HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ägare & Gamla ägare av Canton och Vincent, förslag
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/08 :  09:19:49  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hejsan

Har på senaste tid börjat kolla på vincent slutsteg! Dom verkare rätt prisvärda tycker jag! Jag har länge snackat om NAD S200 och Rotel m.m! Men vad tycker ni om denna! Eller resten av deras modeller! Och en dum fråga till! Det är ju ett klass-A slutsteg, kan man köra det som ett klass a/b också om man vill??

http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Vincent/SP-61.htm

Eller vad tycker ni om detta?? Verkar väldigt prisvärt! Tror ni dom slår NAD och Rotel på fingrarna i kraft och kontroll! OCh välljud!
http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Vincent/SP-331.htm

Edited by - marcus_ec on 2003/04/08 10:03:23

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/04/08 :  09:26:33  Show Profile Send dole a Private Message
Den enda erfarenhet jag har av Vincent är monoblocken SP-991.
De går i klass A till 100w och A/B till 300w.
Problemet är att du inte kan välja som på ett Plinius SA 102 som har en knapp på fronten för klass A o B.
Så en kvalifiserad gissning är att du inte kan välja.

Men visst är det mycket för pengarna.
Ps kolla in en gammal Mark Levinson det är vissa likheter rent fysiskt Ds

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/08 :  09:35:28  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
hehe såg ett gammalt inlägg om designen, lite likt var det faktiskt!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/08 :  09:52:41  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Ni kanske har fler förslag på fläskiga slutsteg i prisklassen 10000-12000. Skall driva ett par Canton RC-L och jag gillar effekt! Har dubbla NAD 216THX nu och vill ej tappa kraften!

Alla gamla & nya Canton RC-L ägare vad körde ni eller kör ni för stärkar utrustning! Och om ni hade fler än ett steg, hur gjorde ni med RC-L boxen som följer med! Har varit lite inne på att ha ett fläskigt steg till basen som man kör igenom boxen, men sen är där fullt med ingångar! Funkar det att köra utan boxen, till mellan register och diskant! Därför boxens uppgift är väl att göra om så att det blir fjärde ordningens filter så dom går djupare? (basen) Eller....??? Eller jag är ute och dansar helt?
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/04/08 :  10:06:59  Show Profile Send rowa a Private Message
För ca två månader sedan va jag iväg och lyssnade på Sp-331 och vincents billigate försteg (4500kr) och det lät verkligen kanon!

MVH/ Niklas

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/08 :  10:10:14  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Såg spec på det! 45djup, hua!!! får man kasta ut stereohyllan också!

rowa med vilka högtalare?

Edited by - marcus_ec on 2003/04/08 10:10:51
Go to Top of Page

Paulm
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/04/08 :  10:10:29  Show Profile Send Paulm a Private Message
Har ett par Canton RC-L drivna av en Holfi Integra (2x40w!).
Tycker inte Canton är tungdrivna eller har svår last.
Provade NAD 208 när jag köpte min Holfi,men fick inte ut mer bas
ur högtalarna med NAD:en,men en överlägsen musikalitet och ljudkvalitet med Holfi. Boxen kör jag över tape- in/utgången.
Boxen gör bland annat att du får en snällar last.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/08 :  10:13:22  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
2x40w hmm.. inte illa! Jag har blitt lite av effektgalning sen jag körde med Cerwin Man kan ju aldrig få nog! Har blivit helt fast med bryggat och dubbla slutsteg! Men man får väl ändra sej!

Fick du inte mer kontroll med NAD 208???
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/04/08 :  10:29:25  Show Profile Send rowa a Private Message
marcus_ec: Det var inge dirket nå high-endhögtalare, va nå infinity med dubbla mellanregister och 15". Samt så var lyssningsrummet helt mongo, högtalarna var uppställda på ena långväggen och spelade mot andra sidan av rummet där det också var fullt med högtalare.

MVH/ Niklas

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/08 :  10:34:10  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
15tummare,hmm! var kontrollen bra?
Go to Top of Page

Paulm
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/04/08 :  10:52:36  Show Profile Send Paulm a Private Message
Du skall skilja mellan watt och ström!Holfin har inte mycket watt men mycket ström! När jag köpte Holfin köpte jag först deras mindre förstärkare på 2*30w och körde de på ett par gamla engelska, hårt dämpade högtalare på runt 86DB. Den drev de galant! Hade då en NAD306 som blev fullständigt utklassad av Holfin på 30 w.
Glöm inte att Canton:en, tack vare boxen, är en extrem lätt last att driva.
Har du möjlighet så lyssna gärna på Holfin. Den kostar idag runt
15.000 och är idag på cirka 70-80w.
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/04/08 :  11:25:50  Show Profile Send rowa a Private Message
Jo kontrollen var väldigt bra, vi brassde inte på så väldans högt, men sådär på lagom volym var det grymm kontroll.

MVH/ Niklas

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/08 :  20:09:35  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hejsan alla forum vänner!!

Utrustning!
Canton RC-L
Thule CD 150B
NAD S100
2x216THX
Prime 1000
m.m......

Har nu under kvällen testat att biampat mina frontar, eftersom många här säger att det är ett ljudlyft! Började med att dra lite mer högtalarkabel (noname, test kabel) prime 1000 till, basarna! Ändrade om byglingen på stegen så att dom inte är bryggade längre, kopplade och donade och donade och donade...... Sätter på Eric Clapton! NU skall här lyssnas!...........

Fy fan säger jag.... VILKEN BESVIKELSE! Kontrollen jag hade på baselementen var helt borta, massa mullrig bas, det hördes otroligt dåligt... körde med 2x125W på basarna och 2x125 på mellan och diskant!...... Fortare än snabbast och kvickast, stängde av allting kollade sladdar m.m, nej det var rätt! ush .. TOG tre sekunder bryggade stegen 2x400w i 8 ohm, lite mer pulver under ytan. Slog på igen... Ohhhhhhhhhhhh, vilken kontroll igen, vilket ljud, bettan var tillbaka i gammal god form!

Vad har jag fått ut av detta, jo jag måste ha ett monster steg, inte en chans jag går ner i styrka... Dom kräver kontroll! Har blivit väldigt osäker på vad jag skall ha nu! En sak är säker, jag gillar mono steg! Nej nu skall jag fila vidare..........
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/04/08 :  20:15:19  Show Profile Send marcus a Private Message
Byt högtalare?
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/04/08 :  20:16:06  Show Profile Send Roq a Private Message
marcus_ec:

Hej! En rekommendation: Jag var hemma en sväng hos "hali" här på forumet. Tror det var en SP-331 han hade ståendes för försäljning. Köpte en CD-spelare av honom och den var i yppersta skick - har ingen anledning att tro att stärkarn skulle vara annorlunda...
Hälsningar
Urban
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/08 :  20:17:13  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
varför byta högtalare?
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/04/08 :  20:52:47  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Jepp, det är en SP-331 som står i hyllan och ser läcker ut . 2x150W tror jag den är specad till, trevliga små rör på ingångssteget.

Say's who!?
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/08 :  21:28:04  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Vad driver du den med?
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/04/09 :  19:48:34  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Jag har drivit ett par QRS Saturnus med Vincent-steget, p.g.a av den grymma matchningen mellan Advantage och QRS så kör jag Advantage elektronik rakt över numera.
331an är till salu om någon är sugen, kan göra något bra paketpris med ett Jeff Rowland försteg om du behöver det också.

Say's who!?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000