HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tekniksnack?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/06/14 :  18:38:09  Show Profile Send Morgan a Private Message
Jag blir fundersam när jag läser i en tråd på annat ställe att någon avstår från längre teoretiska utläggningar av rädsla för att bli modererad. Därför vill jag ställa en direkt fråga till detta forums "moderatorer": Jag kan inte läsa mig till under rubriken "policy, detta forums handbok" att tekniskt orienterade inlägg i diskussionstrådar är oönskade och kommer att modereras bort. Ändå verkar det som att det är "fult" att tala teoretiskt om ämnet. Är detta ett arv ifrån bjäbbet för/emot LTS på andra hifi-forum, eller är det så att tekniksnack verkligen är ovälkommet på sidan?

Jag är av den meningen att skyttegravskrig mellan olika falanger närmast är en konsekvens av dåligt underbyggda åsikter och argumentlöst tyckande, och ser en djuplodande teknisk analys som en väg stt reda upp missförstånd som gett upphov till radikala inställningar. Men jag är ny på dessa svenska hifi-forum, och jag kanske missar någonting. Det är kanske så att "när argumenten tryter så kommer personangreppen"?

MVH
/Morgan

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/06/14 :  19:30:35  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Djuplodande teoretiska inlägg till folk med hifiintresse, men som inte förstår vad du eller någon annan teoretiker säger för att motbevisa eller bevisa en hörd upplevelse är inte bra.
Detta forum måste vara öppet för alla och inte bara folk med insikt i dessa teorier. Jag misstänker att detta teoriserande skrämmer bort en del som kanske har intressanta saker att tillföra utan att veta vad som ligger bakom i elektroniken.
Teorier bevisar ingenting av en upplevelse.
Och LTS hade mycket konstiga teorier som inte höll vid praktiska tester av annat slag än dom som rekomenderades av LTS "vetenskapsmän". Så om du kan förklara dessa teorier för det stora flertalet på ett enkelt sätt, så kan teorier vara OK.
Annars är det bara ordbajs för dom flesta.

Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/14 :  20:06:24  Show Profile Send Morello a Private Message
Det som skrämmer mig något är att vissa(jag syftar inte på dig Jorma) verkar tro att hifi-apparatur inte följer fysikens lagar; det gör dom. Att sedan inte alla behärskar teorin för hur tex en förstärkare fungerar är ju högst naturligt. Alla har vi våra olika specialdiscipliner, vilket är tur. För hur skulle världen se ut om alla vore ekonomer eller ingenjörer?
Men att förkasta fysiken för att man själv inte förstår den är helt barockt i mina ögon.
Men Jorma hur kan en teori vara konstig då den är grundad på faktiska förhållanden, annars är det inte någon teori.
Däremot kan man ha div. hypoteser om olika saker. En del konstiga andra rimliga. Vill man ta reda på hur det ligger till med någon spcifik hypotes får man helt enkelt göra en hypotesprövning.

En annan sak som skrämmer mig är den tilltagande kvantiten av pseudo-vetenskap i hifi-branchen.


Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/06/14 :  20:14:14  Show Profile Send n/a a Private Message
Personligen föredrar jag en mer "humanistisk" syn på hifi. Alltså, vad jag menar är att man utgår ifrån människan och upplevelsen i första hand. Tekniken i andra hand. Tekniken har för mig en underordnad betydelse (även om det är kul o intressant att diskutera). Kanske är det så de menar... va vet jag... Men det är mitt förhållningssett, och forumet funkar finfint tycker jag.




//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/06/14 :  20:27:28  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Hej Morgan,

Jag tycker att man på forumet skall våga säga att man tycker att A låter bättre än B utan att behöva motivera detta med tekniksnack, blindtest eller dubbla blindtest osv. Har man lust är det bra att utveckla sitt resonemang varför man tycker att produkt A låter bra men det är absolut inget tvång.

Om någon vill beskriva tekniker eller olika teorier ser jag inget fel i det bara det inte blir ett långdraget skyttegravskrig mellan olika teorier/tekniker/ideologier där det svårligen går att bevisa vilket som låter bäst t ex SACD mot DVD-A. Även om 999 av 1000 inte hör någon skillnad så kan just jag eller du vara nr 1000 och skall därmed respekteras för sin tro.

Jag är således motståndare till teoretiska utläggningar som går ut på att bevisa att någon hör "fel".

