HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppsampling av/på SAT CDfix
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/04/09 :  18:53:52  Show Profile Send desoto a Private Message
Hej!

Vet att denna fråga varit uppe tidigare och har försökt söka på äldre trådar. Får dock bara fel hela tiden så....fråga som följer..

Har lånat hem en beg cdfix på prov.
Kan man slå av/på den inbyggda uppsamplingen i cd-fixen utan fjärrkontroll?

/Daniel

'hellre än bra!'

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/04/09 :  18:57:23  Show Profile Send desoto a Private Message
Kom på det själv... trycker man in frammåt och bakåt samtidigt ändras statusen för uppsamplingen.
Ledsen att störa.

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/09 :  20:00:10  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Har CDfix uppsampling? Det visste jag inte. Vilka frekvenser kan man välja mellan?

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/04/09 :  21:31:59  Show Profile Send K-man a Private Message
Japp det har den.... men man kan bara välja mellan uppsamlad eller inte... 24bit / 96 kHz up-sampling...

Om jag inte minns helt fel så ser man att uppsamplingen är "på" genom att det lyser en liten grön diod nere i vänsterkant på displayen

\\K-man

Edited by - K-man on 2003/04/09 21:35:41
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/04/09 :  21:37:55  Show Profile Send Gebex a Private Message
Det stämmer.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/04/09 :  22:09:52  Show Profile Send markku a Private Message
Jag kollade precis mina mätningar för drygt två år sedan. Voltmätaren på högtalarkabel, och testsignal via Cdfix-XLR-interconnect-Amplifix: Cdfix med upsampling aktiverad gav 0,004-0,019dB lägre signalnivå än utan upsampling, beroende på volym, 30-40 på Amplifixens display. Tja, så vet vi det...

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/04/10 :  08:33:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hör ni någon skillnad då?
Go to Top of Page

markku

934 Posts

Posted - 2003/04/10 :  08:59:01  Show Profile Send markku a Private Message
Jag minns lilla minimässan hos lokal distributör, där Cdfix blev demonstrerad för första gång: Det var en del besökare hemma hos distributören, tre personer satt nära vänstre sidovägg, totalt utanför lyssningstrekant. Men "Oj, vad fantastisk skillnad!" kunde någon ropa högt, när uppsamling blev slått på....

Dom gulliga är saliga

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/10 :  09:18:17  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det verkar för mig tämligen meningslöst att montera en samplingsfrekvensomvandlare i den digitala signalvägen? Kan någon förklara vad man vinner på det. Vanlig översampling som går på hela multiplar av samplingsfrekvenser är ju en klart mer elegant lösning. Markku, om skillanderna du beskriver var så pass stora, kan det då handla om att det kanske blev ett sämre ljud med omsamplingen påslagen?

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

markku

934 Posts

Posted - 2003/04/10 :  09:32:40  Show Profile Send markku a Private Message
Johan, jag förbigick den lilla detaljen, att jag själv satt på lyssningsfåtöljen, men kunde inte höra nämnvärd förbättring - kanhända jag lyssnade för intensivt??? Eller är jag alltför försiktig i att infria förväntningar?

Jag kunde testa detta tom idag hemma (något jag gjorde då jag fick Cdfix), men - nej - har viktigare ting att syssla med... Någon annan?

mvh
Markku
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/10 :  09:33:27  Show Profile Send Rebo a Private Message
Knoppen, man vinner nog inget på att uppsampla jämfört med att översampla, snarare tvärt om. Dock verka det finnas några hyfsade uppsamplingskretsar idag, t.ex. från analog devices, som också dödar lite jitter. Om valet står mellan ”inget” (dvs ingen översampling heller) eller uppsampling, så kan nog uppsampling ändå vara att föredra i många fall.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/10 :  09:52:05  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag skapade en ny tråd om "uppsamplingsfenomenets" "fantastiska" resultat.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/10 :  09:59:26  Show Profile Send Rebo a Private Message
Knoppen: Har för mig att just uppsampling/översampling har diskuterats rätt flitigt här tidigare. Uppsampling är annars mest bara marknadsförings ”hype” och knappast någon tekniskt revolution. Principiellt så har det inga fördelar jämfört med gammal klassisk översampling.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/10 :  10:54:56  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Oj, har de diskuterats? Jag har hittills bara läst om att "alla" tycker att s k "uppsampling" är något som är bra...
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/04/10 :  11:31:43  Show Profile Send desoto a Private Message
Tycker mig inte höra skillnader med uppsampling av/på. Fast det kan ju bero på övrig kringutrustning.

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000