Author |
Topic |
|
Monster
Member
268 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 13:30:13
|
Tjena. Sitter och suger efter ett par nya högtalare i ca 17-20´tkr klasse. Dock vet jag att man ska verkligen ta sin tid att åka och lyssna. Men man vill ända få den där sköna kännslan av ett bra köp genom tex att läsa om hur bra produkten verkligen är.
Men frågan är igentligen hur f-n bra en test är. Läste i HIFI&Musik om tex Mirage OM9 fick vad jag kommer ihåg toppenbetyg. Läste igår i en Engelsk tidskrift (tror det var What-HiFi), där man totalt sågade OM9.
Så olika kan man inte tycka eller? Alla vet lika väl som jag att man har olika musik smaker som passar bättre med vissa högtalare. Men för att få någon trovärdighet i testerna bör det rimligen finnas en minsta gemensam nämnare??
Cheers Jonas |
|
binmarv
Member
403 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 13:41:08
|
Tjena Monster !
Visst vill man läsa trevliga saker och låta sig inspireras, men det är trots allt dina öron som är avgörande. Låter som en klyscha, men ack så sant. Det vet du nog redan om. Det som däremot tidningar hjälper till med är att försäkra dig om att produkten du köpt får ett bra andrahandsvärde om den nu rosas. Aldrig fel att lyssna till kritiker och läsa artiklar, bara man inte hänger upp för mycket på vad som skrivs. Man måste ju komma ihåg att skribenterna är färgade av sina preferenser och säkert också av intäkterna från reklamen.
God knows, jag har ändrat mig många gånger under resans gång. Ibland har jag lyssnat lite för mycket på kritiken och missat det väsentliga. |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 14:16:31
|
även de som skriver om hifi gör ju en subjektiv bedömning åtminstone vaddet kommer an på ljudet.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
|
|
Viktor
Member
210 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 14:28:14
|
Om man skall gå efter tester för att få ett urval att lyssna närmare på skulle jag leta efter produkter som fått bra kritik i flera tester. När produkter får bra kritik av vissa men dålig av andra kan man misstänka att det är rätt så färgade vilket gör att personliga preferenser spelar in i omdömmet. |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 14:36:18
|
Jag skulle säga att det blir väldigt subjektivt när man läser om tester i vanliga HiFi blaskor. Man läser testerna och påverkas också undermedvetet när man går och lyssnar på dem.
Nä. Min rekommendation är att du kollar igenom några seriösa tester vilket inkluderar en hel del mätningar, och väljer ut några högtalare att lyssna på - med utgångspunkt från mätningarna. Även om mätningar inte säger allt så säger de en hel del ändå.
Stereophile och Soundstage har ganska uttömmande mätningar på sina sidor.
http://www.audiovideoreviews.com/speakers.shtml |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 14:57:40
|
när blir ett test seriöst? skall man mäta innan eller efter lyssningstest?
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 15:11:34
|
Hej Per!
Det där är en intressant frågeställning.
Vissa tidningar hävdar att det är bättre om lyssningsproven görs innan mätningarna för att de inte ska bli påverkade av mätresultaten. Om man tittar i t ex Stereophile som jag tror gör så, så är det inte ovanligt med helt diametralt olika intryck som lyssnaren och mätteknikern har givit. Som exempel kanske recensenten inte märkt att det var en kraftig resonans i basregistret i högtalaren, han skrev bara om att basen lät trevligt med ett musikaliskt driv t ex. Det tycker jag säger att man bör läsa den subjektiva recensionen med en nypa salt.
Sedan är ett annat sätt att mäta lite på en apparat i förväg för att se om det är något som förstärkaren kan misstänkas vara dålig på. Då kan det i och för sig ge input att recensenten TROR att ljudet är som mätningen visar, och sedan skriver han det. Även om problemet kanske inte ens var hörbart i praktiken. Det är inte heller bra. Det som saknas är att tetsaren behöver en refens att jämföra mot.
