HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SAT vs Advantage
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/06/16 :  12:39:04  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Får la lägga ut en ny tråd om ja ska få svar på mina frågor.

Någon som har lyssnat på Amplifix vs Advantage S100?
Vad får man för de extra kronorna?

Svar emottages tacksamt

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/16 :  12:54:11  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej Sanoj!

Jag har ju en gång i tiden ägt en Ampifix och var mycket nöjd med den. S100 har jag aldrig hört så jag törs inte svara på vad du får mer för pengarna... Vad kostar en S100??







"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/06/16 :  13:10:51  Show Profile Send Morgan a Private Message
Jag har gjort en lyssningsjämförelse, och skall gärna bidraga med några korta intryck.

Vid lyssningen användes en SAT CD-fix som signalkälla (uppkopplad med skiljetrafo) och högtalare var Mårten Designs Monk.
Tyvärr så lyssnade jag "öppet", dvs jag visste vilken apparat som spelade, så tag det jag säger med en nypa salt.

Det bestående minnet av Advantage S100 var att den var en aning varmare och mjukare i ljudet än amplifixen. Kanske mer inbäddad och färgad, skulle någon tycka, men jag upplevde att upplösningen var lika god hos de båda.
Kanske var amplifixen lite roligare att lyssna på, med mer fokus på detaljer i den övre delen av frekvesspektrat, men jag föredrog ändå den mer analoglika klangen hos Advantage S100 - den kändes mer korrekt.

Som vanligt när man jämför förstärkare i denna division så var skillnaderna mycket små. Skillnaderna mellan olika högtalare i prisspannet är förstås många tiopotenser större. Därför tycker jag att det är mycket mer en fråga om att hitta en bra synergi med just dina högtalare. Är de lättdrivna? I så fall kanske en Advantage S100 passar dig. Kräver de effekt? I så fall skulle jag satsa på exempelvis en Thule IA-250B eller IA-350B, som jag personligen tycker har en tightare och på det hela taget mer neutral, korrekt karaktär än båda dessa Bladelius-designer. (återigen små skillnader jämfört med högtalare).

Jag är då rakt inte någon Bladelius-"dissare", vill jag påpeka. Jag tycker väldigt mycket om CD-fixen och Advantage S1 cd-spelare. Med de små högtalare jag hört amplifixen (dynaudio Contour 1.3SE och Mårten Design Monk), så har jag upplevt den som alltför hård i de övre registren, och med ganska tama kraftresurser (med Contour 1.3SE). Men då talar vi trögdrivna högtalare, väl att märka.

Vad använder du för högtalare?



MVH
/Morgan

Edited by - Morgan on 2002/06/16 13:13:1
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/16 :  13:37:15  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Tyvärr så lyssnade jag "öppet", dvs jag visste vilken apparat som spelade, så tag det jag säger med en nypa salt.

Jag är då rakt inte någon Bladelius-"dissare", vill jag påpeka.


Hej Morgan och tack för dina synpunkter! Jag måste bara få fråga varför du skriver "Tyvärr så lyssnade jag "öppet"" Vad skulle blivit annorlunda om du inte vetat vad du lyssnade på? Och varför skall vi ta din upplevelse med en nypa salt just för att du lyssnade öppet?
Jag tycker du beskriver skillnaderna mellan Advantage och SAT precis som jag också upplever dem, även om jag då inte lyssnat på S100:an men väl nästan alla andra stärkare från Advantage.

Sen måste jag också få fråga vad en "dissare" är??? Det ordet fanns då inte med i min svenskabok i skolan...







"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/16 :  13:48:06  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Sen måste jag också få fråga vad en "dissare" är??? Det ordet fanns då inte med i min svenskabok i skolan...







