HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gardiner i mängd....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

perper
Member

64 Posts

Posted - 2003/04/15 :  00:51:31  Show Profile Send perper a Private Message
Provade efter tips från olika håll att dämpa väggen bakom TV/högtalare för att få ett bättre ljud. Jag var dock skeptisk att ett litet tygskjok skulle ha någon större effekt.... satte upp två spikar och ett snöre och började hänga upp lite gardiner (tjocka tunga plyschgardiner). En gardin=liten effekt två=lite mer (diskanten blev "lugnare"), riktigt bra blev det först när jag hängt upp 7 gardiner på varandra... Allt ljud lät bättre och till och med att samtala i rummet lät bättre (hm, det sista låter kanske lite skumt). Köpte in gardinstång och satte den första på den och innanför denna hängde jag resterande tyg på en mindre träregel. Det enda ställe som jag numera (från min lyssningsplats) kan höra otrevliga ekon från om jag tex klappar i händerna är ett litet hörn just vid dörröppningen. Skall nog ge mej på att dämpa denna del också men lite knepigare ställe att sätta upp saker på, kanske något diagonalt över hörnet, hylla???.
Kan verkligen rekomendera att dämpa rummet som liksom jag bor i betongbostadsrätter och vill ha ett alternativ till att sälja den... men jag kanske ändå är den ende på detta forum som inte redan vet om vikten av dämpning.....

Tar gärna emot tips på lämplig "hörndämpning"... är det uppe i hörnet som är bästa stället?

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/04/15 :  08:04:46  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Allt ljud lät bättre och till och med att samtala i rummet lät bättre (hm, det sista låter kanske lite skumt)."

Det låter inte det minsta skumt. Det är dock någonting som många restaurangägare borde få lära sig. En god akustisk miljö gör att tal låter mycket tydligare och man slipper anstränga öronen för att höra vad som sägs.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/15 :  10:17:05  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Magnuz, här tar du upp en intressant grej kring restauranger. Om du går in på ett ölhak så finner du ofta att det är en väldigt ekande miljö och man måste stå och skrika för att kunna prata med andra. Akustiskt sett kallas det för den s k "partyeffekten". I en resaturang där maten står i centrum är det mycket oftare mer ombonat och kortare efterklangstid.

Jag tror att restaurangägarna inte är helt medvetna om det, men jag tror att vissa vet det. Det är nämligen oftast så att ölförsäljningen blir mycket högre när folk inte kan prata med varandra. Man dricker mer helt enkelt! Alltså är en skramlig miljö att föredra för restaurangägaren av ekonomiska skäl. Det lilla fåtal som inte gillar buller men kunna prata med varandra går till andra ställen, ställen som kanske inte har lika stor partystämning och raggningsfaktor. Så skramliga ställen drar ändå mycket folk eftersom det är mer "fest" där.

Men varför ska de ha så in i h-e dåliga ljudanläggningar, som mest baara spyr ut distorsion?

En del spekulationer, men en del "sanning" också.


/Johan



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/04/15 :  10:33:25  Show Profile Send KC a Private Message
Off topic, men intressant.

Man kan viss förståelse för ölhakens vilja att ha en bullrig miljö,
precis som du skriver Knoppen. Men vad jag har väldigt svårt att förstå
är när det används av restauranter, ivf. av de lite finare slagen.
För ett par år sedan var flera av de fina eller innerestauranterns inredda
på ett extremt "spartanskt" sätt, i princip som att sitta i ett badhus (jag vet inte
om detta var ett Stockholmsfenomen, eller om det kanske har försvunnit nu).
Resultatet var att det i princip inte gick att tala med varandra. Många
gånger kunde man höra precis vad som sades vid ett annat bord, men inte sitt
egna. Jag gick aldrig tillbaks till nåt av restauranterna, men jag kan tänka
mig att den stora massan gick tillbaks gång på gång. En modern inredning och
det faktum att det var ett inneställa lockade mer än den katastrofala akustiken
gjorde för att hålla dem därifrån.
Go to Top of Page

perper
Member

64 Posts

Posted - 2003/04/15 :  11:30:54  Show Profile Send perper a Private Message
Ja, nog var ni lite offtopic kanske.... men är själv också precis lika less på dessa ekande lokaler där du rent blir trött av att konversera med någon, mera sällan men lika jobbigt är ställen där det känns som att prata i en säck. Uteställen har (undantagslöst?) ett riktigt dåligt ljud och spelar alltid ovanför distgränsen eller också är någon högtalare spräckt eller liknande. Konserter är även det ett sorgligt område även om det tillviss del kan ursäktas av de oftast snabba uppmonteringar som krävs.
Tillsist: inga tips på min ursprungliga fråga? dämpat Tv/högtalarvägg inget på soffväggen. Kortsidorna: ena sidan långt fönster dock rättså fylld med dämpande gardin, motstående vägg (där jag tycker mig höra lite ekon från ena hörnet) blir det bra effekt att sätta en matta eller liknande mitt på väggen?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000