Thin Lizzy "Jailbreak"
/ Otto
|
|
|
pontus
Member
392 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 19:28:41
|
Pantera, "Far beyond driven" Metallica, "MAster of puppets" SLayer, "Divine intervention" |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 19:36:46
|
Tyngre grejer: Fear Factory "Obsolete" Fear Factory "Digimortal" Face Down "Mindfields"
Prog: Dream Theater - allt Threshold - Critical Mass Spock's Beard - V
Övrigt... Within Temptation - Mother Earth Rammstein - Mutter
Det är de jag kommer att tänka på på rak arm iaf... |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Deamonbreed
Member
210 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 19:42:38
|
At the Gates-Slaughter of the soul (döds) Bolt Thrower-Warmaster (döds) Cannibal Corpse-Tomb of the mutilated (döds) Cradle of Filth-Cruelty and the beast (black) DAD-No fuel for the pilgrims Danzig-Danzig (MOTHER!!!!!) Dark Funeral-Vobiscum Satanas (black) Dissection-Storm of the lights bane (döds) Guns n Roses-Appetite Immortal-At the heart of winter (black) King Diamond-Fatal portrait Magnum-On a storytellers night Metallica-De fyra första plattorna Nile-At the catacombs..(döds, riktigt j-vla rens!!!) Rotting Christ-A dead poem (black) Running Wild-Pile of skulls (Hail Rolf!!!) The Crown-Deathrace king (döds med adrenalin) Tristania-Beyond the veil (goth)
Kan fortsätta i evighet men detta får duga. De går alla under kategorin PLIKTKÖP!
Lev väl, lev ont! |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 20:07:51
|
Rush - 2112. Progressiv kanadensisk rock. Bland det bästa som gjorts i musikväg. Cream - Disraeli Gears. Även här en hel del progressiva inslag.
Öhmm... det var allt jag kunde komma på nu. Jag har svår brist på bra(med betoning på bra, har massor med dålig) rock. |
Objektivist |
|
|
FCX
Member
154 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 20:40:15
|
Progressive metall: Tool - Lateralus Pain of salvation - Remedy lane Dream Theater - Awake Godspeed - ?
Hårdrock Judas Priest - Painkiller Slayer - Seasons in the abyss Helloween - keeper of the seven keys part I och II (alternatift boxen Treasure chest) Metallica - de flesta! Megadeth - Youthanasia Inflames - många bra
Några av mina förslag var ju i och för sig ganska självklara men håll till godo
MVH Fredrik
|
Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen! |
|
|
lambda
Kilroy was here
120 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 22:59:22
|
Van halen - Van halen AC/DC - Highway to hell Rainbow - Long livee rock´n´roll Guns´n´roses - appetite for destruction Iron Maiden - Number of the beast
Några plattor som snurrade mycket när jag var liten
H Lambda |
|
|
|
M.Thorsén
Member
273 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 23:25:28
|
Ett tips på en hårdrocksplatta på en som inte lyssnat på hårdrock speciellt mycket: Queens of the Stoneage- Songs for the deaf
|
|
|
har-man
Member
148 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 23:35:23
|
hårdrock är det ju mycket som kallas ju. och hur många metall riktningar finns det egentligen?? får bli en ny tråd det här annars blir det för offtopic! |
/aLEX
|
|
|
KC
t f ökenräv
447 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 09:23:49
|
Hmmm...alltid svårt med "bästa".
AC/CD - Highway To Hell Deep Purple - Made In Japan Dream Theater - Scenes From A Memory Frank Marino And Mahogany Rush - Live Guns N' Roses - Appetite For Destruction Iron Maiden - Piece Of Mind Jethro Tull - Aqualung Joe Satriani - Flying In A Blue Dream Judas Priest - Screaming For Vengeance Led Zeppelin - II Rush - Moving Pictures Ted Nugent - Ted Nugent (inte Nugent från 82) Van Halen - Van Halen
|
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 09:47:45
|
Dimmu borgir Puritanical euphoric misanthropia
Tveklöst min bästa hård skiva. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 11:17:36
|
Judas Priest - Sad Wings Of Destiny
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 12:52:23
|
"Deep Purple in Rock" får inte saknas i någon hårdrockssamling. Med dagens mått mätt känns det som den enda hårdrocksplattan dom egentligen gjorde. Hårdrocksgrupper på den tiden hade ett mycket bredare register.
|
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 13:41:01
|
Björn-ola
quote: Hårdrocksgrupper på den tiden hade ett mycket bredare register
Jag tycker tvärt om att de var mindre varierade på den tiden. Ta tex Led Zeppelin, Black sabbath, Nazaret, mfl
För den oinvigde låter det ganska lika.
