HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mårten Design vs resten...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/04/07 :  21:10:53  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Tjena allihopa!

Var faktiskt på ljudcenter i Halmstad idag och lyssnade på Mårten Design Mingus III. Dessa drevs av en Krell Showcase för-slutstegskombo. I Cd-spelaren placerade jag den förlängda versionen av "Det stora Blå". När jag sedan satte mig ner så var det ren njutning som gällde. Det lät väldigt behagligt och detaljerat, trots att högtalarna bara spelats in i ett par timmar.. Undrar hur de kommer att låta sedan Det var med andra ord en trevlig premiärupplevelse med Mårten Design och jag måste erkänna att man blev lite sugen.

Hursomhelst så undrar jag bara lite smått hur Mårten design låter i jämförelse med andra motsvarande fabrikat såsom Sonus-faber, audiovector etc. Detta vore kul att veta då jag inte är så pass insnöad m.a.o. inte har extremt mycket referenser, i alla fall inte i den prisklassen.
Jag tyckte att de lät ganska analytiska men på ett trevligt sätt.

Någon som orkar dela med sig av sina erfarenheter??

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/07 :  22:12:23  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Erfarenheter skall du skaffa dig. Hur skall du annars veta vad du vill ha det map ljudkaraktär?

Vad gäller MD vs Sonus vs Audio Vector sitter mina pengar på Sverige.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/04/07 :  22:16:29  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Lite svårt att skaffa sig erfarenheter när man har så begränsat med lyssningstillfällen. Hursomhelst så kunde det vara roligt att höra vad andra personer jämfört med och kommit fram till. Kunskap skall förmedlas..

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/04/07 :  22:49:55  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Ursäkta, men vad är Krell showcase för något? Krell vet jag vad det är.

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2003/04/07 22:50:27
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/04/07 :  22:55:15  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Till en början var även jag lite småförtjust i Mårten Design... Nu tycker jag att de är ganska medelmåttiga. Jag vet inte exakt vad de gör fel, men något är det... Och! Det felet förstör det helt och hållet för mig. Jag funderade tidigare på ett par Monk & har lyssnat på både Miles & Miles II ett flertal gånger... Tills jag insåg att det var någonting som var fel. De låter inte neutralt, de låter "Mårten Design" liksom... Kort & hårt månne?

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/04/07 :  23:17:25  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Krell Showcase är krells hembiosystem som består av en processor/förförstärkare och ett slutsteg med 5,6 eller 7 kanaler.
Inte billigt, det kan jag lova..

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/08 :  00:28:54  Show Profile Send marens a Private Message
Okej då. Kan väl dela med mig också. Har jämfört på ljudmakarn Monk med Audiovector M1 super och Amphion Argon.

Kort sagt, Monken lät minst oneutral. Ganska bra faktiskt men inte helt perfekt, totalklangen är lite tunn och diskanten kunde varit en aning renare och tydligare. Lite tveksam över spridningen på högtalaren också.

Audiovector låter konstigt, inte särskillt neutralt i mellanregistret och en bit upp i lägsta diskanten, imponerade inte på mig ett dugg iaf.

Amphion Argon lät ganska rent, särskillt i diskanten och hade bra bas men hade också en speciell tonal färgning på ljudet, svårt att beskriva men de lät lite skråligt och grått på något sätt. Jämnast spridning.
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/04/08 :  07:26:39  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag har ägt ett par Amphion Argon och lyssnar nu genom ett par Monk. Jag håller med Marens om båda högtalarna. Dock tycker jag den "tunna" klangen är rätt trevlig.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/04/08 :  08:57:35  Show Profile Send bernu a Private Message
Mårten Design i Halmstad, äntligen!!!

Jag måste skynda mig till ljudcenter och lyssna...

Tycker ljudcenter är en mycket underlig affär. Ibland har dom ingenting och ibland har dom värstinganläggningar hemma...

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/08 :  11:02:29  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hos de högtalare som har Thiel&Partner-element har jag alltid upplevt att de oavsett olika märke har en viss egenklang som efter ett tag började störa mig. Det är svårt att sätta fingret på vad det är, men jag hör direkt när det är de elementen inblandade i någon konstruktion. Jag har lång erfarenhet av de elementen då jag har haft sådana allra först i Sverige. Det kanske beror på spridningsegenskaperna, som är ganska dåliga uppåt i frekvens? Eller så beror det på den tilltagande harmoniska distorsionen (eller fördelningen av övertonernas nivåer) vid ökade ljudtrycksnivåer?


/Johan



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/08 :  11:23:23  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Knoppen:
Visst låter dom speciellt!

Jag kan också säga att jag inte skulle rekommendera att ens testa NAD och/eller EKK till T&P element. Ett bra rum, lite fint kablage och nått mer varmt upplöst förstärkari så spelar det finfint. Det är mina erfarenheter.

De "dåliga" spridningsegenskaperna är ju lätta att kompensera för.

Gus här på forumet kör väll med den svarta Advantage'n...Integrerade historian. Bör funka finfint.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/08 :  12:57:15  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jaja Pär, det där tar jag med en stor nypa salt!!

