Author |
Topic |
illbatting
Member
83 Posts |
Posted - 2003/06/03 : 20:14:09
|
=) själv är jag verktygsmakare...enda problemet är att jag inte behöver en sån låda för jag fattar inget om el=har inget att stoppa i den =D |
oops did i do that!?!? |
|
|
Belker
Member
504 Posts |
Posted - 2003/06/03 : 20:22:48
|
"enda problemet är att jag inte behöver en sån låda för jag fattar inget om el=har inget att stoppa i den =D"
-Inte jag heller, men det spelar ingen roll, eller som henricsson säger: "Du säger bygga, jag säger stabilt"
/Mårten
|
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/06/03 : 23:56:40
|
Gipsgjutning är bra i små serier och enstyck. Ger fin yta och man kan gjuta mycket tunnt gods. |
|
|
vagabond
Member
152 Posts |
Posted - 2003/06/04 : 01:32:27
|
oj, det var länge sen jag la in den här - jag hade t.o.m glömt den :) men jag har kommit en bit på vägen med flänsarna. Det gick inte att gjuta flänsarna direkt eftersom jag inte kunde göra en bra modell men jag har gjutit några alu-block och en vän till mig är en verkstadskille och kommer att skära ut flänsarna med trådgnista (eller var det gnisttråd? ) |
Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt. |
|
|
illbatting
Member
83 Posts |
Posted - 2003/06/05 : 17:57:46
|
najs,släng gärna in en bild på dom när du e klar så man får se hur dom blev =D |
oops did i do that!?!? |
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2003/06/06 : 07:55:41
|
En oxiderad aluminium yta har en låg emissivitetsfaktor långt in i det långvågiga infraröda området, d v s där värmeutstrålningen på en kylfläns vid vettig arbetstemperatur ligger.
jag har inga data exakt i huvudet men det kan säkert hittas i litteraturen.
Enligt en uppgift jag såg så avges ca 70 % genom konvektion , 30 % genom strålning.
Skillnaden mellan färg / anodisering och rå yta är dock inte stor, men om det hjälper lite så varför inte?
Därmed inte sagt att jag skulle försöka anodisera en av mina 5 kg blanka kylflänsar (Rsa = 0,15 C/W), de räcker som de är...
/rickard |
I m only in it for the DIY |
|
|
Parasite
Member
734 Posts |
Posted - 2003/06/06 : 16:53:31
|
sidospår men i alla fall nu när vi ändå är inne på kylflänsar här, funderar på att bygga nått i framtiden och kylfänsar är gräsligt DYRA vad jag förstått det som, nåja har tillgång till oändlig mängd 1 mm aluminiumrör i skiftande storlek, , sen går de ju att TIG-svettsa ihop på t.ex. dukrplåt i alminium. Nåja inte snyggt kanske , men skulle det funka hyffsat bra? Förstår att det inte är optimalt =) |
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2003/06/07 : 12:20:46
|
1 mm godstjocklek antar jag?
det går alldeles utmärkt att göra så, men det är svårt att förutsäga hur effektiv kylaren blir.
durkplåten bör vara så tjock som möjligt så att värmen sprider sig över hela ytan för att sedan ledas ut på rören/pinnarna.
se till att svetsfogen är god, så att du inte får för mycket glapp!!
luft leder värme dåligt!!!
svetstrådens sammansättning/svetsfogens sammansättning är också viktigt, då legeringar har sämre värme/elekrisk konduktivitet än rena metaller. men eftersom svetsfogen endast är en kort sträcka borde det inte vara några problem.
/rickard /rickard |
I m only in it for the DIY |
|
|
Parasite
Member
734 Posts |
Posted - 2003/06/07 : 13:36:38
|
1 mm godtjocklek ja =) He he, ja kan va värt att esta i alla fall =) |
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
|
|
Topic |
|