Author |
Topic |
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 14:43:25
|
Ja han tycker det räcker med anläggning som kostar högst 5000 kr för att man skall kunna njuta av musiken. Ni andra töntar vill bara ha dyrare anläggningar för att ni skall höra det och det ljudet i inspelningarna. Löjligt tycker han. Han är musiker. Han höll fullständigt med Susanne Ljung och tyckte Jonas Bryngelsson var löjlig. |
Min fotosida på flickr
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 14:55:45
|
Jag tror många skiljer på musik som det ska låta live och musik som det "ska" låta ur en stereo, till skillnad från oss hifinissar som vill få en så realistisk återgivning som möjligt. De som inte delar vårt intresse tycker ofta att exempelvis en köksradio ska låta just som en köksradio och ingenting annat. Det är lite samma fenomen som gör att många tycker att vinyl utan knaster mest gör att hela meningen med vinyl försvinner. Det hör till liksom, som ett karakteristiskt ljud...
Jag tycker inte det är fel, utan mer ett annat sätt att se på en anläggnings återgivning. Själv strävar jag naturligtvis efter att få en så bra och realistisk återgivning som möjligt, men jag tycker inte de som nöjer sig med en lite billigare anläggning har fel - jag kan till och med vara lite avundsjuk på dem ibland. Tänk om jag hade kunnat nöja mig med mindre också, vad mycket pengar jag hade sparat då... |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 15:02:45
|
Förmodligen en musiker som vant sig vid taskiga PA-anläggningar och tycker att det ska låta så. En musiker som sysslar med oförstärkt akustisk musik tänker nog inte på det viset. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 15:17:08
|
jag vet inte om min anläggning låter realistiskt. jag vet inte hur det lät i kontrollrummet när inspelningarna gjordes eller hur den är producerad överhuvudtaget med avseende på ljudbild etc.
men det låter fantastiskt bra hemma hos mig och det är en upplevelse att lyssna i sig. det motiverar mig at ha en anläggning som kostar nästan tio gånger så mycket som min bil. (jag har en billig bil ;-) dessutom åker jag bil högst någon gång i månaden, men min stereo lyssnar jag på varje dag. jag tycker att hifi är ett trevligt intresse och skiter i vad andra har för åsikter om det.//bliss |
Oh by the way, which one's Pink? |
Edited by - bliss on 2003/04/15 17:44:48 |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 15:20:18
|
Har du någon referens till vem denna arbetskamrat är? Är det samma som i din andra tråd angående arbetskamrater? (Låter lite på tonen som om du vill byta jobb...)
Vanligen och vänligen
/Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 15:21:03
|
Hej igen Matså!
Han verkar "snurrig" din arbetskamrat! Först "snackar" han om vinyl för miljonen sen räcker det med en stereo för 5000 kr vad menas?????????????? Du bör nog inte lyssna så mycket på honom. Mvh Kenth
|
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 15:38:59
|
Oftast så tycker musiker på det där viset kanske dom spelat distat för länge och förstört hörseln och inte hör skillnad på en köksradio eller en Krell anläggning. |
Skeptiker |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 15:44:05
|
Visst kan man man njuta av musiken även ur en hudrakronorsradio, men det låter inte speciellt bra. Musiker brukar ofta lyssna efter hur musikerna spelar, inte hur de låter. Din arbetskamrat verkar ha åsikter som jag m fl, inte delar. |
|
|
Peder B
Member
528 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 15:45:52
|
Svärmor var på besök förra helgen och hon kommenterade ljudåtergivningen på min anläggning (+250000.-) så här mycket detaljer skulle det bestämmt inte vara på Carolas Sov på min arm, hon blev så störd av detaljeringsgraden och dynamiken att hon föredrog sin egen kombinerade CD / bandspelare för 1000.-Efter den kommentaren nämnde jag aldrig något om prislappen på anläggningen |
"A man got to now his limitations" |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 15:50:35
|
5000 kr...........
det är ungefär som att säga att det är löjligt att lägga mer än 20 000 kr på en bil.
Hade han sagt 50 000 kr så kan jag börja hålla med.
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 15:53:21
|
Peder B, precis vad jag menar! För henne var det inte "rätt" ljud, rätt ljud är när det låter mer som en "vanlig" stereo låter. Jag håller med dig om att det är småklurigt att förstå tankegångarna bakom det, men jag tror som sagt lite på "vinyleffekten" som jag skrev om tidigare. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 16:03:00
|
Musiker brukar ofta lyssna efter hur musikerna spelar, inte hur de låter.
Många musiker har nog en så stor del av musiken inuti huvudet att det anläggningen spelar mer eller mindre är en reflektion av musiken som bara "påminner" dem om hur musiken låter. Jag märkte av att jag lyssnade mer så när jag var igång och spelade mycket förut. Det går att höra hur en låt låter inuti huvudet utan att slå på anläggningen också... |
|
|
Otto
Member
279 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 16:52:29
|
Det är ju bara positivt, din "kompis" kommer ju billigt undan. Jag önskar jag hade samma syn på saken.
