HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarkablar Bi.Amp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2002/08/03 :  00:46:16  Show Profile Send JPL a Private Message
Gokväll...

Jag undrar..om det är nån här som vet om det är lämpligt att använda högtalarkablar av olika fabrikat till diskant och bas när man bi-ampar.





Edited by - JPL on 2002/08/03 01:04:2

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/03 :  02:04:10  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Fabrikatet har inte någon betydelse för ljudkvaliteten. Det enda som betyder något är kabelns fysikaliska egenskaper om det handlar om det ljudliga förståss.

John

Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/08/03 :  02:12:40  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Fabrikatet har inte någon betydelse för ljudkvaliteten. Det enda som betyder något är kabelns fysikaliska egenskaper om det handlar om det ljudliga förståss.

John



Suveränt kloka ord!
Men glöm inte att priset och färgen är de två viktigaste tekniska parametrarna

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/03 :  02:35:19  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Låg och tänkte lite en stund men kunde inte somna. Antagligen beror det delvis på att du möjligtvis egentligen menar om man kan använda två olika kablar oavsett fabrikat och att jag började grubbla över detta. Ja man kan det men man kan använda samma också. Håller dom sig bara inom ramarna för att vara bra kablar kan man använda olika eller samma om man vill. Med bra menar jag något så vidomfattande att det är upp till var och en att avgöra. Det är dock fortfarande det fysikaliska som gäller beträffande ljudet.

John

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/03 :  04:36:57  Show Profile Send Flint a Private Message
RG62 hela vägen herr Öhman. Det borde väl du veta.



Edited by - Flint on 2002/08/03 04:51:5
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/03 :  05:48:49  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
RG62 hela vägen herr Öhman. Det borde väl du veta.



Jag föreslår att du tar ett glas vatten i mellanåt mellan groggarna.

John

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/03 :  07:49:49  Show Profile Send Flint a Private Message
Ledsen grabben. Inga groggar här men vatten kan vara
nyttigt ändå ibland. Man slipper uttorkning. Prova får du se.



Edited by - Flint on 2002/08/03 07:51:2
Go to Top of Page

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2002/08/03 :  09:25:18  Show Profile Send JPL a Private Message
Gomorron...

Ledsen att jag håller dig vaken John..

Anledningen att jag undrar är att jag va inne på att köpa Nordost till det övre registren och någon billigare bra baskabel till basen.
Men jag var hos en hifihandlare som verkade kunnig och han sa att man få tidsfel när man använder olika kablar...

Förästen vad är RG62 för kabel??

Patrik

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/03 :  09:27:29  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Du tror alltså att JPL, Johansson och Girl är Ingvar? Jag misstänkte att ett tillskott av etanol orskat viss förvirring men det är alltså fel. Har du några belägg för detta?

En annan fråga. Brukar du själv byta identitet på sådana här hififorum och hur ofta sker det isådana fall? Eller kallar du dig alltid för Flint?

John

Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2002/08/03 :  09:49:53  Show Profile Send ud a Private Message
> Förästen vad är RG62 för kabel??

RG62 är en "gammal" kabel som används till 3270-terminaler på
IBMs stordatorer.
Jag använder den till signalkabel och i Ubyte-koppling som
högtalarkablar (se http://www.tnt-audio.com/clinica/ubyte2e.html ).

Det är den klart mest prisvärda kabel jag nånsin haft i min anläggning.
Jag hade PLY2.0 innan och Ubyten är klart bättre i min anläggning,
speciellt diskanten som var vass och agresiv med PLY.

/Urban

Ps. "mest prisvärda"? Ja, jag fick den gratis. Ds.



Edited by - ud on 2002/08/03 09:50:3
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/03 :  09:50:42  Show Profile Send Flint a Private Message
Svar till Johan Stalberg

På A svarar jag:
Provocering.