"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst"



"Dissa" är en försvenskning av engelskans "dissin´", vilket är slang för disrespecting/disrespect.
Används mest mellan personer i engelskan, men på svenska kan man "dissa" allt från "loket" till vantar!
På ett ungefär alltså....

matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/06/16 :  14:11:26  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Hej Morgan och tack för dina synpunkter! Jag måste bara få fråga varför du skriver "Tyvärr så lyssnade jag "öppet"" Vad skulle blivit annorlunda om du inte vetat vad du lyssnade på? Och varför skall vi ta din upplevelse med en nypa salt just för att du lyssnade öppet?
Jag tycker du beskriver skillnaderna mellan Advantage och SAT precis som jag också upplever dem, även om jag då inte lyssnat på S100:an men väl nästan alla andra stärkare från Advantage.

Sen måste jag också få fråga vad en "dissare" är??? Det ordet fanns då inte med i min svenskabok i skolan...



Jo, serru, stora och tydliga skillnader som exempelvis mellan två radikalt olika högtalare, det kan alla höra utan problem och alla kommer att uttala sig likartat (det finns dock alltid idioter, vars öron korkas igen av förutfattade meningar...) Men skillnaderna mellan två förstärkare från samma konstruktör, med likartade konstruktionslösningar och komponenenter etc, de är väldigt små och subtila. För att vara säker på att man inte inbillar sig en massa saker på grund av sina förutfattade meningar eller medlyssnares kommentarer och liknande, så bör man förstås dubbelblindtesta förstärkarna mot varandra, för att se ifall skillnaderna verkligen är hörbara. (sedan finns en massa svagheter med sådana jämförelser, som man kanske överbryggar genom att leva med produkterna en längre tid, men den möjligheten har man ju inte alltid ;)
Därför synd att jag lyssnade "öppet". Men jag hade ett öppet sinne, kan jag tillägga. Just för att jag är medveten om svagheterna med öppen lyssning så kan jag lyssna mer fördomsfritt. Jag låter exempelvis aldrig priset påverka mig att tycka bra/dåligt om någonting, vilket jag annars trot att många gör...

Sedan har Matson redan förklarat "dissa", och jag kan bara som lingvist tillägga: Är det inte uppfriskande att språket ständigt finner nya vägar att på ett fräscht sätt uttrycka det som uttryckts så många gånger att det ursprungliga uttrycket förlorat sin skärpa och pregnans. Det vore "asmegapretto" att inte "dissa" konservativa, normativa inställningar till språklig nybildning ;) Hängerunteme, farfar? (en humoristisk kommentar i all välmening...)



MVH
/Morga
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/06/16 :  14:15:06  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Nja, jag hade tänkt att så småningom uppgradera från Tellus till Saturnus och ville väl egentligen bara kolla om min Amplifix fortfarande håller måttet, eller om det är tvunget att så småningom göra mig av med min älskade SAT. Advantagen är på papperet lite kraftigare.

Pjotre har du lyssnat och jämfört Saturnusen mot ML tex. SL3?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/16 :  14:21:37  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

ville väl egentligen bara kolla om min Amplifix fortfarande håller måttet, eller om det är tvunget att så småningom göra mig av med min älskade SAT. Advantagen är på papperet lite kraftigare.

Pjotre har du lyssnat och jämfört Saturnusen mot ML tex. SL3?



Hej Sanoj!
Amplifixen funkar bra med Saturnus! Jag har kört det så, per satsad krona är det bättre att uppgradera högtalarna först för dig. Men ska du byta från Amplifix så ska du byta till S150 eller ett par begagnade M300 alt. S250. Det blir bättre med Advantage men fortfarande mycket bra med Amplifixen.

Saturnusen mot SL3, japp! De gamla ML högtalarna hade en i mitt tycke alldeles för slö bas, så jag föredrog Saturnus i den jämförelen, sen är det svårt att rakt av jämföra en elektrostat med en lådkonstruktion. I dom nya ML konstruktionerna funkar basen mycket bättre tycker jag och där är skillnaden mindre på den punkten utan då är valet mer elektrostat eller inte...







"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/06/16 :  14:36:13  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Tack för alla svar...( det kommer att komma några lyssningsturer till HC, sen får vi se vart det barkar åt . CSN kommer inte att uppskatta det här )

Pjotre, som sagt jag får ta och följa med Sladden ner nån dag.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/16 :  14:36:30  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Jo, serru, stora och tydliga skillnader som exempelvis mellan två radikalt olika högtalare, det kan alla höra utan problem och alla kommer att uttala sig likartat (det finns dock alltid idioter, vars öron korkas igen av förutfattade meningar...)

