Author |
Topic |
Jadde
Member
1166 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 12:42:16
|
Det jag främst gillar med Linn (förutom ljudet) är dess kompakta format, tar inte mer plats än ett LP-fodral. SAT och andra apparater är ju så groteskt stora. |
|
|
fredde
Member
328 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 18:36:10
|
Angående Majik så tror jag att du får prova med Katan om det fungerar. Jag tror att det skall göra det men det sägs att Katan skall ha minst ett LK140 för att det skall vara någon mening. Av någon anledning fungerar de bra med Classiken men hur det kan komma sig vet jag inte. Har ägt en Majik och den fungerade bra med både Keilidh och Tukan i allafall!
Angående Mimik säger jag: Nja... Den är visserligen bra för det pris den har idag men med så bra utrustning som Katan skulle i allafall jag inte satsa på en Mimik. Skulle nog rekomentera en Genki, de dyker upp som demoex på tonläget i Göteborg rätt ofta... www.tonlaget.se |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 19:46:56
|
"Dasich>> innan du köpte classik/katan hade du chans att lyssna på quad?
Antar att slutpriset på Linn Combon hamnar kring 25 000:- och i den prisklassen får du en komplett Quad uppsättning (99CD-P, 909 och 11L). Jag tror att dessa två kan vara riktigt starka kort.
Har inte haft chans att jämföra de bägge, men jag tror att Quad kan vara strået vassare."
Tyvär, det blev för omständigt med resor så jag kunde inte lyssna på Quad. Från vad jag läst och hört om Quad tror jag dock inte att jag hade fastnat för det ändå. Inte för att jag tror Quad gör dåliga produkter, utan för att jag tror Linn passar bättre in på det jag vill ha.
Nytt kostar Classik och Katan, med kablar och hela kittet, ~30kkr så det blir väl lite dyrare än Quad uppsättningen. Vilket som låter bäst vågar jag inte säga. Jag vågar mig bara på att säga att det enda jag hittils hört mäta sig med Linn, är Linn - fast jag skulle också bli väldigt förvånad om den uppfattningen delades av alla.
fredde: Det där måste ha sagts av någon som just kopplat in ett LK140 till sina Katan, och som i glädjeyran glömt att det faktiskt lät tokbra innan också. Jag vet själv hur löjligt mycket bättre det blir med ett LK140 till en Classik/Katan-kombo, och att man lätt kan tappa uppfattningen om hur bra det var innan. Man kan dock med säkerhet säga att Katan växer ju bättre elektronik man kopplar in till dem. Det får mig att drömma våta drömmar om Sondek och Klimax tillsammans med de små skönheterna.
|
Objektivist |
|
|
fredde
Member
328 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 19:54:29
|
quote: fredde: Det där måste ha sagts av någon som just kopplat in ett LK140 till sina Katan, och som i glädjeyran glömt att det faktiskt lät tokbra innan också. Jag vet själv hur löjligt mycket bättre det blir med ett LK140 till en Classik/Katan-kombo, och att man lätt kan tappa uppfattningen om hur bra det var innan. Man kan dock med säkerhet säga att Katan växer ju bättre elektronik man kopplar in till dem. Det får mig att drömma våta drömmar om Sondek och Klimax tillsammans med de små skönheterna.
Det är sagt av en Linnhandlare på Takt och ton i Luleå. Och läser man testet på dem i HiFi och musik så känns det som att det ligger en hel del i det. Men det är klart, det beror på vad man menar. Låter gör det nästan vad än man kopplar in, frågan är då bara hur det låter. Mina egna Tukan tycker jag får problem i ett större rum med ett LK85, nu har jag två och aktivt och den extra effekten var väldigt välkommen. |
|
|
fredde
Member
328 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 19:59:28
|
Å andra sidan har jag lyssnat rätt mycket på Keilidh med en Majik i ett mycket stort rum >35 kvardat och faktum är att det fungerade mycket bra. Tror man måste prova olika kombinationer och avgöra själv för att bli klok på detta... |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 20:20:57
|
"Det är sagt av en Linnhandlare på Takt och ton i Luleå. Och läser man testet på dem i HiFi och musik så känns det som att det ligger en hel del i det. Men det är klart, det beror på vad man menar. Låter gör det nästan vad än man kopplar in, frågan är då bara hur det låter. Mina egna Tukan tycker jag får problem i ett större rum med ett LK85, nu har jag två och aktivt och den extra effekten var väldigt välkommen."
Jag snackade med en kille på Takt & Ton som beskrev Katan som "närmast en kortslutning". Kanske stämmer det, jag vet faktiskt inte. Det jag menar är att viss mår högtalarna bra av ett LK140, riktigt bra till och med. När man talar om en sådan skillnad är det lätt att bortse ifrån att de faktiskt låter ruskigt bra tillsammans med en Classik. Fast sedan finns det ju också andra aspekter som påverkar. Jag hade nog inte ställt Katan i ett större rum(25-30kvm eller något liknande) utan ett schysst slutsteg.
Vet du förresten var man kan hitta testet i Hifi & Musik? Vore kul att läsa det. |
Objektivist |
|
|
fredde
Member
328 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 20:25:06
|
Nr 10, 2001 finns det test på Katan, Ninka och 5125 |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 21:12:42
|
Danke! |
Objektivist |
|
|
danielj
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 22:32:02
|
Det skadar inte att ta en koll på vincent. De har en hel rad med intressanta uppsättningar inom din prisram. Kör själv med sp-991 och sa-91 och är kanonnöjd.
MvH Daniel |
|
|
Topic |
|