Author |
Topic |
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2003/06/06 : 17:09:45
|
Tjo !!
Hoppas man inte ställer för många/dumma frågor, men är man ny på detta område så måste man ju fråga.....
Jag håller på att samla ihop komponenter till en förstärkare och är lite osäker på vart man hittar dessa komponenter ? Kan man ersätta tex. traforna med någon annan modell ?
förstärkaren: http://indigo.ie/~walton/300b.html
Delarna: Angela Universal Power Transformer - 380-0-380V / 200mA Hammond 1627SE Output Transformer - 2k5/160mA/25W/4,8,16R Hammond 193J Enclosed Choke - 10H/200mA/82R Angela Oil Cap50uF/518VDC Angela 0.22uF/630V Paper in oil, Copper Foil Black Gate 47uF/160VDC bypass cap
Mvh
|
|
illbatting
Member
83 Posts |
Posted - 2003/06/06 : 17:12:27
|
ingen risk att du ställer för många eller för dumma frågor...jag e här o ställer flera o dummare =D |
oops did i do that!?!? |
|
|
DHT
Member
492 Posts |
Posted - 2003/06/06 : 20:08:12
|
Trevligt att du tänker bygga rörförstärkare!
Alla dessa komponenter kan du köpa hos Angela Instruments i USA. Deras frakt brukar bli dyr, räkna med minst 500 kr + moms och tull. Annars har jag bra erfarenheter av dem.
Angående att byta ut komponenter så visst kan du det. Några förslag: Utgångstrafon kan du (med fördel anser jag) byta mot en Lundahl LL1623 som du kopplar för 3k primärimpedans. Drosseln kan du byta mot Lundahl också. Lundahl trafos håller mycket hög kvalitet och tillverkas och säljs här i Sverige. Hammondtrafona är nog billigare dock, jag tror att de numera har en återförsäljare i sverige också men jag minns inte namnet på firman.
Nättrafon kan du nog få lindad efter spec av t.ex. Svebry eller Transformatorteknik (glöm inte någon glödströmslindning, likriktaren skall också ha en). 50uf Olja/PP-kondingen, kan du byta mot en bra elektrolyt eller om du inte gillar lytar, en motorkondensator som säljs av t.ex. Elfa.
Black Gate 160V/47u och Angela 0.15uF/630V kopparfolie/olja råkar jag ha några oanvända i mina gömmor . Du får köpa dem om du vill,PM:a mig i så fall. |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/06/07 : 09:28:09
|
Stort och evigt problem det finns postorderfirmor som har en del men frakterna är problemet ELFA tar väl 125:- per beställning och beställer man ofta så känns det.
Jag har provat BHIAB dom har en del standardkomponenter, billigt är det också.
Annars verkar det som om att det är specialfirmorna utomlands som gäller då man vill ha det där lilla extra, ELFA har mycket men inte allt ELFA suger. |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2003/06/07 : 14:45:32
|
Ska man spara pengar så kan man låta grejorna gå i brev, såvida det inte väger mer än 2 kg. Då tar ELFA 10-20 spänn för frakt! |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
natten
Starting Member
44 Posts |
|
Sixten
Starting Member
12 Posts |
Posted - 2003/06/07 : 14:59:41
|
Hej Guru.
Hammond-transformatorer kan Du köpa av mig. (EDGAR Audio.) De har även en nättransformator speciellt avsedd för 300B, men den ger 400V/250mA. Modellen för internationella nätspänningar heter 300BX.
Det går säkert bra med DHT's rekommendationer också, men då blir det en helt annan "look" på bygget, eftersom de transformatorerna inte är särskilt trevliga att ha synligt/öppet monterade.
Hämta min Hammond-katalog i pdf-format här: www.edgaraudio.se/tubes/trafo/HammondSwe4.pdf
Mvh /Sixten
|
Lagom är bäst! www.edgaraudio.se |
|
|
|
Topic |
|