HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mitt slutsteg knastrar, hjälp!!!!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/09 :  09:45:16  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Ja igår så kopplade jag och donade, testade biamping m.m. Måste testa olika kombinationer, nu när man är ute på slutstegs jakt!

Men efter jag hade kopplat och lyssnat så skulle jag återställa allting igen, slog på stereon! Det knastrar.... och ljudet försvinner ibland (ena slusteget bara) hel knäckt!! Jag har haft lite problem med detta innan , men jag har fixat det med eletronikspray, men denna gång hjälper inget! Letade lite på sökfunktionerna på minhembio och hififorum, hittade några som haft samma problem! Är det någon här som haft samma problem som jag?

http://www.minhembio.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21400

Detta problem uppstår nästan alltid när jag har haft slutstegen avstängda, och det hade jag igår när jag kopplade! Annars står de alltid på! Har läst på minhembio att det är utgångsreläerna som det blir oxid i, skruvade lite igår, men får ej av kåpan på reläet! Riktigt knäckt är jag nu! någon som har förslag. Har mailat till klubben och frågat, men dom i******a säger att detta problem har vi aldrig hört om! GAH! Skall man få lämna in det! Kostar säkert skjortan! Hjälp och förslag tack!

Mvh/Marcus/nedstämd/

Edited by - marcus_ec on 2003/04/09 10:28:02

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/04/09 :  10:41:47  Show Profile Send s60761 a Private Message
Har själv en polare med samma problem... Tror att i hans fall att det var en hel del damm i steget... Bara att dammsuga bättan

Kolla in kablaget då kontaktdistortion kan skapa detta ljud (högtalarkablage, signalkablage)...

När du kopplat om och dolat kan lågnivå anslutningen fått sig en kyss, kanske lödningen har släppt lite???

Har själv haft NAD 218. Gillade ljudet från denna, mjukt och lyssnings lätt, men ändå detaljerat... Du letade efter uppgradering av slutsteg Prova 2st NAD 218

Hoppas du hittar felet....

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/09 :  10:48:45  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Det är kliniskt rent i den, kan nog rackarens äta en biff på dom kretskorten *skoja bara*

Börjar bli lite knäckt nu! Skall kanske börja med ett NAD 218THX så länge! Dom är ju lättsålda!

Vad för stärkare kör du nu? Varför bytade du?

Edited by - marcus_ec on 2003/04/09 10:50:56
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/04/09 :  10:55:33  Show Profile Send s60761 a Private Message

Har du kollat lödningarna till lågnivån Misstänker detta starkt då felet uppstod när du koppla och dola

//Björn...
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/09 :  10:57:24  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Japp allt är kollat, såg du länken som jag hittade på minhembio?

Exakt samma problem!
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/04/09 :  11:04:17  Show Profile Send s60761 a Private Message

Ja du.........

Skulle nog försöka lite mer med reläna.. Använd lite mera våld och prova ta av locket med en vass skruvmejsel eller liknande...

För att kolla om det är relät kan du ju bygla med en kabelstump och kolla om distortionen försvinner

//Björn...
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/09 :  11:09:11  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Får väl försöka igen....Vill ej ta i sönder nått!

Bygla hmmm.... Hur menar du då..? Här tar eletronik kunskaperna slut.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/04/09 :  11:15:34  Show Profile Send Zombie a Private Message
en konding?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/04/09 :  11:26:42  Show Profile Send s60761 a Private Message

Du har ingen polare som kan lite elektronik? Då kan ju han hjälpa dig lite....

Bygla förbi reläet..... Ett relä fungerar följande... Med en manöver spänning så sluter reläet, dvs ungefär som du trycker på en brytare till en lampa, så leder reläet...

På reläet finns en koppling IN och en UT koppla kabelstump mellan dessa.. Du kopplar således förbi relät....

relä
___________/ ___________ > Signal väg

!_______________!

^kabelstump

//Björn...
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/09 :  20:23:53  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jaha då kan man kalla sig auktoriserad NAD eletriker, slutsteget funkar och kvällen är räddad! Det var reläet på utgångarna! Lite eletronikspray och rengöring med topps, sen var det igång igen, bättre än någonsin! PLus att min nya ClouCable - Red Jaspis dank ner i brevlådan, ja vilken kväll! Ljudet är mycket luftigare och mjukare, mums vilken kabel!.... Nej nu skall jag lyssna vidare! Ha en bra kväll!!!.....
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/04/09 :  22:02:30  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
Va bra att du är nöjd med kabeln.

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/09 :  23:41:37  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Mycket bra!!!
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/04/10 :  08:21:09  Show Profile Send s60761 a Private Message
Roligt att du fick i gång steget

Nu är det bara att prova ett par 218...

//Björn...
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/10 :  09:04:41  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hejsan

Skall faktiskt åka iväg och lyssna hos en kille som kör Canton RC-L med ett NAD 218THX (1) Eller så skall jag låna hem det! Skall då lyssna noga och se om jag mister rappet i basen, skall också testa brygga det så det blir 2x780w i 8 0hm, se hur exremt det blir :) längtar, hehe! mums vilken helg..........
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000