HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hörlursutg. - inte bra som line-out?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/04/08 :  16:49:36  Show Profile Send no_85 a Private Message
Vad jag minns så skall det inte vara någon bra idé att använda hörlursutgången på t.ex. en bärbar CD-spelare som line-out, och t.ex. koppla in i en förstärkare.
Har jag rätt?
Om 'ja'; Varför är det så?

Jag kan tänka mig att det har med att göra att det finns en hörlursförstärkare i kedjan som är gjord för att arbeta i andra impedanser än dom som förstärkaren bidrar till och därför inte fungerar optimalt. Men hur är det egentligen?


Har även svagt minne av att det däremot fungerar bra om man skall koppla in en sub på en hörlursutgång. Varför är det någon skillnad?


Som ni ser är jag ute efter något av en teknisk förklaring.

Tack på förhand!

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/08 :  17:22:48  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Line-out brukar väl ha lite lägre utnivå än motsvarande hörlursuttag?

På line-out brukar utimpoedansen vara kring 100 ohm, medan det bör vara lägre på hörlursuttag. Men det kan ju skilja en del från apparat till apparat. Generellt sett så GÅR det att koppla in utrustning från ett hörlursuttag.

Det där med att basmodul ska gå bättre på en hörlursutgång har jag svårt att tänka mig att det ska spela någon som helst roll då inimpedans på en subb normalt är >10 kohm och den dessutom har variabel förstärkning.


Men jättebra på detta är jag INTE...

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000