HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Planerat stereoköp, hjälp sökes!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PenPusher
Member

51 Posts

Posted - 2003/04/14 :  15:48:06  Show Profile Send PenPusher a Private Message
Funderar starkt på att köpa ett helt nytt stereosystem då jag lämnar barndomshemmet. :) Prislappen är tänkt att hamna mellan 20'-35'kr. Jag har på förhand intresserat mig en del för Arcams A75 plus och Rotels RC03+RB03 el. RA02. I sådana fall med "tillhörande" cd-spelare (Arcam CD72T resp. Rotel RCD02).

Som högtalare ligger "Linn Katan" bra till, även fast jag hört att dom behöver en hel del kräm och att basen är i det svagaste laget. Hur många watt är rek. till dessa?

Jag är även lite svag för Audio Analogue, är det något att ha och vilka cd-spelar matchar bra?

Jag är givetvis intresserad av hurvida jag tänkt helt galet eller ej? Är högtalaren helt fel matchad? Osv, osv. All kritik och tips tas gladligen emot.

Nu ska jag bara boka tid med X-ray (för att du inte ska bli kluven, så är det jag som är Linas pojkvän :)), för att provlyssna Arcam.

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/14 :  16:43:31  Show Profile Send Ayn a Private Message
Köpte själv förstärkare för inte alltför länge sen. Lyssnade på Cambridge Audio A500, Arcam A75 och en...Onkyo-sak tror jag det var. Onkyon gick bort direkt. Jag TRODDE även att CA:n skulle gå bort utan vidare eftersom den låg en prisklass ner, men jag tyckte nästan att den gick som segrare ur den duellen ur vissa aspekter!

Visst, A75:an återgav musiken på ett lite mer...äkta vis, men det var mer glädje i A500:n!

MEN, när jag så hade lyssnat på dessa två ett tag togs det in en beggad Linn Majik. När jag hade lyssnat på den var det inte något snack om saken, den tog hem spelet utan några som helst besvär. Nyrenoverad och fräsch fick jag den för 6000, medan Arcamen kostade runt 7000 om jag inte minns fel.

Jag rekommenderar att leta runt efter en beggad Majik, eftersom du inte verkar ha något emot Linn De är rätt lätta att få tag på, och enormt prisvärda.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

PenPusher
Member

51 Posts

Posted - 2003/04/14 :  16:48:29  Show Profile Send PenPusher a Private Message
Var det den "vanliga" A75 eller Plus modellen du lyssna på? Det ska tydligen vara en väldig skillnad (Plusen är mer som A85:an)..

Vad rek. du för CD-spelare till Linn stärkaren?

Edit:
Majik verkar gå lös på runt 4500-5000 kr på hifimagasinet. Kan man provlyssna Linn stärkare i Stockholm?

Edited by - PenPusher on 2003/04/14 16:51:16
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/14 :  17:07:20  Show Profile Send DasIch a Private Message
Skall du köpa nytt vill jag - som vanligt - rekomendera Katan och Classik. Lyssna på dem och jag vågar nästan lova att du kommer glömma det där med effekt. Basen tycker jag inte är speciellt dum i högtalarna heller. Tight, detaljerad och faktiskt inte så svag. Fast det resultatet beror givetvis en del på rummet. Jag kan tänka mig att basen upplevs tunnare i större rum.

Objektivist
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/14 :  17:09:18  Show Profile Send Ayn a Private Message
Det var den vanliga tror jag. Det ska bra mycket till om A75+ spelar bättre än Majik dock

Jag tror att en Arcam CD62 kan vara ett bra köp till Majiken. Har haft CD92 på hemlån och det lät...angenämt. Sen vet jag att Rotel ska göra ett bra jobb ihop med Linn-prylar också, har inte hört själv men det är nog inte en så tokig ide att testa.