/ Otto
|
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 17:18:26
|
quote: Många musiker har nog en så stor del av musiken inuti huvudet att det anläggningen spelar mer eller mindre är en reflektion av musiken som bara "påminner" dem om hur musiken låter. Jag märkte av att jag lyssnade mer så när jag var igång och spelade mycket förut. Det går att höra hur en låt låter inuti huvudet utan att slå på anläggningen också...
Det är ju som att man tänker på sex istället för att ha det.... ingen höjdare precis |
|
|
fredde
Member
328 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 17:34:40
|
Mycket märkligt resonemang från en musiker. Har hållit på med musik själv tidigare och kan inte alls känna igen ett sådant resonemang. Det jag däremot märkt är att musiker gärna köper väldigt dyra instrument, eller åtmintone drömmer om att göra det. Men pga denna prioritering tror jag knappast att en musiker tycker att en anläggning för 5000 skulle vara bättre än en för 50000. Hade förresten besök av två musiker för ett tag sedan. De blev väldigt imponerade över att man kunde höra vad musikerna spelade på skivan vilket de inte kunde göra hemma hos sig själva på samma sätt. En av dem har i denna stund börjat spara till en bättre stereo... |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 17:43:34
|
Har han verkligen hört en anläggning av high-end klass?? Jag tycker att det är såååå mycket mer givande att lyssna på en anläggning där man hör vad musikerna vill uppnå med sitt spelande! Jag lyssnar en hel del till solopiano och där kan man snacka om stor skillnad mellan budgethifi och bättre grejer! Nu lyssnar jag på pianot "live" och hör vad pianisten vill ha fram: klangen, nyanseringen, känslorna osv. Kanske han bara är avundsjuk och slår ifrån sig ? |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 18:04:04
|
Fredde: Han anser musiker som säger så, spelar klassisk och är stora snobbar.
Snutten: Jag hoppas du menar live inomhus. För live utomhus låter inte särkilt bra, eller man kan inte få det så himla bra. en perfekt liveinspelning utomhus är ju inte lika med perfekt ljudåtergivning. |
Min fotosida på flickr
|
|
|
fredde
Member
328 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 18:08:50
|
quote: Fredde: Han anser musiker som säger så, spelar klassisk och är stora snobbar.
Hmmm... de jag hade besök av spelar bl.a hårdrock och är studenter... |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 18:24:39
|
Japp jag menar inomhus. klassiskt solopiano spelas inomhus på konserter i 95% av fallen. |
Edited by - Snutten on 2003/04/15 18:25:21 |
|
|
tonne
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 19:12:09
|
Men vem bryr sig om vad din arbetskamrat tycker? Inte jag ialla fall. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Det tycker inte jag. Vem har rätt?
Din syn på sexproblematik är vi inte intresserade av här. Timbre |
// Tönne |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 21:38:45
|
Toone! Ditt inlägg kan kallas för diskriminerande! Förstår inte heller vad detta forum har med homosexuella att göra? Visserligen så lyssnar de också på musik, men det var nog inte det du menade eller hur! Moderatorer släng ut Toone! Kenth
"lyssnar gärna på musik med homusexuella utan att själv vara det" |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 22:08:12
|
matså, bjud hem din arbetskamrat på ett par koppar kaffe och lite kakor. Sedan är det bara att placera honom framför anläggningen, så borde problemet vara löst - såvida han inte tillhör den trångsynta skaran som förnekar fakta. |
Objektivist |
|
|
luminox
Member
171 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 22:34:22
|
Han kanske är tondöv? |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 22:55:43
|
Det är sjukt. Jag spelar själv musik i ett band och är den ende Hifi-intresserade i bandet. Och när vi nyligen mastrade vår senaste demo så var dom andra i bandet lite missnöjda med basljudet i deras usla micro-anläggningar där hemma, medans jag (som har en hygglig stereoanläggning för ca 35000kr) tyckte det lät bra och hyffsat fylligt med bra botten, dom tyckte det lät bumligt och att basen tog överhanden och jag tvingades gå med på deras ljudkompromiss. Det blev till att mixa om lite lågbasinfo. Man hade lust att säga: "Ni som inte har anläggningar som klarar av att leverera hela registret någorlunda ärligt kan ju lika gärna skita i att yttre eran åsikt!". Sån blir jag när jag blir irriterad.
|
|
|
Daffyd
Member
319 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 02:36:39
|
Bliss: håller med dig, men skit inte i andras åsikter, det är ju det som får forumet att funka. Utbytet av åsikter |
Den enda dumma frågan är den som inte ställs. |
Edited by - Daffyd on 2003/04/16 02:38:16 |
|
|
Topic |
|