Min mening är att det är JAG som är den absoluta referensen för vad som låter bra inom HiFi, helt oantastbar i mitt tyckande oavsett teorier, teknik, forskning och vetenskapliga försök.

Detta är mina personliga åsikter men jag kommer inte att moderera bort tekniska djupdykningar som syftar till att upplysa och inte att förnedra.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/06/14 :  20:34:59  Show Profile Send n/a a Private Message

Problemet på Hm var ju till stor del att det var mkt få inom både "teknik" och "flum"-falangen som faktiskt innehade några
djupare teknik/fysik-kunskaper( A inräknad) som kunde relateras
till audio och allt det omkring detta fenomen svävande, vackra ting.

Därför blev det ett ställningskrig med förolämpande antydningar,
evinnerliga internethänvisningar samt signatur-angrepp( ej person).

Om tekniskt kunniga personer vill dela med sig av sin kunskap
har A mkt svårt att föreställa sig att detta skulle vara ovälkommet på
denna saijt, men då ska det också verkligen komma ifrån en( själv)lärd som tycker det är kul att förklara för lekmän och inte en lekman som vill leka "Professor" på bekostnad av andra okunniga.

Kanske hårda,- dock sanna ord.


( ovanstående menas då någon:förmedlar "fakta", förklarar "sanningar"
samt predikar( predika kan vara okej,-men då ska det komma ifrån en kunnig individ som även lägger ner ansträngning och "berättar-glädje"
i det hela, då kan det ju bli underhållande och lärorikt ;)



Mvh A.

Med Narrens uppriktighet
, Dårens envishet och Audiomanikerns mani söker
A efter magiska, Ljud-
Skapande Ting.

Mvh A
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/06/14 :  20:49:59  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Det som skrämmer mig något är att vissa(jag syftar inte på dig Jorma) verkar tro att hifi-apparatur inte följer fysikens lagar; det gör dom. Att sedan inte alla behärskar teorin för hur tex en förstärkare fungerar är ju högst naturligt. Alla har vi våra olika specialdiscipliner, vilket är tur. För hur skulle världen se ut om alla vore ekonomer eller ingenjörer?
Men att förkasta fysiken för att man själv inte förstår den är helt barockt i mina ögon.
Men Jorma hur kan en teori vara konstig då den är grundad på faktiska förhållanden, annars är det inte någon teori.
Däremot kan man ha div. hypoteser om olika saker. En del konstiga andra rimliga. Vill man ta reda på hur det ligger till med någon spcifik hypotes får man helt enkelt göra en hypotesprövning.

En annan sak som skrämmer mig är den tilltagande kvantiten av pseudo-vetenskap i hifi-branchen.

Joe Morello
-Time Further Out-



Visst följer apparatur fysikens lagar, så långt som vi känner till dom. Jag själv och en hel del andra här på forumet låter andra fixa det här med teorierna. Jag bygger eller bygger inte om apparater utan lyssnar på dom. Låter dom bra så är dom bra för mig. Och dom faktiska förhållanden som du talar om håller inte alltid.
Det finns apparater som låter bra trots att dom mäter dåligt.
Och vise versa.
Kan det vara så att grundforskningen inte har hittat alla parametrar som gäller för audioapparater. Att hävda det som jag vet många teoretiker gör: går det inte att mäta eller bevisa teoretiskt så existerar det inte är rent nonsens. Jag lyssnar mig fram till vad jag vill ha i apparat eller högtalarväg. Eller kablar, som många teoretiker totalt förkastar och kallar pseudovetenskap.
Eller Shakti som också anses vara detta av just teoretiker.
Jag har min anläggning till att lyssna på, och då är dessa teorier inget som är intressant.
Det kanske skulle vara en avdelning till på detta forum för teorisnack?



Jorm
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/06/14 :  21:05:23  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Mikael2,

quote:
Jag är således motståndare till teoretiska utläggningar som går ut på att bevisa att någon hör "fel".

Min mening är att det är JAG som är den absoluta referensen för vad som låter bra inom HiFi, helt oantastbar i mitt tyckande oavsett teorier, teknik, forskning och vetenskapliga försök.




Kunde inte sagt det bättre själv...

Hur många var det egentligen som berättade om sina lyssningserfarenheter på mitt inlägg angående upsampling...