När jag testar apparater så brukar vi först genomföra mätningar för att se om det är något som verkar konstigt. Med dessa i bakhuvudet vet man lite vad man ska lyssna efter sedan när man genomför blindtester. Då finns inga risker för att man påverkats på felaktigt vis, detta snarare ökar känsligheten för att lyssna efter eventuellt tänkbara defekter och välja musiksignal som kan avslöja detta. T ex omm basen rullar av något för högt i frekvensområdet, kan man välja musik som innehåller mycket lågfrekvent energi som gör det lättare att detektera. Med skiva utan bas går förstås inga sådana fel att detektera. Ett blindtest med statistisk signifikans säkerställer att lyssningsresultaten och omdömena har verklig anknytning till hur apparaten låter.
/Johan
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 15:24:45
|
Att läsa är kul men säger inte så mycket om hur något låter, dvs du kanske inte prioriterar på samma sätt vilket gör att du kommer att uppleva allt annorlunda. Mer lärorikt är det att lyssna i några butiker för att sedan låna hem ett litet antal för beslut. Titta även efter sånt som INTE säljs på begmarknaden. De har entendens att vara bra i långa loppet.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Monster
Member
268 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 16:59:47
|
Tjena Johan/Pär.
Är det inte så att det finns ett ideal mätvärde? som samtliga bolag/tillverkare försöka följa?.
I en perfekt värld kan det väl inte vara så svårt att uppnå detta "mätvärde" men som i realitet inte låter bra.
Det jag vill ha sagt att ett mätvärde måste väl vara lika subjektivt för lysnaren som själva lysningen i sig själv?
Är jag way out Jonas |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 17:16:23
|
Hej Monster-Jonas! Som regel eftersträvas rak frekvensgång, låg distorsion, och lågt brus hos elektronikprodukter. Är inte dessa basala krav uppfyllda, kommer det genast innebära att apparater tillför eller drar ifrån i något frekvensregister (om det är frekvensgångsfel), eller att apparaten tillför förvrängning, eller egenljud kan man säga. Det kan ju vara trevligt med en apparat med mer bas t ex om man nu råkar gilla mycket bas. Men det är då bättre om man kan välja med tonkontrollerna om man vill ha det eller inte, tycker jag.
De allra allra flesta tillverkare i världen försöker åstadkomma ovanstående grundkrav. Sedan finns det tillverkare som kanske prioriterar någon viss parameter och mer eller mindre struntar i andra, och då brukar det ljudliga resultatet inte heller bli så bra.
Men det finns också exempel på produkter som i en första anblick ser ut att mäta bra, men som trots det lyckas avslöjas i blindtester. Ofta är det dynamiska musiksignaler som kan avslöja förstärkare och CD-spelare. Därför är det alltid viktigt att göra omfattande lyssningstester.
Johan.
|
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 17:26:44
|
Det är lite synd att relativt få dyrare prylar har tonkontroller. Finns så klart undantag, som t.ex. Accuphase, men undantagen är få. På många gamla skräpiga rockskivor så kan tonkontroller komma till nytta. |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 23:16:37
|
Takt, ton, dynamik. Öron. Musik.
Och, nej jag äger inte och har aldrig ägt Linn. Och ,nej jag tänker inte starta en ny debatt om teknik/lyssningsintryck.
En mätning, om än aldrig så exakt, säger ingenting om hur det låter musikaliskt.
Jo, jag vet att andra hävdar annorlunda, och det är som sig bör. Detta är min åsikt grundat på några decenniers musik lyssnande och ett antal mer eller mindre lyckade DIY projekt. Samt i runda slängar ca:600 jazzkonserter och otal andra livelyssnanden. Långt ifrån alla lät bra, om någon undrar.
Tester är och förblir ett riktmärke, och i konstruktionsarbetet är det absolut nödvändigt eftersom det finns regler som styr ett elektroniskt konstruktionsförfarande. Tja, herr Ohm t.ex.
Kort sagt: jag tycker inte en test säger något om hur det låter musikaliskt. Rättare, det gör det, men inte i mina öron, och i slutänden är det väl det som måste styra ett val i min anläggning?
Alltså: använd tester som riktmärke, och fortsätt för egen maskin.
Egentligen, när jag tänker på det, så är det märkligt hur jag kan fylla ett helt inlägg med sådant som är självklart och som alla känner till.
Nåja, lite av skrivklådan släppte i alla fall. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
|
|
|
Topic |
|