HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Canton LE 109?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Coming Soon
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/14 :  20:05:15  Show Profile  Visit Coming Soon's Homepage Send Coming Soon a Private Message
Är detta bra högtalare?

Coming Soon
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/14 :  23:52:20  Show Profile  Visit Coming Soon's Homepage Send Coming Soon a Private Message
http://www.canton.de/www/content/index.php4?jmp=3,312,le109,1&flash=1&lng=se&cntry=de
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/04/15 :  00:03:17  Show Profile Send orthanc a Private Message
Se till att lyssna på den och skapa en egen uppfattning. Det är ändå du som skall vara nöjd med den. Vi alla har inte samma smak och uppfattning vad som är bra och dåligt. Det jag skulle kunna gnälla på är väl att diskanten saknar lite detaljer men bra mellanregister enligt min mening. Men skapa en egen uppfattning, ut och lyssna.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/15 :  10:44:26  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hej

Kör själv med Canton RC-L, men där är väl en hel del kvalitets skillnad! Ergo serien ligger ett steg över! Sen är där karat serien, som även ligger ett steg över! Har aldrig själv lyssnat på dom, men varmare eletronik är nog att rekommendera, eller vare fall varmare kablar! Du får höra dig fram på nätet och även med dina öron! Var bor du?, vi kan kanske tipsa om butiker, som har dom hemma!

På Tyska! : http://www.canton.de/www/content/index.php4?jmp=3,300,,4&flash=1&lng=se&cntry=de&pos=60

Edited by - marcus_ec on 2003/04/15 10:49:35
Go to Top of Page

Coming Soon
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/15 :  13:24:49  Show Profile  Visit Coming Soon's Homepage Send Coming Soon a Private Message
Halmstad..
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/15 :  15:36:06  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Vilken i Halmstad trakten säljer Canton
Go to Top of Page

Coming Soon
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/15 :  17:14:04  Show Profile  Visit Coming Soon's Homepage Send Coming Soon a Private Message
ingen..såg dem på internet :D
jag bara frågar lite vad som är bra och inte bra, jag kan ingenting om hifi..
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/04/16 :  12:27:55  Show Profile Send JesseX a Private Message
Har själv Canton LE 109 och är helt nöjd med dem. Det handlar nog mycket om hur petig man är. Det är ett par ordentliga bra "vanliga" högtalare. Mellanregistret är bra och basen är rejäl. Diskanten är också bra enligt min uppfattning men det går säkert att hitta något vassare om man nu vill betala mycket mer.

Högtalaren säljs på Apparat.se där jag själv köpte den. Den är betydligt billigare där än i hi-fi butiker. Dessutom ingår hemtransporten vilket ju inte är helt fel.

Om man är en extrem audiofil vill man säkert köpa någon värsting-högtalare med extremt detaljerad återgivning. Kruxet är bara att för att få valuta för pengarna krävs att övrig utrustning också ligger i samma prisklass. För en anläggning i det som brukar kallas för nedre mellanklassen är Canton LE 109 ett utmärkt val.

I sin prisklass är Canton LE 109 ett mycket bra val. Möjligen skulle Wharfedale Emerald 97 kunna vara ett bra jämförelseomjekt. De flesta övriga modeller i prisklassen är dyrare utan att ge så mycket mer i fråga om kvalitet. Vill du på allvar få bättre ljud får du räkna med att betala mer än 10.000 kr.

Själv kör jag dem tillsammans med HK 670 och en Rotel C951 CD-spelare.
Med kablar och allt skulle butikspriset ligga på drygt 20.000 kr.
Någon "hi-fi entusiast" (=prylbög) är jag absolut inte. Mitt intresse är musik och prylarna ser jag som en bisak. Något jag dock vill rekommendera är dock CD-spelare med HDCD-processor. Det ger en roligare ljudbild. Många av de skivor som ges ut idag har HDCD och det ger en extra boost åt ljudet.


Go to Top of Page

Coming Soon
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/16 :  14:49:07  Show Profile  Visit Coming Soon's Homepage Send Coming Soon a Private Message
hmm..
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2003/04/16 :  18:50:54  Show Profile Send Piggen a Private Message
Ljudcenter säljer Canton. Var där för någon månad sedan och lyssnade på RC-A och något ur Karat-serien. Vet inte om dom har 109:orna hemma, du får kvista dit och kolla!

/Johan

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Obizzz
Member

76 Posts

Posted - 2003/04/16 :  20:20:27  Show Profile Send Obizzz a Private Message
Har själv ett par Canton LE-107 (modellen under i prisklass sitter samma element i fast inte lika många :)) och jag är nöjd med dem kör dem tillsammans med en Nad C350 och en Cambridge Audio D500SE samt suprakablage tycker det är en vettig anläggning för priset (runt 15 000 totalt) går väl att få lite billigare kanske. Köpte allt nytt fast inte samtidigt körde med en bärbar cd spelare som temporär lösning till för några veckor sedan men mmmm vad D500SE gjorde skillnad :)
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/04/17 :  10:12:43  Show Profile Send bjarne a Private Message
Gillar man ljud åt cantonhållet är LE109 bland det absolut mest prisvärda som finns överhuvudtaget - köpt via nätet vill säga. Sedan kan man ju ha högre krav förstås, men då kostar det också. Men - Köp inte olyssnat!!!
/bjarne
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000