Audiomaniker,

quote:
Om tekniskt kunniga personer vill dela med sig av sin kunskap
har A mkt svårt att föreställa sig att detta skulle vara ovälkommet på
denna saijt, men då ska det också verkligen komma ifrån en( själv)lärd som tycker det är kul att förklara för lekmän och inte en lekman som vill leka "Professor" på bekostnad av andra okunniga.

Kanske hårda,- dock sanna ord.




Instämmer helt...


Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/06/14 :  22:48:17  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Hur många var det egentligen som berättade om sina lyssningserfarenheter på mitt inlägg angående upsampling...



Det ligger mycket i vad du säger! Bara för att exempelvis uppsampling rent teoretiskt kan leda till en bättre överföringsfunktion, med minskat jitter och bättre transientåtergivning, så behöver det alls inete innebära att alla tillverkare implementerar tekniken på ett fördelaktigt sätt. Jag menar, att kasta in en asynkron uppsamplare i en cd-spalare vilken som helst och inte kombinera det med ett passande lågpassfilter och en bra klocksignal på uppsamplarens utgång, ja det är ju bara slöseri med resurser. Därför är det högst relevant att tala om lyssningsintryck.

Jag har inte alls menat att påstå att det skulle vara något fel med subjektiva lyssningsintryck - tvärtom är det ju upplevelsen som är det yttersta berättigandet för att spendera pengar på dyr hifi-utrustning. Jag menar heller inte att man måste argumentera för sina lyssningsintryck med tekniska termer. Jag menar bara att om någon kläcker ur sig att "uppsampling inte är bra", då är det inte detsamma som att säga "uppsampling låter inte bra efter vad jag hört". Det senare är ett subjektivt värdeomdöme, det tidigare är en falsifierbar utsaga, om man med "bra" låter mena "kan ge god överföringsfunktion".

Mikael skriver:
quote:

"Jag är således motståndare till teoretiska utläggningar som går ut på att bevisa att någon hör "fel".

Min mening är att det är JAG som är den absoluta referensen för vad som låter bra inom HiFi, helt oantastbar i mitt tyckande oavsett teorier, teknik, forskning och vetenskapliga försök"



Jag är fullkomligt av samma uppfattning, vilket jag hoppas att jag har klargjort. Tycker någon att kassettband låter bra, så ska jag inte motsäga detta med argument om brus, impulsrespons, dynamikområde etc. Då ska jag svara: "det tycker inte jag". Om någon däremot säger att kassettband är bättre än CD, då ska jag fråga: "på vilka grunder påstår du detta?", och sedan framföra mina eventuella motargument.

Min fråga föranleddes av att jag i vissa inlägg såg hur personer avstod från att skriva tekniskt hållna inlägg på grund av att de inte ville bli bort-modererade. Jag tycker mig kunna utläsa av svaren ovan att det finns en viss motvilja mot tekniksnack, men att vi forumdeltagare prydligt delar upp oss i två läger som vanligt...



MVH
/Morga
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/06/14 :  23:00:57  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Hej Morgan,

I min fråga om Krell CAST får du gärna göra en djupdykning i tekniken http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=118

Helt utan moderering
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/06/15 :  06:05:21  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Alltså, om det till HifiForum skulle komma en diskussions-glad,
förklarings-villig och teknik-kunnig signatur så skulle han tas emot
med öppna armar.
quote:
"om någon kläcker ur sig att "uppsampling inte är bra", då är det...en falsifierbar utsaga,"

-Nja ;[ ,-allt är en falsifierbar utsaga, dock är ovanstående påstående
ett ( ärligt menat) påstående(??) och tom:1st tvärsäkert sådant,-
således också en sågning av alla de tänkbara "subjektiva lyssningsintryck"
som kan förnimmas( semantik är svårare än teknik, kan vara bra att då och
då påminna sig själv om?? ;). Men,- med vilken argumentation( teknisk/
subjektiv/ osv) härleds detta ifrån överhuvudtaget?? A kan inte se någon(
härledning, ed)?? Och om detta är något som det dessutom innehas kunskap
om??, så skulle ju faktiskt det hela ha kunnat förklaras på ett betydligt
mindre tillkrånglat sätt än vad som nu blev fallet( ? ;(

Att slänga runt tekniska termer på måfå utan att gå in på vad de fyller för
funktion eller att förklara varför de överhuvudtaget introducerades in i
resonemanget till att börja med,-kräver ju ingen kunskap och verkar tämligen
meningslöst och är,-tyvärr också en indikation på att man är just den: "lekman
som vill leka "Professor" på bekostnad av andra okunniga."- som ju då faktiskt
var alltför frekvent förekommande redan på H-m.