Som jag ser det med de där 4,5-tumsmellanregistren kombinerade med deras 1-tums dome, så blir det svårt att få till det kring 3 kHz, redan där sprider mellanregistret dåligt. Lägre delningsfrekvens kan funka lite bättre, men då bör man nog dela diskanten brantare för att den inte ska brinna upp. Mellenregistret gick inte heller att använda så värstlågt kanske 300 - 400 Hz, annars blir konustleget alldeles för stort med distorsion som följd. Det var lite sådana saker som jag tyckte var dåligt, man var hela tiden på gränsen till vad elementen klarar av om man vill bygga en trevägshögtalare, med följd av att man inte kan spela tillräckligt starkt. Med en femvägshögtalare (med tvåtumsdomarna) kan man säkert få ihop det bättre, men det ville åtminstone jag inte rota med, det känns som om det skulle blivit en för omfattande konstruktion. Man det skulle vara kul att meka till ett par nya varienter av dessa högtalare, elementen ser ju trots allt ganska coola ut. Om någon är intresserad av att köpa dem så kan jag tänka mig att sälja dem, de har legat i garderoben i några år nu.


Mors!, Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/08 :  13:09:28  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Saltet är noterat.

4.5 tummarna är jag måttligt förtjusta i. Nej fram med C44'an tillsammans med C12'an. Då är det räddat från 1kHz och uppåt.
Koppla ihop med C9? och du har tillräckligt. Inte? Ok, dubbla C9? T11, parallellade.
Vill man ha mer ljudtryck, vilket man kan vilja, rekommenderas en subb till detta.

5 vägare är överdrivet enligt mig. 4 vägar räcker.

T&P är en annorlunda (enligt mig bättre) teknik där det gamla vanliga 'tänket' inte 100% passar in. Därför är det bitvis "nya" lösningar som gäller (kanske mer "nya angripssätt").


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/08 :  13:44:10  Show Profile Send Rebo a Private Message
Svårt att avgöra hur dessa märken står sig mot varandra. Vilken av dom man gillar mest varierar nog ganska kraftigt mellan olika individer. Sen så spelar ju elektroniken och musikvalet rätt stor betydelse. Mårten Designs högtalare tror jag bruka ställa ganska höga krav på elektroniken, då jag vill minnas från High Fidelitys mätningar att deras golvare är en ganska så besvärlig last att driva.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/08 :  14:00:50  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ja Pär! Ungefär så skulle man kunna få till det bättre. Man skulle kunna ta ett stort baselement under 80 Hz (med aktivt delning), 6,5 - 8 tum mellan 80 - ca 1 kHz, C^2.44:an mellan 1 k - 4 á 5 k, och sedan en C^2.12:a på toppen. Det blev en fyrvägare, ja det skulle nog räcka!. Jag gick väl i sådana tankar då det begav sig, men kände att det skulle vara trevligare med en trevägshögtalare bara för att det inte skulle bli alldeles för mycket prylar i högtalaren. För mig personligen skulle det ändock vara på gränsen ljudtryckskapacitetsmässigt, fast dubbelt upp av det mesta i någon slags D'Appolito-tjofräs skulle ju hjälpa något... Det tenderar dock sedan att bli ett evighetsprojekt som aldrig blir riktigt färdigt. Jag har väldigt lätt för att sätta igång projekt, men att avsluta dem har jag svårare med...

Intressant att du inte heller är så förtjust i 4,5-tummarna. Är det lite av samma slutsatser som jag dragit? (att det liksom blir på gränsen)


Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/08 :  14:09:27  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag tår på mig skulden för denna Off Topic...

Visst ligger vi på samma våglängd vad gäller 4.5 tummarna. Jag tycker att det är element som är "varken eller". Sen finns det andra nackdelar med 4.5'orna som inte tagits upp här (har du tittat hur det ser ut 'bakåt' för de stackars ljudvågorna?).
Dom nya C82 femmorna är mer intressanta tycker jag.

Åter till topic!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/08 :  15:12:06  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Fortsätter OT...

Jag har mest inriktat mig på ljudet som kommer ut på framsidan av elementet (som ju också är en följd av vad som sker på baksidan).

Nu har jag kollat mätningar på C2.88 och C2.89. Det ser ut som om det är en ganska orolig frekvensgång på dessa samt en stor resonanstopp vid 8 - 9 kHz. Hur tacklar man det? Är inte 4,5 tumsmellannregistren ändå rakare? Men 88:an och 89:an kanske ändock har betydligt större max konutslag så att man kan spela starkare, och det är ju inte fel. Vet du vid vilka ljudtrycksnivåer som de har mätt distorsion? Mina egna mätningar visade klart ökande distorsion med ökande ljudtrycksnivå.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/08 :  16:07:55  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Knoppen:
Jag avslutar off topic'en här och hänvisar till mail;
info@engelholmaudio.com
eller www.accuton.com


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/08 :  17:20:58  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Apropå ingenting:
Bläddrade idag i HIFI&musik och High Fidelity på bilbliotetket. I någon av dessa talades det mycket varmt om schweiziska högtalare av märket Piega. 3-vägs, de två övre elementen egna bandkonstruktioner. Visst är det ett tomt tyckande men de såg fina ut och låter nog bra, jag tycker om bandelement, speciellt i diskanten. Kostar knappt 1/3 jmf Coltrane.
Dimitri
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000