HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nu kan vi sälja våra anläggningar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mus
Member

262 Posts

Posted - 2003/04/09 :  09:03:12  Show Profile Send mus a Private Message
http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=27632

Mikaelboy
Member

65 Posts

Posted - 2003/04/09 :  09:15:27  Show Profile Send Mikaelboy a Private Message
Som med så mycket annat inom hifiindustrin så tror jag på detta när jag väl har hört resultatet själv. De nämner t.ex inte på vilka sätt som anläggningen lyfter sig på. T.ex borde inte basen blir djupare eller renare trots att man kopplar in någon magisk låda. Det känns ju inte heller särskilt rimligt att en enda komponent i anläggningen skulle ha större potential än resten av av anläggningen. Då har ju tillverkaren av t.ex förstärkaren missat något väsentligt känns det som.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/04/09 :  09:16:07  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Ja du vad de kallar High-end måste vara allt i prisklassen 5 000 kr och uppåt.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/04/09 :  09:20:50  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Förmodligen så korrigerar de frekvensgångens linjäritet i den digitala domänen.
Frekvensomfång, max ljudtryck, distorsion i högtalarna osv lär de inte kunna korrigera.

Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2003/04/09 :  09:42:42  Show Profile Send Benjamin a Private Message
´...mäta upp förvrängningarna i cd-spelaren, radion, förstärkarna och högtalarna, införa kompenserande förvrängning och manipulera signalerna...´

Usch! Men jag är väl gammalmodig och trångsynt förstås...

/Benjamin

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/09 :  10:11:22  Show Profile Send Ayn a Private Message
Se där...det var ju precis det där företaget jag frågade om här för nån månad sen

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/04/09 :  10:56:37  Show Profile Send poppop a Private Message
Men det vore ju trevligt om man fick bilstereon att låta lite bättre...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Mikaelboy
Member

65 Posts

Posted - 2003/04/09 :  11:08:14  Show Profile Send Mikaelboy a Private Message
Jo för att inte prata om ljudet på majoriteten av biografer runt i landet.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/04/09 :  11:18:10  Show Profile Send jonsson a Private Message
mikaelboy: jodu en tragisk och mycket sorglig sanning att det låter SK*T på många biografer... Har vart på en jag tyckte lät hyffsat bra faktiskt och den fanns i ... Gällivare.... Det var nu några år sedan men då var den enligt min kusin nyinstallerad... vad det nu innebär.

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/04/09 :  13:04:41  Show Profile Send dax a Private Message
Var inte så skeptiska, det funkar för böveln!

I huvudsak kompenserar man (förförvränger) signalen och kan därmed nå en önskad targetkurva vad gäller amplitud och fas. Man kan även göra rumskorrigering om man vill. Det här är samma koncept som Tact!!!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/04/09 :  13:23:45  Show Profile Send d_kay a Private Message
Varför just bilindustrin och biografer? jo, rummet är ju fixt!, rumskorrigering borde då funka finfint!. Minimalt med kalibrering behövs, om ens någon alls. Lät nästan som ett aprilskämt, Dirac Research? Varför inte Nyquist Design?, eller Laplace Technologies?.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/09 :  13:34:49  Show Profile Send Thomas A a Private Message
De kan fortfarande inte kompensera för spridningen eller max SPL vilket gör att man måste ha en bra högtalare...

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/09 :  13:37:05  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag har svårt att tro att de kan trolla bort distorsion också. Man ska inte säga att det är helt omöjligt, men lätt är det inte.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/04/09 :  13:42:39  Show Profile Send Gebex a Private Message
d_kay: Varför just bilindustrin och biografer? jo, rummet är ju fixt!, rumskorrigering borde då funka finfint!.

Med tanke på att ljudet blir mycket annurlunda om man jämför ett tomt rum och ett rum fullt av personer tycker jag inte att man kan säga att rummet är fixt.
Go to Top of Page

Ronne
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/04/09 :  14:50:09  Show Profile Send Ronne a Private Message
Jag kan rapportera från biografen i Södertälje om det blir någon skillnad. Det är den enda orsaken till att man åker upp till Stockholm och ser storfilmerna.

THX och DTS existerar konstigt nog inte i Södertälje.

Man kanske ska hänga upp en skylt med DTS på lägenhetsdörren och ta inträde?
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/04/09 :  20:46:51  Show Profile Send dax a Private Message
Men hallå! Det avser ju inte att tävla mot high-end-anläggningar!

Däremot kan man med lätthet, om man nu vill prata kvalitet i pengar, få en 1000 kronors burk att låta 10 ggr dyrare! Man kan alltså med avancerad signalbehandling få mediokra prylar att låta riktigt skapligt! De fysiska begränsningar kan man naturligtvis inte ändra!

Fundera på vad Tact gör, eller Canton's digitalboxar! Just det, same shit, different name!

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/04/09 :  21:55:09  Show Profile Send lasselite a Private Message
Men hallå! om d e så enkelt å billigt skulle d ju inte finnas några anläggningar som lät 1000 kronor. eller?
Framför allt TACT e ju kända för sina billighetsprodukter som man kan hitta på vilken stormarknad som helst.
Och hallå förresten, e d inte idg som gått på både neonode, ny svensk mobil med allt son skulle kosta nästan ingenting, och 6000 kronors projen? När kommer dom då?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/09 :  22:11:26  Show Profile Send Ayn a Private Message
Men hallå! om d e så enkelt å billigt skulle d ju inte finnas några anläggningar som lät 1000 kronor. eller?

Det var väl det som Dirac Research tyckte att de skulle ändra på? Bara för att det inte finns idag innebär inte att det är lönlöst att göra något åt det.

Och hallå förresten, e d inte idg som gått på både neonode, ny svensk mobil med allt son skulle kosta nästan ingenting, och 6000 kronors projen? När kommer dom då?

Neonode kommer i slutet av maj.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/04/09 :  22:21:44  Show Profile Send dax a Private Message
quote:

Men hallå igen!
Det kan ju var det som är tanken! Göra en dålig anläggning bra genom att lägga till "lite" signalbehandling!

Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/04/09 :  22:22:10  Show Profile Send joakim a Private Message
Detta var exakt den utveckling som jag förutspådde på gamla Hifimagasinet när diskussionerna om Tact var uppe.

Digital teknik har en väldigt snabb halvering på priset. Och kan man använda någorlunda standardiserade komponenter, så kan priset bli ruskigt lågt.

Projjen för 6 lök är nog också på G ganska snart, fast frågan är bara om den duger... egentligen så är dte ju bara en projje utan finesser, med kylning som utarbetad mha avancerade teorier kring strömningsteknik (http://www.optilight.nu) (Jag har inget med produkten eller bolaget att göra)
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/04/09 :  22:28:45  Show Profile Send lasselite a Private Message
men hallåt var riktat mot att redan görs.

När skulle den komma innan slutet av maj blev budet? slutet av maj, vilket år? och varför skulle den verkligen komma nu? och när kommer min nya 6000 kronors proj?
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/04/10 :  08:57:07  Show Profile Send joakim a Private Message
Optilight-projjen skall komma till jul ungefär.

Om den håller priset, tiden och prestandan (vilken i sig är ganska blygsam) återstår att se.

Gör den det kommer hembio-marknaden att revolutioneras iomed att projektorer då blir möjliga för var man att äga.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000