HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilket 300B-rör är bäst......?????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/04/09 :  18:13:48  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

Har bara provat ngr olika 300B-rör. Om det är dags att byta har ngn av er rör-älskare ngn uppfattning om karaktärsskillnader på olika 300B fabrikat.
Såg tråden om EL34 där man rekommenderar Svetlana,självklart råder skillnader mellan 300B också.

Så....fram med stora tangentfingret.

Vilket 300B-rör anser ni som det bästa att byta till och hur spelar det som ni rekommenderar.

Tack på förhand
Peder

Våga vara *openminded*

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/09 :  18:24:39  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Svaret är WE 300B är ju the golden standard. Men inte för oss som har realistiska krav och prioriteringar.
http://www.worldaudiodesign.co.uk/wadproducts/300b.html
tillhandahåller 300B PSE (parallel single ended) mono blocks med två 300B per kanal. Jag har funderat på att bygga dessa men valde el34 amp efter mycket tvekan. De använder sig i alla fall av Teslas 300B (tjeckiska) som har ett gott rykte och anses ha enorm price/value ratio.
Mer än så vet jag inte.
Dimitri
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/04/09 :  18:29:03  Show Profile Send regner a Private Message
tjenare Peder,

det finns många trevliga 300B rör att välja bland. Tyvärr har jag dock inte haft möjlighet att testa speciellt många av dessa så allt jag kan tipsa om är de jag kör med, nämligen JJ electronics. Vid import kan de fås till ett riktigt trevligt pris.
Jag har tyvärr inte haft möjlighet att jämföra de mot något annat men vad jag har förstått av att söka runt på internet är dessa ett av de bättre alternativen pris/ljud mässigt.

mvh

Mikael
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/04/09 :  18:44:38  Show Profile Send NtR a Private Message
Av de jag lyssnat på; Golden Dragon, Svetlana och originalet Western Electric NOS (New Old Stock) så var originalet klart bäst. Men till vilket pris? Jag vet inte vad de kostar, men de är minst dubbelt så dyra som de andra. Jag tror förresten inte det räcker.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/04/09 :  20:58:42  Show Profile Send dax a Private Message
Jag har KR VV32B, Funkar bra, men jag har inte testat några andra. När jag köpte min stärkare kollade jag efter olika 300B. Det enda som verkade var betydligt sämre än andra var Sovtek, då de gick sönder mycket tidigare än andra rör. Iofs var de billigare, men inte så mycket att det lönade sig!

Jag läste något om "300B-shootout" på nätet för länge sedan. Tyvärr har jag inte länken kvar, men jag har för mig att det var Torsten Loesch som hade författat testet!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/04/09 :  21:47:48  Show Profile Send dax a Private Message
Jag hittade en annan länk!

http://www.worldaudiodesign2.co.uk/pdf/supp65300bvalve.pdf

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/04/10 :  10:50:33  Show Profile Send B Peter a Private Message
Klubben.net säljer "värstingrör", även 300B. De kanske är bra?
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/04/10 :  11:18:36  Show Profile Send Larsho a Private Message
JJ Electronics är både mktr bra och prisvärda, finns ingen
anledning att köpa Western Electric, de är inte värda det priset
dessutom fick de stryk i en test av JJ Electronic som bara kostar en
bråkdel av pengarna, WE är klart överreklamerade, men det är klart vill man betala 20.000 kr för 4 rör bara för att få en tjusig trälåda så OK

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000