Hmmm... Jag ser egentligen inte skillnaden mellan högtalare och elektronik i detta fallet... Men okej, jag fortsätter läsa...
quote:

Men skillnaderna mellan två förstärkare från samma konstruktör, med likartade konstruktionslösningar och komponenenter etc, de är väldigt små och subtila. För att vara säker på att man inte inbillar sig en massa saker på grund av sina förutfattade meningar eller medlyssnares kommentarer och liknande, så bör man förstås dubbelblindtesta förstärkarna mot varandra, för att se ifall skillnaderna verkligen är hörbara. (sedan finns en massa svagheter med sådana jämförelser, som man kanske överbryggar genom att leva med produkterna en längre tid, men den möjligheten har man ju inte alltid ;)


Jag tycker det är synd att du inte litar mer på ditt eget omdöme och vad du verkligen upplever.

quote:

Men jag hade ett öppet sinne, kan jag tillägga. Just för att jag är medveten om svagheterna med öppen lyssning så kan jag lyssna mer fördomsfritt. Jag låter exempelvis aldrig priset påverka mig att tycka bra/dåligt om någonting, vilket jag annars trot att många gör...



Om du har ett öppet sinne behöver du ju inte blindtesta och dina synpunkter behöver ju då inte tas med en nypa salt... Jag tror iofs att det är få här på forumet som skulle låta priset göra att den dyrare skulle inbillat låta bättre... Men här kan jag ju bara tala för mig själv och jag vill då ha mesta möjliga välljud för mina pengar så inte väljer jag en dyrare produkt bara för att den är dyrare... Det misstaget gör man nog bara en gång i början av sin hifi karriär tror jag...

quote:

Hängerunteme, farfar? (en humoristisk kommentar i all välmening...)



He he he... Det tar nog en 20 år eller så innan jag blir farfar... (om vi ska titta på statistiken iaf...)







"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst"

Edited by - Pjotre on 2002/06/16 14:37:3
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/16 :  20:40:08  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hmmmm.... Kanske jag ska förtydliga mig något....

Vad jag menade Morgan var att på detta forumet behöver du inte verifiera dina intryck med dubbla blindtest för att bli trovärdig. Om du behöver dubbla blindtest för att själv tro på vad du hör är det din sak, men vi tar alla upplevelser här på fullaste allvar och utan några nypor salt!
Men å andra sidan om du behöver dubbla blindtest för att själv tro på det du hör så faller ju lite av ditt resonemang kring dina öppna sinnen:

"Men jag hade ett öppet sinne, kan jag tillägga. Just för att jag är medveten om svagheterna med öppen lyssning så kan jag lyssna mer fördomsfritt. Jag låter exempelvis aldrig priset påverka mig att tycka bra/dåligt om någonting, vilket jag annars trot att många gör...
"

Ja ja, ville bara förtydliga vad vi här på forumet tycker är viktigt och inte...

Ha det gött!!







"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst"

Edited by - Pjotre on 2002/06/16 20:40:3
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/06/16 :  20:57:09  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Håller helt klart med timbre när det gäller blindtester. Visst vet jag att det finns potential att man kan inbilla sig att man hör si eller så i ett test. Men ju mer erfaren man är, ju bättre man känner till övriga aspekter och hur tålmodig man är, det är i mina ögon (öron) vad som är avgörande för ett test.

Är du mer mån om att imponera så borde du inte heller ha något ut av blindtest eftersom det kanske visar sig att det dyraste inte är bäst, eller att man inte är kapabel att skilja agnarna från vetet.

