HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare till JmLabs cobolt signature
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/04/08 :  14:43:21  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Jag är på jakt efter en ny / alt bättre begagnad förstärkare som skall passa till mina ny inköpta högtalare (JmLabs cobolt 816 signature). Högtalaren är relativt ljus och väldigt luftig, till detta har jag Audioquist högtalarkabel midnight blue +.

Jag hade tänkt att lägga ca 10.000 kr + - beroende på vad det finns för kul. Mina tankar går åt någon förstärkare med lite värmare ljud som gärna har sin styrka i mellanregister (lyssnar mycket på akustisk musik).

Vad tror ni om Arcam A75, Primare I20, Audio Analoge ?, Densen ?, alt en begagnad Copland. Finns det något annat jag glömt bort som jag absolut inte bör glöma bort.

Idag drivs det via en TEAC cd-spelare 4500 med en Audio Alchemy d/a omvandlare, och en tanke är att eventullt lägga lite mindre på förstärkaren för att kunna göra ett byte på Cd-spelaren också.
Hjälp mig tack!

Paulm
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/04/08 :  16:22:18  Show Profile Send Paulm a Private Message
Försök med Holfi. Har själv en Holfi Integra. Kostar ny nu
cirka 15000, men har sett begagnade för cirka 5-6 tusen på
hifimagasinet.com.
Har ett varmt och mycket musikaliskt ljud.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/04/08 :  16:38:31  Show Profile Send Neon Park a Private Message
En Edison 60 kanske kunde vara något och då lär du få en hel del pengar över har sett dom beg.för runt 4' och till det kanske en Copland 266 jag såg en sån på www.esoterisk-hifi.se för under 6'.
Lycka Till
Mvh
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/04/08 :  20:28:03  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Esoterisk verkar ha en massa kul saker, holfi lät intressant men jag kan inte komma överrens med mig själv om jag gillar designen eller inte.

Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/04/08 :  22:41:18  Show Profile Send desoto a Private Message
Sig själv är nog den person det är lättast att komma överens med, så gör det! = )

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

torden
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/04/09 :  10:37:01  Show Profile Send torden a Private Message
lindbergmamlmoe: Jag har samma "problem" som du. Jag sitter på ett par Cobalt-stativare och ska uppgradera till ett par 816 och köpa en tvåkanalare. De som jag är sugen på är S.A.T Amplifix, Acram A75, Primare I20b eller Linn (försteg+slutsteg). Har dock ej varit ute och provlyssnat än, det får bli under påsk! Risken är att Cobalt är väldigt kräsen vad gäller kringutrustning och att man måste hitta en varm förstärkare, kanske tom en rör.
Hör av dig om du hittat ngn pärla till cobalt som du ´kan rekommendera!!
Mvh, Mikael
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/04/09 :  12:47:50  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Jag kan varmt rekommendera cobolt signature 816 annars tror jag att du kan få ett ganska bra pris på vanliga 816 samt 826 då dessa modeller kommer att utgå. Personligen tror och tycker jag att det kan vara värt mellanskillnaden att köra på signature modellen.

Tyvärr verkar det inte hagla in några tips på lämpliga förstärkare, men det är väl bara att hållå ut och ge sig ut i djungeln själv.
Go to Top of Page

PP
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/04/09 :  16:02:28  Show Profile Send PP a Private Message
Själv är jag mer än nöjd med Musical Fidelity till mina electror. Känns som att de behöver matas med något varmare och "köttigare" än ex. arcam och liknande.

::: Helt grön på området :::
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/04/09 :  21:19:04  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Vilken förstärkare är det du har av Musical Fidelity och vad ligger en sådan på?

Jag gillar verkligen designen på både Primare I20 och Thule A100 men jag har inte lyssnat på dessa, tror ni att någon av dem kan fungera ihop med mina JmLabs cobolt 816 signature?
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/04/15 :  09:39:47  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Finns här ingen som kan ge mig lite tipps på lämpliga förstärkare till ett par JmLabs cobolt 816 signature. Jag planerar en uppgradering med i första hand en förstärkare (ca 10.000 kr) samt en Cd spelare i nästa läge.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/15 :  10:38:25  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hej

Vincent tror jag hade passat dej! Ger ett mjukt ljud och kraft för pengarna!

http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Vincent/Vincent.htm
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/04/15 :  10:58:15  Show Profile Send Soulman a Private Message
Har inte lyssnat på dina högtalare så jag vet inte hur de låter. Men det jag har hört av Arcam A75 och Primare I20 (fast det var nog A20 jag hörde..) så låter ingen av dem speceillt varmt... Audio Analoge borde nog i så fall passa bättre. Mjukt ljud med mycket detaljer och påtaglig värme. Men aldrig vasst. Låna hem och prova kanske??

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/15 :  11:21:51  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har lyssnat på vanliga cobolt(ej signature) och det som dom lät bäst med var Holfi, audio analogue och muscial fidelity. Du behöver en cd och stärkare som är så långt ifrån ljust och analytiskt som möjlgit, om du vill slippa en påträngande diskant. Då är det holfi, Musical Fidelity och Audio Analogue som gäller.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/04/15 :  11:45:32  Show Profile Send poppen a Private Message
Sentec m30. ( Vansingt bra rör förstärkare ) Tror att det finns ett par begagnat på Sontec odengatan 100 Stockholm.

Ring o8- 31 30 32.

lycka till.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/04/15 :  12:26:11  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej

Jag körde mina cobalt med Electrocompaniet slutsteg och deras värme balanserade ljudet i
JMlabbarna. EC har trevliga integrerade som i begagnatprisklassen bör passa. De modeller
som kunde hittas begagnade är ECI-2 och ECI-3. Själv köpte jag ett AW-100 slutsteg för
6500 kr.

Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000