Kanske hårda,- dock sanna ord.



Mvh A
Go to Top of Page

Yve
Member

88 Posts

Posted - 2002/06/15 :  19:20:33  Show Profile Send Yve a Private Message
Hej allesammans!

Jag får nog säga mig definitivt vara skyldig till tekniksnack och det problem jag har stött på med de inläggen är att kunna förklara sådant som jag har lärt mig under åratal på ett enkelt och begripligt sätt. De relativt stora inläggen som jag har skrivit om teknik har vart och ett tagit mig flera timmar att formulera och redigera för att någon mer än bara jag själv skall kunna förstå dem. Detta för att jag ibland ser att folk har blandat ihop tekniska saker och det är inte svårt att göra, men mina inlägg är ett försök att förklara och inte någon översittare mentalitet (det kan ibland tolkas som så och det är jag väl medveten om). Jag gjorde samma sak på HM forumet och fick då mer eller mindre underbyggda motargument och så jag tröttnade rätt snabbt. Eftersom jag inte vill att detta skall upprepas är jag nu extra noggrann i mina förklaringar här på detta forum och kan därmed verka som en viktig Petter. Däremot tycker jag personligen inte att man kan vräka ur sig ett påstående utan någon som helst motivering, för det känns mer som en provokation än argumentation.


MVH
Björn Yvestål

Edited by - Yve on 2002/06/15 19:21:4
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/15 :  19:41:10  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Hej allesammans!

Jag får nog säga mig definitivt vara skyldig till tekniksnack och det problem jag har stött på med de inläggen är att kunna förklara sådant som jag har lärt mig under åratal på ett enkelt och begripligt sätt. De relativt stora inläggen som jag har skrivit om teknik har vart och ett tagit mig flera timmar att formulera och redigera för att någon mer än bara jag själv skall kunna förstå dem. Detta för att jag ibland ser att folk har blandat ihop tekniska saker och det är inte svårt att göra, men mina inlägg är ett försök att förklara och inte någon översittare mentalitet (det kan ibland tolkas som så och det är jag väl medveten om). Jag gjorde samma sak på HM forumet och fick då mer eller mindre underbyggda motargument och så jag tröttnade rätt snabbt. Eftersom jag inte vill att detta skall upprepas är jag nu extra noggrann i mina förklaringar här på detta forum och kan därmed verka som en viktig Petter. Däremot tycker jag personligen inte att man kan vräka ur sig ett påstående utan någon som helst motivering, för det känns mer som en provokation än argumentation.


MVH
Björn Yvestål

Edited by - Yve on 2002/06/15 19:21:40




Hej Yve!

Jag tycket att innan man hävdar att någon har fel, bör man ha lite kött på benen. Se mitt svar på ditt inlägg om CAST.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/06/15 :  20:09:48  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Hej Yve,

Jag uppskattar dina tekniska inlägg som vänder sig till en bred läsarskara. Personligen har jag lite svårt för matematiska förklaringar/förhållanden (formler) och uppskattar väldigt mycket när någon som du anstränger sig att förklara saker på ett sätt så att även jag förstår eller kan ifrågasätta det du säger.
Jag accepterar naturligtvis också att andra vill förklara saker och ting med matematiska/fysiska formler som är det naturliga språket när "tekniker" beskriver eller förklarar saker för varandra.
Om man däremot vänder sig till forumet som grupp bör man, tycker jag, använda ett enklare språk så att det stora flertalet av oss kan följa med i resonemanget eller frågeställningen.

Jag tror att ingen av oss som modererar är kapabla att förstå de svordomar som är gömda i de formler som tekniker använder som ammunition mot varandra och jag tror att väldigt få här förstår dem.

