HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på rörslutsteg...??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/04/15 :  10:02:18  Show Profile Send Zombie a Private Message
köp mina Quad II

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/15 :  10:05:27  Show Profile Send Timbre a Private Message

Kanske så EAR, men har du läst den här...

http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?536

Där har vi ju han Paravicini med...
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/04/15 :  10:05:59  Show Profile
Pjotre: Eftersom jag ligger före dig (hehe...) och har både testat och ägt rörsteg, så skulle jag avråda från rör rent generellt. Hur jag än försökte så vart jag aldrig riktigt nöjd. Never mind att basstödet inte räckte till, så var det detta med bias hela tiden. Ja jag vet det går bevisligen att få till det. LAMM, Audio Research, EAR och Audion 300B - samtliga får anses vara bra. Jag har ägt Audio Research monoblock (V-140) och haft ett par Audion 300B hemma för test. Audion var trevligare och en något bättre stabilitet... Sedan är det svårt att få ett rörsteg riktigt riktigt tyst.... Microfoni säger jag bara...

Men om du nu skall till och köpa något så köp något riktigt känt - annars skulle jag avråda å det bestämdaste !!! Glöm inte att rörsteg kräver mycket mera underhåll än ett transistorsteg, för att inte nämna rörbyten...
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/04/15 :  10:07:20  Show Profile Send jajo a Private Message
Audio Silver night är en stereoförstärkare. Visst är 15000:- billigt för den? När jag har skaffat mig en magnetstabb så sätter jag upp den som nästa inköp.
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/04/15 :  10:23:27  Show Profile Send EAR a Private Message
Ja nu har jag läst artikeln Timbre.Bat tror jag är mycket bra.
Jag förmodar att du tänkte på jämförelsen med EAR M 100 som är single end transistorsteg och inte rörhäckar
Mats
Ps Håller med Bamsefar om att man skall köpa något känt märke



Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/04/15 :  10:34:58  Show Profile Send jajo a Private Message
Mikrofoni i rörsteg är ett mindre problem. Det är nog bara psykologiskt. Men har man fått det på hjärnan så använd någon bra dämpare. SD eller Base Tech. OM rörbyten kan jag säga att jag har haft min Audio Innovation 300 i 12 år och bara bytt rör en gång. Den var på service förra året och då krävdes inget rörbyte.
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/15 :  12:54:17  Show Profile Send Timbre a Private Message


"Jag förmodar att du tänkte på jämförelsen med EAR M 100 som är single end transistorsteg och inte rörhäckar"

Rörimperiet slår tillbaka...
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/04/15 :  13:43:20  Show Profile Send EAR a Private Message
En liten kommentar om rörhäckar Timbre.Så här skrev personen till mig när han lyssnat hemma hos sin kompis med Infinity renässans 90 högtalare.
Det är det ena av paret av mina EAR som är sålda så nu har jag bara två rörslutstegInte dåligt för två 20 år gamla rörhäckar


Jag måste få säga att det var en upplevelse, mycket
possitiv. Dom drev Infinity högtalarna utan några större problem(och dom är
väldigt kräsna). Jag är hitintills väldigt nöjd och ser verkligen fram emot
att få lyssna på dom i lugn och ro hemma i min miljö med Rega´n. Givetvis
fick man stå ut med kommentarer som "så är det i rörvärlden, mer meka en
lyssna" men det var någon(krellfantast) som faktiskt nämnde att han var
förvånad över hur bra dom drev högtalarna. Jag får väl motvilligt hålla med
honom om att hans utrustning är något snäpp bättre i dynamiken och hänger
med lite bättre i "snabb" musik, men så bringar den väl också ett nypris på
minst 280k... Slutsatsen är iallafall en mycket nöjd ägare.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/04/15 :  14:04:02  Show Profile Send pesa a Private Message
Pjotre,
Bamsefar har en poang med det pill i maskinerna som ror kraver. Jag vet att Du a det bestamdaste inte vill "rora" (he-he) till det geonom att oppna chassin m.m.

Ytterligare en tanke kan vara att satsa pa ett ror-forsteg och lagga in det i Ditt system som Du har idag (Du kor val fortfarande S1'an som forsteg). I ratt kombination kan det ge Dig mycket luftighet samtidigt som Du kan behalla tajt botten.

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/04/15 :  14:10:58  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Okej, vad är det som måste pillas med i en rörförstärkare då??? Byta rören en gång var tredje år kan jag ju muta någon vänlig själ att göra...
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/04/15 :  14:16:30  Show Profile Send Jonas a Private Message
Jadis kanske har någon passande modell? Är väl tämligen ofarligt att köpa med tanke på andrahandsvärde od. Kanske inte lika säker som AR, men ändå?

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/04/15 :  14:32:49  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Pjotre!

I denna prisklass är det endast AR som gäller tycker jag.
Esoteric hifi i Uppsala har säkerligen en hel del begagnat för dessa pengar.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/04/15 :  14:43:23  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hur står sig tex. EAR mot AR?? Någon som jämfört?
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/04/15 :  15:28:09  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Pjotre!