I Stockholm finns det High Fidelity som säljer Linn, de lär ha Majik-stärkare inne.
OBS att Majiken finns i olika utföranden, mest markanta skillnaden då att det finns versioner med och versioner utan phonoingång. Har inte full koll på vad motsvarande skillnad i modellbeteckningen är, men jag TROR att den med heter "Majik-P" och den utan heter "Majik-L". Den med brukar kosta nån tusing eller två mer, å andra sidan är det ett riktigt fint phonosteg som du lär ha mycket glädje av om du överhuvudtaget funderar på att spela vinyl.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/14 :  17:11:46  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ja, jag funderade på att nämna Classik+Katan-kombon, men tänkte att DasIch nog skulle göra det hursomhelst...

Go to Top of Page

PenPusher
Member

51 Posts

Posted - 2003/04/14 :  17:14:38  Show Profile Send PenPusher a Private Message
Har sett att de finns en Majik-I.. Linn Genki el. Mimik är inte bra eller? Tänker på synergieffekten! :)

Edit:
Är inte intresserad av en allt-i-ett lösning, vill kunna uppgradera individuellt. Eller Classik och Classik-K olika produkter?

Edited by - PenPusher on 2003/04/14 18:29:37
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/04/14 :  17:15:58  Show Profile Send Jadde a Private Message
Köpte min Majik I beg för 4000kr, med phonosteg. Låter helt suveränt! Trotts att den bara har 33watt spelar den betydligt livligare och med bättre pondus än min gamla Thule IA150B (med rätt högtalare vill säga)

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/14 :  18:07:58  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jo, Genki och Mimik är bra...

Genki ligger väl en prisklass upp dock, ny går den på 16500 och begagnad är den dels inte så jättelätt att få tag på (såvitt jag vet iaf), och dels inte så billig att den går under 10000 tror jag...

Mimik brukar man iofs kunna få rätt billigt. Har sett flera annonsörer som säljer Mimik-spelare för runt 3-4000. Jag har inte hört Mimik själv, vet bara att Genki ska spela skjortan av den...å andra sidan spelar Genki skjortan av rätt mycket

Mimik är bra och/men har varit med ett tag. "Och" pga att den bevisligen håller måttet om den fortfarande är med i leken..."men" pga att utvecklingen går rasande fort vad gäller CD-spelare, och vad som var top-of-the-line för 5-6 år sen är betydligt mer slätstruket jämfört med dagens spelare i samma prisklass. Jag har en känsla av att herr jajon kan ge dig mer info om hur bra Mimik är...

Go to Top of Page

PenPusher
Member

51 Posts

Posted - 2003/04/14 :  18:32:18  Show Profile Send PenPusher a Private Message
Jo, men om jag får en Majik för 4-5kkr beg. kan jag gott lägga ut mer på cd-spelaren och ändå hålla mig till min budget. Hur ser beg.marknaden ut för Linn Katan, går de att hitta?

Edit:
Enda problemet med Linn elektronik är att dom, enligt min mening, är i det fulaste laget...

Edited by - PenPusher on 2003/04/15 13:16:09
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/04/14 :  18:53:36  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Enda problemet med Linn elektronik är att dom, enligt min mening, är i det fulaste laget..."

Och jag som just tänkte skriva att Linn-prylarna i alla fall är snyggare än det mesta... Lustigt hur olika smaken kan vara. Vad gäller ljudet är jag inte särskilt imponerad av vare sig Mimik eller Majik.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/04/14 :  18:55:07  Show Profile Send rolandm a Private Message
A75 Plus har fått fina testresultat utomlands, klart mer livlig än A75:an - om man ska tro testerna. Roksan Kandy, Myryad Z, Exposure 1010 och Rotel 1060 är andra som brukar rekommenderas i detta fält. 1060:n fick lysande resultat i Hi-Fi & Musik februari 2003. "Det första som slår en är med vilken pondus och kontroll Rotel spelar. [...] Rotel har en lagom och snygg portion värme som gör lyssningen väldigt behaglig. Ett område där Rotel excellerar särskilt är basförmågan. [...] Allt presenteras vidöppet och med en detaljrikedom som känns mycket naturlig. Stereobildens utmärkta fokus och klangrealismen bidrar ytterligare till den vitala och mycket levande känslan."