Jag ser att en mindre debatt är under uppsegling mellan dig och Morello och jag förstår den inte men vill samtidigt inte förhindra eller ta bort den så ta det lugnt... det finns ingen segrare på detta slagfält...bara förlorare.
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/15 :  20:15:56  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Hej Yve,

Jag uppskattar dina tekniska inlägg som vänder sig till en bred läsarskara. Personligen har jag lite svårt för matematiska förklaringar/förhållanden (formler) och uppskattar väldigt mycket när någon som du anstränger sig att förklara saker på ett sätt så att även jag förstår eller kan ifrågasätta det du säger.
Jag accepterar naturligtvis också att andra vill förklara saker och ting med matematiska/fysiska formler som är det naturliga språket när "tekniker" beskriver eller förklarar saker för varandra.
Om man däremot vänder sig till forumet som grupp bör man, tycker jag, använda ett enklare språk så att det stora flertalet av oss kan följa med i resonemanget eller frågeställningen.

Jag tror att ingen av oss som modererar är kapabla att förstå de svordomar som är gömda i de formler som tekniker använder som ammunition mot varandra och jag tror att väldigt få här förstår dem.

Jag ser att en mindre debatt är under uppsegling mellan dig och Morello och jag förstår den inte men vill samtidigt inte förhindra eller ta bort den så ta det lugnt... det finns ingen segrare på detta slagfält...bara förlorare.





Hej Mikael2!

Klarnade det efter förklaringen om CAST? Om inte så är det bara att fråga, så ska jag försöka förklara igen.
Jag tycker att om man ska klanka ner på någon teknisk utsaga så skall man förvissa sig om att det verkligen var fel, annars blir det bara rörigt och bjäbbigt, vilket gör det ännu svårare för den icke tekniskt kuniga att hänga med.

God Krell



Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/06/15 :  20:55:07  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Hej Morello,

Jo lite klarare är det allt och jag tackar både dig och yve med flera för att ni finner det mödan värt att förklara teknikaliteter på detta forum.

Jag är en sådan person som vill läsa och grunna på saker mer än en och två gånger för att förstå, vissa kallar det tröghet andra kallar det klokhet
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/15 :  21:11:04  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Hej Morello,

Jo lite klarare är det allt och jag tackar både dig och yve med flera för att ni finner det mödan värt att förklara teknikaliteter på detta forum.

Jag är en sådan person som vill läsa och grunna på saker mer än en och två gånger för att förstå, vissa kallar det tröghet andra kallar det klokhet





Hej!

Klokt att fundera två ggr
Det borde Yve ha gjort innan han klankade ner på mitt inlägg.
Om du läser mitt och Yves inlägg så der du att det blir en motsägelse.
Jag vill påstå att det är rätt som jag skrev det.
Har verifierat det i Pspice(elektronik-simulerings program).


mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/06/15 :  21:42:12  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Hej Morello,

Vad jag skulle uppskatta är om du kan slita dig från Spice Girls eller vad du kallade ditt tidsfördriv för och istället ge mig infon du har lovat på fler Brubeck/Morello skivor

Jag har till och med beställt Time Out 2 gånger! Jag hade den redan i hyllan, SACD, innan dina rekommendationer! Jag har inte kunnat spela den ännu - dsd dekoder saknas ännu så jag hade glömt att den stod i hyllan Jag hann korrigera ordern så nu är den på väg tillsammans med Double Live i cd-format. Kan vara kul att jämföra formaten någon gång i framtiden.
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/15 :  22:26:50  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Hej Morello,

Vad jag skulle uppskatta är om du kan slita dig från Spice Girls eller vad du kallade ditt tidsfördriv för och istället ge mig infon du har lovat på fler Brubeck/Morello skivor

Jag har till och med beställt Time Out 2 gånger! Jag hade den redan i hyllan, SACD, innan dina rekommendationer! Jag har inte kunnat spela den ännu - dsd dekoder saknas ännu så jag hade glömt att den stod i hyllan Jag hann korrigera ordern så nu är den på väg tillsammans med Double Live i cd-format. Kan vara kul att jämföra formaten någon gång i framtiden.





Hallå!

Finns en skiva som heter:

"The Dave Brubeck Quartet At carnegie Hall"

Jag är tevksam till om den finns att köpa på CD.
Jag har orginal LP'n från 1963

Det svänger sa katten

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/15 :  22:31:26  Show Profile Send Pjotre a Private Message
LP, vad är det förnågot???Är det en sådan här förhistorisk pryl typ VHS video????

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/06/15 :  22:45:21  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Säg inte för mycket nu Pjotre jag tyckte att jag såg att Majjen är nyregistrerad medlem och jag har för mig att vinyl ligger honom mycket varmt om hjärtat!

