HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi möbler
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Girl
Member

137 Posts

Posted - 2002/08/03 :  00:03:17  Show Profile Send Girl a Private Message
Hallå...

Jo, jag undrar kort och gott om någon kan tipsa mig om möbler eller ställen att inhandla virke på för att ev bygga en låg och ca 1.60 m lång "bänk" möbel.
Det ulltimata vore ju att hitta nån snygg möbel på en affär...så slapp man bygga och så...men som det verkar är det svårt att hitta nått...

Det bör finnas plats för 6 fack för tex dvd, cd, förstärkare m.m.
Och ej högre än 45 cm typ...

Har ni nått bra tips?
Tack...

// by the way,..jag håller på NAD.
trots att många av er sågar NAD...(:()
enligt vad jag läst mig till så är dom mycket bra.
Visst?



mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/03 :  00:19:23  Show Profile Send mag a Private Message
Enlelt och ganska billigt är att införskaffa 1st bänk skiva 27mm tjocklek på 3.5m på tex Bahuse (har bra priser) i önskat träslag tex Ek eller Valnöt mm mm vad som nu bjuds. Kan kanske vara lämpligt att kapa ner bredden på skivan dock.

Köp därefter alu rör i lämplig dimension och kapa till lämplig längd (höjden under/mellan skivorna). fräs/borra ur lite för alu rören så att dom står stadigt. Polera eller blästra rören så dom ser bra ut alt lämmna in på eloxering.

Alternativt kan du ju lägga lecablock/lättbetongblock i mellan fast det tycker jag är ganska fult.

Finns nog andra saker man kan ha som distanser i mellan också låt fantasin flöda .

edit: Du skulle också kunna köpa ett par 12mm glas skivor från en glasmästare om du tänder på glas.


//Magnus

Edited by - mag on 2002/08/03 00:20:34

Edited by - mag on 2002/08/03 00:23:1
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/08/03 :  00:19:50  Show Profile Send n/a a Private Message
*tänker så det knakar här*

Svårt när det gäller 6st plattformar. Behöver du 6st? Vilken prisklass pratar vi om?

*Kul med en tjej här föresten* Välkommen!




<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

Girl
Member

137 Posts

Posted - 2002/08/03 :  00:24:21  Show Profile Send Girl a Private Message
Nej, alltså 3 plattformar..
En för tv, två för hifi( med tre i bredd)
(:)) Tack..

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/03 :  00:25:26  Show Profile Send mag a Private Message
Jag har för övrigt en mycket snygg NAD reciver i champange finish som jag tycker är väldigt trevlig

och välkommen förresten


//Magnu
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/03 :  00:26:20  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Enlelt och ganska billigt är att införskaffa 1st bänk skiva 27mm tjocklek på 3.5m på tex Bahuse (har bra priser) i önskat träslag tex Ek eller Valnöt mm mm vad som nu bjuds. Kan kanske vara lämpligt att kapa ner bredden på skivan dock.

Köp därefter alu rör i lämplig dimension och kapa till lämplig längd (höjden under/mellan skivorna). fräs/borra ur lite för alu rören så att dom står stadigt. Polera eller blästra rören så dom ser bra ut alt lämmna in på eloxering.

Alternativt kan du ju lägga lecablock/lättbetongblock i mellan fast det tycker jag är ganska fult.

Finns nog andra saker man kan ha som distanser i mellan också låt fantasin flöda .

edit: Du skulle också kunna köpa ett par 12mm glas skivor från en glasmästare om du tänder på glas.


//Magnus

Edited by - mag on 2002/08/03 00:20:34

Edited by - mag on 2002/08/03 00:23:15



Nu har jag gått och funderat kring detta med alurör sen du nämnde det inne på diy-delen.....men.
Hur har du tänkt att fästa dom i träskivorna? Går det att få detta stabilt?

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/08/03 :  00:34:50  Show Profile Send n/a a Private Message
Eftersom det handlar om en del hyllor här (6st om jag förstått det rätt) så kanske väggmontering blir lättast (men kanske inte ljudmässigt bäst).

En "gör det själv" variant på Audio Magics vägghyllor kanske? Borde kunna gå med en tjock träplatta, en väggmonteringssats av nått slag och SD-fötter under apparaterna. Kan nog bli rätt snyggt också.

http://www.audiomagic.dk/products/wallshelf03.jpg

Angående NAD så har jag inga erfarenheter förutom deras modeller i slutet på 80-talet och början på 90-talet. Då låg de bra till i pris. Har själv haft en NAD anläggning, 3100förstärkare, 5000cd, 4100radio, 6100 kassettdeck, och en skivspelare som jag gav bort till en kompis nyligen.


<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/03 :  00:38:00  Show Profile Send mag a Private Message
Jag tänkte inte fästa dom utan borra in en liten bit i träet vid kontaktytorna i samma dimension som rören. Alurören blir således försänkta i träet en bit, 1cm kanske e bra. Jag är ganska säker på att det blir tillräckligt stabilt då, speciellt om man har lite tunga pryttlar . Titta på hur gångjärnen i moderna köksluckor (inte alla dock) är ifällda så förstår du hur jag menar (hoppas jag).

Detta kan uppnås genom att använda 1st erving borr(kanske inte så enkelt att lyckas med dock) eller 1st fräs lättare att få till, men aj så svårt att fräsa med "snik" fräsar i ek och andra hårda träslag eller bäst och enklast 1st special borr som jag har tyvärr tappat namnet på som används bla till just att borra hål för infällnad av tex köksluckor, fråga på brädgårn/byggvaruhuset.

Hoppas det klarnade lite.

Jag är ganska vimsig på att förklara, brukar vara lättare i "verkligheten".

edit: och för att förvärra problemet så skriver jag som en kråka

//Magnus

Edited by - mag on 2002/08/03 00:40:2
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/08/03 :  00:54:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Det där "TNT flexi-table" är ju något som ganska många tycks tända på. Det finns någon bild på http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=1088. Det borde gå att anpassa efter dina behov.

Kolla in http://www.tnt-audio.com/clinica/flexye.html. Och glöm inte det gyllene snittet!!!

Vänligen, Per

P.S Välkommen till forumet!!!!


Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/03 :  00:54:43  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Hallå...

Jo, jag undrar kort och gott om någon kan tipsa mig om möbler eller ställen att inhandla virke på för att ev bygga en låg och ca 1.60 m lång "bänk" möbel.
Det ulltimata vore ju att hitta nån snygg möbel på en affär...så slapp man bygga och så...men som det verkar är det svårt att hitta nått...

Det bör finnas plats för 6 fack för tex dvd, cd, förstärkare m.m.
Och ej högre än 45 cm typ...

Har ni nått bra tips?
Tack...

// by the way,..jag håller på NAD.
trots att många av er sågar NAD...(:()
enligt vad jag läst mig till så är dom mycket bra.
Visst?








Äntligen en person med rätt inställning
Det är NAD som gäller:
http://w1.311.telia.com/~u31123605/Hifi/skonheter.jpg

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/03 :  01:12:10  Show Profile Send mag a Private Message
NAD var betydligt snyggare förr i min smak se (fast det kan ni ju inte då jag inte inehar en digital kamera) bara på min vackra ca 25 år gammla reciver då var det stil på dom, sidor och lock i trä till och med .



//Magnu
Go to Top of Page

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2002/08/03 :  01:16:00  Show Profile Send JPL a Private Message
Skönheten sitter på insidan

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000