Detta med CD spelare är intressant, och helt klart tillhör Rotel RCD-02, Arcam CD72T och Myryad Z den absoluta toppen (enligt tester i bl. a. What Hi-Fi och Hi-Fi Choice). Rotel och Arcam brukar anses som slagkraftiga och väldigt rytmiska, men Rotel har fått lite kritik för något ljust och vasst ljud, Arcam har fått kritik för lite grovkornig återgivning. Myryad Z spelar inte lika framfusigt, men beröms för ett välbalanserat och harmoniskt, välupplöst ljud med bra känsla för "timing".

Myryads Z-serie är jag personligen väldigt frestad av.
Audio Analogue är trevliga mjukgörare av musik. Arcam A75Plus kanske är "den gyllene medelvägen" mellan Audio Analogue och Rotel? Eller kanske Myryad Z...

Min erfarenhet av Linn är att Linn passar bäst till Linn.

Det finns många högtalare och det är lätt att bli snurrig. :-)
Men det viktiga är, som alltid, dina öron.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/14 :  18:57:51  Show Profile Send Ayn a Private Message
Som sagt, det är lustigt hur olika smaken kan vara...jag håller visserligen med Magnuz om att Linn-prylarna faller mig i smaken mer än det mesta andra på marknaden, men håller absolut inte med om ljudet Jag satt och bara skrattade när jag hade kommit hem och bytt ut min gamla stärkare mot Majiken, det var ju sån skillnad så att det var löjligt. Har inte ångrat mitt köp en sekund.

Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/04/14 :  19:16:30  Show Profile Send n/a a Private Message
Hehe... Vi får fixa nåt kul Alex!

Just nu är det väldigt fult på ljudmakarn, och låter illa gör det med. Men kan du lugna dej nån vecka eller två så är inte det helt fel.. Ska ju bygga om hela butiken ju!

Myryiad är faktiskt urtrevliga, så dom ska finnas med på "short-list:en" också!

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn

Edited by - n/a on 2003/04/14 19:20:38
Go to Top of Page

PenPusher
Member

51 Posts

Posted - 2003/04/14 :  19:20:29  Show Profile Send PenPusher a Private Message
Du med brasch erfarenhet, vad säger du om Arcams A75 plus + CD72T? :)

Edit:
Har all tid i världen, då detta inte ska införskaffas förän höstetid nångång...

Edited by - PenPusher on 2003/04/14 19:22:33
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/04/14 :  19:25:03  Show Profile Send n/a a Private Message
Dom lirar bra tillsammans. Helt klart. Annars e Rotel 1060+1070 jäääävligt kul!

Och onekligen rätt så schhnygga!

//Jonas

Edited by - n/a on 2003/04/14 19:27:31
Go to Top of Page

PenPusher
Member

51 Posts

Posted - 2003/04/14 :  19:27:49  Show Profile Send PenPusher a Private Message
Går RA1060 att få i silver? :)

Edit:
Snyggaste jag sett hittils är Arcam A75 och Rotel RA/RC/RB. Fast RCD1070 var ju inte tokig den heller.

Edited by - PenPusher on 2003/04/14 19:30:31
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/04/14 :  19:31:30  Show Profile Send n/a a Private Message
Jorå. Visst gör den det!

En annan fördel med Rotel e ju att det är grymt med kraft och kontroll... Går att spela rätt så högt. Arcam är kanske lite mer sublima å andra sidan... Men vi får fixa lyssning så får du se vad du gillar bäst!

