HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Enligt min arbetsk. är det trams att ha dyr anläg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/15 :  14:43:25  Show Profile Send matså a Private Message
Ja han tycker det räcker med anläggning som kostar högst 5000 kr för att man skall kunna njuta av musiken. Ni andra töntar vill bara ha dyrare anläggningar för att ni skall höra det och det ljudet i inspelningarna. Löjligt tycker han. Han är musiker. Han höll fullständigt med Susanne Ljung och tyckte Jonas Bryngelsson var löjlig.

Min fotosida på flickr

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/15 :  14:55:45  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag tror många skiljer på musik som det ska låta live och musik som det "ska" låta ur en stereo, till skillnad från oss hifinissar som vill få en så realistisk återgivning som möjligt. De som inte delar vårt intresse tycker ofta att exempelvis en köksradio ska låta just som en köksradio och ingenting annat. Det är lite samma fenomen som gör att många tycker att vinyl utan knaster mest gör att hela meningen med vinyl försvinner. Det hör till liksom, som ett karakteristiskt ljud...

Jag tycker inte det är fel, utan mer ett annat sätt att se på en anläggnings återgivning. Själv strävar jag naturligtvis efter att få en så bra och realistisk återgivning som möjligt, men jag tycker inte de som nöjer sig med en lite billigare anläggning har fel - jag kan till och med vara lite avundsjuk på dem ibland. Tänk om jag hade kunnat nöja mig med mindre också, vad mycket pengar jag hade sparat då...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/04/15 :  15:02:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Förmodligen en musiker som vant sig vid taskiga PA-anläggningar och tycker att det ska låta så.
En musiker som sysslar med oförstärkt akustisk musik tänker nog inte på det viset.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/04/15 :  15:17:08  Show Profile Send bliss a Private Message
jag vet inte om min anläggning låter realistiskt. jag vet inte hur det lät i kontrollrummet när inspelningarna gjordes eller hur den är producerad överhuvudtaget med avseende på ljudbild etc.

men det låter fantastiskt bra hemma hos mig och det är en upplevelse att lyssna i sig. det motiverar mig at ha en anläggning som kostar nästan tio gånger så mycket som min bil. (jag har en billig bil ;-) dessutom åker jag bil högst någon gång i månaden, men min stereo lyssnar jag på varje dag. jag tycker att hifi är ett trevligt intresse och skiter i vad andra har för åsikter om det.//bliss

Oh by the way, which one's Pink?

Edited by - bliss on 2003/04/15 17:44:48
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/04/15 :  15:20:18  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Har du någon referens till vem denna arbetskamrat är? Är det samma som i din andra tråd angående arbetskamrater? (Låter lite på tonen som om du vill byta jobb...)

Vanligen och vänligen

/Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/04/15 :  15:21:03  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej igen Matså!

Han verkar "snurrig" din arbetskamrat!
Först "snackar" han om vinyl för miljonen sen räcker det med en stereo för 5000 kr vad menas??????????????
Du bör nog inte lyssna så mycket på honom.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/04/15 :  15:38:59  Show Profile Send oliver a Private Message
Oftast så tycker musiker på det där viset kanske dom spelat distat för länge och förstört hörseln och inte hör skillnad på en köksradio eller en Krell anläggning.

Skeptiker
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/15 :  15:44:05  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Visst kan man man njuta av musiken även ur en hudrakronorsradio, men det låter inte speciellt bra. Musiker brukar ofta lyssna efter hur musikerna spelar, inte hur de låter. Din arbetskamrat verkar ha åsikter som jag m fl, inte delar.
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/04/15 :  15:45:52  Show Profile Send Peder B a Private Message
Svärmor var på besök förra helgen och hon kommenterade ljudåtergivningen på min anläggning (+250000.-) så här mycket detaljer skulle det bestämmt inte vara på Carolas Sov på min arm, hon blev så störd av detaljeringsgraden och dynamiken att hon föredrog sin egen kombinerade CD / bandspelare för 1000.-Efter den kommentaren nämnde jag aldrig något om prislappen på anläggningen

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/04/15 :  15:50:35  Show Profile Send qsecofr a Private Message
5000 kr...........

det är ungefär som att säga att det är löjligt att lägga mer än 20 000 kr på en bil.

Hade han sagt 50 000 kr så kan jag börja hålla med.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/15 :  15:53:21  Show Profile Send Ayn a Private Message
Peder B, precis vad jag menar! För henne var det inte "rätt" ljud, rätt ljud är när det låter mer som en "vanlig" stereo låter. Jag håller med dig om att det är småklurigt att förstå tankegångarna bakom det, men jag tror som sagt lite på "vinyleffekten" som jag skrev om tidigare.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/04/15 :  15:59:33  Show Profile Send CC a Private Message
Knoppen, håller med du.

Men detta med Susanne Ljung och Jonas Bryngelsson, något jag missat? Någon som vill dela med sig?

Annars så är det alltid intressant att diskutera med sina arbetskamrater om HIFI. Men generellt så verkar de flesta nöjda med sina paketsystem från typ Siba, även om det är lätt att få dem att fundera, bara te o bjuda hem dem o lyssna!
OBS! Fungerar dock inte på alla individer!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/15 :  16:03:00  Show Profile Send Ayn a Private Message
Musiker brukar ofta lyssna efter hur musikerna spelar, inte hur de låter.