Lita på dina öron
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/06/16 :  21:58:52  Show Profile Send n/a a Private Message

A tror att det är nödvändigt med en viss erfarenhet vad det gäller
blindtester på så sett att man kollar av vad man eventuellt faktiskt
inbillar sig och hur det också kan variera rent "känslomässigt" etc, sen när man väl fått denna insikt( A lovar,-1st liten tankeställare får man) så behövs varken blind/ABX/osv-test då de dessa har nackdelar och framförallt är inspirations/glädje-dödare med sina
alla byten och krångel
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/16 :  22:36:30  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:


A tror att det är nödvändigt med en viss erfarenhet vad det gäller
blindtester på så sett att man kollar av vad man eventuellt faktiskt
inbillar sig och hur det också kan variera rent "känslomässigt" etc, sen när man väl fått denna insikt( A lovar,-1st liten tankeställare får man) så behövs varken blind/ABX/osv-test då de dessa har nackdelar och framförallt är inspirations/glädje-dödare med sina
alla byten och krångel.



Hej A!

Ursäktar du mig om jag inte riktigt förstod vad du menade???







"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/06/16 :  23:29:47  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

( Om du lovar att inte säga nåt till A( så har jag
också svårt att haja vad han menar ibland( A alltså, ed ;)))

Vad som menades var att man kan kolla av lite hur man i vissa fall
faktiskt kan "höra olika" pga hur man tänker( det är ju hjärnan som
"hör",-öronen förmedlar egentligen bara ljudet), och att
"BlindTestoisterna" har( ev mkt små dock) poänger i att ett blindtest blir annorlunda,-är man dock medveten om hur man ibland kan "lura" sig själv så kan man sedan skippa detta med blindtester( yiipeeihh!!!)


Mvh A
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/06/17 :  08:02:51  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Hit hörde mitt felplacerade svar....
Jag tog bort dem från den andra tråden.
Pjotre


Där hållar jag med A fullt ut. Är man medveten om de psykiska och fysiska faktorerna så minskar behövandet av blindtester. har man aldrig prova, så tycker jag man ska göra det för att se om man kanske lider av en släng av inbillning.





Edited by - Pjotre on 2002/06/17 08:20:1
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/06/17 :  08:27:37  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Tack Pjotre

Måste ge många tummar upp för ert modererande!! Way to go Fjäsk(!?) nej ärligt menat
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/17 :  08:37:40  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Tack Pjotre

Måste ge många tummar upp för ert modererande!! Way to go Fjäsk(!?) nej ärligt menat





Vi bockar och tackar för de uppuntrande orden!







"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/06/17 :  09:05:44  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Nu är Nordost Valhalla inkopplad både mellan S1:an och 250:orna samt ut till högtalarna, just nu Watt/Puppy. Bara så att ni vet boys.

TACK också för de värmande orden om modererandet, det finns de som har tvivel...

I kväll hoppas jag få tid att skriva lite om jämförelsen mellan högtalarna. I går kväll sent kopplade jag in Valhallan och lyssnade på Monica Z, vi kan kalla det hela spöklikt.... Fast Monica Z lät inte spökig på något sätt. Man kanske skall sälja några hästar......

I köket har väl nu alla en Henry Kloss som trevnad? Jag har en grön i ljust träfärgad låda(lönn?). Läcker!!

Bra idé med tråd om test/referensskivor som jag läste om nedan (ni skall veta hur mycket det finns att läsa när man varit borta i 3 dagar, detta forum har lyft från startplattan...)
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/06/17 :  09:12:54  Show Profile Send s.m.f a Private Message
quote:

Nu är Nordost Valhalla inkopplad både mellan S1:an och 250:orna samt ut till högtalarna, just nu Watt/Puppy. Bara så att ni vet boys.

TACK också för de värmande orden om modererandet, det finns de som har tvivel...

Bra idé med tråd om test/referensskivor som jag läste om nedan (ni skall veta hur mycket det finns att läsa när man varit borta i 3 dagar, detta forum har lyft från startplattan...)



Läste omtvivlena... vad ska man säga... svenska avundsjukan?

Kul att få fler synpunkter på valhallan. Jag själv skulle behöva omvärdera min lyssning av densamma under längre förhållanden. Frågan är bara hur man skall få tag på den kabeln.. öppet köp... hmm njae..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000