Valde själv mellan AR och EAR, tyckte bäst om AR som dels är "snyggare", har bättre andrahandsvärde samt mindre "blöt" bas.
Har haft TVA 10 samt M200:or från MA tidigare, det är samma konstruktör Tim P till dessa och EAR, dessa var/är mycket bra också.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/04/15 :  15:34:24  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Oki, tack Majjen!

Jakten går vidare....
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/04/15 :  15:37:38  Show Profile Send mace a Private Message
Mmmmmmmmmmmm,,,,CROFT

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/04/15 :  15:39:02  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Mace!

Du menar väl Lara Croft eller hur?
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/04/15 :  15:40:47  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Vad är Croft fnått??
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/04/15 :  15:51:18  Show Profile Send B Peter a Private Message
"Vad är Croft fnått??"

Det är Ken Kesslers kärleks-/hatobjekt. :-)

Kärlek: Ljudet
Hat: Utseendet.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/04/15 :  15:56:30  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Någon länk eller liknande så man kan få se på eländet... ;o)
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/15 :  15:58:39  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Paravincinis prylar är väl de där gräsliga sakerna som ser ut som Dame Ednas glasögon?

.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/04/15 :  16:05:41  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag har för mig att Paravicinis vision om V20-förstärkaren var att den skulle se ut som en bilmotor...

här är länk till en äkta Ken Kessler-recension om Croft:

http://www.eminentaudio.dabsol.co.uk/Frontier/CrftReviews/Reviews/Vitale2.htm
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/04/15 :  16:11:01  Show Profile
Valves vs Solid State, dvs. rör mot transistor:

En transistorförstärkare kan man köpa och i princip glömma bort.

En rörförstärkare kommer att behöva få sin BIAS justerad relativt ofta. Det finns konstruktioner med auto-BIAS men jag har fortfarande inte sett en verkligen fungerande sådan (alltså som jag är nöjd med). Sedan har man en tjongestor transformator inkollad (såvida man inte kör OTL) mellan rören och högtalaranslutningarna på slutsteget. Och det är här, i denna trafo, som man normalt verkar finna de riktigt stora skillnaderna. ARC (Audio Research) är ruggit bra på detta område, vissa andra borde lära sig.

Men visst, det finns undantag. EAR tror jag säkert klarar av det. Men varför ???

"Varför ta risken att stå där och fundera på vilka rör skall jag byta till nu, eller det kanske blir bättre om jag byter mina amerikansak 6922 småsignalrör till den senaste hypade (?) ryska versionen ??? Eller undrar om VAIC 300B är bättre än ett par ursprungs 300B. Och 6550, undrar om man inte skall byta till ett par andra kompatibla - det skall ha kommit någon ny rysk version som iofs kräver annan bias men va 17on jag kan skruva lite och se om det blir bättre..."

Frågan kan också ställas såhär: På ARCs "Reference" slutsteg, 600:orna, så måste man alltså trimma BIAS manuellt, och det enligt rekommendation från ARC (om jag minns rätt - jag hade de här monstren hemma en gång i tiden och gurka säger jag bara!) varannan vecka... Och beroende på elnätets kondition så får man olika effekt osv....

Inge illa om rör, men man måste vara bered på att "pula lite"...
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/04/15 :  19:21:37  Show Profile Send Bland a Private Message
Jag kan bara dela bamsefars åsikt, det är ett pulande med rörsteg. Det är bias och olika rörfirmor (låter olika) och rörens konstruktion. Jag har ägt några rörsteg men tröttnade när mitt fina arc steg (classic 60) small. Ett rör hade gott och reparationen med rörbyte kostade mig ca 10-12tusen. Det är inte, Pjotre, bara byta rör vart tredje år. Du bör ha lite koll på hur många timmar steget har gått. Det bästa är att skriva upp hur många timmar steget står varje gång. Ju fler rör ( mer watt) desto större bekymmer. Om man har ett stort steg (200w) med 8-10 slutrör, per kanal, behöver man en "rörmätare" så att man kan mäta varje rör för att se vilken kondtion rören är i. Om ett rör går kan det smälla. Alla företag säger att det inte kan hända men.............

Det är pyssel med rör. Om man vill rör bör man lära sig att sköta steget. Eller skaffa sig ett litet rörsteg med några få watt och lättdrivnahögtalare. Då är rör kul. Men om du vill ha rör köp ARC. Ett av de företagen som har bidragit till att skapa begreppet high end och ARC låter alltid bra.......
Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2003/04/15 :  20:22:49  Show Profile Send Thor a Private Message
Måste bara få komma med lite kommentarer här. Jag har haft mina Audion Silver Night 300B PP monoblock sedan -97, och inte behövt göra ett jota åt dom, inte ens ett rörbyte. Att påstå att alla rörförstärkare behöver en massa pill med bias etc, är bara skitsnack.

Jag förstår inte heller hur ni kan tycka att det är en nackdel att det finns olika rörtillverkare, personligen tycker jag att det är en stor fördel. Det innebär ju bara att det finns ett lätt sätt att upgradera förstärkaren på, köp en uppsättning lite exklusivare rör och plugga i, så har du en helt ny förstärkare, försök göra det med transistorförstärkare...
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000