Många musiker har nog en så stor del av musiken inuti huvudet att det anläggningen spelar mer eller mindre är en reflektion av musiken som bara "påminner" dem om hur musiken låter. Jag märkte av att jag lyssnade mer så när jag var igång och spelade mycket förut. Det går att höra hur en låt låter inuti huvudet utan att slå på anläggningen också...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2003/04/15 :  16:52:29  Show Profile Send Otto a Private Message
Det är ju bara positivt, din "kompis" kommer ju
billigt undan.
Jag önskar jag hade samma syn på saken.

/ Otto
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/04/15 :  17:18:26  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Många musiker har nog en så stor del av musiken inuti huvudet att det anläggningen spelar mer eller mindre är en reflektion av musiken som bara "påminner" dem om hur musiken låter. Jag märkte av att jag lyssnade mer så när jag var igång och spelade mycket förut. Det går att höra hur en låt låter inuti huvudet utan att slå på anläggningen också...


Det är ju som att man tänker på sex istället för att ha det.... ingen höjdare precis
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/15 :  17:34:40  Show Profile Send fredde a Private Message
Mycket märkligt resonemang från en musiker. Har hållit på med musik själv tidigare och kan inte alls känna igen ett sådant resonemang. Det jag däremot märkt är att musiker gärna köper väldigt dyra instrument, eller åtmintone drömmer om att göra det. Men pga denna prioritering tror jag knappast att en musiker tycker att en anläggning för 5000 skulle vara bättre än en för 50000. Hade förresten besök av två musiker för ett tag sedan. De blev väldigt imponerade över att man kunde höra vad musikerna spelade på skivan vilket de inte kunde göra hemma hos sig själva på samma sätt. En av dem har i denna stund börjat spara till en bättre stereo...
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/04/15 :  17:43:34  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har han verkligen hört en anläggning av high-end klass?? Jag tycker att det är såååå mycket mer givande att lyssna på en anläggning där man hör vad musikerna vill uppnå med sitt spelande! Jag lyssnar en hel del till solopiano och där kan man snacka om stor skillnad mellan budgethifi och bättre grejer! Nu lyssnar jag på pianot "live" och hör vad pianisten vill ha fram: klangen, nyanseringen, känslorna osv.
Kanske han bara är avundsjuk och slår ifrån sig ?
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/15 :  18:04:04  Show Profile Send matså a Private Message
Fredde: Han anser musiker som säger så, spelar klassisk och är stora snobbar.

Snutten: Jag hoppas du menar live inomhus. För live utomhus låter inte särkilt bra, eller man kan inte få det så himla bra. en perfekt liveinspelning utomhus är ju inte lika med perfekt ljudåtergivning.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/15 :  18:08:50  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
Fredde: Han anser musiker som säger så, spelar klassisk och är stora snobbar.


Hmmm... de jag hade besök av spelar bl.a hårdrock och är studenter...
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/04/15 :  18:24:39  Show Profile Send Snutten a Private Message
Japp jag menar inomhus. klassiskt solopiano spelas inomhus på konserter i 95% av fallen.

Edited by - Snutten on 2003/04/15 18:25:21
Go to Top of Page

tonne
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/04/15 :  19:12:09  Show Profile Send tonne a Private Message
Men vem bryr sig om vad din arbetskamrat tycker? Inte jag ialla fall. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Det tycker inte jag. Vem har rätt?

Din syn på sexproblematik är vi inte intresserade av här. Timbre

// Tönne
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/04/15 :  21:38:45  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Toone!
Ditt inlägg kan kallas för diskriminerande!
Förstår inte heller vad detta forum har med homosexuella att göra?
Visserligen så lyssnar de också på musik, men det var nog inte det du menade eller hur!
Moderatorer släng ut Toone!
Kenth

"lyssnar gärna på musik med homusexuella utan att själv vara det"
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/15 :  22:08:12  Show Profile Send DasIch a Private Message
matså, bjud hem din arbetskamrat på ett par koppar kaffe och lite kakor. Sedan är det bara att placera honom framför anläggningen, så borde problemet vara löst - såvida han inte tillhör den trångsynta skaran som förnekar fakta.

Objektivist
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/15 :  22:34:22  Show Profile Send luminox a Private Message
Han kanske är tondöv?
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/04/15 :  22:55:43  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Det är sjukt.
Jag spelar själv musik i ett band och är den ende Hifi-intresserade i bandet.
Och när vi nyligen mastrade vår senaste demo så var dom andra i bandet lite missnöjda med basljudet i deras usla micro-anläggningar där hemma, medans jag (som har en hygglig stereoanläggning för ca 35000kr) tyckte det lät bra och hyffsat fylligt med bra botten, dom tyckte det lät bumligt och att basen tog överhanden och jag tvingades gå med på deras ljudkompromiss. Det blev till att mixa om lite lågbasinfo.
Man hade lust att säga: "Ni som inte har anläggningar som klarar av att leverera hela registret någorlunda ärligt kan ju lika gärna skita i att yttre eran åsikt!".
Sån blir jag när jag blir irriterad.

Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/04/16 :  02:36:39  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Bliss: håller med dig, men skit inte i andras åsikter, det är ju det som får forumet att funka. Utbytet av åsikter

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2003/04/16 02:38:16
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000