I och för sig så tycker jag att de är rock dinosurier.
|
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
Edited by - dole on 2003/04/16 13:42:42 |
|
|
Herrmann
Member
73 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 15:58:43
|
Vulgar display of power - Pantera 1916 - Motorhead For victory - Bolt thrower
/H |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 17:10:24
|
Dole
Hur mycket av det som Deep Purple och Led Zeppelin gjorde är egentligen hårdrock? Det jag menar är att grupperna på den tiden inte var bundna till bestämda mallar för hur det skulle låta, utan kunde blanda in Reggae, jazz, klassiskt, folkmusik i sina låtar. Rent tekniskt är det mycket bättre idag än då. Jag kan förstå om folk som börjat lyssna på metal dom senaste 10 åren tycker att 70-talsgrupperna låter rätt så mediokert. Men på den tiden lät det fräscht. Det jag hör från nya grupper idag är egentligen bara gammal skåpsmat. Må vara att dom spelar så man tappar hakan. Själv tycker jag det är kul med den progressiva vågen som vuxit fram nu.
|
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 18:53:40
|
Black Sabbath: "Sabbath Bloody Sabbath" Slayer: "Reign in blood". Iron Maiden: "Piece of Mind". Metallica: "Master of Puppets". Morbid Angel: "Blessed are the Sick". Led Zeppelin: "Led Zeppelin III".
|
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2003/04/19 19:59:11 |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 19:37:00
|
Iron Maiden - Piece Of Mind Black Sabbath - Sabbath Bloody Sabbath Black Sabbath - Master of Reality Black Sabbath - Sabotage Megadeth - Rust in Peace Metallica - ...and Justice for All |
|
|
lbstr
Member
137 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 10:02:07
|
AC/DC - Back In Black Iron Maiden - Killers Iron Maiden - Number Of The Beast Def Leppard - High N' Dry & Hysteria
|
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 16:41:54
|
Bolt thrower är inte dödsmetall. Det är grind core. Sådeså. |
No hay banda!! |
|
|
fredde
Member
328 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 22:42:15
|
Mycket bra tips. Ser att en hel del kommer tillbaka i flera inlägg. En del av skivorna har jag redan, men andra har jag tidigare funderat på att köpa men det har inte blivit. Skall kolla upp en del av dem! Andra har jag aldrig hört talas om, så det blir till att provlyssna på dessa vid tillfälle. Mycket bra att det kommit inlägg som rör lite andra typer av hårdrock också, detta gör att man kan lyssna på det bästa inom genrer som man inte är så bekant med sedan tidigare.
Tack för alla tips!!
Fortsätt gärna att skriva mer! |
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 23:34:09
|
Leta upp Molly Hatchet! "Klassisk" hårdrock. Fyra första skivorna är bäst.
|
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 23:44:10
|
Eller lite svenskt...
|
|
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2003/04/18 : 00:37:31
|
Hej! Slayers Reign In Blood är en Speedmetal klassiker och det kommer nog aldrig att göras en sådan skiva igen. Tråkigt att igen gillar Death, deras tre första skivor torde vara mer banbtytande än Morbid Angel eller Master heller för den delen. Är det riktigt evil musik du är ute efter, skaffa dig Carcass två första de är en goreflört som inga band av idag ens drömmer att komma i närheten av! mvh dd
|
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
|
|
fredde
Member
328 Posts |
Posted - 2003/04/18 : 09:54:48
|
Angående Carcass så hade jag en låt på datorn från en skiva som hette "swansong" eller nåt sånt. Den var mycket, mycket bra. Vad låten hette kommer jag inte ihåg. Någon som vet något om denna skiva? Är det hyffsat ljud på den? Går den i samma stil hela vägen? Har tyvärr inte kvar låten eftersom jag blev tvungen att installera om datorn... |
|
|
Topic |
|