//Jonas

Go to Top of Page

PenPusher
Member

51 Posts

Posted - 2003/04/14 :  19:38:51  Show Profile Send PenPusher a Private Message
Cool, jag börjar planera ref-cdskivor. :)
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/14 :  19:41:40  Show Profile Send DasIch a Private Message
"Enda problemet med Linn elektronik är att dom, enligt min mening, är i det fulaste laget..."

Vilken tur att elektroniken är innesluten i snygga lådor då!

Nejdå, hemligheten är att inreda rummet efter anläggningen. Då får man den härliga känslan av att grejorna verkligen hör hemma där de står. Jag rekomenderar exempelvis ljusblå tapeter till Linns silverfärg. Katan i lönn matchar bra med bokhyllor i björkfanér, och en stereobänk i svart lack passar också in i bilden. Jo, så är det!

Objektivist
Go to Top of Page

PenPusher
Member

51 Posts

Posted - 2003/04/14 :  20:03:54  Show Profile Send PenPusher a Private Message
Mitt hem ska gå genomgående i matt ek, så då är det kört då!? :)

Edited by - PenPusher on 2003/04/14 20:04:27
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/14 :  20:13:04  Show Profile Send DasIch a Private Message
Om ALLTING skall vara i matt ek, då bör du lägga pengarna på något annat än hifi.

Annars får du helt enkelt köra med svarta lådor, körsbärsfärgade högtalare och textiler som matchar det. Gärna blanka stativ, och en ljus matta som matchar stativen. Lite kontraster är alltid bra.
Hur du än gör så måste du komma ihåg att det är rummet som måste matcha anläggningen, inte tvärtom. Mycket viktigt sånt där. Gör du fel kan det leda till missbruk och andra hemska saker.

Objektivist
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/15 :  09:15:43  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Om du gillar audio analogue så har jag svårt att tänka mig att du skulle gilla arcam A75plus/cd 72t kombinationen eftersom dom spelar helt olika mot audio analogue. Audio analogue spelar "romantiskt" snällt, tillbaka lutat och utan någon driv i basen. Arcam spelar med ett jävla driv, men är också ljusa och har en påfrestande diskant. Arcam har också lite metalliskt ljud, medans audio analogue låter betydligt mer.. ja.. analogt. Audio analogue kan vara jättetrevliga, matchade med rätt högtalare. Arcam A 75plus/cd 72 t är inte särskilt roliga med något, i mina öron. Om du istället skulle gå upp till arcam A85 och cd 82t så får du något som är bra mycket roligare och som låter riktigt bra i prisklassen. Om du inte är beredd att göra det kanske något mitt imellan(när det gäller ljudidealen) kan vara bättre,som t ex Rotel eller Primare?

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/04/15 :  11:05:12  Show Profile Send rolandm a Private Message
quote:
Arcam spelar med ett jävla driv, men är också ljusa och har en påfrestande diskant. Arcam har också lite metalliskt ljud, medans audio analogue låter betydligt mer.. ja.. analogt.

Men beror inte det mer på CD spelaren än förstärkaren? CD72:an är ju känd för sitt driv och för att ha viss grovkornighet i diskanten. Om man kombinerar A75+ med en mjukare CD spelare, vad händer då?

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/04/15 :  11:07:16  Show Profile Send n0p a Private Message
Dasich>> innan du köpte classik/katan hade du chans att lyssna på quad?

Antar att slutpriset på Linn Combon hamnar kring 25 000:- och i den prisklassen får du en komplett Quad uppsättning (99CD-P, 909 och 11L). Jag tror att dessa två kan vara riktigt starka kort.

Har inte haft chans att jämföra de bägge, men jag tror att Quad kan vara strået vassare.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/15 :  11:19:19  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>rolandm

Det är mycket möjligt att det beror mest på cd spelaren. Vad som händer om man kombinerar med en mjukare cd spelare? Förmodligen blir ljudet mjukare, det verkar ju ganska rimligt.. Du får väl låna hem och prova!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000