På B svarar jag:
Flint är min sjätte eller sjunde pseudonym. Jag har tappet räkningen. Dom första var på HiFi-magasinet och två är på det här eminenta forumet vilket moderatorerna är mycket väl medveten om eftersom dom kan kontrollera min IP-adress. Kanske blir det några till om jag blir avstängd igen. Det är helt OK. Jag märker att du har en liten fågel som implementerar kittlande viskningar i ditt ofärgade öra. Sitter han bra i S-planet på din axel?

Ta ett glas vatten till så slipper du kanske självantändning. Diskussionen avslutad för min del.



Edited by - Flint on 2002/08/03 09:51:2
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/03 :  09:52:45  Show Profile Send markih a Private Message
Hoppar in lite: Jag har hört också att det kan ge tidsfel(fasfel). Det kan tydligen ge en liten förändring av ljudbild. Om man giller det eller ej är väl olika.

Rg-62 är en coaxial-kabel som visat sig vara mycket ofärgande enligt diverse tester.

marki
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/03 :  10:01:16  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Ledsen att jag håller dig vaken John..


Inte ditt fel. Jag undrade bara om det verkligen var fabrikatet du menade, alltså namnet på tillverkaren, och inte bara olika modeller av kablar.

Du kan använda en annan kabel till basen.

RG 62 är en interconnectkabel som man med fördel kan använda mellan CD, för och effektsteg med flera ställen. Det är alltså inte en högtalar kabel. Mellan CD och försteg och mellan försteg och effektsteg är det en mycket bra kabel. Har extremt låg kapacitans vilket är trevligt.

Flint uttrycker sig som att han tror att du inte är Patrik utan en annan person som heter Ingvar Öhman. Jag misstänkte att han var lite påstruken när han skrev sitt inlägg men det var tydligen fel. Inget att bry sig om egentligen. Han är inte ute efter dig utan det är Ingvar han vill åt på något sätt. Verkar detta lite "kusligt" så kan jag försäkra dig om att det bara är att strunta i och eftersom jag ser att du inte har gjort så många inlägg hoppas jag att du inte blir bortskrämd av en fågelskrämma.

Handlare kan verka kunninga utan att vara det. Duktiga handlare är snarare en bristvara.

Hoppas att det var till någon hjälp. Någon annan som kan bidra med lite info angående detta med olika kablar eller som till och med har det hemma?

John





Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/03 :  10:04:04  Show Profile Send Timbre a Private Message
Ta och läs den här tråden igen.
Hur startade gnabbet?
Gör en analys, så kanske vi lär inför framtiden.

Timbre


Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/03 :  10:11:47  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
markih

Du menar kanske biwiring, vilket kan ge fasfel? Detta handlar om bi-amping.

Flint, ja jag provocerar. Det är så in i helvete dumt att hålla på och dra in dina Öhmangrjor i trådar där personen inte har något med saken att göra! Särskilt om det är någon som inte har en aning om vad du överhuvud talar om. Om du har belägg för det du insuinerar så fram med dom och om du inte har det så får du nog tåla att man blir irriterad. Har du något vettigt angående bi-amping/kabel-frågan att komma med? Belägg eller pajas. Det är bara att välja. Diskusionen avslutat för min del med.

John

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/03 :  10:25:02  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej JPL!

Man kan visst ha olika kablar till bas och övre register. Din Hifi-handlare har säkert rätt i att det blir någon liten tidsdifferens men frågan är om du kan höra det? Det brukar vara en invändning - som i sak då kan vara riktig - man tar till om man gillar att sälja en typ av kabeluppsättning. Han kan också tycka att det du funderar på inte blir bra och i stället för en diskussion så avfärdar han med en fysisk sanning.

Jag har prövat ganska många dubbla uppsättningar genom åren och resultatet har ofta blivit MER bas men knappast BÄTTRE bas. Först när kablaget från början är tänkt att fungera som bi-wiringkabel brukar det fungera riktigt.

Nordost gör utmärkta kablar och flera av dess varianter går mycket enkelt att biwira.

Sorry, såg att du menade biamping. Samma invändning då, använd helst samma märke. Snåla i alla fall inte på baskabeln.


- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000