Jag passar på och välkomnar Majjen03 till hififorum.nu
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/15 :  22:52:45  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Då tar även jag tillfället i akt och hälsar Majjen03 varmt välkommen till HifiForum.nu!!!

Vad det gäller vinylen så är jag nog mest avundsjuk på alla som har sina favoritskivor kvar på vinyl... Jag blev av med hälften av alla vinylskivor jag ägde när dom stal min stereo, och den andra hälften består av spanska eller italienska discjockeys som mixat låter på mitten av 80 talet.... Å VEM vill höra då det nu för tiden.... Förutom mina kompisar klockan 03.00 efter en rejäl fest då nostalgin slår till med full kraft....

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/16 :  01:10:34  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Då tar även jag tillfället i akt och hälsar Majjen03 varmt välkommen till HifiForum.nu!!!

Vad det gäller vinylen så är jag nog mest avundsjuk på alla som har sina favoritskivor kvar på vinyl... Jag blev av med hälften av alla vinylskivor jag ägde när dom stal min stereo, och den andra hälften består av spanska eller italienska discjockeys som mixat låter på mitten av 80 talet.... Å VEM vill höra då det nu för tiden.... Förutom mina kompisar klockan 03.00 efter en rejäl fest då nostalgin slår till med full kraft....

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst"



Hallå Pjotre!

Morello har alla skivor kvar. Ett par hundra skulle jag tro att det är. Från min karriär som DJ har jag ett gäng singlar undangömda.
Dessa ska ALLTID fram när mina vänner fyllnar till
Men jag vägrar att spela singlar på den här:

http://hem.passagen.se/j.morello/LP_front_thumb.jpg

Så det blir Jazz istället

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/06/16 :  01:13:25  Show Profile Send gromit a Private Message
Ajajdå! Vad har jag ställt till med nu?!

Jag kanske överdrivde lite i mitt inlägg angående det där med att bli modererad. Det är inget jag egentligen fruktar men jag ansåg bara att för att så många som möjligt skulle ha utbyte av diskussionen så kanske den skulle handla om lyssningserfarenheter i stället för pol-nollställediagram eller liknande.

Jag håller med dig Morgan, framför allt det du skriver i denna trådens andra inlägg om teori kontra praktiska erfarenheter. Teorierna har ju inget egenvärde utan används för att vi (förhoppningsvis) ska få så bra återgivning som möjligt.

Dock så har jag fått intrycket av våra kära moderatorer att tekniksnack inte direkt tas emot med öppna armar utan här snackar vi mer om musikupplevelsen. Det har jag oftast ingenting emot, men visst kan det vara svårt att diskutera vissa ämnen utan att fördjupa sig tekniskt. Dessutom är ju upplevelsen självklart beroende på tekniken men som sagt, tekniken finns till för musiken. Inte tvärtom!

Att vissa trådar tar en teknisk vändning kan väl dock inte vara så illa? Vi har ju olika intressen. Det viktigaste måste nog ändå vara att inte alla trådar spårar ur och slutar i någon slags återvändsgränd där olika falanger slänger formler eller andra mer eller mindre underbyggda påståenden på varandra. Frågas det efter lyssningserfarenheter så ska man väl inte få en Laplace-transform som svar? Då tycker jag att vi har hamnat snett.

Hoppas jag inte trampat någon på tårna nu, det var inte min mening i så fall...
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/16 :  01:19:00  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

LP, vad är det förnågot???Är det en sådan här förhistorisk pryl typ VHS video????

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst"





LP=det svrta guldet. Kom förbi och lyssna

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/06/16 :  07:28:39  Show Profile Send Timbre a Private Message
Teknikdiskussioner ur pedagogisk synvinkel.

Ett hififorum lever till stora delar på teknik. Ett forum utan teoretiska teknikdiskussioner, är inget komplett hififorum.

Men, i likhet med Hifimagasinet, tenderar teknikinläggen att bli de längsta och mest svårlästa i trådsamlingen.

Således måste man ställa krav på att dessa inlägg skrivs med en förklarande grundsyn och gärna översiktligt utan alltför stora djupdykningar i formlernas värld.

De forumsdeltagare som vill fördjupa sig i fysikens lagar går nog gärna till Universitetsbiblioteket. På andra kan det ha en bortstötande effekt.

Alltså, en balans där vetenskapen inte används till personligt briljerande eller som ett medel att överbevisa någon diskussionsmotståndare och det blir ännu trevligare.

Timbre


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000