HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Dagens id, kvällens frid"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/07 :  21:06:55  Show Profile Send DasIch a Private Message
Jag minns en tavla hemma hos en kompis där det stod så, och jag kan inte annat än hålla med. För visst är det så, att man efter mycket slit verkligen kan koppla av och känna sig nöjd? Tänk sedan att koppla av framför stereon, eller ännu hellre; tänk att koppla av framför stereon, efter en hel helgs slit med lyssningsrummet. Det är faktiskt precis det jag gjort.

På lördagen for jag iväg och införskaffade några hyllor att sätta upp på väggarna i rummet. Jag hämtade också min heltäckningsmatta från mattaffären.
Väl hemma utforskade jag konceptet slagborr mot betongvägg. Fy tusan vad jobbigt det är, speciellt om man stöter på armeringsjärn eller stenar i betongen. Nåja, min gamla malplacerade bokhylla plockades ur, skruvades isär och slängdes - och fint blev det! Faktiskt inte bara fint, utan nu har jag ju diffusorer på väggarna också. Gott!

Söndagen började med att hela rummet skulle tömmas. Jag vågar lova att det är tungt. Därefter skulle mattan in, och skäras till. Jag vågar lova att det är ännu jobbigare, speciellt då mattan i oskuret skick var för stor för att få in i rummet. Här fick det minsann slitas, men vad gör man inte för att få ett fint rum med goda aukustiska egenskaper? Ja, säg det den som vet.

Så friden då? Jo, stereon hamnade på plats. När allt var inkopplat dunsade jag ned i fåtöljen och drog igång en skiva med Tindersticks.
Det lät ju inte speciellt imponerande, något verkade fel. Jag brydde mig knappt om det dock, det var ju så mysigt att bara sitta där och lyssna så jag hade inte tid att bry mig om välljud. På något sätt kändes det onödigt för stunden, jag var ju så nöjd ändå.
Slutligen reste jag mig i alla fall upp, för att byta skiva, och slog en blick på kablarna ifall något kunde vara fel. En kabel satt visst inte i ordentligt. HiFi är bra härligt när man hittar sådanna billiga tweaks.

Ja, nu sitter jag här och njuter av musik i mitt förbättrade rum. Det blev faktiskt en klar skillnad i ljudet. Den aukistiska lokalvårdaren har städat upp mellanregistret och diskanten ordentligt. Ljudet är tydligare, och ljudbilden framträder bättre. Härligt må jag lova!

Till sist, för att inte göra detta till något poänglöst dravel om hur myskul det är att förbättra lyssningsrummet, vill jag delge en intressant observation och läsa era kommentarer om den.
Som jag skrev framträdde mellanregister och diskant bättre. Något som verkar helt rimligt, då exempelvis en matta faktiskt hjälper sådanna frekvenser. Vad jag vet så hjälper dock inte en matta mot lägre frekvenser. Trots detta framträder basen också mer tydligt.
Lite som om den aukustiska lokalvårdaren tvättat bort ett lager smuts från mellanregistret, och därmed också gjort det lättare att fokusera på basljudet - trots att det fortfarande finns lite smuts i basen.
Rätt intressant va? Kan detta verkligen stämma?

/DasIch - Aukustisk lokalvårdare

Objektivist

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/04/07 :  21:08:32  Show Profile Send marcus a Private Message
Schysst musikval - Tindersticks.
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/04/07 :  21:26:18  Show Profile Send jajon a Private Message
DasIch,

Självklart påverkar din akustiska "städning" alla register. Man ska passa sig för att fokusera exakt vad
som har blivit bättre, och utesluta var förbättringar kan uppkomma. Det är roligare att bara lyssna på
helheten och inse att den är bättre. :-)

Själv hängde jag nyligen upp en gardin på väggen bakom stereon. Förutom att det blev ruskigt snyggt gjorde
det underverk för ljudet också. Det låter mycket mindre bakvägg och mycket av rumsinformationen förmedlas
bättre. Live låter mer live, så att säga :)

Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/07 :  22:16:42  Show Profile Send DasIch a Private Message
Marcus: Mmm, visst är de härliga? Hörde Tindersticks första gången hos en polare, för några veckor sedan. Därefter inhandlades skivan 'Curtains' illa kvickt.

Jajon: Du har så rätt. När jag tänker efter är det inte speciellt ologiskt heller.
Tänkt ett rum med ett fruktansvärt eko. Drar man in lite mattor och textiler blir man av med ekot från diskant och mellanregister. Eftersom det blir mindre eko, alltså förre störande moment i ljudet, måste det ju också bli lättare att fokusera på basen - trots att den fortfarande är opåverkad.
Principen borde kunna demonstreras lätt med en dammsugare. Drar man igång en sådan i lyssningsrummet kommer inte ljudet från stereon upplevas speciellt bra. Stänger man av det morrande fanstyget till dammsugare kommer ljudet genast framträda tydligare.
Hmm, det var väl en ganska bra förklaring?

Nu kan jag inte skriva mer, måste passa på att lyssna innan en elak hustomte teleporterar bort allting ur rummet. Då kan vi snacka att det låter skit, eller inte alls.

Objektivist

Edited by - DasIch on 2003/04/07 22:17:19
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/04/07 :  22:38:09  Show Profile Send marcus a Private Message
Jag gillar "Simple Pleasures" bäst. Rekommenderas.

Edited by - marcus on 2003/04/07 22:38:34
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/07 :  23:34:35  Show Profile Send DasIch a Private Message
Tack för tipset!
Jag måste undra, hur är ljudet på den skivan? Min 'Curtains'-skiva är kopieringsskyddad, vilket jag tror förstör ljudet en hel del - för kvalitén är inte direkt i bästa laget.

Objektivist
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000