HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 LClock XO2 ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/07 :  14:21:22  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har funderingar på att beställa en klockuppdatering från LC-Audio till min Sony XA50es och funderar just nu om det är det klockrena lyft som dom själva påstår. Hur är det, har någon här provat den sista versionen av klockan?

Så här skriver LC-Audio.
_____________________________________________________________________
"CD spillere som feks. SONY XA50ES, som virker lidt kedelige i lyden fra fabrikken, liver pludselig op, og får liv og glade dage over sig.
Bassen strammes gevaldigt op, og det der før var en buldrende takt, som humpede bagefter resten af musikken, står nu klippefast skåret ud, så man bare sidder og vipper med foden.
Efter montagen af LClock finder man også ud af, at der er noget der hedder forrest i lydbilledet og bagest i lydbilledet. Med andre ord er lydbilledet blevet (meget mere) tre-dimensionelt.
Det er let at fornemme hvor instrumenter og aktører er placeret, også selvom man ikke lige sidder midt mellem højttalerne. Det er bl.a. fordi der er kommet mere ro over det før så digitale og metalliske klangbillede."
____________________________________________________________________

Det kommer att landa på ca:2000kr innan jag har det hemma och för dom pengarna för det lilla kortet så vill jag att det skall bli bättre och inte bara anorlunda.


Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/07 :  14:42:23  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Om jag inte minns fel hadde Timbre här, uppat någon av sina Accuphace med en sådan där och tyckte det blev sämre...

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/07 :  14:58:31  Show Profile Send n/a a Private Message
Gick inte Timbres åsikt tvärs emot dom flesta andra i den tråden? Håller det dessutom inte för otroligt att Accuphase har en ganska bra klocka från början.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/20 :  19:55:39  Show Profile Send n/a a Private Message
Ingen fler som har några erfarenheter

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/04/21 :  00:45:15  Show Profile Send desoto a Private Message
Jag har en Sony XB920 som är uppgraderad med denna klocka. Tycker att ljudet blev mycket exaktare. Uppgraderade iofs av iver samtidigt den analoga utgångsdelen så jag vet inte vilket som gjorde störst skillnad.


/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/04/21 :  08:34:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,

jag har tweakat XA20ES på ett hyffsat systematiskt sätt, dvs en sak åt gången...

Klockan som jag använde var inte LC's utan ett eget hopkok som mätte riktigt bra och den kunde man definitivt "höra" när den kopplades in.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/04/21 :  09:58:23  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej!
Om du tycker att 2000kr är mycket, ska du prova Kwak-clock. Leta på www.diyaudio.com och kontakta Elso Kwak.
En bättre klocka blir ett större lyft om du matar den från en separat nätdel.
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/21 :  11:00:10  Show Profile Send n/a a Private Message
Priset på 2000kr är inte oöverkommligt på något vis men jag vill inte göra det för att sedan tycka att det blev nog bättre, kanske.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/04/21 :  13:23:02  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Intressant ! Jag har en 50ES ochså som jag använder som drive!

Har du köpt klockan?? Hur blev det?? Svår att installera? En sån där måste
jag nog köpa!

/jonte

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/21 :  17:30:16  Show Profile Send n/a a Private Message
Nej.
Jag har inte köpt den än men den ligger
bra till på prioriteringslistan.

Här är beskrivningen på installationen.

http://www.lcaudio.dk/XA50/xa50opg.htm

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/04/21 :  21:53:25  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Det verkar ju ganska sammstämmiga utlåtanden på weben! Tror Dahlberg att modden även förbättrar egenskaperna om man endast använder spelaren som drivverk till en D/A?

Jag skall nog mycket troligt köpa en sån där ! Skickat ett mail till LC-Audio med samma fråga som oven. Om postivit svar slår jag till direkt! Lödkolv - var är du?

/jonte

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/04/21 :  22:48:44  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Hmm, fick detta svar från LC_Audio att det inte lönar sig.

Ville kolla för jag var inte säker men är förvånad över svaret! Borde inte det pulståg som som hamnar på sp/dif utgången styras av denna klocka ochså ! Strange !

Måste kolla upp detta vidare...

/jonte
 

Qui habet aures audiendi audiat

Edited by - jonte0 on 2003/04/21 22:49:27
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/04/21 :  23:10:11  Show Profile Send iffe a Private Message
LC-audio skriver nåt på sin hemsida om hur man kan synka klockorna i CD:n och DAC:en. Tror det är det som krävs om det ska bli någon ordentlig förbättring. Om jag inte missminner mig skriver de också att det är i DAC:en man ska byta klocka om man ska byta. Jag sitter själv på en Arcam Blackbox 500-dac och den har ingång för klocksynk, men tyvärr har ju CD:n ingen utgång. Arcam verkar ha tänkt på något som kanske andra också borde ha tänkt på.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/21 :  23:18:36  Show Profile Send n/a a Private Message
Lite läsning.

http://www.tnt-audio.com/accessories/lclock_e.html

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/04/21 :  23:23:28  Show Profile Send henricsson a Private Message
Det dära LC-audio verkar vara ett ok företag!
Tar inte timmen på sig för att svara ett mejl på annandagen. Han satt väl o surfade, Men ändå! Juste affärsfolk sen!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/04/21 :  23:58:36  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Jaha, TNT artikeln verkar mena att modden även påverkar digital utgången men det vill inte LC Audio kännas vid.

Hur mäter man 2ps gitter ???

/jonte

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/22 :  00:15:58  Show Profile Send n/a a Private Message
Ja det gör ju att man blir lite fundersam.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/04/22 :  00:19:25  Show Profile Send jonte0 a Private Message
joo

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/05/07 :  00:04:01  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Ä, jag beställde en ändå ! Klart att den enda klocka i systemet borde påverka även utgången!

Vifårvälanse .. återkommer !

/jonte

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/07 :  00:19:05  Show Profile Send n/a a Private Message
Väntar med spänning. Skulle du vilja dig lyssna in dig lite på den analoga utgången också innan du sätter dit grejerna

Tackar på förhand.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/05/07 :  20:17:40  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Will do!

/jonte

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/07 :  21:42:32  Show Profile Send n/a a Private Message
Tackar så mycket .

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/05/19 :  00:53:19  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Lite erfaranheter av LClock XO2 från LC-Audio:

Jag måste säga först att jag inte är någon hempulare som sitter med lödkolven i högsta hugg vareviga dag. Jag lyckades dock passera kronans löd test i from av en allmänt avog fanjunkare som medelst lupp skärskådade lödningar för att säkerställde att armens RA 420 etc inte skulle misshandlas av nykokta signalmekaniker.

Produkten levereras utan nån somhelst dokumentation. På nätet finns dock nån slags vägledning med bilder.

Att lossa kortets 8 skruvar är ju inte så svårt men att vika upp det så att man kommer åt baksidan är klart marigt. Man skall lossa en massa kabel hållare samt ytterligare en jord kable skruvad mod kortet. Så det blir faktiskt 9 skruvar. Om detta står det intw nåt i web instruktionen.

Sen skall en lite IC krets (surface mount) lödas bort. Här kommer problem om man bara har en vanlig ködkolv. Jag misslyckade i den mening att efter 20 min. av försök så blev ivern av att få loss kretsen så stor att inte bara kretsen åkte utan ochså en del av de banor som den satt på. Ajajaj - inte bra. man skall nämligen kortsluta två av de punkter som denna krets sitter på. Efter lite flurande på vad som skulle kunna varit ben 7 och 8 och försök att förstå v arför dessa skall sammanbindas så började bilden klarna.

Det som var kvar av en punkten var nu endast en hårstrå tunn via som gick til nån större krets. Den andra punkten var klar, det var ett anslutning till den nya klockan. Hur löder man på nått som är så litet att det är svårt att fokusera på ? Jag lyckades i alla fall afer att ha använt kniv för att skapa en tillräckligt tunn bit lödtenn. Med denna lyckade jag förtenna den frilagda vian och sedan löda i en tråd gjord av två kardeler från en supra ply högtalarkabel. Nu förstår jag kirurger som sätter ihop nervtrådar !

Jag skall inte bli för långrandig men pga. att anslutningstrådarna til klockan är entrådig väldigt styv kabel så lyckades jag att bli av med fler löd pads.

varning. vrid och vänd inte på kortet när det väl är inlött. Då blir det avbrott på baksidan och dina kirurgiska färdigheter kommer att ställas på prov. Detta blir man varse då man försöker spela på maskinen och cd släden bara åker in och ut av sig själv. Mekaniken blir galen utan klocka !

Ljudet då?

+ Stabilare ljudbild.

- Agressivt övre mellanregister

hmm detta var ju inte vad man väntade sig direkt ..

Efter lite funderingar vad som kunde vara fel så öppnade jag spelaren och skruvade fast klockan (den hängde fritt på anslutningstrådarna) i en väggen enl. instruktion!

Det minus som jag hade ovan får strykas tror jag faktiskt. Verkar OK nu!

Återkommer med mer intryck när jag levt lite mer med det hela !

/jonte





Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/19 :  12:09:38  Show Profile Send n/a a Private Message
Ok, det låter spännande och precis som vanligt så gäller devisen "bra verktyg gör halva jobbet" dåliga verktyg gör något annat. Gäller lyssningsintrycket med intern eller extern DA

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/05/22 :  23:19:42  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Idag slutatde min spelare att fungera som cd spelare. i förrgår upphörde digital utgången at leverera signal.

Mjaa, detta var ingen rolig upplevelse som helhet..

Dahlberg - du får dra dina egna slutsatser !

Tur att man har en Phiips SACD 1000 så att man inte blir utan musik !

/jontev


Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/26 :  13:37:10  Show Profile Send n/a a Private Message
Det var tråkigt , har du något begrepp om vad som har hänt
Det låter som om det skulle kunna vara ett brott någonstans.
Att byta ut dom styva anslutningskablarna mot en smidigare lösning
låter som en ide och jag kommer nog att beställa en i alla fall.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000